Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97417 door LarsXander
07 jan 2012, 12:01
Na even rond te hebben gekeken op dit mooie forum willen mijn vriendin en ik toch graag gebruik maken van de aanwezige kennis hier. Toch zijn onze vragen nog niet helemaal beantwoord en we hopen dat jullie ons kunnen helpen.

Wij willen dit jaar, eind zomer/najaar, richting Cuba vertrekken voor ongeveer 3 weken. De reis begint al aardig vorm te krijgen alleen zijn er nog wat i's waar de puntjes nog op moeten.Het reisschema ziet er momenteel zo uit:

1. aankomst Varadero
2. Havana
3. Havana
4. Havana
5. Vertrek richting Vinales Vallei
6. Vinales vallei
7. Terug naar Havana voor vlucht richting Santiago
8. Santiago
9. Santiago
10. ???
11. ???
12. Vlucht richting Cayo Largo of ander schitterend maar vooral rustig eiland
13. 'eiland'
14. 'eiland'
15. 'eiland'
16. 'eiland'
17. Vlucht richting Varadero + overnachting aldaar
18. Terugvlucht

De verblijfsduur is overal nog aan te passen. We zijn daarom zeer op zoek naar Cuba-reizigers die ons kunnen voorzien van nuttige informatie.

De volgende vraag is wat te doen in Oost-Cuba nadat we Santiago hebben gezien. Min vriendin ziet graag mooie steden (ik ook wel) maar ik wissel het graag af met mooie natuur. We willen daat best overnachten, mocht dat nodig zijn.

Wat betreft vervoer zijn we nog twijfelende. We willen eigenlijk voor de uitstapjes vanuit Havana en Santiago een auto huren. Mochten jullie andere ideeen hebben horen we het graag. We hebben al wat gelezen over ViaAzul (???), een redelijke busdienst?

Ik hoop dat het nog begrijpbaar is en dat jullie de ervaringen met ons willen delen.

Mvg,
Solange en Lars

#97419 door elmister
07 jan 2012, 12:38
De mooiste natuur vind je in Baracoa! ( http://www.baracoa.org/ )
Verder vind ik er zelf weinig te beleven in oost Cuba. Holguin is ook wel apart. Maar mooie steden zal je op Cuba niet echt vinden!

#97421 door LarsXander
07 jan 2012, 13:05
Elmister,

Bedankt voor de link naar baracoa.org. Ik zal eens gaan rondkijken.

Ons programma biedt aan de oostkant nog 2 tot 3 dagen om daar rond te kijken. Ik zal eens op de link kijken of dat interessant wordt in Baracoa.

Verder zag ik in het zuid-oosten van Cuba 5 Nationale Parken. Is dat een aanrader? Veel informatie kan ik er niet over vinden.

Alvast bedankt.

#97422 door carino
07 jan 2012, 13:09
Ieder z'n smaak :?
Mooie natuur vind je in de Sierra Maestra.
Mijn advies, huur een auto in Santiago en maak een trip in de omgeving van Santiago en naar Sierra Maestra via Palma Sorriano.
Baracoa is ook leuk maar wel een eindje reizen. Natuurpark Alexander von Humboldt.
Santiago is 'mooi' op zijn manier, in de zin van boeiend.
Mooie stad vind ik o.a. Camaguey. Maar 't is geen Rome natuurlijk :-)
Als je een auto huurt kun je vandaar naar Trinidad (Topes de collantes) en Cayo largo.
Trouwens Cayo Saetia schijnt ook heel mooi te zijn en daar kun je overnachten.

#97424 door LarsXander
07 jan 2012, 13:34
Carino,

Bedankt voor je adviezen. Santiago - Baracoa is inderdaad een behoorlijke afstand, 240km las ik net volgens mij.
Ik vrees dat de afstand naar Camaguey te ver is en zodoende niet lekker in ons programma past. We zullen dan zeker moeten vliegen en daarvoor Santiago schrappen, idee?

Wij zoeken ook geen Cubaans Rome of Parijs, we willen graag de lokale sfeer proeven. Misschien heb ik de nadruk er verkeerd op gelegd.

Sierra Maestra is vanuit Santiago een te overbruggen afstand, denk ik. Ben je daar zelf bekend wat betreft excursies, hotels en restaurants? Het zal zijn voor 2/3 nachten denk ik.

Alvast super bedankt voor je reactie.

#97426 door Elisabeth
07 jan 2012, 13:38
Inderdaad, ieder zijn smaak. Ik vind veel Cubaanse steden juist wel mooi maar ik houd dan ook van vergane glorie en niet van gladgepoetste façades. Wat mij betreft geeft de tand des tijds leven aan een huis.

Ik ben ook blij met de oorspronkelijke, koloniale harmonie van de architektuur en de goed doordachte urbane structuur. Wat dat betreft heeft het regiem er in de meeste uitbreidingswijken trouwens wel een potje van gemaakt. Toch vind ik bijv. el Salao, oftewel de wijk Abel Santa Maria buiten Santiago niet echt lelijk. Er is veel ruimte en groen en de huizenblokken vaak wel vrolijk geverfd.

Mooi vind ik in de Oriente net als Cariño Camaguey. Ook Bayamo, Manzanillo, Santiago de Cuba en Baracoa (alhoewel hier vooral de natuur indrukwekkend is), maar ook kleinere plaatsen als Contramaestre, Niquero, Banes, of Imias vind ik heel aardig.

Joop heeft hier eens een filmpje over een middag in Las Tunas geplaatst, dat ik fascinerend vind. Er lopen alleen maar mensen heen en weer, maar de rust en misschien ook wel de verveling die het uitstraalt zijn een heel goede illustratie van de sfeer in Cuba heerst.

#97428 door Elisabeth
07 jan 2012, 13:42
Lars, je kunt Santiago niet schrappen als je wilt vliegen. Daar vlieg je namelijk normaal gesproken naar toe...

Eeen tip: 2 nachten in hotel El Salton boven Contramaestre. Het is er prachtig, je kunt er met of zonder gids rondwandelen en 's avonds van de waterval en het natuurbad daaronder genieten (ligt op het terrein van het hotel).

#97430 door Cubaonmymind
07 jan 2012, 13:43
Mis ik toch Moa weer in het hele verhaal :? La tierra roja. Moa vergeet je nooit meer. Neem wel rode kleding en vooral rode schoenen mee. Once in a lifetime experience.

@Carino: niets is met Rome te vergelijken. :wink:

#97436 door elmister
07 jan 2012, 14:02
wat Cubaonmymind zegt is ook een aanrader, je kan vanaf Holguin naar Moa en dan naar Baracoa toe. Een beter en mooiere route is er niet. Er is zoveel verschil aan natuur op deze route en gewoon erg mooi. Daarna doorrijden naar Santiago via een berg (De naam weet ik niet meer) Je hebt daar een soort slakken met allemaal verschillende kleuren. (Polymita).

#97439 door carino
07 jan 2012, 14:10
elmister schreef:Daarna doorrijden naar Santiago via een berg (De naam weet ik niet meer).

Je bedoelt waarschijnlijk de Loma de la Farola.
Een hele steile klim met veel bochten. Wel heel mooi idd.
Kijk hier:
http://www.youtube.com/watch?v=8aGIJAGJ6jg
http://www.youtube.com/watch?v=1m5KH48IfTg
Vederop naar Guantanamo wordt het daarentegen wel saai.

#97440 door Joop_Siroop
07 jan 2012, 14:27
als je dan toch een filmpje plaatst van la Farola doe dan die van mij:

en Guantanamo is misschien saai naar Amerikaanse bagger tv standards
.... maar zeker een bezoekje waard.

#97441 door carino
07 jan 2012, 14:40
ik bedoelde dat de weg saai is. Niet guantanamo zelf.

Mooie filmpjes Joop

#97443 door lj
08 jan 2012, 12:56
"en Guantanamo is misschien saai naar Amerikaanse bagger tv standards
.... maar zeker een bezoekje waard"

Zeker als je, zoals je ergens zegt in je bericht, graag de lokale sfeer wil proeven. Vergeleken met Santiago en Havana is Guantanamo super-relaxt. Geen gedoe met allemaal mensen die iets van je willen etc. met goede casa particulares. Met de auto is het ongeveer een uur rijden vanaf Santiago en zijn er legio mogelijkheden voor uitstapjes.

#97446 door elmister
08 jan 2012, 21:48
Je kunt ook gewoon naar Bauta gaan! om sfeer te proeven

#97449 door Joop_Siroop
08 jan 2012, 22:16
ehm... ik zal de voor de hand liggende grap achterwege laten....

#97452 door elmister
09 jan 2012, 00:12
Het is niet echt als grap bedoeld. Ik ken niet echt een betere manier om het echte Cuba te leren kennen en zien. De steden of historische stadjes is ook niet alles.