Voor interbancaire overschrijvingen zit het anders in elkaar.
mogelijke onkosten en koers:
1. interbancaire bankkosten (hangen hoofdzakelijk af van de bank overschrijver; tussen 5€ en + 50 € ??)
SHA: kosten worden gedeeld
BEN: kosten zijn voor begunstigde
OUR: kosten zijn voor overschrijver
2. commissies
De Cubaanse banken brengen een commissie in rekening zoals bepaald door de Banco Central de Cuba.
3. onkosten aangerekend door de Cubaanse bank aan begunstigde indien de begunstigde geen eigen rekening heeft: ergens tussen 5 en 15 CUC / overschrijving
4. valutakoers:
De koers van de EURO t.o.v. de dollar (= CUC). Deze wordt bepaald op de valutamarkt. (nb.: de waarde CUC - dollar is artificieel en wordt door Fidel bepaald).
De som van de (artificiële) valutakoers (4) en de commissie (2) kan geraadpleegd worden:
http://www.bc.gov.cu/Espanol/tipo_cambi ... LITANO.aspRekenvoorbeeld overschrijving naar een Cubaanse begunstigde via bank BANDEC:
a. ik schrijf 100 € over BEN (alle kosten voor begunstigde):
b. NL -> CU : 100 € * (valutakoers en commissie aankoop)
=> 100 € * 1.226 = 122.6 CUC
c. CU -> BANDEC: 8 € kosten (via Fortis) internationale overschrijving (in CUC omrekenen: 8€ x 1.226 = 9.8 €)
=> 122.6CUC - 9.8CUC = 112.8 €
d. BANDEC -> begunstigde: ~ 10 CUC
=> 112.8 CUC - 10 CUC = 102.8 CUC
Bij overschrijving van een bedrag van 1.000 €:
a. 1.000 €
b. 1.000 € x 1.226 = 1226 CUC
c. 1226 CUC - 9.8 CUC = 1216.2 CUC
d. 1216.2 CUC- ~15 CUC = 1201.2 CUC
Conclusie:
Bij lage bedragen (100 €) krijgt de begunstigde bijne hetzelfde cijfer (102.8 CUC) in handen. Dus te vermijden

opmerkingen:
- Ik schrijf altijd BEN over: ik vind dat ze moeten weten hoeveel het mij kost. Bij OUR zien ze mijn kosten niet.
- Laagste bedrag dat ik overschrijf: 300 € De Cubaan ontvangt ongeveer 350 CUC.
- In 2011 schreef ik 20 x een bedrag over naar Cuba. Hoewel ik aan de Cubanen vroeg om mij een detail te bezorgen heb ik dat nooit onvangen

.
bron: eigen ervaring. Graag reactie als iemand het anders heeft ervaren en svp. onthouden indien uit de nek aan het kletsen.