para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#75065 door Wim
26 jun 2008, 08:41
Hugo schreef:Volgens mij hoort ABNAMRO nu bij Fortis ....,

Ja en nee, ABN/AMRO (althans het vermogensbeheer en de binnenlandse kantoren) is nu eigendom van Fortis, maar door de EG (Nelie Kroes en c.s.)moeten beide banken nog gescheiden blijven voorlopig, de echte samenvoeging vindt pas eind volgend jaar plaats.
Wim

#78383 door Robert
15 dec 2008, 16:06
Dit heeft nu een staartje gekregen!!!
Geld deze maand december overgemaakt bleek opeens niet meer aangekomen te zijn.
Navraag leerde dat dat was omdat geld vorig jaar december overgemaakt wel was opgehaald maar het geld uiteindelijk niet naar Cuba was gestuurd.
Nu moet ik nog eens precies alles na gaan kijken daar ik volgens mij de verzendkosten nooit terug heb gekregen.
Dacht ik toch dat die ing lui aardig waren en mij een compensatie gaven voor het niet meer willen overmaken naar Cuba, niet dus, waarschijnlijk wel verzendkosten rekennen en niet verzenden.
:twisted: :evil: :twisted:
#78959 door holantina71
22 jan 2009, 16:48
Beste forumgebruikers, Cubanen en Cuba-liefhebbers,

Ik ben Cubaanse, groet jullie hartelijk en wil even het volgende vertellen. Eerst kreeg ik een mededeling van de Postbank dat Cuba in een lijst zat waar ze geen transacties mee deden.
Heb toch (eigenwijs als ik ben) geld overgemaakt. Ik kon het gewoon niet geloven. Ik heb altijd geld overgemaakt voor vrienden en kennissen hier naar hun familie daar. De postbank had tot nu toe een van de voordeligste
tarieven (nl 10 euro) Daarom vroegen ze mij ook altijd!

Tot mijn grootste verbazing heeft mij 55 euro (!) gekost deze keer om 50 euro over te maken. Toen ik de Postbank belde, zei de medewerkster dat Cuba de tarieven voor buitendlandse betalingen had verhoogd. Dus van die 55 euro waren 5 euro provisie- en 50 euro correspondentiekosten!
Dat was wel netjes gespecificeerd in de afschriften van Miin Postban.nl, maar ik wou het natuurlijk zeker weten.

Mijn vraag aan jullie is: heeft iemand onlangs dergelijke ervaringen gehad? Heb ook de Rabobank gebeld, want heb ook een rekening bij ze. De medewerkster was erg aardig (had trouwens net een vakantie in Cuba achter de rug en kon ook meepraten ) en zei dat de via de Rabobank bedroegen de Nederlandse kosten 18 euro en dan kwamen de kosten dat Cuba rekent erboven op. Hoewel was dat? Dat kon zeniet zien. Ik denk toch maar weer 50 euro.

Weet iemand een (betrekkelijk) voordelige manier om geld over te maken naar Cuba?

Bij voorbaat erg bedankt.

Groetjes,

Lourdes.

#79201 door PapiChulo
05 feb 2009, 07:43
Ok, zoals ik al schreef ben ik ook een gedupeerde Postbank klant en moest een alternatief zoeken.

Dus heb ik een Budgetrekening bij Fortis geopend, zondag via online bankeren 200.-EUR naar Cuba over gemaakt en woensdag(!) stond het geld daar al op de rekening (215.-CUC)! Kosten hier 6,80EUR bij Fortis.

Dus ik denk dit is op dit moment de beste tip betreffend geld transfer naar Cuba. Nu wachten we dat HEMA misschien een bank wordt ook... ;-)

#79202 door Robert
05 feb 2009, 07:51
Ik zit nu aan de ASN te denken aangezien die nu ook een internet / betaal rekekening hebben waar je bovendien nog 1% rente op krijgt ook.
ASNBANK schreef:De huidige tarieven zijn:
Kosten betaling buitenland: 0,1% van het bedrag met een minimum van € 5,00 en een maximum van € 50,00.
Spoedopdracht (extra) € 4,50.

Wanneer de kosten in het buitenland ook voor rekening van de opdrachtgever komen (OUR), worden bovenstaande kosten verhoogd met:
0,15 % met een minimum van € 10,00 en een maximum van € 115,00.
Spoedopdracht (extra) € 7,00.

Oh ja en connectie met HEMA is er ook!

ASNBANK schreef:Hoeveel kan ik per dag opnemen met mijn ASN Wereldpas?
U kunt dagelijks bij geldautomaten van de SNS Bank een bedrag van € 1.000,- contant opnemen, in meerdere opnames. Bij automaten van andere banken in Nederland kunt u maximaal € 250,- per 24 uur in één opname contant opnemen. Als de daglimiet bereikt is of wanneer het saldo van uw rekening dat niet toelaat, kunt u geen geld meer opnemen.

Waar vind ik geldautomaten van de SNS Bank?
Geldautomaten van de SNS Bank vindt u bij de SNS kantoren en bij ruim driehonderd filialen van de HEMA. Kijk op http://www.snsbank.nl voor een SNS Geldautomaat bij u in de buurt.

#79221 door Wim
06 feb 2009, 10:22
Tarieven Fortis;

Transferprovisie 0,1% minimaal € 6,80 maximaal € 68,--
Kosten correspondent Cuba min EN max € 20,-

Groet Wim

#79223 door carino
06 feb 2009, 11:17
Wim,

Rekent de bank in Cuba ook nog de 10% provisie die ook op dollars wordt berekend of gaat het tegen de dagkoers CUC-Euro ?
Met andere woorden wat houd de ontvanger over in het handje van bijvoorbeeld 100 Euro?

#79225 door Wim
06 feb 2009, 12:49
@ Carino,

Als jij de kosten betaald hier in NL dan krijgen zij in jouw voorbeeld op dit moment (cuc = gisteren 1,15263) 115,26

Laat je hen de kosten betalen, dan is die € 20,- aan de dagkoers Cuc 23,-
dus ontvangen ze 92,36 Cuc

Voor de goede orde die € 6,80 (minimaal) betaal jij altijd, kosten correspondent kun je afwentelen op de ontvanger als je dat zou willen.

Groet Wim

(PS 1 € noteert US$.1,28 -/- 10% = 1,15263)

#79333 door holantina71
13 feb 2009, 11:30
Ik heb mijn geld teruggekregen, de overschrijving is dus niet gelukt. Ben erg blij, want baalde stevig dat het mij meer had gekost geld over te maken dat het bedrag die ik wou overschrijven. Ik had beloofd mijn familie iedere maand 50 euro over te maken om te helpen mijn vader's salaris aan te vullen. Hij gaat met pensioen en gaat natuurlijk wat achteruit in zijn inkomen. Niet veel gelukkig, hij krijgt een mooi pensioen (voor Cubaanse termen dan...) Dus die 50 euro per maand zouden een mooie aanvulling zijn. Ga het proberen bij de Fortis en heb ze ook een Transcard kaartje laten aan vragen.
Hopelijk lukt het wel, want ik heb een hekel aan beloftes niet kunnen nakomen :?
Groetjes,
Lourdes.

#79334 door Wim
13 feb 2009, 12:02
Je zou ook, als de kosten te hoog zijn in relatie met het bedrag dat je wilt
zenden, kunnen overwegen om het dan twee- of driemaandelijks te versturen. Probleem (met de cubanen die ik ken) is alleen dat als je een groot bedrag geeft, het razendsnel weer op is, je vader moet dus wel aan budget management doen als je wat meer geld zend, maar dan twee- of driemaands termijnen.
Groet,
Wim
#84482 door aime
09 nov 2009, 16:55
Ik heb net van de INg begrepen dat het weer mogelijk is om via de ING geld over te boeken naar Cuba

#84947 door Robert
21 nov 2009, 19:05
Ik denk dat dat met hun stunt van december 2007 te maken heeft.
Op Cuba is geld uitgekeerd wat uiteindelijk nooit door de ing is overgemaakt/ terug werd gehaald.
Uiteraard wil Cuba dat bedrag wel krijgen.
Ik gok dat het zoiets is maar weten doe ik het niet.

#84951 door jethro
21 nov 2009, 23:09
bij de abn-amro(fortis) betaal je 5.50 € bij gedeelde kosten.

mijn vriendin betaald het andere deel omgerekent ongeveer 6€

doe je geen gedeelde kosten betaal je 11€ en betaald zij ook in cuba nog gewoon 6€

die 6 euro calculeer ik bij het over te maken bedrag in

#84973 door jaykie
23 nov 2009, 08:18
Als je ziet hoeveel keer dit topic al bekeken is had Joop deze pagina's beter laten sponsoren door de verschillende banken hier vernoemd... Of een speciale Cuba-forum korting kunnen onderhandelen zodat wij voortaan gratis zouden sturen!
#91317 door PapiChulo
26 sep 2010, 13:41
Nu ff deze weer naar boven halen want mij valt op dat op de nieuw gestylde website van de ING bij de buitenland betalingen Cuba gewoon weer in de lijst staat van te kiezen landen?!?!

Afbeelding

Heeft het iemand al weer een keertje geprobeerd misschien geld over te maken naar Cuba via ING nadat ze een tijd geleden ermee gestopt zijn??
#92229 door DutchJam
01 dec 2010, 00:18
Helaas,

Ik zag ook Cuba in het lijstje staan, maar de ING voelt zich te goed voor Cuba.

Heb geprobeerd geld over te maken via mijn ING rekening naar een vriend in Havanna. Dus een bedrag (150,= Euro) overmaken naar een rekening van de Banco Metropolitano in Havanna t.b.v. de persoon in kwestie.

Geld werd in eerste instantie afgeschreven (na een dag). 'Mooi, da's geregeld', dacht ik.

Mooi niet.

Na drie dagen kreeg ik het terug. Via een tegenrekening van Kantoor Notaris Mr. H. Steenhuis.
Met mededeling (letterlijk): NG BANK NV BUITENL BET VERK RET.MPBP10112532881 DD 26/11/10 AD EUR 150.00/WEGENS ING BELEID.

Met andere woorden PapiChulo: Cuba komt in het lijstje voor maar...

De ING bepaalt dat je er GEEN geld naar kan overmaken.

Arrogantie ten top.

IK stop met ING in elk geval. Uit principe zal ik maar zeggen.

DutchJam

#92232 door palabra
01 dec 2010, 07:25
Ik heb 2 weken terug hetzelfde voor gehad en dit met een andere bank " KBC" dus zou het nog niet direct aan ING verwijten.

#92233 door palabra
01 dec 2010, 07:29
O ja was ik vergeten de kosten voor de overschrijving waren 73 euro en voor mijn geld terug te sturen nogmaals 25 euro, dure hobby hè :cry:

#92235 door Robert
01 dec 2010, 09:57
Ik zou het de ing wel degelijk verwijten!
Schandalig wat die bank heeft gedaan en nog steeds doet, nu zelfs als een door de belastingbetaler gesteunde bank.

ASN is een betere optie, ze maken geld over naar Cuba en nog goedkoper dan de ing dat deed bovendien (wel heel zeker weten van bestemming daar reclameren bij ASN een lastig verhaal is).

#92243 door DutchJam
01 dec 2010, 16:44
Robert schreef:Ik zou het de ing wel degelijk verwijten!
Schandalig wat die bank heeft gedaan en nog steeds doet, nu zelfs als een door de belastingbetaler gesteunde bank.

Ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Een bank, ING, KBC, of welke dan ook, heeft in een geval als dit gewoon mijn betalingsopdracht uit te voeren.

Ik bepaal wie ik geld stuur en niet de bank.

@palabra: da's wel erg duur. Ik betaalde op die 150 Euro 5 Euro kosten en die heb ik eveneens teruggekregen. Dus het heeft me niets gekost.

#92244 door palabra
01 dec 2010, 17:10
Alles hangt natuurlijk af van het bedrag je ovemaakt en of je alle kosten ten laste van u neemt ook die van ginder anders gaat er daar ook nog vanaf hè zie hier het kostenplaatje. :D
En o ja KBC had mijn opdracht dus wel uitgevoerd maar is na 7 dagen netjes van ginder terug gekeerd min25.- euro transactiekosten

EUR 1.600,00
KOSTEN TE UWEN LASTE:
correspondentkosten 60,50 EUR
betalingsprovisie 9,68 EUR
behandelingsprovisie 3,63 EUR

DEBETBEDRAG: 73,81 EUR

#92272 door Kefke04
03 dec 2010, 13:36
ik ben sinds een paar weken ook KBC klant,
gisteren voor het eerst geld overgemaakt.

ook voor maar 200 euro over te maken rekent KBC 73 euro kosten, toen ik dit zag heb ik meteen de bank gebeld en ze gaan mij 35 euro terugstorten, omdat ze de kosten zelf onverantwoord hoog vinden.
het is een geste van de lokale bankdirecteur.

nu toch maar hopen dat het aankomt.

ING

#92285 door DutchJam
04 dec 2010, 14:35
Ik kom nog even terug op mijn 'eigen' ING verhaal:

Een dag of 4 nadat ik het geld had teruggestort gekregen, ontving ik een brief van ING (ik citeer):

Geachte heer,

Als gevolg van onze frequente beoordeling van alle transacties vanuit economisch, strategisch en risicoperspectief, heeft ING Bank N.V. om zakelijke redenen besloten transacties met Cuba niet te faciliteren.

Vandaag, 26 november, hebben wij uw opdracht ontvangen om ten laste van uw betaalrekening een bedrag van Euro 150 naar Cuba over te maken.
Om bovengenoemde redenen kunnen wij uw opdracht niet uitvoeren.
Het transactiebedrag wordt zo spoedig mogelijk, inclusief de eventueel in rekening gebrachte kosten, naar uw betaalrekening teruggeboekt.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Klant Monitoring
ING Bank N.V.

Op zich netjes dat de ING mij schriftelijk meedeelt waarom de betaling naar Cuba niet is uitgevoerd.

Maar het blijft een vreemde zaak dat, als je een buitenlandbetaling via internetbankieren bij de ING wilt doen, je Cuba gewoon kun selecteren en je alles gegevens kunt invoeren.

Bovendien blijf ik van mening dat IK degene ben die bepaal wie ik een betaling doe en daar heeft de ING geen fl*** mee te maken, behalve dan dat ze mijn opdracht gewoon dienen uit te voeren, nietwaar?

Hasta pronto ;)