over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116636 door PAULA W.
13 jan 2021, 14:42
Beste allemaal,

Ik ben tegenwoordig geblokkeerd door de grote banken, omdat ik teveel geld naar Cuba heb gestuurd. ASN, ABN, Triodos (Spaanse), ik kan ze niet meer gebruiken. Heeft iemand een nieuw goed alternatief om geld te sturen naar Cuba?

Vriendelijk dank en iedereen een fijn nieuw jaar toegewenst, Viva Cuba.
#116637 door Everdine
13 jan 2021, 14:59
Door firma's zoals Enviodinero of Fonmoney te gebruiken?
Door telefoontegoed te sturen (dat kunnen ze verkopen en krijgen zo contant geld).
Door een AIS-MLC tarjeta voor ze te bestellen en daar dollars op te zetten.

Al deze handelingen voer je uit met je credit card, dus daar is geen bank bij betrokken.
Denk ik!

Of zoek iemand hier die het voor je wil/kan doen.

Succes!!
#116640 door PAULA W.
14 jan 2021, 12:41
Dankjewel Everdine,

Heb je ook een idee welke de voordeligste is, toevallig?
groet!
#116641 door Everdine
14 jan 2021, 12:53
Om geld op de AIS-tarjeta te zetten gebruik ik enviodinero.es, en voor recarga acuba.com

Er zijn forumleden die nu op Cuba zijn en die je ook zouden kunnen helpen, je stort dan geld op hun Nederlandse bankrekening en zij geven het geld dan aan de begunstigde. Dan ligt het er wel aan waar jouw begunstigde woont en waar het forumlid!

Succes bij je pogingen!
#116643 door havanalover
15 jan 2021, 16:11
Wie heeft zeer recent een van de geldsites naar Cuba gebruikt?
Enviodinero, fonmoney en andere werken niet meer. Op de website van fonmoney verschijnt de
Melding "momenteel kan er geen geld van uit Europa naar Cuba gestuurd worden.
Volgens een werknemer bij een geldtransfer maatschappij is er in Cuba een probleem met hun systeem, ze hebben problemen met de omzetting van cuc naar cup . Volgens die zelfde persoon zou het 4jan opgelost zijn , wezijn nu 15jan en er is geen oplossing in zicht. Weet iemand raad.?
#116644 door Everdine
15 jan 2021, 17:34
Ik heb op 28 december geld overgemaakt met enviodinero.es
Maar inderdaad lijkt het aannemelijk dat ze even in verwarring zijn gezien de CUC>CUP overgang.

Met Fonmoney had ik in begin december geld overgemaakt maar kreeg mails dat ze onmin hadden met banken en uiteindelijk kreeg ik het geld teruggestort. Dat ik toen per enviodinero opnieuw gestuurd heb.
#116645 door havanalover
15 jan 2021, 18:12
@ Everdine
Bedankt voor uw antwoord
We zullen nu iets anders uitproberen via Western Union en cubanen in
Miami. Western Union vanuit Europa naar Cuba werkt niet. Wie grotere
bedragen via banken stuurt heeft meer mogelijkheden.
#116660 door huisintveld
29 jan 2021, 17:47
Alex - Fonmoney Support <support@fonmoney.com>
15:20 (2 uur geleden)
aan mij

Dear customer,

Due to the new US restrictions against Cuba from January 8, 2021, we are currently unable to offer money transfers to Cuba.

We hope to be able to offer the service again in February. We will inform you with a newsletter when the time comes again.

Mobile phone top-ups are not affected by the sanctions.

Kind regards,

Alex - Fonmoney Support
--
Fonmoney Team
#116661 door havanalover
29 jan 2021, 20:36
Op de website van tripadvisor Cubaforum meld een lid een boodschap van Fonmoney " Dear cliënt, we have
been informed from Cuba that the adjustments that were causing delays have been solved.
Datum 26 jan 2021
#116662 door ginny in cuba
01 feb 2021, 10:42
er kan nog steeds geen geld worden over gemaakt via fonmoney, vandaag weer geprobeerd omdat er nu snel geld naar Cuba moet maar geen toegang om een transfer uit te voeren . Staat aangegeven niet mogelijk.
#116663 door huisintveld
01 feb 2021, 10:51
ja inderdaad het is niet mogelijk om geld te sturen naar cuba.Hopen maar dat het snel veranderd want de cubanen hebben het heel moeilijk
#116664 door ginny in cuba
01 feb 2021, 12:31
Er waren hier toch een paar Nederlandse heren die op Cuba zijn die geld kunnen regelen voor de Cubanen na storting uit Nederland. En zouden die dat ook in Trinidad kunne krijgen/brengen?
Het lijkt erop of dat alles is geblokkeerd. De pakketten moeten ook ineens dubbel betaald worden , alles om geld te genereren.
#116665 door Robert
01 feb 2021, 12:35
Waar een wil is is een weg!
Het makkelijkst is de persoon naar wie je vaak geld verstuurd een creditcard te geven. Geld versturen naar iemand anders op Cuba met een creditcard, of iemand op Cuba die juist geld uit Cuba wil krijgen, en het aan de persoon kan geven aan wie je het wilt geven is ook een mogelijkheid.
Vreemd dat niemand heeft gereageerd op het feit dat de VS Cuba weer op de terrorisme lijst hebben gezet, ja dat heeft er veel mee te maken, vraag het ze maar bij de ING.
#116666 door ginny in cuba
01 feb 2021, 12:56
ja , deze nieuwe vorm van de VS om Cuba op de terroristen lijst te zetten is een zet van Trump, hopelijk zal Biden hem gauw terug draaien, maar daar is nu het probleem niet mee opgelost. Op deze manier is het moeilijk om de mensen te helpen. Geld kan niet verstuurd worden pakketten komen wel aan maar zijn niet te betalen voor de mensen, dus blijven bij de post staan.
#116667 door havanalover
01 feb 2021, 18:53
@ Ginni , ja er waren toch een paar heren die geld in Cuba konden regelen. Waar zijn zij nu?
De gebruikelijke kanalen zijn gesloten, maar geld blijft stromen ondanks alle hinderpalen.
Alleen kennen de meeste mensen de weg niet. Denkt u dat de banken achter uw geld wachten?
100 of 200 euro naar Cuba met alle risico's?
Zelf heb ik een elegante oplossing , de oplossing door Robert voorgesteld is een goede, op meerdere forum meegedeeld. Maar het is natuurlijk voor iemand die je 100% kunt vertrouwen, dus niet elke Cubaan (hier geldt dat evengoed)
Mijn tijdelijke oplossing via Western World naar een bevriende Cubaan in Miami , Euro's sturen
De euro's worden de dag daarop in Cuba geleverd in Dollars. Hoe ze het doen? Weet ik niet.
Ik heb een flauw vermoeden dat de "mulas" hoogseizoen beleven.
NB ik zou het mula-schap niet aanraden als je de snuffelhonden te werk ziet op de luchthavens.
Die honden ruiken een paar briefjes van 100 euro in uw broekzak. Veel filmpjes op youtube.
#116668 door havanalover
01 feb 2021, 19:16
@ Robert
ING , ja ongeveer 15 jaar geleden hebben die reeds mijn opdrachten naar Cuba , gecancelled , heeft niets met de terroristenlijst van Trump te maken.
ING heeft lang voor andere banken de relaties met Cuba opgeblazen.
#116669 door Osito
01 feb 2021, 19:35
Ik kan vanuit Nederland nog steeds geld overmaken naar een Cubaanse bankrekening, via ABN-AMRO.
Weliswaar zijn de verzendkosten vrij hoog (21 euro, alle kosten voor mij, bij een bedrag van bijv. 250 euro).
En het komt na een dag of vier op de Cubaanse rekening aan.
Maar ja, je moet wat.

Succes, Osito
#116671 door Robert
01 feb 2021, 20:29
Havanalover.
Het had te maken met de handelssancties van de vs, en daar de ING zowel zaken deed in de VS als via een dochterbedrijf met Cuba kreeg de ING een boete van de vs en koos eieren voor zijn geld.
De handels sancties hebben mijns inziens veel te maken met de terrorismelijst maar daar kun je idd anders over denken.
Is natuurlijk niet trump zijn persoonlijke lijst, al lijkt het er wel op dat hij er persoonlijk voor gekozen heeft Cuba er weer op te zetten.

Het vervelende is dat elke us dollar transactie de vs aangaat ook al gaat er geen cent via de vs, idem met bepaalde banksystemen waardoor geld overmaken naar Cuba wat duurder is en er minder banken zijn die het nog aan durven.

Maar goed is ook maar een mening.
#116672 door havanalover
01 feb 2021, 23:48
@ Robert ,
Ja, dat verhaal van ING in Cuba is mij bekend.
Ik wou enkel zeggen dat ING lang voor andere banken (bv Fortis) niets meer met Cuba te maken wilden hebben. Zover ik het weet is het nooit
tot een boete gekomen enkel een verwittiging terwijl Fortis bleef geld
zenden na een tijdje hebben zij (US van A) Fortis een miljarden boete ge
ven
Het is eigenadig dat veel langs Spaanse banken gaat die waarschijnlijk
weinig handel bedrijven met de USA
#116673 door havanalover
02 feb 2021, 00:11
@ Osito
In Antwerpen zijn er naar mijn weten maar twee filialen van AMRO ABN
Ben er enkele jaren geleden eens gaan vragen.....enkel voor Private banking , de grote jongens dus. Niks voor een paar honderd euro naar Cuba. Maar goed dat erin Nederland nog mogelijkheden zijn.
#116692 door havanalover
04 feb 2021, 23:21
Geld in Cuba?
Er bereiken mij meer berichten dat Cubanen niet aan het geld op hun bankrekening kunnen.
De uitbetalingen worden "kunstmatig" vertraagd . Is hier meer over geweten.? El gobierno siempre esta inventado " zeggen ze.
#116693 door Chapino
05 feb 2021, 01:56
@ havanalover,
Dit is al meer dan een jaar aan de hand, voor zover onze ervaringen in Havana echter alleen voor de US Dollar rekening, als je van die rekening geld wilt opnemen wordt er gezegd, we hebben op dit moment geen Dollars.
De US Dollars die vanuit het buitenland op die rekening worden gestort, of zelf stort, kun je al sinds midden 2019 niet meer contant opnemen, je kunt er nog wel producten voor kopen in de MLC winkels. Als je tenminste een betaalkaart hebt voor die rekening, zo niet dan kun je niet meer over deze Dollars beschikken tot dat de staat weer over voldoende deviezen beschikt. Wanneer, dat is de grote vraag natuurlijk.

De meeste mensen die bijvoorbeeld een wasmachine, koelkast of tv willen kopen in een MLC winkel, storten als ze contante Dollars hebben een paar Dollar meer op de rekening dan het artikel kost. Of er wordt vanuit het buitenland het bedrag gestort. Al het geld wat blijft staan kun je niet opnemen, daar koopt de regering weer levensmiddelen en goederen van in het buitenland.
#116695 door havanalover
05 feb 2021, 14:55
@ Chapino
Bedankt voor uw reactie. Dat is te begrijpen, door de US blokkade is er geen invoer van Dollars.
Ik heb de indruk dat er nu meer aan de hand is. Remesas worden vertraagd uitbetaald of verdwijnen volgens Directorio Cubano . Vanaf 21 jan 2021 zou er uitbetaal vertraging zijn.
#116719 door huisintveld
09 feb 2021, 15:41
is het al mogelijk om geld op een rekening te storten op een AIS card? Misschien weet iemand dat?