Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115522 door dasilvasolis
02 jun 2020, 19:15
Denk zelf dat 1 juli niet gaat lukken hoor.
We zitten al in juni en nog niets van versoepeling.
Maar eens zullen de grenzen wel weer open moeten gaan.

saludos en blijf gezond
#115532 door Everdine
05 jun 2020, 05:25
Nou, wordt 't toch 3 november voor mij, voordat ik naar Guardalavaca kan - zie artikel hieronder.

Información exclusiva: Estos son los planes del Gobierno cubano para reabrir el turismo
El documento filtrado hace referencia a tres etapas que se ejecutarán de forma escalonada

ByPeriódico Cubano
Published on 4 junio, 2020

El Ministerio del Turismo en Cuba (Mintur) tiene planes de abrir el sector a los visitantes extranjeros durante el mes de agosto como parte de un primer escenario de reapertura, según información exclusiva enviada a Periódico Cubano.
En un documento oficial que llegó a nuestra redacción se puede leer que el plan del Mintur es ofrecer en un primer momento las instalaciones hoteleras que se encuentran en los cayos: Cayo Coco y Guillermo, en Ciego de Ávila y Cayo Santa María, en Villa Clara.

Información exclusiva Estos son los planes del gobierno cubano para reabrir el turismo
Para la reapertura se propone crear tres grupos de trabajo que laboren en un formato de turnos, tal como lo ha venido haciendo el sector de la salud durante la contingencia.
El objetivo es que un grupo de trabajadores del turismo cubra una jornada de 14 días y luego guarde cuarentena en centros de aislamiento durante otros 14 días. Posteriormente, podrán regresar a sus hogares en los 7 días subsiguientes.
Con ello, el ministerio garantiza cumplir el ciclo de incubación del coronavirus y prevé que ante cualquier síntoma, los empleados puedan ser atendidos sin que contagien a una mayor cantidad de personas.
Las autoridades cubanas plantean además seguir un estricto protocolo sanitario que vele por las medidas higiénicas que contribuyan a mitigar un posible rebrote. Sin embargo, en el documento no se precisa cuáles ni cómo serán implementados en las instalaciones hoteleras.
La información filtrada precisa que se están elaborando las directrices con las acciones y medidas sanitarias a implementar que serán compartidas a la brevedad con las agencias turoperadoras encargadas de comercializar el destino Cuba en el extranjero.

Un segundo escenario de reapertura del sector turístico prevé la llegada de los visitantes extranjeros al balneario de Varadero en el mes de octubre como parte de los preparativos para la Feria Internacional el Turismo FITCuba 2020 que fue trasladada para ese mes, cuando ocurrió su suspensión el pasado mes de mayo.
Según el documento, la reapertura de Varadero no se realiza en un primer escenario pues existe población viviendo en la península y no brinda condiciones de aislamiento como la cayería norte. En esta segunda etapa también abriría el polo turístico de Guaradalavaca en Holguín.
La vuelta a la normalidad se produciría en un tercer escenario planificado para el mes de noviembre, donde ya se permitirá las excursiones o giras por toda la Isla. En ese momento se libera el llamado Turismo de Circuito y los Viajes Cuba.

La vuelta a la normalidad se produciría en un tercer escenario planificado para el mes de noviembre, donde ya se permitirá las excursiones o giras por toda la Isla. En ese momento se libera el llamado Turismo de Circuito y los Viajes Cuba.
#115534 door Everdine
05 jun 2020, 06:38
@Jan - ik zag net je reactie, die nu weer weg is, maar ik zou het op prijs stellen als je zou willen schrijven waaróm ik het wel kan vergeten? Ik hoor graag nieuws, meningen, achtergronden.
#115535 door hombredecuba
05 jun 2020, 08:55
@Everdine,wordt die vakantie van jou geen obsessie? :stampen:
Wacht gewoon rustig af tot je het groene licht krijgt om naar Cuba te gaan.
Een ticket is zo geboekt..... :D
#115536 door Jan Almeida B.
05 jun 2020, 11:02
Siempre que llueve, escampa?

@Everdine: je neemt je wensen voor waarheid. (en aub een link ipv copy/paste)

Kijk, het is duidelijk dat er op Cuba momenteel twee oorlogen woeden:

Tegen Covid -19 lijkt het straatarme land de overwinning te behalen. Het heeft een bewonderenswaardige inspanning geleverd. Maar de gebruikte strategie (het virus uitbannen) heeft een voorspelbare keerzijde. Zolang als er geen geneesmiddel is, kan Cuba de zelfgekozen quarantaine (op advies van China) niet loslaten. Dit betekent dat de broodnodige toeristen alleen welkom zijn in de resorts op Varadero en op de Cayos. Zoals ook in jouw artikel wordt geschreven zal het Cubaanse personeel daar in turnos van 14 dagen gaan werken, 14 dagen in quarantaine verblijven en tenslotte 7 dagen vrijaf hebben. Dit betekent ook dat gewone Cubanen NIET welkom zijn op de resorts waar buitenlanders komen.

Eerder schreef het regeringsgezinde oncubanews (Hugo Cancio) al welke landen eerst terug welkom zouden zijn op Cuba. Voorlopig is die lijst de meest realistische. En de conclusie is dat er dit jaar geen Nederlanders welkom zijn in het ' turismo de circuito y los viajes Cuba'. Binnen de 10 dagen zal het Consejo de Estado trouwens beslissen wat de volgende stappen zijn.

De andere oorlog woedt sedert 1962 en is de voorbije 12 maanden in hevigheid zeer toegenomen. El bloqueo. De Amerikanen hebben recent ingezien dat ze een onverwachte en zeer sterke bondgenoot hebben aan SARS-CoV-II. Dagelijks drijven ze de druk op het Cubaanse regime dan ook op. Gisteren nog door Fincimex op de zwarte lijst te plaatsen. En vorige week door Cuba terug op de lijst van terroristische landen te zetten (daar kleven een hele reeks van negatieve maatregelen aan vast).

In Cuba heerst nog steeds de doctrine dat men zich tegen de buitenlandse dreiging (door de USA) ook kan beschermen door de toeristen niet te laten omgaan met de eigen bevolking. Dit betekent dat de toeristen het best op de 'enclaves' verblijven zoals tot 1997 ook het geval was (tourist apartheid). Het past dan ook binnen de strategie om de toeristen niet toe te laten tot het land om zich te wapenen tegen de agressor. Dit is een tweede reden waarom landelijk toerisme dit jaar (opnieuw) zal worden tegengehouden.

Het ziet ernaar uit dat Cuba zich in een zeer kwetsbare politieke situatie bevindt, vergelijkbaar in ernst met die van oktober 1962. De periodo especial werd in 1990 uitgeroepen na de diepe economische crisis die in 1986 begon. Het ziet ernaar uit dat het dit maal geen 4 jaar zal duren eer eenzelfde moeilijke humanitaire situatie duidelijk zal worden...
#115540 door Matty
05 jun 2020, 19:49
Hey Jan

Denkt u dat dit dan ook andersom zo zal zijn? Dat de Cubanen die het wel kunnen betalen, het land niet gaan mogen of kunnen verlaten ? Dan legt men hier ook weer een deel plat van de inkomsten van velen..
#115541 door Jan Almeida B.
05 jun 2020, 22:42
Het is het land waar men naartoe gaat dat de regels bepaalt.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen vakanties en verblijven van langere duur. Europeanen die op vakantie gaan naar Cuba en daar maar één of enkele weken zullen verblijven, zullen niet bereid zijn om (tot 14 dagen) in quarantaine te gaan. Idem voor Cubanen die op vakantie naar hier komen.

Cubanen die naar hier komen voor een langer verblijf (bv. 90 dagen), zullen minder opzien tegen een (thuis)quarantaine van 2 weken. Andersom zullen Europeanen die voor een paar maanden naar Cuba gaan, waarschijnlijk vrede kunnen hebben met 2 weken quarantaine (let wel: die quarantaine wordt in Cuba heel wat strenger opgevat).
#115542 door Matty
06 jun 2020, 10:03
Dank u Jan.

Dat dacht ik ook. 2 weken quarantaine geen probleem, op die optie zijn we voorbereid, en ik weet waar ik dan voorsta. En als Cuba zich echt voor Europa gesloten houdt. Dan komt Cuba naar Europa als dat kan.. :mrgreen: . Niets aan te doen. Afwachten maar. :wink: . Grtjs

Maar we pinnen ons niet vast op 1 augustus
https://www.periodicocubano.com/oficial-las-fronteras-de-cuba-continuaran-cerradas-para-vuelos-regulares-hasta-agosto/amp/
#115543 door Jan Almeida B.
06 jun 2020, 21:51
Iets anders: stel dat Europeanen naar Cuba op vakantie kunnen. Omdat ze als potentiële verspreiders van Covid-19 worden aanzien, zijn ze alleen welkom in Varadero. Tot hier goed. Maar wat als ze terug in Europa aankomen? Moeten ze dan hier eerst in quarantaine? Indien de overheden consequent zijn wel. Maar dat betekent dat kortere vakanties naar Cuba niet werkbaar zijn. :shock:
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 17 jun 2020, 12:41, in totaal 1 keer bewerkt.
#115544 door dasilvasolis
06 jun 2020, 22:17
Mijn inschatting. zolang de situatie in la habana niet onder controle is met het virus. geen versoepeling ook niet in de rest van cuba en zeker geen grenzen open en vluchten met toeristen.
wanneer dat is. Ik hoop snel, maar vrees dat het nog wel een tijdje kan duren.
Rest cuba is zo goed als virusvrij maar moet voor versoepelen ook wachten op de habaneros.

saludos en blijf gezond
#115545 door Jan Almeida B.
06 jun 2020, 23:13
Cuba heeft al eerder uitgemaakt dat het snel toeristen wil ontvangen in afgesloten delen van het land zoals Varadero en de Cayos. Hiertoe werd Varadero ondertussen ook voorbereid door het hermetisch af te sluiten en de luchthaven Gualberto Gómez heeft zich opgemaakt. Maar toeristen moeten er uiteraard ook kunnen geraken. Cuba zal dan wellicht per 15 juli haar 'toeristische grenzen' openen, maar het is niet zeker of toeristen in verhoopte aantallen zullen arriveren. Het binnenland wordt later terug opengesteld voor toeristen.
#115546 door hombredecuba
07 jun 2020, 09:04
Op Cuba is het relatief veilig betreffende het corona virus. Op Havanna en Matanzas na. In Cardenas is alles redelijk onder controle maar niemand mag nog werken.
Het aantal corona patiënten groeit wereldwijd harder dan ooit.
De pandemie lijkt in Europa op zijn retour maar is nog volop gaande.
In Zuid-Amerika verspreid het virus zich razendsnel in Brazilië,Chili,Ecuador en Peru.
In Guatemala verdubbelde het aantal corona doden zich in 5 dagen.
Ook in Nederland hou ik mijn hart vast met al die demonstraties,terrassen, scholen,enz. waar geen afstand kan/wordt gehouden.
Over een paar weken zullen we het weten.....
#115547 door Matty
07 jun 2020, 10:55
Hey Jan in periodicocubano verscheen ook dat ene artikel van Everdine. Het is ook de enige krant die deze artikels spuit. Men mag hopen voor de bevolking dat er een veilige en snelle oplossing komt. Vrienden van ons die in de hotels werken beginnen nu werk te zoeken in de agricultura. Al degene die met toeristen werken hebben het nu moeilijk. Maar zij niet alleen. Geld moet binnenkomen, alles is duurder. En al bij al.. doet Cuba het niet slecht. En is alles onder controle. Maar door het lage aantal gevallen wordt er al eens gesugereerd dat de cijfers niet kloppen... ze zien ook het verschil met de andere landen, die nu wel de grenzen openen. Internet wordt druk bezocht. En contact met het buitenland doet vragen rijzen.
Ik hou me al niet meer bezig met de cijfers hier. Ons land heeft de wijsheid weer eens in pacht gehad. We zaten deze week met een ONDERsterfte :mrgreen: .
Ik maak me meer zorgen om mn familia in Cuba. Mn schoonmoeder heeft medicijnen nodig waar ze nu niet kan aangeraken. En die ik klaarliggen heb.

Saludos aan allen en cuidado en la calle.
#115549 door Matty
07 jun 2020, 13:37
Hey Tijn. Weet uw betrouwbare bron dan ook of Cubanen eventueel wel zouden het land uitkunnen? ¿Of blijft het een totaal in - en uitreisverbod .
#115550 door rickenbilly
07 jun 2020, 23:02
Matty schreef:Hey Tijn. Weet uw betrouwbare bron dan ook of Cubanen eventueel wel zouden het land uitkunnen? ¿Of blijft het een totaal in - en uitreisverbod .

Uit andere betrouwbare geheime bron. Er gaan binnenkort lege vliegtuigen naar Cuba vliegen om Cubanen op te halen die vakantie willen vieren in Europa om daarmee mede de Europese economie te steunen.

groet,

R.
#115551 door Matty
08 jun 2020, 00:24
:roll: je hoeft niet zo denigrerend te doen. Je leest hier ook vanalles. Van alleen Russen chinezen en Canadezen tot sluiten in november. Als de Chinezen of Russen zouden binnengelaten worden, waarom zou het dan niet mogelijk zijn dat de Cubanen wel weg mogen? :roll:
Er zijn er genoeg die niet alleen voor vakantie het vliegtuig nemen, maar ook voor andere zaken :roll: :roll: . Rickenbilly.. een mug in uw gat gebeten misschien? En wie spreekt hier van Europa ?
#115552 door rickenbilly
08 jun 2020, 01:50
Ik wil niet denigrerend zijn maar tracht logisch te redeneren. Sorry dat dat je ontgaat.
Europa was ,dacht ik , het thema hier.
Zelfs Nederland of Belgë. Je schreef zelf ' Ik hou me al niet meer bezig met de cijfers hier. Ons land heeft de wijsheid weer eens in pacht gehad. We zaten deze week met een ONDERsterfte.
En november geldt alleen voor de het zgn. vrije toerisme.
Als Cubanen naar China Rusland of Canada willen gaat het misschien eerder lukken.

Muggen hebben we inderdaad en mijn gebit is ok.
Overigens gaan vertrekken er bijna iedere dag vliegtuigen vanuit Havanna dus als iemand van hier (Cuba) wil vertrekken zijn er best wel mogelijkheden.
Uit betrouwbare bron van een vriend die min of meer naast de airport woont.

Mooier kan ik het niet maken.

groet,

R.
#115553 door Matty
08 jun 2020, 11:26
Dank u. Dat was een duidelijk antwoord :D . We wa htrn even het consego va volgende week af. En beslissen dan. Watik dedoelde met de cijfers hier is dat het voor mij makkeijker is om weg te geraken als het land waar ik naartoe wil open is. De optie dat hij vertrekt houden we al een maand open. Het ziet er naar uit dat we ons daar op moeten gaan richten dus als het consejo negatief uitvalt voor bepaalde internationale vluchten. Canada daar heeft hij visum voor nodig dacht ik dus uitgesloten. :| Bedankt. Gisteren niet zo goed nieuws gekregen over schoonmoeder dus ik krijg stress.
#115554 door Robert
08 jun 2020, 23:21
Laat me raden.
Hij heeft geld nodig voor medicijnen voor zijn moeder.
Een klassieker.
#115555 door Matty
08 jun 2020, 23:44
:lol: :lol: :lol: ja. Dat is het. Nee. Ik heb de medicijnen ik krijg ze niet naar daar. 1 pakket is nooit aangekomen. Wat zijn we toch weer bij de pinken.
#115559 door Jan Almeida B.
11 jun 2020, 01:31
Het Consejo de Ministros is vandaag bijeengekomen:

• en la primera fase se abrirá solo con el turismo local.
  • En una segunda se iniciará el internacional...
  • ... únicamente en la cayería norte y sur del archipiélago cubano
  • La renta de autos y excursiones (...) estará limitada al interior de los cayos.
  • Los Campismos Populares abrirán para el verano...

Verder:
De volgende dagen worden de details bekendgemaakt (o.a. data).
Dit jaar geen carnaval in Cuba.

Betrokken cayos: schiereiland Hicacos (Varadero), Cayo Coco en Cayo Largo del Sur.
#115560 door Matty
11 jun 2020, 11:21
Dank u Jan,

Had ook al zoiets doorgekregen.. vanavond mesa redonda.. hopelijk daar nog iets meer duidelijkheid.

Hou het safe .
#115562 door Jan Almeida B.
12 jun 2020, 00:07
Op Mesa Redonda hebben Miguel Diaz-Canel (Presidente) en Manuel Marrero Cruz (Primer Ministro) de maatregelen uitgelegd. Er was niet veel nieuws voor buitenlanders. Het belangrijkste wat werd gezegd is dat Cuba zal heropstarten in drie fasen en dat in een tweede fase...

...buitenlandse toeristen alleen zullen worden toegelaten tot deze cayos: Cayo Santa Maria, Cayo Coco, Cayo Guillermo, Cayo Cruz y Cayo Largo del Sur. Ze mogen deze cayos NIET verlaten!

De nadruk ligt volledig op binnenlands toerisme!

geen datums
:( :shock: :(

ps.: de noordelijke cayos zijn met een pedraplen (lange dijkweg) verbonden met het vasteland. Het zuidelijke Cayo Largo is niet verbonden met het hoofdeiland. De toeristen kunnen niet méér gescheiden worden van de Cubanen dan met deze maatregel. Welkom in gevangenis Cuba.
#115563 door Matty
12 jun 2020, 01:27
Yep geen datums. Welke toerist laat zich daar aan vangen..

En reizen met 1 koffer en geen handbagage