Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115420 door HijodelMundo
13 mei 2020, 00:29
rickenbilly schreef:
Robert schreef:Klinkt logisch echter......
Waarom zou iemand naar Cuba gaan als je je resort niet af mag?
In de winter wellicht voor het weer maar dan nog....
Voor de Europeanen zijn warme bestemmingen dichterbij.
Wellicht eerst exclusief voor Canadezen.

± 450.000 Canadezen per jaar en ik schat in dat 70% daarvan nooit van het resort afkomt.
Bron?

Mijn eigen fantasie.

groet,

R.

En nog 25% dat enkel en alleen van het resort afkomt voor dag excursie naar Habana of Trinidad...

Verder makkelijk zat om ze vast te houden in Varado, cayo Coco of nog beter Cayo Largo.
Dus prima source market en bestemming!
#115431 door grizzly
15 mei 2020, 19:43
Volgens de laatste berichtgeving vanuit Cuba worden op 29 mei de eerste vliegvelden geopend voor internationale vluchten!
#115436 door dasilvasolis
16 mei 2020, 01:42
voorlopig dus nog geen vluchten en geen toerisme. tui vluchten naar nederland zijn ook in ieder geval tot 18 juni gecanceled.

saludos en blijf gezond
#115437 door Everdine
16 mei 2020, 04:35
Vanaf donderdag 14 mei alle vluchten naar Holguin tot 3 november geschrapt.
Alhoewel ik me afvraag of dat zo blijft, het zal ook te maken hebben met de wankele toestand van TUI.

Zo te zien vliegt Condor nog wél op Holguin, d.w.z., als Cuba de grenzen weer opent.
#115438 door Jan Almeida B.
16 mei 2020, 09:40
In een kort persbericht heeft Mintur gisteren laten weten dat er tot nader order geen toerisme zal zijn. Dit betekent dat de opening van resorts in Varadero en Cayo Coco niet voor 1 juli zal gebeuren. Het wordt steeds duidelijker dat Cuba inderdaad voor resort-toerisme zal gaan voor de rest van 2020.
#115441 door Everdine
16 mei 2020, 19:18
Hoor net dat Hotel Club Amigo Atlántico in Guardalavaca in juli open gaat voor Cubanen en Russen.
Russen? Waarom voor Russen? Hebben die geen Covidgevallen dan?
#115442 door Mari
16 mei 2020, 19:26
Everdine schreef:Vanaf donderdag 14 mei alle vluchten naar Holguin tot 3 november geschrapt.
Alhoewel ik me afvraag of dat zo blijft, het zal ook te maken hebben met de wankele toestand van TUI.

Zo te zien vliegt Condor nog wél op Holguin, d.w.z., als Cuba de grenzen weer opent.

Dat had ik nog niet eens gezien :( Onze vlucht van volgende maand is gecanceld en ik had stiekem gehoopt dat we in september wel weer konden gaan. Resort is voor ons geen optie (hoogstens een paar dagen) aangezien we een eigen woning hebben en voor familie gaan.
#115446 door hombredecuba
17 mei 2020, 10:59
Terwijl het aantal Corona patiënten in Europa terug loopt,stijgt het aantal hard in Zuid-America.
Ik stel me voor hoe reislustige Cuba gangers het voor zich zien om veilig naar Cuba af te reizen.
Het begint al op de luchthavens in Nederland. (niet veilig)
In de rij voor koffers en paspoortcontrole.(niet veilig)
Het vliegtuig in met 250 man.(zeer onveilig)
Gebruik maken van toiletten.(zeer onveilig)Langs elkaar heenlopen in het vliegtuig is niet mogelijk.
Aankomst in Cuba. Massaal uit het vliegtuig en in de rij staan voor paspoort controle en koffers ophalen.
Is dit mogelijk met 1,5 meter afstand van elkaar?
Dan met z'n allen in de bus naar het hotel en maar hopen dat de kamers goed ontsmet zijn.
En tijdens je verblijf in hotel maar hopen dat er geen corona besmette Cubaanse kok op je eten heeft gehoest.
Dan de terugweg naar huis.
De terugweg naar Nederland (in mijn geval via Varadero) via een volgestampte vertrekhal waar je soms uren in de rij staan. Hoe gaan ze dit handhaven?
Weer het vliegtuig in op weg naar Cancun(tussen landing) waar je in een volgestampte vertrekhal terecht komt.
Terug op Schiphol weer hetzelfde verhaal. En dan nu maar hopen dat je gezond thuis bent gekomen.
Ik moet nog zien of vliegmaatschappijen het aandurven om alles weer open te stellen.

Ik hou heel veel van Cuba,maar laat dit jaar toch echt voor mij voorbij gaan.
Geen Cuba dit jaar en Vakantie in eigen land. Hier mijn geld uitgeven is ook goed om de ondernemers in eigen land te ondersteunen
#115449 door Everdine
17 mei 2020, 13:17
Nounou, hombredecuba, wat een zwart scenario!

Hier een zonniger: op Schiphol wordt iedere passagier getest en wacht in een apart hotel op de uitslag.
Alleen mensen die gezond zijn stappen in. Het grootste deel van je opsomming is dan al weerlegd.

En in Holguin, waar ik b.v. graag heen zou willen, zijn er nauwelijks Covid19-gevallen geweest en nu al meer dan een week geen nieuwe gevallen. De hoestende kok zal dus ook wel meevallen!

Enfin, a positive mind is a joy forever!!
#115452 door dasilvasolis
17 mei 2020, 18:08
Hombre inderdaad is het aantal besmettingen in
latijns amerika aan het toenemen
maar.... dat is in bepaalde landen. Dat geldt niet voor cuba . In Cuba zijn de aantallen al een tijd aan het dalen.
Buiten La Habana en Matanzas heb je bijna geen besmettingen meer.
Ecuador, brazilie, peru en mexico zijn met name de landen met grote aantallen
Geen enkel van deze landen heeft trouwens een sterftecijfer wat maar in de verte in de buurt komt van dat van nederland en belgie. (natuurlijk zijn de cijfers van een aantal landen onbetrouwbaa maar toch ).
In de regio midden amerika zijn in meeste landen grenzen snel gesloten en ligt de besmetting laag. Echt veel lager dan in europa of de VS. In b.v guatemala zijn de grenzen gesloten nog voor ze 1 besmetting hadden!
Natuurlijk zijn er veel landen die een zeer beperkt gezondheidszorg systeem hebben waardoor de meeste landen gekozen hebben voor preventie door grenzen te sluiten en lockdown af te kondigen
Costa rica dat wel een universeel gezondheidssysteem heeft doet het bijvoorbeeld uitmuntend en heeft tot nu toe maar 10 covid doden en iets meer dan 800 besmettingen . Ook daar zijn ze net als in Cuba al een paar weken over de piek heen
Costa rica heeft een ander systeem dan Cuba maar qua covid 19 enigszins de zelfde aanpak, en daar hebben ze de grens eerder dichtgegooid dan in cuba.
Wat jammer is is dat in nederland men zelden ver de grenzen overkijkt naar landen die tot nu toe redelijk succesvol een andere aanpak hebben.
Costs Rica, Vietnam, Taiwan, Cuba, Nieuw Zeeland om maar wat voorbeelden te noemen.

Conclusie: Kans dat je op vakantie in nederland een besmetting oploopt is dus veel en veel groter dan dat je dat in cuba of costa rica gebeurt zodra hier de grenzen weer opengaan.
Cuba zal echter voorlopig zn grenzen dichthouden om te voorkomen dat mensen van buiten uit bv nederland de kok in het hotel besmetten.

saludos en blijf gezond
#115460 door Everdine
21 mei 2020, 04:51
Ik werd van de week gebeld door TUI dat mijn boeking voor 28 augustus naar Holguin geannuleerd was wat ik een week eerder zelf al op hun website gezien had, maar tot mijn verbazing bood men mij een vervangende reis aan naar Varadero! Ik zei dat dat vreemd was omdat er in het oosten nauwelijks doden waren gevallen, en in Havana dus wél en dat ze nu dus op Varadero gingen vliegen. Het antwoord was dat dat een economische reden had, ze hebben voor Varadero veel meer passagiers en toen ze een luchthaven moesten laten vervallen werd dat dus Holguin.

Ik heb de knoop doorgehakt en een vlucht geboekt voor 30 augustus met Lufthansa/Condor, op de terugweg via Jamaica - zo kom ik nog eens ergens!

En nu maar duimen dat Cuba tegen die tijd de grenzen weer geopend heeft!
#115461 door Jan Almeida B.
21 mei 2020, 08:21
Sorry, ik heb veel vragen (maar dat is toch een deel van dit forum, niet?):

Wanneer kom je terug?
Vlieg je op Varadero of toch Holguin?
Hoe heb je je ticket geboekt?
Vlieg je een deel met Condor, een ander deel met Lufthansa?
Kingston of Montego Bay?

Je booking met Tui heb je geannuleerd?
Heb je al een ticket voor je nieuwe vlucht?

Je begrijpt dat de buitenlanders het probleem zijn, niet Cuba of de Cubanen?
Ik vroeg mij ook af hoe het met die klopboor is afgelopen.
Ben je al vaak in Cuba geweest?
#115464 door hombredecuba
21 mei 2020, 09:39
Everdine,niet klagen als het helemaal misgaat op de terugreis.
Waarom ''MOET''je naar Cuba of kan je niet accepteren als er iets niet doorgaat....
#115466 door Everdine
21 mei 2020, 10:08
@ Jan, daar gaan we:

Wanneer kom je terug? ZONDAG 20 SEPTEMBER VERTREK uit Holguin en MAANDAG 21 HIER opSchiphol AAN

Vlieg je op Varadero of toch Holguin? HOLGUIN

Hoe heb je je ticket geboekt? VIA D-REIZEN

Vlieg je een deel met Condor, een ander deel met Lufthansa? AMSTERDAM>FRANKFURT MET LUFTHANSA, FRANKFURT>HOLGUIN MET CONDOR V.V.

Kingston of Montego Bay? MONTEGO BAY

Je booking met Tui heb je geannuleerd? NEE, TUI HEEFT GEANNULEERD

Heb je al een ticket voor je nieuwe vlucht? JA

Je begrijpt dat de buitenlanders het probleem zijn, niet Cuba of de Cubanen? JA, IK WACHT GEWOON AF

Ik vroeg mij ook af hoe het met die klopboor is afgelopen. DIE IS ER HEELHUIDS DOORGEKOMEN EN DE CIRKELZAAG OOK!!!

Ben je al vaak in Cuba geweest? 42 KEER, HET VAAKST IN HAVANA - IK BEN DOL OP SALSADANSEN, VANDAAR.

@hombre de Cuba: waarom kan het juist op de terugreis fout gaan?
En over ‘moeten’- ik moet niks maar ik wil heel graag en heb een koffer vol met hulpgoederen (w.o. medicijnen) die ik daar graag wil hebben. Als tegen die tijd de Cubaanse luchthavens weer ‘open’ zijn en het land Nederlanders toelaat, dan ga ik, en anders heb ik pech!!
#115491 door Jan Almeida B.
23 mei 2020, 07:43
Bedankt. (Ik zit nl. te zoeken)

Je hebt je vlucht dan in een fysieke reiswinkel gekocht. Ik denk dat omdat Condor officieel° niet op Cuba vliegt tot eind september. En je gaat niet op hotel in Guardalavaca (omdat de Cubaanse overheid daar zelf nog niet uit is*)

Met 42 reizen loop je nipt voor op Tijn (overredingskracht-meter).

Heb je invoerrechten moeten betalen op de boor- en zaagmachine?

Omdat mijn ervaring met de werking van een boormachine, haakse slijper of zaagmachine haaks staat op de meningen van Hombre, Tijn e.a. heb ik in maart een aantal merken gecontacteerd. Bosch, Makita en Black&Decker hebben per email omstandig geantwoord. Ik zal dat straks posten in het onderwerp invoerrechten.

° voorlopig
* ze nemen begin volgende maand een beslissing
#115494 door Everdine
23 mei 2020, 10:25
@Jan

Ik heb de vlucht wel degelijk online geboekt, maar dus op de website van D-reizen, en hij staat ook op de website vanLufthansa/Condor. En voor een tientje kon ik er een vlieggarantie bij kopen, als de vlucht dan niet doorgaat kan-ie naar andere datum worden geschoven.
Het hotel in Guardalavaca gaat in juli open voor Cubaanse gasten. En ik 'duim' dus dat er ook buitenlanders in mogen tegen eind augustus.

Ik heb geen invoerrechten betaald, MAAR hoefde beide keren mijn koffer niet te openen. Ik denk dat ik de pineut geweest zou zijn als ze de spullen gezien hadden. Beide keren stond er wél een kriebel op mijn kofferlabel (een teken dat ze iets gezien hebben) maar toch kon ik zo doorlopen.

Salu2!
#115495 door Jan Almeida B.
23 mei 2020, 11:04
Dan zal het ondertussen wellicht gewijzigd zijn. De website van Condor laat pas boekingen toe vanaf oktober. De website Lufthansa/Condor is mij onbekend.

Via D-reizen kunnen vandaag evenmin vliegtickets worden gekocht voor oktober. Pakketreizen kunnen wel 'gereserveerd' worden vanaf eind augustus. Maar mij lijkt het dat deze mogelijkheid wordt aangeboden omdat het garantiefonds bij annulatie van pakketreizen tussen kan komen (niet bij 'flight only'). Feitelijk een beetje gokken en de druk op de ketel opvoeren (op Cuba, Condor en SGR) .

Maar zelfs dan: wij hebben versteld gestaan van de inspanningen die Cuba heeft geleverd en nog steeds levert om Covid-19 te bestrijden. Het eiland werd afgesloten om de aantallen zieken tot een minimum te beperken. Dat is goed gelukt.

Maar het zou toch 'idioot' zijn om (honderdduizenden) buitenlandse toeristen in contact te brengen met Cubanen voordat er een medicijn of vaccin bestaat om de ziekte te bestrijden? Alle moeite voor niets ! Men hoeft toch geen glazen bol te hebben om te veronderstellen dat vakanties op Cuba alleen mogelijk zijn als de toeristen 'gevangen' worden gehouden op de resorts?

Het zou kunnen dat Cuba toeristen uit Europese landen dit jaar zelfs niet toelaat in resorts omdat wij er een potje van hebben gemaakt! Alleen Canadezen welkom.
#115497 door Jan Almeida B.
23 mei 2020, 11:30
En over de krabbel op het label: daar wordt opgeschreven wat ze menen dat er in de koffer zit (X-ray). Waarschijnlijk 'taladro' dan of zo; In Holguin is er vaak minder controle (ook geen individuele foto's van buitenlanders).

In Havana en Varadero wordt veel strenger gecontroleerd. En dan zijn ook ook nog vaak 'acties'om bepaalde zaken op te sporen. In ieder geval staat er bij de uitgang steeds personeel dat zou moeten controleren of de koffer wel bij jou hoort. En daarvoor kijken ze op het kofferlabel. Geen label = koffer openmaken. Kribbel op label = koffer openmaken.
#115516 door Jan Almeida B.
26 mei 2020, 18:07
Regeringsgezinde bronnen melden over de heropstart van het (vrije) toerisme op Cuba:

juli: alleen intern toerisme (Cubanen op vakantie in eigen land)
    september: Russische en Chinese toeristen
    november: Canadese toeristen

Dit jaar dus geen toeristen uit Europa ! :| :shock:

'vrij' = buiten de resorts
#115517 door Jan Almeida B.
27 mei 2020, 09:14
Hicacos (Varadero) op slot.

Het CDP (Consejo de Defensa de la provincia Matanzas) heeft beslist om de toegang tot het schiereiland Hicacos af te sluiten. De bewoners (2000 gezinnen / 6000 personen) mogen het schiereiland niet verlaten.

Betekenis
Dit lijkt een logische eerste stap om op Varadero "resort-toerisme" toe te gaan laten. Het risico op Covid-19 besmettingen blijft dan beperkt tot het eiland. Inwoners van Varadero worden helaas gegijzeld in deze strategie. Het is nog onduidelijk hoe men zal omgaan met het personeel. Men kan zich inbeelden dat zij permanent op Varadero moeten verblijven. Indien ze naar huis willen zullen ze eerst 14 dagen in quarantaine moeten gaan.
#115521 door Everdine
02 jun 2020, 18:32
Hola amigos!
Ik lees net dit in/op het Directorio Cubano:

Cada vez más aerolíneas venden pasajes a Cuba para el mes de julio
30 mayo, 2020 - 3:03 pm por Marisela Jimenez
Cada vez son más las aerolíneas y agencias de viaje que venden pasajes con destino a Cuba para el venidero mes de julio, y ello, a pesar de que el gobierno de la isla no ha precisado aún en qué momento estima abrir sus aeropuertos a los vuelos internacionales.

A falta de una declaración oficial por parte de los gobernantes cubanos lo que se sabe es que el cierre de las fronteras en Cuba se va a mantener hasta el día 30 de junio, y en base a esa realidad no pocas compañías que vuelan desde Europa ya ofertan boletos para viajar a la isla.
Tal es el caso de la española Iberia que ya oferta vuelos a La Habana desde el mismísimo 1 de julio.
Por otro lado, Air Europa, ha publicado en su web un comunicado en el que da a conocer que los vuelos hacia y desde Cuba están cancelados “del 26 de marzo y hasta el 30 de junio de 2020”. Para el miércoles 1 de julio la oferta más económica en un viaje de ida y vuelta entre el aeropuerto de Barajas, en Madrid, y el de La Habana es de 685 euros.
Evelop no se queda detrás y ofrece reservas para volar hasta el Aeropuerto Internacional José Martí de La Habana a partir del 1 de julio también. Sus ofertas en clase económica desde Madrid ascienden a 400 euros.

Para no quedarse atrás, Plus Ultra, también ha anunciado su próxima reapertura de vuelos Madrid-Habana-Santiago de Cuba, a bordo de una aeronave Airbus A340-330, con dos frecuencias semanales.
Tal y como explicara en su momento Juan Carlos García Granda, ministro cubano del Turismo, esta nueva ruta de Plus Ultra que incluye a Santiago, “responde a demandas planteadas por algunos turoperadores, y tenemos previsto que Cubana pueda contratar con tiempo suficiente estas plazas para que realmente también contribuyamos a que vayan más españoles a Cuba”.
-----------------------

Wat vinden jullie?