over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115814 door rickenbilly
18 jul 2020, 04:18
Ik ken wat mensen (Cubanen) die bij Alimport werken en die ondermeer voedsel kopen in de USA, vooral kip en eieren maar ook bonen. (www.alimport.com.cu)
De Amerikaanse overheid eist contante betaling voor vertrek boot uit USA haven; maar de Cubanen kopen liever op de pof al is de prijs vaak veel hoger. Aanbieders uit Europa geven betalingstermijnen van drie maanden , zes tot 2 jaar met bv kaas voor Palco. Ik ken hier wel een paar buitenlanders met uitstaande rekeningen die zenuwachtig zijn.
De eis van contante betaling is een drempel voor de Cubaanse overheid om meer zaken te toen met USA.

De kip en eieren die ik koop met mijn libreta komen uit USA! Dat is al jaren zo en met Trump niet gewijzigd.
Door farmer subsidies is Amerikaanse kip is de goedkoopste ter wereld dus ondanks de contante betalings eis is het voor de Cubaanse overheid een goede deal. In Cuba subsidieert de Cubaanse overheid deze (libreta) kip op nog eens een keertje. Voor de gewone Cubaan lekker goedkoop maar helaas wel gerantsoeneerd.

groet,

R.