over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#109484 door Dutchie-abroad
07 maart 2015, 09:39
Afgelopen week ben ik gebeld door mijn Nederlandse bank,
Wat de reden was dat ik geld overmaakte naar Cuba,
Is dat normaal?
Ben ik wettelijk verplicht om daar op te antwoorden,

Mvg
Rik
#109485 door hombredecuba
07 maart 2015, 10:28
Als het om grotere bedragen gaat kunnen ze informatie opvragen.
Zelf verstuur ik geld via ABN-AMRO en heb nog nooit problemen gehad.
Nooit meer dan 300 euro per keer overgemaakt.
Ik weet niet of je verplicht bent om uitleg te geven maar ze kunnen natuurlijk je rekening naar Cuba blokkeren.
#109524 door holantina71
09 maart 2015, 18:30
Hola, Hombredecuba,
Mag ik je vragen hoeveel kosten jij betaalt bij de ABN-Amro? Ik zit bij de ING bank, maar daar is het al jaren niet mogelijk (ze hebben toen die grote boete gekregen van 10 miljoen dollar en nu willen ze nergens van weten die maar op Cuba lijkt) Mijn man heeft een ABN-Amro, dus misschien proberen we het zo een keertje :-)
Ik heb een keer mijn moeder geld gegeven voor reparaties in haar huis. Ik dacht zo'n 1,000 CUC, ze heeft het in de bank bewaard. Nou, binnen een week stuurden ze een mevrouw om bij mijn moeder verhaal te gaan halen waar dat geld vandaan kwam. Mijn moeder legde heel rustig uit dat ze al ruim 20 jaar een dochter in NL heeft en dat het geld van haar kwam, enz, enz, enz.... Ik denk dat banken in Cuba ook wantrouwend zijn :-D
#109533 door hombredecuba
10 maart 2015, 10:22
Hola holantina.
Geld overmaken bij ABN-AMRO kost 13 euro per transactie.
Ik zit zelf ook bij ING maar zoals je weet maken die geen geld meer over naar Cuba.
Ik heb speciaal bij ABN-AMRO een rekening geopend om geld naar rekeningen op Cuba te kunnen overmaken.
Nooit geen problemen gehad.
#109537 door holantina71
10 maart 2015, 12:39
Hoi Jogo en Hombredecuba, bedankt! Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst gebruik gemaakt van sendvalu (vroeger swisshuppeldepup....) en het viel mij op hoe snel het geld/saldo in Cuba op het AIS kaartje werd gezet. Echt heel erg snel! Dus zeker een aanrader voor noodgevallen. Ik maakte gebruik van een aanbieding voor -40% provisiekosten. Dankzij de aanbieding betaalde ik maar 7 euro aan kosten.Maar je moet wel elke keer gebruikmaken van een creditcard en dat vind ik niet zo fijn. Het is fijn dat we ook kunnen gebruik maken van onze ABN -Amro rekening. Tot nu toe wist ik alleen dat het bij de Rabobank kon, maar we hebben geen rekening bij de Rabobank, hihihi...
#109538 door Jogo
10 maart 2015, 12:40
Wat is er mis met het gebruik van een creditcard?
#109913 door HijodelMundo
26 apr 2015, 10:26
Mijn vrouw zit momenteel in Cuba voor het mvv traject. Ik heb haar gewoon een beetje creditcard gegeven. Zij weet wat dat is en hie ermee om te gaan.
Ik denk ook dat als je relatie in orde is dan moet dat kunnen!
#109934 door holantina71
30 apr 2015, 12:09
Ik snap de humor ervan :-) maar men moet idd. niet generaliseren. Het is mijn man die niet graag zijn creditcard gebruikt. Ik heb er inmiddels zelf ook een en gebruik die ook niet graag ivm de rente (het is alsof je geld leent, hou dat in de gaten) Trouwens, ik woon al ruim 20 jaar in NL, en -hoewel ik mijn "roots" nooit zal vergeten- voel me net zo Nederlands als Cubaans.
#109935 door HijodelMundo
30 apr 2015, 16:57
Maar mijn vrouw die in Cuba geld opneemt met de Creditcard is een stuk goedkoper en vooral praktischer dan via allerlei constructies geld sturen!
#109936 door Osito
30 apr 2015, 21:10
Hijo,
Wat bedoel je, geld opnemen in Cuba met een creditcard is een stuk goedkoper en praktischer dan geld sturen.
Je zult toch eerst geld naar een Cubaans banknummer moeten sturen voordat er met een creditcard geld vanaf genomen kan worden?
Wat is dan goedkoper en praktischer met een creditcard, het sturen van het geld of het opnemen van het geld?
Uiteindelijk zal er vanuit Nederland geld naar Cuba gestuurd moeten worden, creditcard of niet.
#109937 door Osito
30 apr 2015, 21:19
Wacht even, je vrouw heeft een creditcard van een Nederlandse bank (jouw banknummer), en kan daarmee geld opnemen alsof jij het bent op vakantie in Cuba. Ja, goede manier. (Soms ben ik wat traag van begrip, sorry).
#109939 door HijodelMundo
01 mei 2015, 08:24
Nog iets specifieker:
Ze heeft een creditcard op haar naam maar van mijn bankrekening. Anders zou ze daar namelijk niet geen geld kunnen opnemen want je moet je legitimeren.

Hijo