Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#118376  door Robert

Op Cuba kwam ik meteen bij aankomst de hibiscus tegen, hoewel ik de plant toen kon als Chinese roos. En je komt hem er erg veel tegen, wel ik kwam hem in iedergeval erg veel tegen op Cuba.

Nu werk ik ergens waar een paar thee liefhebbers werken en maakte ik kennis met hibiscus thee, ok feitelijk geen thee maar toch. Ik dronk voorheen bijna nooit thee maar die hibiscus thee smaakte best goed. Na opzoeken blijkt het ook nog eens gezondheids voordelen te hebben.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of op Cuba de hibiscus ook voor thee wordt gebruikt of alleen als sierplant(boom/struik)?
 #118394  door HijodelMundo

Heel aanwezig in Cuba en vooral beked als 'Mar Pacifico' (of Mal Pacifico, met de uitspraak weet je het nooit zeker).

Nooit gezien dat ze er thee van dronken. Wellicht een gat in de markt. Maar misschien moet het een specifieke soort Hibiscus zijn voor de thee of kan het met alle soorten Hibiscus?
 #118398  door Robert

Verschillende websites geven verschillende informatie, wel is mij ondertussen duidelijk dat de hibiscus die je op Cuba erg vaak tegenkomt, volgens mij de hibiscus syriacus, niet het type is dat wordt gekweekt voor thee. Echter geven sommige sites aan dat ook jonge bladeren en bloemen van die hibiscus eetbaar zijn en dat je van die bloemen ook thee kunt zetten. Of er met suiker siroop of limonade van kunt maken.
Maar wellicht kan ook het type wat in de rest van de Caribbean gekweekt wordt voor thee ook in Cuba geteeld gaan worden, als dat al niet het geval is?
 #118403  door holantina71

De marpacífico is de hibiscus rosa sinensis, de Chinese roos. In Nederland zien we wel eens haar nichtje de Roos uit Sirië, de hibiscus rosa siriacus ( kan beter tegen lage temperaturen) in onze tuinen.
De bloem van de hibiscus is eetbaar. Hibiscusthee is o.a. bloeddruk- en cholesterol verlagend.