Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117961  door dasilvasolis

Maak zelf nooit geld over. Maar volgens mij doet de ABN AMRO als semistaatsbank dat wel . Ze moeten zich namelijk aan de Europese wetgeving houden die medewerking aan de Amerikaanse sancties verbied.
Geloof dat de SNS die ook in staatshanden zijn, en van lanschot het ook toen.

NB Het geld cash brengen of met iemand meegeven is wel een stuk voordeliger.

Saludos en succes
 #117968  door Pieterklu

Verstuur circa 9 jaar maandelijks geld via Rabobank. Na aanvankelijke vragen over de doelstelling van de overmakingen, gaat dat al jaren op een soepele manier. Binnen drie dagen is het geld in Cuba, gestort op een Eurorekening. Wel blijkt het nodig elke keer bij de bank te verifiëren of het geld binnen is en zo ja hoeveel!
 #117970  door Ukraina

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat ons er om euros direkt op een MLC euro rekening te storten. Zodat de ontvanger de straatkoers tegen CUP kan innen.
Bij ASN/SNS, beiden van de Volksbank, kan dat indien de 'risicoafweging' dat toestaat. Wat dat precies betekent konden ze ons niet duidelijk maken. De kosten blijven ook erg onduidelijk. En dan bestaat er ook nog zoiets als SHA en OUR kosten. Het is onduidelijk of die op Cuba van toepassing zijn.
Het sanctiebeleid van ABN heeft ook nog 'aanvullende beperkende maatregelen'. Natuurlijk wordt niet uitgelegd wat dat inhoudt.

@hombredecuba + Pieterklu Is dat vanaf een particuliere of een zakelijke rekening?

Kunnen jullie aangeven wat de kosten precies zijn?

Als je nog geen rekening bij die banken hebt is het vrijwel onmogelijk er achter te komen!
 #117977  door Pieterklu

Nadeel van enviodinero c.a. is dat de transactiekosten hoog uitvallen. Ik zie dat bij verzending van 1000 euro je 97 euro kwijt bent, dat is bijna 10% van het te verzenden bedrag.

@Joop: Volgens mij heeft er eens een lijstje gecirculeerd van een aantal overschrijvingsmogelijkheden met de respectievelijke bankkosten. Ik kon het zo snel niet terug vinden. Jij wel?
 #117979  door Pieterklu

@Ukraina: die info ligt in Cuba. En er is daar niet echt veel transparantie over banktarieven. Ik zal mijn suegra lief aankijken. Ik vermoed dat mij als verzender van deze middelen minder rechten op informatie toekomen in banco Metropolitano. Voordeel: hoef ik de cola niet in.
 #117981  door Ukraina

hoi Pieterklu, ik was in de veronderstelling dat jij eu naar een MLC eu rekening verstuurde. Begrijp nu dat jij dat anders doet. :? Kun je vertellen wat er precies gebeurd met de eu die jij overmaakt? In welke valuta soort worden die bijgeschreven? En is dat dan op een gewone bankrekening, geen MLC? :?
 #117982  door Tijn

ABN rekent 22 E per transactie als je alle kosten voor jezelf neemt... In mijn geval maak ik Euro's over naar mijn MLC kaart en die worden dan tegen de dan geldige wisselkoers omgezet in USD omdat ik een USD rekening heb. Je kunt ook een Euro rekening openen en dan blijven het Euros...
 #117985  door dasilvasolis

Hoi ukraina.

Volgens mij had Tijn het al uitgelegd.
De MLC rekening is of in USD (zeg maar de dollar criollo) of in Euro.
Het geld op de MLC rekening kan je alleen in Cubaanse MLC gelegenheden uitgeven.
De prijzen in MLC winkels en gelegenheden zijn in USD (criollo).
Indien een Cubaan een MLC rekening heeft in Euro wordt op het moment van aankoop het bedrag van de rekening geschreven tegen de op dat moment geldende wisselkoers van de Euro afgezet tegen de USD (criollo) zoals geldt bij Cubaanse banken (Deze loopt enigszinsparalel aan wisselkoers tussen USD en Euro op de internationale markt. Als daar de euro stijgt, dan stijgt deze ook in Cuba bij de banken. )
bij Cubaanse banken krijg je nu ca 1.07 USD voor je euro.
Je ziet ook dat bij el toque het koersverschil tussen Euro en MLC ongeveer 1.07 is.

Kortom koersen El Toque
Euro is cash euro
USD is cash dollar.
MLC is USD criollo. girale MLC

Tijn jij zit meer in de economische hoek . Klopt deze uitleg een beetje?

Saludos
 #117986  door Pieterklu

@Ukraina: het geld wordt op een euro rekening bij de Cubaanse bank gestort, dus zoals hiervoor gesteld, ook in euri. Als er cash euro's op de bank zijn, betaalt de bank uit in euro's. Als die er niet zijn, kun je kiezen om er op te wachten, of middelen accepteren in pesos cubano. Overschrijving naar MLC -rekening zal zeker ook optie zijn maar daar heb ik mij niet in verdiept.

Gr
 #117987  door Laudon

Ukraina schreef: 03 jan 2022, 12:17 Het stond al in de kop. ING niet natuurlijk, die hebben al eens een miljoenen boete van de USA gekregen. Triodos evenmin. Kent iemand een bank die dat wel doet? Welke kosten rekent die?

De dienstverlening van de Cubaanse banken is goedkoper dan die van de Nederlandse banken. Daarom is het goedkoper om onder kosten begunstigde (BEN) geld naar Cuba te sturen. De onkosten bestaan uit een vast bedrag of een variabel bedrag (% over overschrijving) met een minimum en een maximum. Zowel in Nl. als in Cuba.

Schema van kosten bij BEN:
Nederland:
ABN-AMRO: vast 9€
ASN en SNS: tussen min. 5€ - max. 50 € / tussen deze bedragen variabel (0,01% over het bedrag)
Rabobank: vast 8€

Cuba:
BPA, Banco Metropolitano en Bandec (alle drie zelfde tarief)
- uitbetalen: min. 5$ - max. 300 $ / tussen deze bedragen variabel (0,5% over het bedrag)
- op cuenta of tarjeta MLC: min. 5$ - max. 150 $ / tussen deze bedragen variabel (0,5% over het bedrag)
 #117989  door Tijn

dasilvasolis schreef: 06 jan 2022, 17:06
Tijn jij zit meer in de economische hoek . Klopt deze uitleg een beetje?

Saludos
Spijker en kop,
met als toevoeging dat je (als buitenlander) ook nog eens cash kunt opnemen in de valuta van je rekening. Als je een Euro MLC rekening hebt, kun je dus Euro's opnemen (indien beschikbaar).
 #117991  door hombredecuba

@ukraina
Waarom maak je geen (b.v.50 euro) over.
Dan weet je precies hoe de financiele situatie betreffende geldoverschrijvingen erbij staat.
Bij ABN-AMRO kan je kiezen of jij de overschrijving zelf betaald of de ontvanger.
Onze rekening bestaat nu 20 jaar bij BPA op Cuba.
 #118005  door Laudon

BEN:
Je staat aan het loket van de Rabobank met 100 muntstukken van één euro en vraagt om die onder BEN op te sturen naar Pedro. "Okee, komt in orde", zegt de bediende. En je vertrekt. De bediende neemt een potje en stopt daar de 100 munten in. Dan neemt zij er 8 munten uit en schrijft op een briefje: "Beste Pedro ik heb de onkosten van de Rabobank, 8 euro, van het bedrag afgenomen". Het briefje gaat mee in het potje dat dan naar Cuba wordt gestuurd°).

Na een lange reis komt het potje in Cuba aan bij de bank Banmet. Daar staat Pedro al aan het loket te wachten. De loketbediende neemt het potje voor Pedro. Ze zegt: "ik zie dat iemand u geld heeft gestuurd". Ze opent het potje en neemt er 5 euro ^) uit. "Dat is voor de betaling van onze service" en vervolgt "Er is hier ook een briefje waarin staat dat de Rabobank eerder ook al 8 muntstukken heeft genomen voor haar onkosten'. Pedro ontvangt uiteindelijk 87 euro, bedankt de bediende en verlaat de bank.

SHARE:
Je staat opnieuw aan het loket van de Rabobank en vraagt om 100 muntstukken naar Cuba te sturen. "Komt in orde", zegt de bediende, neemt een potje en stopt daar de 100 muntstukken in. "Als u mij nog 8 euro betaalt, stuur ik het potje naar Cuba". Je betaalt 8 euro en bedankt de bediende en vertekt. De bediende stuurt het potje met 100 muntstukken naar Cuba.

In Cuba staat Pedro al te wachten in het lokale kantoor. De bediende opent het potje en zegt: 'ik zie dat men u 100 muntstukken van 1 euro heeft gestuurd. Vervolgens neemt de bediende 5 muntstukken uit het potje en zegt: "Dat is voor de betaling van onze service". De bediende wacht een seconde en neemt dan een extra muntstuk uit het potje en zegt: "Ik zie dat ik u 1 euro extra moet aanrekenen voor andere kosten*) " en geeft de resterende 94 muntstukken aan Pedro. Pedro bedankt de bediende en verlaat de bank.

Onder BEN heb je 100 euro betaald en ontvangt Pedro 87 euro.
Onder SHARE heb je 108 euro betaald en ontvangt Pedro 94 euro
SHARE omgerekend naar 100 euro: je overhandigd 92 euro + betaalt 8 euro onkosten. Pedro ontvangt 86 euro
Onder OURS zal Pedro 78 euro ontvangen.

°) bij overboeking door bedrijven gaat het hele bedrag in het potje mee en is er wel een up- en downstream
^) eigenlijk het equivalent van 5 dollar in euro (~4,5 euro)
*) only Cuba