over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117290 door dasilvasolis
30 mei 2021, 17:59
Tot nu toe heeft de Cubaanse overheid nog niets gepubliceerd over de effectiviteit van de kandidaatsvaccins. Dr duran zegt dat men de effecten van vaccinatie op aantal besmettingen pas zou kunnen gaan merken als een groot deel van de bevolking volledig is gevaccineerd .

Toch zie ik opvallende tendensen die een indicaties zouden kunnen zijn dat de Cubaanse kandidaatsvaccins effectief zijn . De massale vaccinatie in cuba die de afgelopen maand plaatsvond was namelijk assymetrisch en was tot nu toe hoofdzakelijk in (delen van) la Habana. De vaccinatiegraad in la Habana is op dit moment beduidend hoger dan in de rest van Cuba waar men tot nu toe enkel het medisch personeel heeft gevaccineerd.
In Cuba hebben tot nu toe iets meer dan 1.1 miljoen personen op zijn minst 1 dosis van een kandidaatvaccin gekregen. Ongeveer de helft daarvan in la Habana. Grof geschat zal nu ca 20 a 25% van de Habaneros geheel of gedeeltelijk zijn gevaccineerd.

Wat opvalt is dat vanaf half mei de curves van la Habana en de rest van Cuba duidelijk verschillend beginnen te verlopen. Zie dit grafiekje
Afbeelding

Habana met de piek op 15 mei van meer dan 700 vertoont sindsdien een duidelijk dalende tendens. Laatste 5 dagen voor het eerst zelfs onder de 500 cases per dag.
Voor het eerst dit jaar dat het aantal besmettingen in la Habana significant afneemt. Maar wat ook opvalt is dat in de de rest cuba juist de stijgende tendens doorzet.
Aandeel la Habana in cases cuba daalde van 64.2 % (5 daags gemiddelde 1-5 mei) naar 44.9% (5 daags gemiddelde 26-30 mei)
Aantal dagelijkse cases la Habana daalde van gemiddeld 611 (1-5 mei) naar gemiddeld 493 (26-30 mei)

Ik ben geen wiskundige nog epidemioloog, en het lijkt mij nog te vroeg om aan deze tendens conclusies te verbinden. Mogelijk zijn er andere factoren die meespelen. Maar de eerste tekenen zijn hoopgevend. Hopelijk zet de dalende tendens in la Habana verder door.

Saludos
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 30 mei 2021, 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.
#117296 door dasilvasolis
02 jun 2021, 18:31
Update. Aantal besmettingen in la habana blijft onder de 500. 4 dagen achter elkaar al. Vooralsnog lijkt daling la habana dus door te zetten.
Maar nog steeds te vroeg om hier conclusies aan te verbinden qua effectiviteit vaccin lijkt me.

Vandaag gezondheidszorg aan de deur. Voor inventarisatie voor vaccinatie. Blijkbaar gaat camaguey in de nabije toekomst ook beginnen.

Vaccinatie komt op.stoom.
Conform salud publica tot 31 mei meer dan 1.1 miljoen cubanen in ieder geval 1 prik gehad, en in totaal meer dan 2 miljoen prikken gezet.

Saludos

En terwijl de covid cases in la habana dalen stijgt de dollar
De grens van 1 USD =60 CUP is reeds gepasseerd.
#117297 door Robert
03 jun 2021, 10:28
Is er wel al duidelijk welk vaccine het best lijkt te zijn?

Hoe dan ook is het te hopen dat ook op Cuba het in 4e kwartaal alle kwetsbare groepen gevaccineerd zijn en Cuba weer volledig open gaat voor toerisme
#117298 door dasilvasolis
03 jun 2021, 13:27
Nee Robert tot nu toe noch van Abdala noch van Soberana resultaten van de effectiviteit. Je hoort wel mensen die beweren dat de 1 beter is dan de ander maar geen idee waar ze dat dan op baseren. Dit artikel geeft wat 1e indicaties over de effectiviteit en (lichte) bijwerkingen tot nu
Maar geeft ook aan dat het te vroeg is om nu al een percentage te noemen. Wel dat er deze maand juni eerste voorlopige resultaten komen.
Bij soberana zal dat in 1e instantie voor 2 dosis zijn.Daarna pas voor 3

Ook wat cijfers waaruit blijkt dat aantal cases bij medisch personeel wat ingeent is afneemt met de dosis .
Factor die meespeelt in de effectiviteit die men meet is dat nu in la Habana waar onderzoek met soberana 02 wordt uitgevoerd de zuid afrikaanse variant dominant is.
http://www.cubadebate.cu/noticias/2021/ ... xo-1556171
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 03 jun 2021, 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
#117311 door dasilvasolis
09 jun 2021, 17:07
Vanuit de cubaanse autoriteiten nog steeds geen witte rook over de effectiviteit van de kandidaatsvaccins.

Maar het opvallende verschil tussen verloop curves la Habana  en rest Cuba zet door. Terwijl het aantal cases in la Habana blijft dalen gaat de stijgende tendens van het aantal cases in de rest van Cuba ook door.  Zie deze grafiek.
https://ibb.co/wSs4RVZ

Afbeelding

Voor het eerst sinds bijna 3 maanden daalt la Habana onder de 400 cases.  Gemiddelde aantal cases laatste vijf dagen  la Habana daalt verder naar 415. (4 t/m 8 juni) Aandeel la Habana in cases Cuba daalt  ook verder naar 37.4%.  Ter vergelijking gemiddelde aantal cases la Habana 1 t/m15 mei was 637.  61% van totaal aantal cases over die periode

Hoewel de tendens zeer hoopgevend is lijkt het mij nog steeds te vroeg om aan deze tendens conclusies te verbinden over effectiviteit van de kandidaatsvaccins.  

Per 7 juni conform het Minsap dashboard. Meer dan 1.8  miljoen cubanen die in ieder geval 1 prik hebben gehad. Terwijl er in totaal meer dan 2.9 miljoen prikken zijn gezet.  Let wel nog maar 173000 Cubanen (op een bevolking van 11.3 miljoen) zijn volledig gevaccineerd met 3 dosis. Dus er is nog een hele lange weg te gaan.

Conform de verpleegster die aan de deur de inventarisatie voor de vaccinaties deed gaan de vaccinaties in camaguey eind juni van start.

Saludos
#117314 door hombredecuba
10 jun 2021, 09:01
Intussen is bijna de hele familie op Cuba gevaccineerd. Misschien dat ze in Cardenas gaan versnellen omdat de mensen straks weer hard nodig zijn in de hotels.
Gisteren ook een bericht ontvangen dat een goede vriend op Cuba is overleden aan covid....
#117333 door hombredecuba
13 jun 2021, 18:02
De laatste berichten uit Cardenas zijn dat covid 200 cases per dag heeft.
Ook dagelijkse benodigdheden zijn schaars. De economische gevolgen zijn voelbaar. Om besmettingen te voorkomen is er geen vervoer tussen Cardenas en Matanzas zodat mensen ook niet naar hun werk kunnen.
Zijn er ook in andere plaatsen problemen met het vervoer? Het lijkt een moeilijke tijd te worden voor Cuba en de bevolking.
#117353 door dasilvasolis
19 jun 2021, 20:53
Update 19 juni.

In Camaguey gaat het al een paar weken steeds slechter met de pandemie. Meer cases dan ooit. eergisteren record van meer dan tweehonderd.  Er zijn 2 dagen terug een waslijst aan restrictieve maatregelen ingegaan in de stad, die 2 weken gelden . Onder andere avondklok om 16u!
Mensen die voor gezondheidszorg werken in Camaguey zijn volledig gevaccineerd, maar de massale vaccinatie moet hier nog beginnen.

Afbeelding
In vrijwel alle provincies van Cuba stijgt het aantal cases de laatste weken bijna exponentieel. Uitzondering is La Habana waar aantal cases blijft dalen.  Het opvallende verschil tussen verloop curves la Habana  en rest Cuba blijft dus doorzetten. Zie grafiekje.
https://ibb.co/2P5XGpZ

Aantal cases in la Habana is in een maand tijd bijna gehalveerd. Laatste 5 dagen in la Habana gemiddeld 340 cases. Het aandeel van la Habana in cases van Cuba is in laatste 5 dagen nog slechts 23.8%  (vergelijk eerste helft mei. Gemiddelde la Habana 637 cases per dag , 61% van totaal aantal cases Cuba) 

Het lijkt er sterk op  dat de daling  van het aantal cases in la Habana verband houdt met de vaccinaties.   Ook reuters heeft de afwijkende curve van la Habana ontdekt (of Cubaforum gelezen)  en legt in een artikel  (voorzichtig) het verband met de vaccinatie. https://www.reuters.com/world/americas/ ... 021-06-17/

Indien dit verband er is dan zouden we in de provincies waar nu de vaccinaties van de bevolking zijn begonnen Santiago en Matanzas uiterlijk in juli een begin van een daling moeten zien.

Er zijn tot 17 juni conform vaccinatiedashboard Minsap meer dan 4.5 miljoen prikken gezet. Meer dan achthonderdduizend hebben de hele vaccinatieciclus gehad. Meer dan 2 miljoen Cubanen hebben minimaal 1 prik gehad.  Tempo ligt nu boven de 200000 prikken per dag. In dit tempo is begin september 70% van de bevolking volledig gevaccineerd.

Zelfs als de vaccins effectief blijken duurt het echter nog  tot augustus/september voor Cuba echt uit de pandemie gaat komen.  Verwacht dus dat het massale toerisme niet op gang komt voor oktober-november.  Cuba wacht nog een paar moeilijke maanden voordat er daadwerkelijk verbetering komt.  Zowel qua pandemie als qua economie.

Vooralsnog zijn de Cubaanse vaccin nog  kandidaatsvaccins. Er is nog niets gepubliceerd over effectiviteit.  Maar vandaag kondigde Biofarma aan dat resultaten nu heel snel komen.  Hoewel ik  denk dat de Cubanse vaccins effectief zullen blijken, verwacht ik niet dat de effectiviteit in de 90% zit zoals bij Pfizer en Moderna. Eerder in de buurt van de 60 of 70%. Dat zou trouwens een mooi resultaat zijn.

Waar baseer ik die aanname op? Op het feit dat er nog steeds geen resultaten zijn gepubliceerd.  Ik denk als de effectiviteit extreem hoog zou zijn er allang voorlopige resultaten gepubliceerd zouden zijn .Maar hopelijk vergis ik me en blijkt de effectiviteit heel hoog en is het lange wachten op resultaten van de 3e fase te wijten aan de tijd die nodig was om de data te verwerken. We zullen het waarschijnlijk deze week weten.

Mocht het Cubaanse vaccin aantoonbaar werken dan verwacht ik dat Cuba, (indien ze de productie kunnen opvoeren ) komende jaar tientallen miljoenen vaccins kan slijten aan derde wereld landen. Diverse landen waaronder Argentinie,  Iran en Bolivia willen contracten tekenen of hebben dat al gedaan.

Miljarden zoals pfizer zullen ze er niet mee gaan verdienen maar miljoenen wel.  Hoewel de rijke landen nu ruim zitten in de vaccins is er wereldwijd nog steeds een enorm tekort. De miljard vaccins die de G7 gaat doneren is minder dan 10% van het aantal vaccins wat wereldwijd nodig is.

de Europese landen en een aantal andere rijke landen  houden nog steeds effectief het vrijgeven van patenten en kennis van vaccins tegen.  Daarnaast las ik  dat het Pfizer vaccin elke 9 maanden herhaald moet worden!!! Die hebben er echt geen belang bij dat wereldwijd gevaccineerd wordt. Met risico dat de pandemie verdwijnt. Zolang dat virus rond gaat,  bestellen de rijke landen elke 9 maanden weer een dosis.  Zo blijft  de kassa de komende jaren zeker  rinkelen bij Pfizer (en Moderna)

Met 40 prikken per 100 cubanen is Cuba qua vaccinatiegraad snel gestegen naar de middenmoot in Latijns Amerika. (Let wel het Cubaanse vaccinschema bestaat uit 3 prikken, Meeste andere vaccins uit 2)  Meeste landen in de regio zitten nu tussen de 17 (Peru) en 43 prikken (Costa Rica)  per 100 inwoners, en lijken in huidige tempo  ergens  2022,  70% van de bevolking volledig te hebben gevaccineerd.  Sommigen halen dat al dit jaar.

Chili (108 prikken ) , Uruguay (97)  en in mindere mate Dominicaanse Republiek (61 prikken)  liggen ver voor op de rest van Latijns Amerika. Chili en Uruguay zullen binnenkort al de 70% volledig gevaccineerden halen.  Dominicaanse Republiek dit najaar

Hoewel de vaccinatie in de meeste landen langzaam op gang is gekomen, zijn er ook een flink aantal landen waar nog amper gevaccineerd is. Guatemala , Honduras, Nicaragua, Venezuela, Jamaica en Paraguay zitten allen onder de 10 prikken per 100 inwoners.  In het tempo waarin de vaccinatie nu gaat in deze landen zal de vaccinatie vele jaren duren.  Het arme Haiti moet de eerste prik nog zetten .

Opmerkelijk is dat  Uruguay en Chili die zelfs meer hebben gevaccineerd dan Europa  vooralsnog nog  geen duidelijke afname van het aantal cases en sterfgevallen hebben. . Ze zitten nog volop in de 2e golf. Dat kan aan een combinatie van een aantal factoren liggen.

1.       Seizoen zit tegen. Ze zitten nu in het winterseizoen.
2.       Geringere restricties in vergelijking met Europa in de 1e fase van de vaccinatie
3.       Leefomstandigheden die ongunstiger zijn dan in Europa voor bestrijding virus (Groter deel van bevolking wat in slechte omstandigheden leeft, grotere huishoudens, )
4.       Minder effectieve vaccins. In Chili wordt voor deel met Chinees vaccins vaccineert.
5.    meer besmettelijke varianten die hier circuleren.Dat is een factor die ook meespeelt in Cuba waar op dit moment de Zuid afrikaanse variant dominant is. In Chili en Peru schijnt weer een nieuwe andesvariant rond te waren.

Terwijl een deel van Nederland viert dat de covidpandemie voorbij is, is dat in Latijns amerika vooralsnog allesbehalve het geval.

Saludos de Reisbegeleider

#117354 door hombredecuba
20 jun 2021, 10:21
Het Cubaanse coronavaccin is 62% effectief tegen een covid 19 infectie bij gebruik van 2 doses.
Dat meldt de farmaceut BioCubaFarma op basis van de eerste resultaten van de klinische onderzoeksface.
Binnen enkele weken moet duidelijk zijn hoeveel bescherming het toedienen van 3 doses biedt.

Het communistische Cuba wil geen buitenlands vaccin importeren,omdat de eigen farmaceutische industrie in staat wordt geacht om zelf coronavaccins te produceren.

Allereerst zullen de vaccins in eigen land nodig zijn; op het eiland met 11 miljoen inwoners werden afgelopen week gemiddeld 1400 nieuwe besmettingen per dag gemeld,het hoogste aantal sinds het begin van de pandemie.
Bron:NOS.
Als iedereen op Cuba 3 x gevaccineerd moet worden met een nog niet bekend effect,kan dit wel eens een langdurige geschiedenis worden. Ook is dan niet te hopen dat nieuwe mutaties toeslaan.
#117360 door dasilvasolis
20 jun 2021, 13:42
http://www.cubadebate.cu/noticias/2021/ ... rana-plus/

Hier de originele wat uitgebreidere info van het goede nieuws

Met 62% effectiviteit voldoet soberana 02 aan de eisen van het WHO voor een vaccin van meer dan 50%.
Men verwacht over een paar weken de resultaten te hebben van het hele schema van 3 doses. 2 dosis Soberana 02 + 1 dosis soberana plus. Logische verwachting is dat deze een hogere effectiviteit zal hebben dan de 62% van 2 doses. Aangezien tijdens de 2e fase van het onderzoek deze extra dosis een hogere immuunreactie gaf.

Het percentage van 62% lijkt misschien niet fantastisch vergeleken met de zeer hoge percentagrs van pfizer en moderna, maar het is een mooi resultaat, wat voldoende moet zijn om de pandemie onder controle te krijgen.

Zeker gezien de logische verwachting dat bij het hele schema het percentage nog hoger zal uitvallen. Ook omdat de effectiviteit gemeten is tegen de op dit moment in la habana circulerende varianten van het virus, waaronder de zuid afrikaanse. Varianten die minder goed reageren op vaccins.

Hiermee heeft Cuba zijn eerste vaccin. Een ongelooflijke prestatie van een klein land wat zucht onder sancties.

Hopelijk komt er binnenkort ook goed nieuws over het Abdala vaccin. Wat tot nu toe het meest toegepaste kandidaatvaccin is.

Nogmaals: In huidige vaccinatie tempo van meer dan tweehonderdduizend prikken per dag zal begin september 70% van de bevolking volledig gevaccineerd zijn. 70% wordt algemeen aangenomen als nodig voor groepsimmuniteit.

Inderdaad zijn er acties om aan de benodigde 30 miljoen naalden te komen.
Want hieraan is tekort. Indien je hierbij wilt helpen . Hier het soort naalden wat nodig zijn. (Tekst van de facebookpagina van oud bbc correspondent Fernando Ravsberg )
Las jeringuillas que necesita Cuba son de 1ml con aguja 23 G x 1 pulgada. Y las embajadas tienen información sobre como ayudar.
Zoals hier staat kan je dan het beste contact opnemen met de cubaanse ambassade

Saludos de reisbegeleider
#117362 door Robert
20 jun 2021, 14:33
Goed nieuws dus, hier is in september ook iedereen die gevaccineerd wil worden zo'n beetje gevaccineerd dus zo te zien hoeft tui niet opnieuw hun schema aan te passen en kunnen ze in september massaal weer dollars en euro's naar Cuba transporteren.
Het Janssen en Johnson vaccine wat hier velen hebben gekregen, waaronder ik, is ook maar 67% effectief.

Voor in de toekomst ben ik wel benieuwd naar herhaal vaccines, 1ste maal bijvoorbeeld janssen en johnson, kun je dan het jaar erop pfizer of wellicht soberana 03 krijgen of gaan die dan de strijd aan met elkaar. Vragen, vragen, vragen, voor in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Robert op 23 jun 2021, 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.
#117368 door hombredecuba
21 jun 2021, 17:50
Er zijn nog heel veel vragen over de effectiviteit over de bescherming van het vaccin. Zelfs de beste virologen zijn heel voorzichtig.
Hoe lang is het vaccin werkzaam in ons lichaam?
Wat is de bescherming tegen nieuwe mutaties?
Moeten we elk jaar gevaccinneerd worden zoals bij de griepprik?
Bij nieuwe mutaties zal het vaccin aangepast moeten worden net zoals bij het griepvaccin gebeurd.
Virologen doen nu al onderzoek naar nieuwe vaccins die een eventuele sterkere mutatie kunnen bestrijden.
Dus heel veel vragen waar nog geen antwoorden op zijn.
In portugal loopt het aantal besmettingen weer op door het delta virus.
Dus laten we volop genieten van onze vrijheden op dit moment en hopen dat het virus onder controle blijft. Blijf gezond allemaal!!!
#117382 door hombredecuba
24 jun 2021, 16:48
Natuurlijk moeten we afwachten hoe alles uitwerkt. Voorlopig geniet ik van mijn vrijheid en geniet ik weer van mijn leven met mijn vrienden. Iedereen mag zijn mening verkondigen maar al die betweters op die you tube filmpjes,daar heb ik niets mee en vind ik heel vermoeiend. De meeste zijn geen viroloog en denken het beter te weten dan de beste virologen van de wereld. Nog nooit heb ik gehoord hoe deze personen de crisis hadden opgelost. Alleen maar kritiek.Feit blijft dat door het vaccinatie proces de cijfers spectaculair dalen. Ik heb meer vertrouwen in virologen dan een kakelende dansleraar. (Willem Engel)