over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117119 door dasilvasolis
06 apr 2021, 16:25
Ik ken de provincie Matanzas redelijk goed. Vooral Jagüey Grande en de Cienaga de Zapata. Ik heb  een aantal jaar in Jagüey Grande gewoond. Bekend vanwege zijn enorme citrusgaarden en zijn sappenfabriek.

De Citrus was toen ik er woonde rond 2005 een populaire werkgever met aantrekkelijke extra´s . Een winkel voor werknemers waar ze met gespaarde bedrijfspunten extreem goedkoop spullen konden kopen. Ook een prachtig vakantieoord voor werknemers aan de Varkensbaai. Met zwembad, bungalows en privestrand. Hoewel ik niet in de citrus werkte ben ik er diverse keren geweest.

Sinaasappelen waren goedkoop in Jaguey.  Handelaren kwamen er vaak helemaal voor vanuit la Habana om ze in te slaan op de staatsmarkt. Op het plein had je een kiosk waar je goedkoop sinaasappelsap kon kopen. Zelf je petfles meenemen. Helaas was de smaak niet altijd top, aangezien ze soms overrijpe sinaasappels meepersten.

Jagüey is best een aangenaam plaatsje.  Het is een klein stadje (of groot dorp). Maar toen ik er woonde was er wel weinig.  In de eerste jaren zelfs  geen officieel restaurant. Enkel een Rumbo met smerig fastfood.  Paladeres  waren verboden in Jaguey. De paar die er waren, waren illegaal en draaiden lang niet altijd.  (In die jaren was er nog heel veel illegaal in Cuba) Het enige moneda naconal staatsretaurant was jarenlang gesloten. Ergens in 2006 toen de economie opkrabbelde  ging het weer open.

Toen werd ook een italiaans restaurant geopend. Een happening. De rij was dan ook lang . Het duurde echter niet lang voor de eerste klanten al kankerend langs de rij naar buiten druppelden. De pizzas bleken ronduit smerig.

Dan kon je beter een cajita kopen bij een particulier. Voor 25 MN, een doosje met varkenssteak rijst bonen en salade. Of een lekkere pizza van de illegale afhaalpizzeria.

Tot 2004 had je vaak maar halve dagen stroom. Als je smorgens stroom had wist je dat je smiddags zonder zou zitten. In 2005 verbeterde dit.

De populairste (en enige) disco was bij Pio Cua, 5 kilometer verderop op de weg naar Playa Larga. Dat was slechts 1x per week, want eigenlijk was het een wegrestaurant, geen disco. Daar zag je af en toe ook buitenlanders. Visfanaten die in de Cienaga op visexpeditie waren. Maar soms was de muziekinstallatie kapot of was het discofestijn door de autoriteiten verboden. Dan was er maanden geen feest.

1 keer per maand had je een populaire peña in de Casa de la Cultura. Chicho de jonge organisator van de peñas had rechten gestudeert. Hij had echter meer met muziek. Hij had alles in zich om een ster te worden. Charisma, Looks en daarnaast was hij een begenadigd zanger en liedjesschrijver.

Hij nodigde komieken en muzikanten uit, zowel amateurs als professionals , voor een afwisselend avondvullendprogramma. Aangezien er weinig vermaak in het stadje was kwamer er altijd een paar honderd toeschouwers. 1x was het Chicho zelfs gelukt een bekende komiek uit la Habana te strikken. Een zwarte liliputter beroemd door een hoofdrol in de film Un rey en la Habana. Die avond zat het bomvol.

Ik werd altijd uitgenodigd om een paar nummers te zingen met mijn gitaar. Ik denk niet zozeer vanwege mijn enorme talent. Vooral omdat het  de Peña een internationaal karakter gaf. Zo´n buitenlander die bekende engelstalige nummers speelt. Als ik dan ook nog een nummer van Ricardo Arjona speelde was het helemaal fantastisch.

Het gaf mij  een plek in de lokale gemeenschap. De nederlander met de gitaar. En regelmatig werd ik ook gevraagd om op andere gelegenheden te spelen.

in die jaren was communicatie met vrienden en familie in Nederland lastig.  Ik had geen mobiel, en  geen telefoon thuis. Bellen deed ik bij de publieke telefoon maar dat was enkel nationaal. Gebeld kon ik worden bij een overbuurvrouw. Een van de weinigen in de buurt die telefoon had.

Openbaar internet kwam pas in 2006 of 2007 in Jagüey Grande. Toen kwamen er wat computers in de plaatselijke etecsa. Voor de buitenlandse medicijnenstudenten die rond Jagüey  kwamen studeren. 1x per week  zag je ze een beetje verloren rondlopen door Jaguey. De rest van de week zaten ze geisoleerd  in hun scholen in the middle of nowhere in de sinaasappelgaarden  Een middagje Jagüey Grande was het spannende hoogtepunt van de week.

Voor buitenlandse studenten die naar Cuba waren gegaan met in gedachten  een studietijd vol salsa mulattas en cuba libre moet de realiteit van de escuelas de campo in de middle of nowhere een flinke teleurstelling zijn geweest. Ik sprak een keer iemand van de mexicaanse ambassade die zei dat hij regelmatig in Jaguey langsging om de Mexicaanse studenten te motiveren en te voorkomen dat ze  hun studie zouden afbreken.

Tot 2006 was er dus geen Etecsa internet. Af en toe kon ik internetten bij kenissen die inbelden op een afgetapte bedrijfsinternetverbinding . Maar dat was een frustrerende businesss. Vaak kon je pas na lang wachten zien dat je hotmails had ontvangen. En als je pech had verbrak net de verbinding terwijl je vol verwachting de eerste mail ging openen.

Beste optie was  Varadero op 90 km afstand, Waar ik  1 a 2 keer per maand naar toe ging om mijn mail te checken. Ook in Varadero trouwens geen snelle verbinding maar beter dan niks.  Internet bij etecsa was toendertijd nog enkel voor buitenlanders en kostte 6 CUC per uur.

90km betekende een lange dag reizen met OV .  De reis was toendertijd voor een buitenlander zonder auto, niet zonder hindernissen. Tussen Jaguey en Cardenas waren geen direkte bussen. De bussen in de busterminal  van Jaguey waren sowieso meestal gecanceled. Enige betrouwbare optie waren de collectieve taxis , de maquinas . Maar in die jaren had je nog de absurde regel dat collectieve taxi’s geen buitenlanders mochten meenemen.

Jaguey is toeristisch oninteressant. Er kwamen niet veel buitenlanders. Aangezien ik bekend was als de Nederlander met de gitaar wist iedereen wel dat ik geen Cubaan was. Ik zie er ook niet heel Cubaans uit. Toch was er nooit een chauffeur die me geweigerd heeft,  of me meer rekende.  Er was echter 1 vervelende controleur en als die  bij de taxistandplaats stond, dan mocht ik niet mee. Dan moest ik wachten tot hij was pissen of koffiedrinken om een taxi te kunnen nemen.

Het reizen naar Varadero viel begin 2006 ook even stil.  Fidel was bezig met zijn energetische revolutie en een onderdeel was het aanpakken van de de zwarte benzinemarkt. Alle pompbediendes werden vervangen door jonge sociaal werkers van een jaar of 17. met rode tshirts met daarop mas cubano mas humano. De zwarte benzinemarkt stortte gelijk in.  Maquinas reden op zwarte benzine (en dat doen ze nog steeds)  Bij het taxipikket was nu  regelmatig controle. De maquinas moesten laten zien met bonnetje dat ze legaal benzine hadden getankt . De taxichauffeurs gaven er massal de brui aan. Er reden dus plots geen maquinas meer vanuit Jaguey want het was niet meer lucratief.

Natuurlijk kon dit niet eeuwig duren. Na een tijdje begon de zwarte benzine weer te vloeien en normaliseerde de situatie weer.

De energetische revolutie kan ik me nog goed herinneren. De sociaal werkers gingen langs de deur om gloeilampen te vervangen door tllampen.  Elk huishouden kreeg ook op krediet een pannenset, een waterkoker, elektrisch kookplaatje, en ..... la olla reina. De door Fidel als de koningin der pannen gedoopte snelkookpan. Zelden mensen zo blij met een snelkookpan gezien. Een buurvrouw  had het er zelfs over dat ze in miami  zaten te huilen omdat ze geen olla reina hadden gekregen. Ik heb wijselijk mijn mond gehouden.  Dacht aan mijn moeder in Nederland zonder olla reina

Maar voor velen in cuba was het een enorme vooruitgang vergeleken met  op kerosine of houtskool koken. Velen hebben er trouwens nog jaren over gedaan om hun pannenset op krediet af te betalen.

Cardenas wat op dit forum vaak voorbijkomt ken ik van mijn internetuitstapjes. Als ik van Jaguey naar Varadero ging moest ik in Jovellanos overstappen op een Maquina naar Cardenas. Aangekomen in Cardenas  met koetsje dwars door Cardenas naar de andere kant,  waar ik de bus of wat voorhanden was nam richting Varadero. Nooit langer dan 1 uur in Cardenas gebleven. Het traject Cardenas- Varadero was altijd het makkelijkste stuk van de route.

Vond Cardenas altijd een van de lelijkste plaatsen van Cuba. (Moa staat voor mij op 1) Met enorme verschillen (voor Cuba) tussen arm en rijk. Je kon aan de paleisjes die er gebouwd werden goed zien,  dat er heel veel in Varadero achterover gedrukt geld zat. Maar daarnaast zag je ook heel armoedige huisjes.  Ik vond Jaguey altijd vriendelijker overkomen. In Jaguey had bijna geen enkel huis tralies voor de ramen. In Cardenas overal

Van mensen uit Cardenas en Matanzas begreep ik dat er in de crisisjaren 90 (speciale periode)  goud geld is verdient door mensen die in Varadero werkten.  Vooral voor de invoering van het all inclusive concept.  Verhalen gehoord over  barmannen, die in die jaren wel 300 usd per dag verdienden.  Terwijl de rest van Cuba in crisis zat liepen zij binnen. Ook verhalen over hoge criminaliteit in Cardenas. Het verbaasde me niets met zoveel ongelijkheid.  Maar ken Cardenas dus niet goed.

Laatste keer dat ik in Jaguey was, had je WIFI in het centrale park. Chicho is trouwens geen muzikant geworden. Hij werkt nu in el barquito. Het wegrestaurant aan de snelweg waar de toeristen en Viazulbussen stoppen.

Als ik op dit forum weer lees dat er al 60 jaar niets verandert is in Cuba denk ik altijd aan deze “goede oude tijd” terug.

SALUDOS DE REISBEGELEIDER

#117128 door havanalover
07 apr 2021, 16:18
@ Dasilvasolis
Bedankt voor dit stukje "echte" Cuba. Het doet mij vol heimwee terug denken aan mijn eerste
Cubaanse stappen in 1990. Geef ons meer van die heerlijke stukjes, laat de gebruikelijke azijnpissers en doemdenkers achter (geen namen , iedereen kent ze toch , zijn zowel vrouwelijk als mannelijk)