over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116875 door dasilvasolis
07 maart 2021, 18:17
Ik las laatst in de krant dat Nederland 90000 daklozen telt
Waarschijnlijk zijn het er ruim meer. Als je als dakloos meetelt  zij die dan wel een adres hebben maar eigenlijk geen woning,  en van vrienden naar familielid hoppen. Zeker als  je illegalen en dakloze arbeidsmigranten uit oost Europa meetelt.   
De afgelopen 10 jaar is het aantal daklozen in Nederland toegenomen van 40000 tot 90000. Men kan dit niet los zien, van het beleid van de afgelopen jaren. De participatiesamenleving , de liberalisering van de woningmarkt, en het afbreken van de sociale woningbouw. 
Voor velen in Nederland zijn woningen onbetaalbaar geworden. Niet zozeer voor degenen die (al jaren) hun huurwoning of eigen huis  hebben. (De grote meerderheid van Nederland) . Wel voor degenen die zich moeten invechten op de woningmarkt.
In Amsterdam is een huur van €1000 en hoger voor een klein appartementje vrij normaal. De wachttijd  voor sociale woningbouw is meer dan 15 jaar. Zit jij in een kleine flexbaan met een hoge huur dan heb je pech. Word je ziek of werkeloos, dubbelpech.

De verharding van de samenleving waarin men aan zijn vezels voelt dat marktwerking de oplossing van alle problemen is, en waarin men zijn plek moet verdienen, leidde ook tot   de keiharde fraudebestrijding van de onderkant van de samenleving waarvan de toeslagenaffaire nu 1 voorbeeld is.
Het leidt er ook toe dat mensen makkelijker door de mazen van het sociale vangnet vallen. Kom je dan in de schulden dan kan je uit je huis gezet worden. Om dan weer je leven op de rails te zetten is een bijna onmogelijke opgave.

Weinig partijen maken zich echt hard voor daklozen. Daklozen stemmen namelijk niet! Dus aan hun steun heb je vooralsnog niets.  Ook sociale woningbouw zat jaren in het verdomhoekje. Men heeft zelfs de minister voor volkshuisvesting afgeschaft want die was niet meer nodig. De meeste partijen hebben het probleem van de woningnood pas vrij recentelijk ontdekt. Niet verrassend, vlak voor een verkiezing.

Bedenk  als je gaat stemmen dus welke partijen de afgelopen 30 jaar aan de knoppen hebben gezeten. VVD voorop, daarna CDA, PvdA, D66, CU, PVV en de LPF, (maar die is ter ziele ) .
Zij zijn verantwoordelijk voor het afbreken van de sociale woningbouw, de huidige woningnood, en het bestaan van 90000 daklozen in dat superrijke en waanzinnig gave land. Waar een prins meer dan honderd woningen heeft en daar nauwelijks belasting over betaalt

Maar 1 voordeel heeft het wel om dakloos te zijn. Begreep dat ze zich niet aan de avondklok hoeven te houden.

Ik hoop dat forumleden die zich druk maken om de woningsituatie in Cuba , dat ook in Nederland doen. Maar ok dit is geen Nederlandforum. Laten we het over daklozen in Cuba hebben.

Zijn er daklozen in Cuba? Nee, in theorie niet. Elke cubaan heeft anders dan in Nederland een woonadres. Dus zo gezien heb je geen daklozen. Maar de praktijk is anders. Als je als dakloos ziet: iemand die structureel op straat of in opvangscentra slaapt, dan moet je vaststellen dat er daklozen zijn . Weliswaar zijn dit Cubanen die officieel een woonadres hebben waar ze in theorie  zouden kunnen slapen. Maar aan een theoretisch bed heb je weinig.

Dus ik ben het met everdine: Ja in Cuba zijn daklozen.

Daklozen, staan, ook in cuba, aan de rand van de samenleving.. Officieel  heten zij deambulantes. In de volksmond worden zij Busos genoemd . Buso wat letterlijk duiker betekent zijn de daklozen die hun bestaan bijeen scharrelen in het vuilnis . Vandaar de naam duiker. Ze duiken in het afval.

Voor het grootste deel  gaat het om mensen met diverse problemen,  zoals alcoholisme en psychiatrische  stoornissen.
Hun relatie met de familie is vaak ernstig verstoord. Waardoor terugkeer naar hun woonadres in de praktijk niet mogelijk is. Er zijn in Cuba opvangcentra voor deambulantes. In die zin wordt het bestaan van daklozen ook erkend, en wordt er weldegelijk hulp geboden door de staat. In cuba zie je daklozen met name in de steden. Op het platteland is de sociale cohesie veel groter waardoor mensen minder snel door de mazen vallen.

Ik heb het idee dat het aantal daklozen gegroeid is in de afgelopen 15 jaar.  De aantallen daklozen zullen nog steeds beduidend lager liggen dan in Nederland en zijn niet te vergeleken met de rest van Latijns Amerika. (straatkinderen bestaan niet in Cuba) Maar het is in mijn ogen een groeiend probleem wat ik indirekt koppel aan groeiende sociale ongelijkheid.

Let wel . ik praat over de periode vanaf 2003 die ik zelf heb meegemaakt in Cuba.  Vanaf 2003  tot pak m beet 2018  nam de welvaart en rijkdom in Cuba zichtbaar toe. Maar het was ook een periode waarin ik de ongelijkheid en de verschillen tussen Cubanen zichtbaar heb zien toenemen . In de steden als la Habana en toeristische plaatsen was deze groeiende ongelijkheid het meest schrijnend zichtbaar.

In plaatsen als viñales of trinidad zag je het in de booming jaren van het toerisme 2014- 2017. De grotere mogelijkheiden om een casa particular, restaurant of andere zaak te beginnen werd maximaal uitgebuit. Het leidde tot een economische boom, maar ook tot afname van de sociale cohesie en snel groeiende verschillen in welvaart.  De winkels werden leeggeschaapt door de nieuwe middenstanders die een commisietje betaalden aan winkelpersoneel . Op de markt stegen de prijzen doordat de middenstanders hogere prijzen konden betalen. De daadwerkelijke koopkracht van de armsten nam daardoor af. Verhalen kwamen mij in Trinidad ter ore in 2017  van  bepaalde scholen die steekpenningen aannamen waar dan enkel de rijke kinderen van b.v paladareigenaren naar toegingen. Los niños de papa y mama. Natuurlijk een vloek tegen alle revolutionaire idealen.

De Cubaanse jongere in flitsende merkkleding met modieus kapsel .  nieuw model smartphone, die zijn vakanties doorbrengt in een all inclusive hotel in Varadero.  op weg naar een afspraak in een dure bar die langs een buco loopt die ondertussen in het vuilnis aan het graven is naar buit.

Dit plaatje zal in de jaren 80 ondenkbaar zijn geweest maar is nu in steden dagelijkse realiteit.

Ook de komende jaren vrees ik dat het risico van een verder groeiende ongelijkheid binnen Cuba op de loer ligt.

SALUDOS DE REISBEGELEIDER
#116876 door Ukraina
07 maart 2021, 22:00
Even een paar kanttekeningen.
'Daklozen stemmen namelijk niet!'
- Of daklozen in NL al dan niet stemmen ligt aan hun zelf, ze hebben die mogelijkheid wel! https://www.npo3.nl/verkiezingen/wat-ga ... p-17-maart

-Woningnood is in NL sinds de 2e w.o. nooit weggeweest. Dat is al decennia bekent. Ooit van 'geen woning, geen kroning' gehoord?

-Er zullen ook Busos zijn die wel een dak boven het hoofd hebben. Maar omdat de libretta + pensioen niet genoeg bied gaan ze duiken.

'In cuba zie je daklozen met name in de steden.'
-Dat geld voor elk land.

'straatkinderen bestaan niet in Cuba'
-Dat klinkt idd wel goed. Hoewel ik mij een boek van Leonardo Padura kan herinneren met een kind dat was weggelopen uit een weeshuis. Je kan je dan afvragen hoe gezellig het in de weeshuizen is... Enfin een roman, 1 kind, heb me er nooit in verdiept.

Helaas, een stuk van meer dan 1000 woorden die niet echt in gaat op het daklozenprobleem in Cuba en helemaal niet hoe het word aangepakt: 'Er zijn in Cuba opvangcentra voor deambulantes. In die zin wordt het bestaan van daklozen ook erkend, en wordt er weldegelijk hulp geboden door de staat.'
Leuk om te horen maar hoe? wat? waar???

1000 woorden, max 100 woorden ter zake doende. Wat een inflatie, of moet ik zeggen: pretentie? 8)
#116878 door dasilvasolis
08 maart 2021, 00:11
Voor diegene die meer willen lezen (in het spaans) en zich willen verdiepen in het fenomeen daklozen in Cuba.

Vrij recent achtergrondartikel
http://www.cubadebate.cu/especiales/201 ... -la-calle/

en dit oudere wetenschappelijke onderzoek onder daklozen in Camagüey.
https://psiquiatria.com/diagnostico-76/ ... uinquenio/
Frappante uitkomst uit onderzoek is dat meerderheid van de daklozen in camagüey blank was (en man) Wat overeenkomt met wat ik hier nog steeds zie in Camagüey bij de groep busos in mijn wijk (een groep busos heeft zijn eigen territorium)

Hier artikel over aanpak daklozen en covid
http://www.acn.cu/cuba/62712-centro-de- ... a-covid-19

saludos de reisbegeleider