over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116835 door Ukraina
04 maart 2021, 13:35
De werkloze reisbegeleider op dit forum beweerde dat Internet op Cuba tegenwoordig spotgoedkoop is. Immers slechts $7 voor 40 uur!
viewtopic.php?f=8&t=16834#p116768
'* minder dan 10 jaar geleden kostte internet 6 CUC per uur. Tegenwoordig heeft men voor 300 CUP (omgerekend 12 CUC en op straat 7 USD) 40 uur'

Om te beginnen klopt dat niet, wat niet verbaasd omdat deze persoon vaker de feiten naar zijn hand zet. :wink:

http://www.etecsa.cu/internet_conectividad/internet/
24cup = $1-. 40uur = 300 cup = $12- Per maand

Omgerekend naar de kosten van internet in NL is $12/€11 voor 40 uur enorm duur. Uitgaand van €50- per maand kost 1 uur in NL ongeveer: €50 :720 uur = €0.07 per uur.
In Cuba €11/40= €0.28 Er zullen niet veel mensen beweren dat de Cubaan 4 x zoveel verdient als de Nederlander. (Misschien de enkeling die in zijn overpeinzingen is vastgedraaid.)

Maar hoeveel wel? En is die $12 wel zo weinig?
Om er achter te komen of $12- 'goedkoop' is dient men te weten wat het inkomen van de Cubaan is en wat zijn levensonderhoud kost.
Er zullen vast wel forumleden zijn die deze vraag wel willen beantwoorden.
#116836 door Jan Almeida B.
04 maart 2021, 17:31
Je moet minder peper in je soep doen, Ukraina.

2.500 MN - gemiddeld inkomen (dit blijft praktisch een netto-inkomen *)
7.500 MN - inkomen eigenaren paladeres
8.000 MN - inkomen beste vaklui in de grootste steden (2020, vóór covid19)
10.000 MN - inkomen medici die buiten Cuba werken
12.000 MN - eigenaren casa particulares in Havana

Behalve het inkomen dat sinds 1 januari aan werknmers wordt uitbetaald, hebben de cijfers betrekking op de periode voor covid-19.
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 04 maart 2021, 17:45, in totaal 1 keer bewerkt.
#116837 door Robert
04 maart 2021, 17:38
Ukraina volgens mij wil je het één en ander gewoon niet begrijpen!
Ik lees namelijk niets wat niet zou kunnen kloppen.
Waar jij op doelt is de wisselkoers, ja naar ik begrijp is de straatkoers momenteel een andere als de officiële koers, dus zet hij er beide bij.
Is niets Chinees aan.
Maar waar schrijft Dasilvasolis dat internet nu goedkoop of zelfs spotgoedkoop is??
Ik heb dat niet kunnen vinden, alleen dat veel goedkoper is dan het was.
Goedkoper is toch echt wezenlijk iets anders als goedkoop laat staan spotgoedkoop!!!!!
#116838 door Jan Almeida B.
04 maart 2021, 17:53
@ Ukraina:
je kan het inkomen van een Cubaan niet vergelijken met dat van een Nederlander.
Om toch te vergelijken:
- het BBP verdelen over de inwoners: 34.000 MN/maand
- de koopkrachtpariteit: verschilt van 25.000 MN tot 52.000 MN/maand naargelang bron

en ja:
internet is in Cuba veel duurder dan in Nl. Maar daartegenover staat dat bv. de kapper veel goedkoper is.
:shock:
#116839 door dasilvasolis
04 maart 2021, 19:00
Op zich is inkomsten op Cuba een complex en ook interessant thema. Volgens mij heeft Jan er eerder ook wel iets over gepost. en is er ook vele jaren terug wel over geschreven. De bedragen die jan hier noemt klinken aannemelijk.
Het lastige (en boeiende) is dat een groot deel van de inkomsten in cuba niet officieel is. Dat zorgt dat het altijd schattingen zijn.
Als je het over inkomsten gaat hebben moet je ook naar informele inkomsten gaan kijken. Geld wat wordt opgestuurd.(paar miljard usd per jaar) Mulas, Spullen die door de achterdeur van het staatsbedrijf verdwijnen en doorverkocht worden . etc
Bedenk ook dat belastingen hier anders werken.

Nu sinds 1 januari zitten we in een soort overgangsperiode want prijzen en koersen zijn nu aan het veranderen, en waar dat precies gaat eindigen is koffiedikkijken .
Vandaar dat tijn en robert hebben gewed over de koers van de usd eind dit jaar
Dit bepaalt uiteindelijk wat al die salarissen daadwerkelijk waard zijn
Want uiteindelijk is in je dagelijkse leven oninteressant hoeveel pesos je verdient. Maar veel belangrijker is wat je daarvoor kan kopen.
Zodra de pandemie voorbij is , als toerisme weer op gang komt, zal je ook weer een nieuwe situatie krijgen.
Dus als je het over inkomsten hebt, moet je ook naar prijzen en kosten kijken. En aan de kostenkant werken zaken hier nou eenmaal anders dan in Nederland.
Mijn wasmachine was in nederland veel goedkoper (en beter)
Maar mijn vaste lasten hier zijn slechts een fractie van wat ik in Nederland moest betalen
Dit is 1 van de zaken die het lastig maakt om het vanuit Nederlands perspectief te bekijken

Ik heb 2 februari dit stuk geschreven over hoe het er een maand na afschaffing van de cuc uitzag, qua prijzen, vaste lasten en staatssalarissen. Het is nog vrij actueel.
viewtopic.php?f=8&t=16822#p116676

Voorbeeld qua staatssalaris.
Salaris van muggenbrigade controleur(dat zijn degene die langs huizen gaan om o.a watertanks te inspecteren op larves) is nu 2960 CUP per maand voor 6 dagen 44 uur per week. Dit is natuurlijk een baan met weinig mogelijkheden om extra inkomsten uit te vinden
Hoofd van brigade zit op ca 3600.
Reken je niet rijk , 2960 cup is dus geen 123 usd aangezien je op straat iets van 60 usd voor die cups krijgt.
Officiele koers 1 op 24. Straatkoers lijkt zich nu enigszins te stabiliseren op 48 a 50. Maar dat kan dus zo veranderen. Eind van het jaar zijn die 2960 cup miscchien nog maar 30 usd of misschien (hopelijk) nog steeds 60 usd .

Er is een officiele indeling van salarissen zeg maar nieuwe cao die je kan downloaden via cubadebate. salarissen lopen daarin voor 44 uur week van 2100 tot boven 9000 per maand. . In dit stuk staat ook hoe het met de pensioenen zit.
http://www.cubadebate.cu/noticias/2020/ ... ocial/amp/

Maar Ukraina. Waarom schrijf je er zelf niet een stukje over?

Saludos
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 04 maart 2021, 19:59, in totaal 2 keer bewerkt.
#116840 door Ukraina
04 maart 2021, 19:19
Er worden wat getallen genoemd van inkomens. Helaas is er geen bronvermelding.
Wat de uitkering voor de vele arbeidslozen is blijft ook nog onduidelijk.
Bedragen over levensonderhoud missen nog, in die zin zijn we nog niet veel verder.

@ Jan Almeida B.
Ik houd van de Aziatiese keuken. :wink:
#116845 door Robert
04 maart 2021, 21:12
Beste Ukraina, er is niemand die je tegenhoudt om zelf eens wat uit te zoeken(!!), daar vervolgens in je eigen woorden een verhaal van te maken met daarbij geplaatst de links (url's betreffende ) waar je de info vandaan hebt.
Veel succes,
Ik kijk ernaar uit.
#116847 door Jan Almeida B.
04 maart 2021, 22:14
De meeste studies over de koopkracht lopen dood op het unieke gegeven dat men de Cubaanse economische cijfers (in cup of cuc) niet kan vergelijken met die van andere landen Cepal schrijft hierover in een studie:
“El pib oficial de Cuba para el año de referencia 2011 es de 68.999,15 millones, en moneda nacional. Sin embargo, este valor y su desagregación no se incluyen en las tablas debido a asuntos de comparabilidad metodológica"

Je vindt voor Cuba bovendien vaak tegenstrijdige studies omdat de politieke strekking van de auteurs een invloed heeft. Voorbeeld: Cuba veel armer dan het zegt (Miami) Pavel Vidal:
The official figure brought Cuba close to the GDP of Colombia that year, while Vidal's estimate places Cuba with a GDP similar to Bolivia, El Salvador and Guatemala.

- Hier vond ik informatie over de koopkrachtpariteit (=paridad de poder adquisitivo):
vergelijking tussen de landen (wikipedia, interessant): 61ste plaats na Roemenië en voor Turkije.
een vulgariserende studie van een Belg (p.20 en volgende)
wco studie

- Hier bruto binnenlands product (=BBP) =GDP per capita:
https://tradingeconomics.com/cuba/gdp-per-capita-ppp
https://www.indexmundi.com/cuba/gdp_per_capita_(ppp).html
etc .
-
Ps.: BBP = totale waarde van alle geproduceerde goederen en geleverde diensten in een jaar
#116855 door hombredecuba
05 maart 2021, 12:27
Mooi hoor al die aannames over het inkomen van Cubanen. Feit blijft dat een grote groep Cubanen amper geld hebben om eten te kopen,laat staan dat ze geld kunnen uitgeven voor leuke dingen. En kijk eens naar bejaarden met een hongerpensoen. Die elke maand wachten tot zij met hun bonneboekje een doos met" overleving "op te halen. Als je ziet waaruit zo'n pakket bestaat zou het regime zich moeten schamen.
#116862 door Ukraina
05 maart 2021, 16:33
Bedankt Jan Almeida B. dat zijn tenminste zinvolle transparante bijdrages!

Ik begrijp ook dat de levensonderhoud kosten tussen verschillende landen niet makkelijk is om te vergelijken. Onder de streep dienen alle mensen toch te eten en te drinken. Dus qua menselijke basisbehoeften valt er heel wat te vergelijken. Complexe materie blijft het nog steeds. Wetenschappelijk onderzoek word al decennia gedaan, daar valt wel degelijk conclusies uit te trekken.

Laten we ons concentreren op 2021.
Heb hier de officiele staatsprijzen 2021 voor levensmiddelen e.d. gevonden zie tabel 889
https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/ ... ex71_0.pdf

en voor energie, zie 562
https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/ ... 0-ex68.pdf

Dit betekent helaas niet dat deze voedingsmiddelen ook te koop zijn. En op de zwarte markt zijn ze uiteraard stukken duurder.

Bovendien de officiele staatslonen gevonden op https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/ ... 0-ex69.pdf
zie 599 en 636

De nieuwe economiese hervormingen brengen de vele verschillende loongroepen terug tot 32 eenheidssystemen

laagste schaal 1, bij 44 uur p/w = 2100 per maand!
max schaal 32 voor 44 uur p/w = 9510- per maand!

Wat werklozen krijgen, of andere ploeteraars is nog niet bekend.