over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116768 door dasilvasolis
26 feb 2021, 22:19
Stel je voor dat Putin het over strijden voor de bevrijding van een klein buurland heeft.
Iedereen zou schande spreken. De wereld in opperste staat van alertheid. En terecht!
Maar toen Trump dit vorig  jaar, als president van de VS, zei over Cuba,  was het doodnormaal.  Hooguit beweerde men dat hij weer wat zei wat hij toch niet waarmaakte

Regimechange in Cuba!  De natte droom van  Pompeo, Marco Rubio, de NED en nog wat  organisaties voor mensenrechten en democratisering
Sommigen denken dat nu het moment er is voor de Cubaanse lente.  Trump heeft de blokkade flink aangescherpt. Nog even de civil movement versterken en zorgen dat Biden de sancties niet verlicht. . Eindelijk na meer dan 60 jaar  gaat het gebeuren. Crisis en Covid gekoppeld aan extra druk  via propagandacampagnes zal de druppel zijn, zodat het volk in opstand komt.
Of zou dit toch het verkeerde moment zijn, en tot ellende leiden?  Ik help je uit de droom. Regimechange  in Latijns Amerika,  van het soort waar de VS en thinktanks van dromen, komt altijd op het verkeerde moment. Het eindigt  altijd in een nachtmerrie.
De Latijns Amerikaanse geschiedenis heeft een waslijst  van dit soort vanuit Washington of westerse thinktanks georkestreerde rampen.

Al 60 jaar roept men dat Cuba op het punt staat van de omwenteling. Na de val van de muur of na de dood van Fidel. Steeds weer : Nu  gaat het gebeuren. En.. ?
Cuba verandert. Maar dat gaat blijkbaar niet zoals de deskundigen uitgedokterd hebben. Die zijn behoorlijk slecht in Cubaans koffiedik kijken.

Buitenlandse druk, sancties, meer sancties, door het buitenland gesubsidieerde dissidentenclubjes, en plannetjes voor regimechange. De VS alleen al heeft de afgelopen 30 jaar  meer dan een miljard Amerikaans belastinggeld
http://cubamoneyproject.com/2019/08/04/battle/
verspild aan dissidentenclubjes en regimechangeplannen. *
60 jaar volharden in een koers die niet werkt.  Het heeft enkel  economische schade op Cuba veroorzaakt , en houdt positieve veranderingen juist tegen!
Iemand die aangevallen wordt gaat in de verdedigingshouding en zal de rijen sluiten. Dat is precies wat er in Cuba gebeurt.  Aangezien Cubanen zo arrogant zijn om te denken dat niemand het beter weet dan een Cubaan werkt al die druk van buiten totaal averechts.

De huidige disidentenbeweging als motor voor de Cubaanse lente? Dat is niks, en wordt nooit wat! Verstrengeld in de tientallen miljoenen aan buitenlandse subsidie*,  en daardoor verstrengeld met belangen van de VS en de extremistische miami cubanen  is het gedoemd om te mislukken.   Welke geloofwaardigheid heeft “oppositieleider” Jose Daniel Ferrer, die fakenews https://www.americateve.com/covid-19/los-hospitales-y-las-morgues-santiago-cuba-estan-colapsados-n1087157 verspreidt over ziekenhuizen die zouden zijn ingestort onder de coviddoden, en  $99000 per jaar krijgt http://cubamoneyproject.com/2019/12/07/ ... r-funding/
van the Cuban American National foundation?  Een organisatie die op de lijst van terroristische organisaties had horen te staan,  voor betrokkenheid bij de bomaanslagen in 1997 op hotels in Cuba.  De voorzitster van de Damas de Blanco die voor meer sancties pleitte in miami?  Dat doe je niet om  Cubanen in Cuba achter je te krijgen.

Ze hebben al jaren geen aanhang op het eiland. Vroeger lag dat zogenaamd aan de censuur. Nu half cuba zo ongeveer op het internet zit wordt het steeds duidelijker dat het echt aan hun zelf ligt.
Zelfs nu in Cuba de crisis diep is, de onvrede groot,  en internationale sterren Gente de Zona en Descemer Bueno zich vanuit miami bij de regimechange campagne hebben geschaard zal het uiteindelijk een storm in een glas water blijken. Welk reeel alternatief bieden deze extremisten? 

Welke  geloofwaardigheid hebben Gente de Zona die een paar jaar terug nog om applaus vroegen voor hun president Diaz Canel en nu in Miami 180 graden gedraaid zijn en vanuit hun miljonairswoning in miami  oproepen om in Cuba in opstand te komen tegen het regime.

Er is genoeg verandert in de afgelopen 15 jaar dat ik hier zit.  Het Cuba van nu is qua openheid niet te vergelijken met het Cuba van 2005.
De tegenstanders van de Revolutie willen er niets van zien en lijken alleen maar onverzoenlijker en radicaler te worden. Gaat het  wel om mensenrechten of positieve veranderingen voor Cubanen? Of alleen om de regimechange? Of gewoon om het cashen van de miljoenen subsidie?  
Vroeger riep het westen dat het mensenrechtenschending was dat Cubanen niet vrij mochten reizen naar het buitenland.  Cuba opent en Cubanen mogen nu vrij reizen.
En ? Geen enkel westers land heft daarna de visumeis voor Cubanen op. Geen enkel!!!
Hoeze vrij reizen? Waar is het recht op vrij reizen als  mensenrecht gebleven? Nee men stapt dan weer over op het volgende punt op de agenda.

Vroeger was het verwijt dat Cubanen niet op internet mogen. Schande, want censuur op informatie. Nu is er internet.  Nieuwe verwijt. Ja maar onbetaalbaar.  Verlaagt men de prijs langzaam maar zeker met een factor 20* . Het blijft niet goed. Te traag, te duur  Het is uiteindelijk nooit goed, nooit genoeg.

60 jaar is er geluisterd naar de groep extremisten die alles behalve een redelijk alternatief voor Cuba bieden. Het is tijd om eens iets anders te proberen.
Joe Biden heeft een historische kans om dit te doen.  Mijn advies aan hem.

Laat de  Cubanen op het eiland zelf hun toekomst bepalen zonder inmenging van buiten. Zonder dreiging van buitenaf van regimechange. Zonder blokkade en sancties.
Stop met de miljoenen buitenlandse subsidie door Westerse landen en westerse NGO’s aan “dissidenten” en “onafhankelijke media”.  Dat is de enige manier waarop er een echte oppositie binnen Cuba kan ontstaan die zich niet op de geldgevers richt en wat die willen horen,  maar op haar landgenoten binnen Cuba. Die zich hard maakt voor de veranderingen die Cubanen in cuba willen , en niet voor de veranderingen die ze in Miami, Washington of Brussel willen. 
Verandering zal er komen, daarvan ben ik overtuigd. De wil tot verandering is er namelijk genoeg onder jonge Cubanen. Misschien wordt die verandering anders dan men in het westen hoopt, maar mogelijk wordt het ook veel positiever dan men ooit gedacht had.

SALUDOS DE REISBEGELEIDER

* Mike Pompeo ex secretary of state VS
* Marco Rubio. Republikaans senator voor florida van Cubaanse afkomst.
* NED: National endowment for Democracy. Een Amerikaanse NGO die in naam onafhankelijk is maar vrijwel al haar fondsen krijgt van het Amerikaans congres. Volgens haar statuten streeft zij naar het verspreiden van de democratie. Zij wordt ook wel gezien als een verlengarm van het Amerikaanse buitenlandbeleid.   

* In de afgelopen 30 jaar heeft de VS zo’n $ 1.4 miljard belastinggeld besteedt aan regime change op Cuba. Aan de oppositie binnen en buiten Cuba aan onafhankelijke media en aan radio en televisiestation Marti . Voor 2020 stond zo’n 32 miljoen gebudgeteerd. Let wel dit is het enkel het bedrag wat openlijk bekend is.
Hoeveel van dat geld in Cuba bij dissidenten terecht komt is niet te traceren. Veel blijft in Amerika zelf hangen.  Cubamoneyproject.com is een interessante (linkse) amerikaanse site die tracht te traceren waar Amerikaans belastinggeld in Cuba aan besteed wordt

* minder dan 10 jaar geleden kostte internet 6 CUC per uur. Tegenwoordig heeft men voor 300 CUP (omgerekend  12 CUC en op straat 7 USD) 40 uur

* de 99000 usd per jaar voor jose daniel ferrer zijn gebaseerd op 2018. enige jaar dat er publieke gegevens zijn van de belastingaangifte van de cuban american foundation
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 01 maart 2021, 20:20, in totaal 10 keer bewerkt.
#116782 door Ukraina
27 feb 2021, 20:25
Het valt niet mee om chocola te maken van de brij die dasilvasolis produceert. Laten we nog een keer proberen om wat meer duidelijkheid te krijgen, vanouds ontbreken concrete verwijzingen. Of TS zijn boude beweringen kan staven met urls naar onafhankelijk onderzoek?!
Van zijn waslijst aan (loze) beweringen heb ik er maar 2 uitgelicht.

- De huidige disidentenbeweging?
Wie zijn dat volgens TS?

- Nu half cuba zo ongeveer op het internet/ 'Tegenwoordig heeft men voor 300 CUP (omgerekend 12 CUC en op straat 7 USD) 40 uur'
Om een goed beeld te kunnen krijgen of dit veel of weinig is missen de lzers van het forum nog enkele cijfers. Hoeveel verdient de gemiddelde Cubaan/ de helft van Cuba. Wat zijn de vaste lasten, wat de kosten van levensonderhoud, huishoudelijke uitgaven, hoeveel kan hij sparen voor onvoorziene uitgaven etc?
We beginnen alvast met 300 CUP aan 40 uur internetkosten... :wink:

'Geen enkel westers land heft daarna de visumeis voor Cubanen op.'
Welk land stelt geen visumeisen? Desalniettemin kun je een Cubaan uitnodigen in NL, wel 10.000 euro borg betalen. Ze willen niet altijd terug naar hun tropies paradijs... Oh ja ze hebben geen geld voor het ticket dus dat moet je ook zelf betalen... :)

Even ter verduidelijking, volgens mijn opinie heeft de USA enorm veel ellende in de Americas veroorzaakt, veel meer dan Cuba.
Ik denk dat de communisten geen blokkade nodig hebben om hun land de vernieling in te helpen. Dat kunnen ze zelf heel goed. 8)
#116784 door ginny in cuba
27 feb 2021, 20:49
Wat zijn we weer lief voor elkaar en ook zo positief weer. Daar red je de wereld mee .
Als je niks beters te doen heb dan altijd maar de boel te moeten afzeiken houd dan je kwaker.
Een ieder kan zelf zijn conclusie trekken over wat er geschreven staat.
#116804 door Everdine
28 feb 2021, 13:47
Dames!
Hebben jullie in je jeugd niet de Disney-film Bambi gezien? Daarin zei men tegen een klein konijntje: Stampertje, wat heeft je moeder je gezegd? En Stampertje antwoordde blozend: als je niets aardigs te zeggen hebt, dan kun je beter je mond houden.

Misschien kunnen jullie kibbelen in PB's?

Een zonnige dag toegewenst :D
Laatst bijgewerkt door Everdine op 28 feb 2021, 15:59, in totaal 1 keer bewerkt.
#116806 door hombredecuba
28 feb 2021, 15:03
Ik ga niet eens meer in op de propaganda verhalen van kameraad desilvasolis. Het wrange is dat het land in financiele en politieke crisis verkeerd. Ik heb het eerder betoogt. Infrastructuur in 60 jaar niet veranderd,mensenrechten in 60 jaar niet veranderd,salarissen op een schandalig laag niveau enz,enz. Hun vrijheid komt inderdaad niet verder dan internet. Niet slecht deze verbetering in 60 jaar. Droom maar verder dasilvasolis .Ik wacht op Democratische verkiezingen zodat er een einde gemaakt kan worden aan dit verschikkelijke Communistisch sysyeem.
#116812 door ginny in cuba
28 feb 2021, 20:49
Everdine schreef:Dames!
Hebben jullie in je jeugd niet de Disney-film Bambi gezien? Daarin zei men tegen een klein konijntje: Stampertje, wat heeft je moeder je gezegd? En Stampertje antwoordde blozend: als je niets aardigs te zeggen hebt, dan kun je beter je mond houden.

Misschien kunnen jullie kibbelen in PB's?

Een zonnige dag toegewenst :D

Dat was nu eigenlijk de boodschap , maar ik hoef geen commentaar te geven op iets waar ik het misschien wel mee eens ben. Maar altijd maar dat denigrerende en zuigende van deze mevrouw richting dasilvasolis wordt ik een beetje moe van. Hij geeft zijn persoonlijke beschrijving wat er gebeurt (veel van de zelfde dingen hoor ik ook van mijn vrienden maar dat terzijde) en zelf komt ze alleen maar met beschuldigingen .Ben daar een beetje klaar me.
#116814 door ginny in cuba
28 feb 2021, 20:58
hombredecuba schreef:@ginny in cuba. Als je nu eens reageerd op wat er geschreven wordt weten we tenminste hoe je denkt over bepaalde zaken. Meelopers zijn er al genoeg op dit forum.

Zou het niet eens kunnen wezen dat een groot deel van de mensen op Cuba ondanks alle armoede en ellende toch gelukkig zijn. De jongeren ja de jongeren willen wat anders omdat die op internet zitten en wel verder kijken dan Cuba .
Misschien zou het kunnen wezen dat iedereen buiten Cuba wil dat het regiem omver gaat omdat ze zelf in een democratie wonen. ( vraag ik me op dit moment toch af of wij in Nederland daar in wonen gezien de maatregelen en de economische toestand op dit moment)
Kijk eens naar de Cubanen in de USA ,stemmen alle op Trump, nee die heeft het beter gemaakt . Zet Cuba op de terroristenlijst , dat is goed voor je de bevolking .
Iets wat al 62 jaar zo is kan je niet in een paar jaar veranderen zeker niet als al de blokkades blijven bestaan.
Dat is mijn mening over dit alles
#116832 door Ukraina
04 maart 2021, 12:12
Buitengewoon vermakelijk, die onnozele opmerkingen. :D
Op 2 simpele vragen vooral niet reageren, het zou eens inhoud krijgen, nee das te moeilijk! Het moet wel 'leuk' blijven.

- De huidige disidentenbeweging?
Wie zijn dat volgens TS?

- Nu half cuba zo ongeveer op het internet/ 'Tegenwoordig heeft men voor 300 CUP (omgerekend 12 CUC en op straat 7 USD) 40 uur'
Om een goed beeld te kunnen krijgen of dit veel of weinig is missen de lzers van het forum nog enkele cijfers. Hoeveel verdient de gemiddelde Cubaan/ de helft van Cuba. Wat zijn de vaste lasten, wat de kosten van levensonderhoud, huishoudelijke uitgaven, hoeveel kan hij sparen voor onvoorziene uitgaven etc?
We beginnen alvast met 300 CUP aan 40 uur internetkosten... :wink:
#116842 door VirgindeRegla
04 maart 2021, 19:59
Dank je voor je verhaal reisbegeleider:-) Ik vind jouw beschrijvingen van wat je hoort en ziet een stuk interessanter dan de semi-wetenschappelijke stukjes van Ukraina. Soms is ruiken, proeven, horen en voelen en dat proberen te duiden veel interessanter dan methoden en technieken om iets meetbaar te maken en dat vervolgens tot harde wetenschap of nog erger: 'WAAR' te bombarderen..