over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116764 door dasilvasolis
26 feb 2021, 20:04
De in Cuba wonende Uruguayaan Fernando Ravsberg,  oud correspondent van BBC in Cuba,  is voor mij de beste journalist die over Cuba heeft geschreven. Zijn blog Cartas desde Cuba was altijd een genot om te lezen. Scherpe goed geschreven observaties van de Cubaanse samenleving. Waarbij hij met degelijke onderzoeksjournalistiek, veel  zaken blootlegde

In het gepolariseerde journalistieke landschap van Cuba,  waar journalisitiek vaak in cliches blijft hangen, en meer wegheeft van propaganda pro of contra revolutie,  was hij een soort witte raaf.   De enige journalist die  echt onafhankelijk schreef en zich niet door een poltieke agenda liet leiden.  Regeringsbeleid, corruptie, maar ook de sonische aanvallen , of dissidenten die de boel bedonderden. Niemand werd gespaard. Als Ravsberg een schandaal blootlegde, dan wist je ook dat het echt waar was.

Zijn blog wist een redelijk groot Cubaans publiek op te bouwen van verschillende politieke richingen. Dat hij dit als buitenlander in het chauvinistische cuba voor elkaar kreeg was bijzonder. Zijn blog werd een plek waar  voor en tegenstanders van de revolutie discussieerden.
Naast fans leverde het hem ook veel vijanden op aan beide zijden. Binnen de Cubaanse revolutionairen onder de hardliners, de zogenaamde Cubaanse taliban, maar ook in Miami en onder dissidenten.

3 jaar terug moest Fernando Ravsberg met zijn blog Cartas desde Cuba stoppen omdat de overheid zijn journalistenaccreditatie blokkeerde.  Een trieste dag voor de Cubaanse journalistiek.
Blijkbaar vond men binnen de staat een echt onafhankelijke journalist bedreigender dan “contra revolutionaire” bloggers zoals Yoani Sanchez die gewoon door konden gaan.  
Waarschijnlijk waren ook in miami velen stiekem blij dat hij stopte.

Ravsberg schreef  overtuigd te zijn dat er nieuwe cubaanse journalisten zouden opstaan die de fakkel van hem zouden overnemen.
Helaas is de leegte die Fernando Ravsberg achterliet nog steeds niet opgevuld. Blogs zoals la joven Cuba die hiervoor in aanmerking zouden komen missen vooralsnog journalistieke skills.

Hoewel we met de opening van het internet een scala aan onafhankelijke “cubaanse” media hebben gekregen (Diario de Cuba, Cibercuba, Periodico Cubano,  14 y medio etc) is het veelal meer van hetzelfde . Gekleurde propagandajournalistiek met aan de ene kant de staatsmedia waar alles wit is en aan de andere kant de onafhankelijke media waar alles zwart is.
De meeste onafhankelijke media zijn ook allesbehalve onafhankelijk. Ze worden gefinancieerd vanuit westerse NGO’s, Cubaans amerikaanse organisaties of de Amerikaanse staat

Goede genuanceerde journalistiek is sinds het terziele gaan van Fernando Ravsbergs blog Cartas desde Cuba net zo zeldzaam geworden als de jutia(Cubaanse boomrat) Je weet dat hij nog niet is uitgestorven. Je ziet hem echter zelden of nooit
In de huidige propagandahysterie van beide kanten mis ik Cartas desde Cuba meer dan ooit

SALUDOS DE REISBEGELEIDER

Sonische aanval. De vermeende sonische aanvallen op CIA en ambassadepersoneel van de VS en Canadese ambassades in Cuba. Fernando ravsberg was 1 van de weinige journalisten die vanaf het begin twijfelde aan het verhaal. Hij wees er voortdurend op dat er nul bewijs was voor alle beschuldigingen.

NB: Hoewel Fernando Ravsberg niet meer als journalist werkt heeft hij nog steeds een facebookpagina waar hij zijn genuanceerde gedachten deelt.
#116778 door Ukraina
27 feb 2021, 19:10
WOW! Ik kijk toevallig op CF en lees: 'In het gepolariseerde journalistieke landschap van Cuba, waar journalistiek vaak in cliches blijft hangen, en meer wegheeft van propaganda pro of contra revolutie'.
Heerst er opeens persvrijheid op Cuba?! Mogen er 'contra revolutionaire' berichten gepubliceerd worden???
Dat is BREAKING NEWS! Waarom lees je daar niks over in de media???

Oh nee door de staat gecontroleerde sociale media wordt door TS als journalistiek bestempeld. Daarin staat wat dom gekanker, nauwelijks als (systeem) kritiek te betittelen.

En er word verwezen naar Fernando Ravsbergs die 2.5 jaar geleden de mond is gesnoerd door... jawel de Cubaanse staat!
Weer een erg onsamenhangend verhaal. Misschien moet TS niet zoveel peinzen...
#116789 door Robert
27 feb 2021, 23:17
dasilvasolis schreef:Goede genuanceerde journalistiek is sinds het terziele gaan van Fernando Ravsbergs blog Cartas desde Cuba net zo zeldzaam geworden als de jutia(Cubaanse boomrat) Je weet dat hij nog niet is uitgestorven. Je ziet hem echter zelden of nooit

Ok over de Jutia (ook wel hutia https://nl.wikipedia.org/wiki/Cubaanse_hutia , https://www.ecured.cu/Jut%C3%ADa ), zijn er op Cuba ook fokprogramma's van die dieren, zoals bijvoorbeeld van de manjuari ( https://www.ecured.cu/Manjuari ) of krokodillen?
Ik ben op Cuba maar 1 maal een jutia tegengekomen en dat was nota bene in gevangenschap bij een restaurant, waar ook waterschildpadjes waren overigens, maar heb nooit gehoord over een fokprogramma.
#116791 door dasilvasolis
28 feb 2021, 00:17
het beestje heeft de pech dat hij lekker schijnt te smaken . Daarom zijn er nog maar weinig.
Of er een grotere staatsfokkerij is weet ik niet.
Meestal houden mensen m om te eten , maar ook wel mensen ontmoet die m als huisdier hadden. Is vast illegaal want jutia is beschermd.
Hij schijnt redelijk intelligent te zijn. Iemand in de cienaga die er 1tje had gehad vertelde me dat hij naam kan leren net als een hond.
Of het waar is of Cubaanse overdrijving weet ik niet.
1x een jutia in het wild gezien op cayo levisa.

Saludos
#116793 door Robert
28 feb 2021, 01:07
Jeetje, ik had op Cayo Saetia alleen maar hertjes en struisvogels gezien.

Mooie video overigens, bedankt voor het zoeken en plaatsen.

Rond 2010 vroeg ik aan mijn toenmalige schoonzus in Havana of zij geen jutia's wilde fokken, naast varkens, kippen en weet ik wat allemaal. Mag niet, was het korte antwoord.
Ze zag het niet zitten, helaas.
#116794 door Jan Almeida B.
28 feb 2021, 01:21
Ik denk wel dat je schoonzus gelijk had. Maar Cubanen en verboden ... Die man in het filmpje zegt dat hij het niet over zijn hart krijgt om een jutia te doden, maar het zou me niet verbazen als hij aan de restaurants in Sancti Spiritus levert. Het zou me nog minder verbazen als de jutia in de restaurants als 'wild wordt geserveerd.

De Jutia Conga is de enige jutia die niet bedreigd is.

Afbeelding
#116797 door Robert
28 feb 2021, 11:35
Sarandonga
Autor
Francisco Repilado
Letra

Sarandonga
Y nos vamos a comer
Sarandonga
Un chiricuchiri.

Sarandonga
En el alto del puerto
Sarandonga
Un ñame con bacalao
Sarandonga
Que mañana es domingo
Oyelo cantar
Sarandonga.

Yo no como (la.. ) jutía
Porque tiene cuatro dientes
Y después dice la gente
Que yo como boberías.

Cuando yo tenía dinero
Me llamaban Don Tomás
Y ahora que no lo tengo
Me llaman Tomás na más.

Ay ay ay
Sarandonga
Ay ay ay
Sarandonga.

http://www.compay-segundo.com/es/cancion-sarandonga

#116803 door Everdine
28 feb 2021, 13:42
Wat een geweldige video! De vrouw danst schitterend en glimlacht de hele tijd, de man danst ook schitterend maar houdt het hele nummer een grafgezicht. Ik ben zó dol op Cubaanse salsa, veel mooier dan die malle show-zogenaamde-Cubaanse-salsa. Maar dat is een kwestie van smaak.

Ik word hier wel zéér nostalgisch van en wil terug terug terug, maar ja, 't zal wel september/oktober worden, tenzij we dan bezig zijn aan de zevende golf of zo . . . . . :cry: