over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116675 door dasilvasolis
02 feb 2021, 19:55
Na 5 maanden radiostilte ga ik weer stukjes op het cubaforum zetten. Wat ik echter niet meer zal doen is in (zinloze) discussies treden of reageren op zure reacties. Die groep verwijs ik naar mijn buurtsuper waar enkel water en azijn in de schappen ligt. Ideaal voor azijnpissers.

De 3e GOLF

Kan Cuba het tij nog keren? Degradatie uit de covideredivisie 20/21 lijkt namelijk onafwendbaar.  Nieuw Zeeland wordt zoals verwacht onbedreigd kampioen  met een paar Aziatische tijgers in haar kielzog.
Cuba, deze zomer nog vol kampioensaspiraties om als 1e land covidvrij te geraken, is de afgelopen 2 maanden in sneltreinvaart afgegleden naar de degradatiezone.

In zijn dagelijks praatje houdt hoofdepidemioloog dr Duran nog vol dat met meer discipline,  en extra maatregelen, binnenkort de weg omhoog wordt ingezet. Maar duidelijk is dat Cuba door  het openen van de grenzen in november, en de feestdagen, in de Covid problemen zit.  Het nieuwe normaal en het reizigersprotocol leek op papier mooi, maar de Cubaanse  praktijk bleek weerbarstig.

Het lag trouwens niet aan de toeristen. Terwijl  velen bang waren dat de buitenlandse toeristenstroom Cuba zou infecteren,  bleken niet de Yumas,   maar de Cubanen zelf het paard van Troje dat het virus binnenhaalde. Besmette toeristen kwamer er, op de Russen na,  vrij weinig .  Cubanen des te meer, en die bleken ook perfecte verspreiders van het virus.

De Cubaanse reizigersprotocollen  (met 2 PCR´s op Cuba en thuisquarantaine gecontroleerd door de lokale dokter)  heel leuk bedacht allemaal ,  maar totaal  niet bestand tegen de Cubaanse relajo van
Cubaanse amerikanen en  mulas met reisjes naar  Panama, Mexico en Haiti . In Cuba opgewacht door hun gretige familie en buren. Velen gingen natuurlijk niet  10 dagen quarantaine en 2 PCR uitslagen  afwachten, tot het feest kon beginnen, ze fulano en zutano konden omhelsen,  en vooral de pacotilla konden bekijken/verpatsen. Het leidde tot de ene na de andere uitbraak en verspreiding van het virus over het hele eiland. Daarnaast oud en nieuw, vrijuit gevierd met drank en familie, in het “nieuwe normaal” (wat hier in Camaguey  al lang  verwaterd was tot vrijwel normaal).  The perfect Covid storm

Met de 3e golf Covid is ook Dr Duran weer terug van weggeweest om elke morgen op TV het slechte COVID nieuws te brengen. We zitten in het nieuwe jaar op, voor Cuba , ongekende cijfers. Elke dag een paar sterfgevallen en boven de 500  casos positivos. De laatste dagen voor het eerst boven de 1000!.De pcr tests en labs kunnen het in sommige provincies niet meer goed aan, dus kan best dat het slechts een deel van de werkelijkheid weergeeft.  

Zelfs de oriente die maanden coronavrij was,  is nu een coronabrandhaard. Natuurlijk is het vergeleken met Europa een klein golfje. Maar voor Cuba is het een tsunami. Door de Cubaanse manier van werken.  (opnemen van alle verdachte en bevestigde besmettingen) zit je met overvolle ziekenhuizen en quarantainecentra.

Maatregelen konden niet uitblijven. Per 1 januari beperkte men al het aantal vluchten, van en naar,  de VS en mulabestemmingen . Eindelijk werd ook besloten een PCR  te eisen voor vertrek richting Cuba. De boete voor het overtreden van de quarantaine werd verhoogd naar 2000 usd. (Nee geen pesos) .  Maar aangezien het virus al welig tierde  was dit alles te laat en niet genoeg.  

De kater van oud en nieuw  is de lockdown! Ook Camaguey moest eraan geloven. Zelfs de scholen in Camaguey zijn weer dicht en voor het eerst sinds maanden komt weer iemand aan de deur vragen of we gezond zijn . 

In Cuba worden de fases en maatregelen bekeken op grond van besmettingscijfers per provincie en gemeente. Elke provincie en municipio zit in eigen fase.  Het lichtste regime ¨het nieuwe normaal¨ waarbij eigenlijk alles open is.  Daaronder 3 fases van recuperatie en onderaan de echte lockdown, de fase van autochtone transmissie (waarin Camaguey zit) met alleen het hoognodige open. Onderhand nog maar enkele  provincies in het nieuwe normaal.

Het is in Camaguey wel een minder strakke lockdown dan in april. Na bijna een jaar is iedereen ook coronamoe en minder strak in het zich houden aan regels.  Grote kans dat de maatregelen (net zoals in Nederland) nog wat tandjes strakker worden getrokken.
Ook Cuba is ( zoals het grootste deel van de wereld) overgegaan op “jojobeleid”. Tijdelijke lockdowns afgewisseld met tijden van versoepeling

Deze week is uiteindelijk besloten  de quarantainecentra voor reizigers weer in ere te herstellen. Voor residenten gratis tot het transport naar huis aan toe. (Absurde geldverspilling voor een land wat geen cent te makken heeft, deze mulasubsidie)
Niet residenten in hotelquarantaine wat ze zelf moeten betalen. Het aantal vluchten vanuit de buurlanden wordt verder beperkt.

We blijven hopen op betere tijden. La esperanza es lo último que se pierde.

SALUDOS DE REISBEGELEIDER

Mula = muilezel . Cubaan die op en neer reist naar buitenland om spullen voor handel in Cuba in te kopen. Populaire bestemmingen zijn o.a Panama, Haiti. 

Pacotilla = spulletjes (meestal vanuit  buitenland mee genomen) die eigenlijk niet heel veel waard zijn maar in Cuba schaars en daardoor gewild.
#116677 door Robert
02 feb 2021, 23:37
dasilvasolis schreef:(Absurde geldverspilling voor een land wat geen cent te makken heeft, deze mulasubsidie)

Dank weer voor je uitgebreide verslag vanuit Camagüey.
Toen ik de maatregelen vanmiddag las en daarbij idd gratis voor autochtonen dacht ik inderdaad, netjes.
Maar zoals jij het stelt 'mulasubsidie' ja dat klinkt ook logisch, zo had ik het niet bekeken.
#116679 door Everdine
03 feb 2021, 04:27
Ook dank voor dit verslag Dasilvasolis, erg waardevol!!
De inhoud van je beide verslagen komt overeen met wat ik van mijn vrienden in Banes hoor. Ze zijn wel wat gewend, de Cubanen, maar nu zeggen ze allen dat het nog nooit zo erg geweest is met de economische situatie.
#116681 door Robert
03 feb 2021, 18:40
Wat is er bekend qua vaccins en vaccinaties op Cuba?
Het vreemde vond ik dat het erop lijkt dat Cuba niet het Russische spoetnik vaccin heeft besteld, maar het kaartje dat ik zag kan het natuurlijk ook mis hebben.
#116683 door dasilvasolis
03 feb 2021, 22:06
Hoi Robert.  Ja je zou inderdaad verwachten dat Cuba voor het russische vaccin zou gaan.

In augustus werd er serieus geopperd dat het sputnik vaccin voor latijns amerika in cuba geproduceerd zou worden.  Maar in tegenstelling tot Venezuela, Mexico, Argentinie en bolivia is Cuba uiteindelijk niet voor het russische maar voor de eigen vaccins gegaan. Achteraf misschien helaas, want nu blijkt sputnik V buitengewoon goed te werken. Las in de volkskrant 91% (Terwijl er toch veel wantrouwen was  in het westen over  dit vaccin.)

Blijkbaar hadden de Cubanen heel veel vertrouwen in de eigen vaccins dat ze niet met de Russen in zee zijn gegaan. Of het is typisch Cubaans chauvinisme dat kan natuurlik ook.

Cuba heeft op dit moment 4 kandidaatvaccins. Een paar zitten in fase 2. De voorlopige resultaten zouden hoopgevend zijn, maar dat zegt natuurlijk nog weinig. Las trouwens ergens ook een artikel van een italiaanse wetenschapper die betrokken was bij het vaccin maar dat terzijde.

Soberana 2 is de kandidaat die het verst is. Die zit nu in fase 2B waarbij ik geloof 900 personen worden ingeent,  en In maart zou de 3e en laatste fase in la Habana en Iran moeten beginnen. In la Habana zou het vaccin dan  onder 150000 vrijwilligers worden onderzocht.

Men heeft een buitenlandse partner moeten zoeken voor de 3e fase aangezien de virusload in cuba (vorig jaar) veel te laag was om betrouwbaar te kunnen meten of een vaccin werkzaam is. Uiteindelijk is dat Iran geworden omdat daar een flinke verspreiding van Covid was.

Voordeel bij een nadeel van de 3e golf is dat je nu ook in la Habana een redelijke virusload hebt dus men zou nu ook in la Habana moeten kunnen zien of het vaccin werkt.
Pas na die fase 3 kun je zeggen of het ook echt goed werkt. Dus  pas in april of mei weten we iets meer.

Nog steeds zegt men dat dit jaar iedereen in Cuba gevaccineerd gaat worden (men had het zelfs over de 1e helft van 2021) en men gaat voor een productie van 100 miljoen dit jaar. Ook voor de export.  Het optimisme van de officiele zijde is er.

Maar ik ben altijd wat voorzichtig. Het is echt afwachten .

Saludos
#116700 door dasilvasolis
06 feb 2021, 15:20
ha ha tijn goede aanvulling
het getal van 100.000.000 deed mijn wenkbrauwen ook fronsen. Ik hoop tevens op 100.000.000. kippetjes.
Moet zeggen dat ik geen idee heb hoe moeilijk productie van een vaccin is. Maar heb de nodige scpesis.
Over een jaar weten we het want enkel voor cuba heb je al iets van 20 miljoen nodig. (2 dosis)

het getal van 150.000 proefpersonen in la habana leek me ook heeeeel hoog
Want hoeveel pcrs heb je wel niet nodig? Ik ben geen viroloog maar lijkt me dat je toch om de zoveel tijd een testje moet doen op alle 150000 om te weten of het vaccin werkt. Als je maar 18000 pcr per dag doet als land hoe ga je dat dan doen?
Aantal proefpersonen is plots al gereduceerd naar nog geen 50000 in la habana. Lijkt me iets reeeler maar nog heeeeeel veel.

Maar we gaan het zien.

saludos van de reisbegeleider
#116779 door Ukraina
27 feb 2021, 19:16
Opvallend dat volgens de 'overpeinzingen' van TS niet de 'toeristen' maar de kapitalistiese 'mulas' het virus verspreidden.

Oftewel de staat zijn import produkten (toerisme) waren in orde, maar de import via de particuliere/ kapitalistiese sector heeft het weer verpest! De staat had alles in de puntjes geregeld omtrent het heropenen van de toeristen hotels?! Waarom gaat ze er dan niet mee door?
Naast het virus brengen de mulas ook nog 'spulletjes die niet heel veel waard zijn' mee. Vraag is hoe bekostigen ze dan de dure vliegreis?
Nogal doorzichtig. Nogal ongeloofwaardig.

Heel benieuwd hoe dat Cubaans vaccin gekeurd gaat worden. De bekende Cubaanse grootspraak, en het ontbreken van enig realiteitsbesef doet het ergste vrezen.
Maar het zou geweldig zijn als het wel werkt! Misschien dat de USA dan het embargo opheft, en het vaccin in de USA geproduceerd kan worden?! De mogelijkheid dat er 100.000.000 gemaakt gaan worden word daardoor wel iets groter... Gemiste kans voor de 'biggest dealmaker' die de verkiezingen 'niet' verloren heeft.
#116809 door dasilvasolis
28 feb 2021, 16:27
En terwijl in de meeste provincies de 1e voorzichtige tekenen er zijn dat de 3e golf onder controle komt. Gaat het in Camagüey dus de verkeerde kant op.
Snelste stijger en vandaag na la habana de provincie met de meeste gevallen
Vandaag werden er 82 cases in de stad gemeld door minsap. Radio Bemba meldt slecht nieuws wat hiermee overeenkomt.

Diverse buurten zijn hele stukken afgesloten vanwege covid.
https://www.cadenagramonte.cu/articulos ... amagueyana
Hier en daar zie je voor huisjes tentjes van gezondheidszorg en/of afgezet met lint wat betekent dat er covidgevallen zijn.
Mijn buurt, ontspringt vooralsnog grotendeels de dans. Hoewel radio bemba het ook in mijn buurt over covidgevallen heeft.

Gelukkig houdt iedereen zich in Camaguey perfect aan de regels van gezondheidszorg :roll:
Was laatst in de bank en daar wordt je geholpen in het kleinst mogelijke kantoortje met 0 ventilatie waar 4 man bovenop elkaar zitten.
De boodschappenjongen/colero komt binnen in kantoortje om de medewerkers te vertellen wat er die dag te krijgen is met zn nasobuco om zn nek hangend. Vertelde nog dat hij al een keer hiervoor een boete had gekregen
Ik moest van de bewaker mn zonnebril afzetten en ook iemand die aan zijn mobiel zat werd gelijk terecht gewezen, maar dit was geen probleem.

saludos

radio bemba = letterlijk radio onderlip. nieuwtjes die op straat van mond tot
mond gaan.
colero.= iemand die zn geld verdient met in de rij staan cola = rij
nasobuco = mond/neus kapje
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 01 maart 2021, 14:29, in totaal 2 keer bewerkt.
#116810 door Ukraina
28 feb 2021, 17:21
Heel goed dasilvasolis vooral geen antwoord geven op de 2 vragen die ik heb gesteld. Dat zou je hele topic namelijk onderuit halen.
Beter een nieuw nietszeggend verhaaltje plaatsen.

Is natuurlijk ook stukken makkelijker: geen verantwoordelijkheid nemen voor alle onzin die je hier uitkraamt en er gewoon mee doorgaan. Alsof er niks aan de hand is. ¡Viva la Revolución! :D
#116811 door Robert
28 feb 2021, 20:35
Ukraina schreef:Naast het virus brengen de mulas ook nog 'spulletjes die niet heel veel waard zijn' mee. Vraag is hoe bekostigen ze dan de dure vliegreis?
Nogal doorzichtig. Nogal ongeloofwaardig.
.

Ik schrijf maar even iets op na een klein beetje logisch nadenken.
Die hedendaagse mulas zijn geen in het buitenland wonende Cubanen meer maar Cubanen die op Cuba zelf wonen en bovendien over geld beschikken, wellicht mede daardoor veel contacten. Dat is 1.
En het zal inderdaad over spulletjes gaan die bij inkoop, en ook hier(!), niet veel waard zijn maar daarintegen op Cuba vanwege schaarste wel een behoorlijke waarde hebben.
Nu gok ik dat met eerlijke douaniers dit feitelijk helemaal niet zo lucratief is, maar dat is pure speculatie. Ik neem aan (let op neem aan, heb er geen bewijs voor!) dat er douaniers van mee profiteren. Corruptie is geen nieuw probleem op Cuba.