over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116595 door Everdine
26 dec 2020, 15:21
Ik vraag me ineens af hoe men in Cuba kerst viert - ik zie dan wel eens een boom, maar eten ze bijvoorbeeld samen en kennen ze Tweede Kerstdag? Ik doel op 'normale tijden', niet nu tijdens covid.
#116596 door havanalover
26 dec 2020, 16:47
@ Everdine
Kerst is een feest dat door de Spaanse bezetter is ingevoerd met medewerking van de katholieke
kerk. Het is geen eigen feest, maar Cubanen feesten graag en doen er gretig aan mee( degenen die het fincieel kunnen , want er zijn er ook velen die geen yuma of nonkel in Miami hebben)
Tweede Kerstdag kennen ze niet. Een kerstboom zal je maar zien in yuma-plaatsen = hotels.
Kerst in Cuba is een familiefeest met eten en overvloedig drank, het wordt heviger gevierd als
Nieuwjaar. Het grootste feest voor veel Cubanen is hun verjaardag velen sparen een gans jaar voor het feest zelfs als het maar een drink is.
#116599 door Everdine
27 dec 2020, 09:35
Dank je wel! Ik had geprobeerd deze info los te krijgen van mijn Cubaanse correspondenten, maar kreeg geen echt antwoord - misschien omdat ze niet weten dat er een 'Tweede Kerstdag' bestaat? En soms zelfs een derde! Het eten moet op hè.

Een van mijn vrienden heeft geen Kerst kunnen vieren omdat ze geen eten hadden. En dat terwijl ik hem een AIS-kaart bezorgd heb en er intussen $ 60 op gezet, de eerste $ 40 al in september. Maar hij krijgt het vooralsnog niet op zijn kaart!
#116600 door hombredecuba
27 dec 2020, 11:32
Dit is het eerste jaar in 20 jaar dat ik met de Kerstdagen niet op Cuba ben. Door corona. En ik mis het heel erg. Met een grote Kerstboom en uitbundig eten en drinken. Ook de tweede Kerstdag. Tafels en stoelen worden buiten gezet en Kerstkleden op de tafel met kaarsen. Met de hele familie wordt dan het Kerstfeest gevierd met veel eten,drinken,muziek en dans. Ik hoop volgend jaar weer daar te kunnen zijn. Ik mis trouwens ook de zon,de warmte en het licht....
#116602 door havanalover
27 dec 2020, 20:38
@ Everdine
Ja dat je vriend niet aan zijn geld kan is pech. Hij moet er meer achter gaan. Mijn ondervinding is dat het meestal wel goed komt. Maar geldzaken in Cuba dan geldt = Es Cuba . Ik zou hierover meer verhalen kwijt kunnen. Algemene regel dat iedereen geld kan gebruiken geldt in Cuba driedubbel. Betrouw geen banken of AIS zelfs de ATM (geld automaten) zijn niet te betrouwen.
Je vriend moet aan meer bellen gaan trekken , helpt soms
#116603 door Everdine
28 dec 2020, 08:05
@havanalover: in Cuba aan de bel trekken haalt niets uit, het is de provider Fonmoney (UK) die moeilijkheden kreeg met Cubaanse bank. Nu hebben ze een andere bank gevonden om mee samen te werken en nu begint men het geld op de kaarten te zetten, te beginnen bij de oudste overmakingen, nou, ik zou zeggen, dat ik daar met mijn overmaking in september wel bij hoor dan!
Maar all in all hebben mijn vrienden niet te eten wat ik me aantrek.
#116604 door havanalover
28 dec 2020, 12:35
@ Everdine
Dat je vriend geen eten heeft is niet prettig maar de Cubanen zijn wel wat gewoon, tijdens de
"Speciale periode" rond 1990 was het erger.
Terug over geld. Ik stuur reeds 20jaar geld naar Cuba en kan daar een boek overschrijven. Cubaanse banken zijn weinig betrouwbaar. 100 cuc opvragen aan een ATM en maar 50 krijgen gebeurt regelmatig meestal zijn de laders leeg .Ik ga niet verder in detail het wordt toch niet geloofd op dit forum.
Een recent voorval , ik zend 200cuc via een betrouwbaar kanaal naar Havana dat tevens een sms terug stuurt als het is opgehaald. Niet aangekomen zegt mijn familie. Het agentschap stuurt direct een fax om de betaling te vragen. Sorry , kunnen maar vanavond uitbetalen wegens "vertraging" zeggen ze bij Ficimex kom om 5 uur eens terug. ES CUBA .
#116605 door hombredecuba
28 dec 2020, 14:02
Ik begrijp niets van al die problemen over geld overmaken. Ik stuur al jaren geld via ABN-AMRO naar El Banco Popular de Ahorro rekening in Varadero. Heb ook een spaarrekening bij Banco Popular de Ahorro voor mijn peetkind. Nog nooit problemen gehad......
#116609 door Jogo
01 jan 2021, 09:51
Dat is de duurste manier. En je kunt op die manier geen dollars naar Cuba sturen. Om in dollarwinkels te kunnen kopen heeft de Cubaan een AIS card nodig.
#116610 door hombredecuba
01 jan 2021, 12:03
Wat ik begrijp vanaf Cuba wordt het meeste nog steeds betaald met CUC.
Omdat de meeste spullen/goederen nog steeds gekocht/verhandeld wordt in de "calle".
De meeste Cubanen willen zo min mogelijk controle....
#116611 door Jogo
01 jan 2021, 12:14
De CUC bestaat vanaf vandaag niet meer. En de meeste cubanen zijn al maanden bezig er vanaf te komen.
#116612 door ginny in cuba
01 jan 2021, 19:38
hombredecuba schreef:Wat ik begrijp vanaf Cuba wordt het meeste nog steeds betaald met CUC.
Omdat de meeste spullen/goederen nog steeds gekocht/verhandeld wordt in de "calle".

Klopt helemaal hoor Hombre, ook al wordt er geen cuc meer uitgeven de mensen betalen er wel mee op de zwartemarkt, de verkopers brengen het naar de bank en dan wordt het om gezet in dollares. Dat zal ook nog even duren ze mogennog eenhalf jaar inleveren, daarbij heel veel cubanen hebben geen dollares ,, ze moeten toch ergens van leven
#116613 door HijodelMundo
02 jan 2021, 04:01
Wat ik meekrijg:
Je kan nog met CUC betalen, 6 maanden.
Je krijgt terug in CUP...
#116617 door rickenbilly
02 jan 2021, 13:13
@ginny
Cuc inwisselen voor dollars??? Laat me even weten bij welke bank?
Heb wel interesse. Groet R.
#116622 door ginny in cuba
02 jan 2021, 20:23
rickenbilly schreef:@ginny
Cuc inwisselen voor dollars??? Laat me even weten bij welke bank?
Heb wel interesse. Groet R.

Goed lezen rickenbilly, er staat in leveren bij de bank en die zetten het om in dollars ze krijgen ze niet in handen , want dan zou het hele probleem opgelost zijn .
#116623 door rickenbilly
02 jan 2021, 21:34
ginny in cuba schreef:
hombredecuba schreef:Wat ik begrijp vanaf Cuba wordt het meeste nog steeds betaald met CUC.

Klopt helemaal hoor Hombre, ook al wordt er geen cuc meer uitgeven de mensen betalen er wel mee op de zwartemarkt, de verkopers brengen het naar de bank en dan wordt het om gezet in dollares. Dat zal ook nog even duren ze mogennog eenhalf jaar inleveren, daarbij heel veel cubanen hebben geen dollares ,, ze moeten toch ergens van leven

OK Ginny. Het wordt omgezet in dollars! Lees ik. En dan?

groet,

R
#116625 door ginny in cuba
03 jan 2021, 14:34
rickenbilly schreef:
ginny in cuba schreef:

OK Ginny. Het wordt omgezet in dollars! Lees ik. En dan?

Als ze een bank kaart hebben kunnen ze daar mee betalen in de winkel, het is krom ,maar ze willen zo min mogelijk controle maar om te kopen hebben ze het nodig.

groet,

R
#116626 door rickenbilly
03 jan 2021, 16:45
Dan nogmaals welke bank en tegen welke koers met de dollar. cuc/dollar welke koers?

groet,.

R.
#116628 door ginny in cuba
05 jan 2021, 11:34
rickenbilly schreef:Dan nogmaals welke bank en tegen welke koers met de dollar. cuc/dollar welke koers?

groet,.

R.

Hoi rickenbilly,

er wordt mij verteld dat het bij de gewone banken is , BPA en Banco Metropolitano, wat de koers is weet ik niet. Ik weet wel dat ik op het moment niet kan storten via Fonmoney geen cuc en geen dollars
groet
#116642 door Joop_Siroop
14 jan 2021, 23:25
Ginny,
beetje laat maar stop eens mdt dat onnodige quoten aub.
Dank