over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116528 door hombredecuba
21 nov 2020, 18:03
Kan iemand mij uitleggen waarom er niet geluisterd wordt naar de adviezen (betreffende reizen naar Cuba )door het Ministerie van buitenlandse zaken en het RIVM.?
#116529 door rickenbilly
21 nov 2020, 20:10
Hoi Hombre,

Volg jij alle adviezen van jouw echtgenote, de buurman, je neef, jouw kinderen altijd op?? Advies snelheid?
Het zijn adviezen en iedereen is vrij om te handelen naar eigen weldenken. Gelukkig wel.

Goed voorbereidt en met masker(s), gel etc. en een covidtest 48 uur voor vertrek. En eentje op de luchthaven in Cuba is de kans om ziek te worden bij de AH groter dan op Cuba.

Hier gemiddeld 4O gevallen per dag; inclusief Russische toeristen die met een Russisch geneesmiddel en `Russisch vaccin gaan reizen.

Hopen dus dat er geen Russen aan boord zitten.

groet,

ton
#116530 door hombredecuba
21 nov 2020, 21:09
Dit is gelukkig een democratisch land. Er zijn al wel verplichtingen. In trein,bus,tram enz.en 1 December in winkels zijn mondkapjes verplicht. Met teveel mensen samen is verboden en wordt beboet. Horeca en restaurants zijn nog steeds verplicht gesloten. We kunnen alleen het virus eronder krijgen als we ons aan de maatregelen houden. Op dit moment gaat het niet de goede kant op,de daling stagneerd. Als het niet blijft dalen ligt een nieuwe lockdown weer op de loer. Zelf hoop ik op het vaccin in 2021. p.s. Een advies van het RIVM is voor mij toch iets anders dan een advies van mijn buurman....
#116532 door Robert
21 nov 2020, 21:46
"Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, wil het kabinet het dragen van een mondkapje in onder andere winkels, musea, restaurants en theaters vanaf 1 december verplichten."

Nee Hombre 1 december mondmaskers nog niet verplicht in winkels, zit er vervelend genoeg wel aan te komen.
Lijkt mij overigens lastig eten met een mondmasker, maar wellicht komen er speciale mondmaskers voor restaurants?
#116533 door Jan Almeida B.
22 nov 2020, 09:21
rickenbilly/ton schreef:Het zijn adviezen en iedereen is vrij om te handelen naar eigen weldenken. Gelukkig wel.

Dat is meteen het probleem van een advies. Het zit zo: onze overheid kan niet alles afdwingen omdat zij dan financieel over de brug moet komen. Als een beroepsgroep 'moet' sluiten gaat ze naar de rechter als zij geen vergoeding krijgt.

Cuba heeft dat probleem niet. Als Miguel zegt 'morgen blijven alle cuentapropistas thuis', dan moeten ze er niet aan denken om gecompenseerd te worden. Komt er toch een wijsneus op straat: BANG 2000 MN BOETE (4 maandlonen). Een dictatoriale overheid blijkt heel effectief in de strijd tegen covid-19. In Nederland geldt echter de dictatuur van het individu: als het individu in al zijn domheid denkt dat er geen probleem is, stapt het op het vliegtuig. Kan de regering of het verstand nog 1000 maal zeggen dat het beter is om niet op reis te gaan.
#116534 door havanalover
22 nov 2020, 10:55
@jan A een verstandige opmerking , maar het probleem van Cuba is breder . Het zijn niet enkel dat groepje "onverantwoordelijke" Nederlanders maar veel anderen ook die in Cuba willen zijn. De Russen zijn eerst gekomen maar er staan er nog veel in de cola die hopen "direct" te komen Canadezen, Britten, Spanjaarden, Italianen zelfs hopen Amerikanen. Arm Cuba! Daar worden veel onverantwoorde vragen gesteld: kan ik vanuit Varadero naar Havana reizen , kan ik in een casa, bij familie.? (Lees de vragen maar op Tripadvisor Cubaforum) Buenos als er veel in december willen gaan dan moet de grootste groep Niet meer gaan in de zomer. De vliegtuigenzijn al overboekt . Vliegreizen naar Nergens zijn populair voor diegenen die hun niet meer
kunnen bedwingen.
#116535 door Jan Almeida B.
22 nov 2020, 12:17
Cuba heeft haar grenzen moeten openen voor het toerisme, omdat er geen geld meer is. Helaas zit het land tussen hamer en aambeeld: met de toeristen reist ook het virus mee. Niet alleen op Cayo Coco arriveerden zieke toeristen, maar ook in bv. Santiago de Cuba (bron: granma.cu). (Vandaar het sluiten van interprovinciaal transport @Tijn).

Het is wel duidelijk dat Cuba de duivel heeft uitgenodigd in de veronderstelling (?) dat de landen van waaruit de toeristen reizen de zaken beter voor elkaar zouden hebben. Echter is Cuba een van de weinige landen waar men de ziekte redelijk onder controle heeft/had. Misschien hoopt Cuba op een spoedig wereldwijd vaccin en besliste de overheid om in afwachting 'te sukkelen' om erger te voorkomen: onrust door voedselschaarste?
#116536 door Pieterklu
22 nov 2020, 17:17
Bezint eer ge begint! Een nichtje van mijn vrouw vertrok op 17 november naar Cuba. Inmiddels moet ze in totaal 10 dagen (alleen) in haar huis in quarantaine blijven. Ongetwijfeld niet het gedroomde begin van een vakantie. Advies: heb nog even geduld. Ik begrijp dat het 'kriebelt' (een familielid hier heeft deze ook) maar de situatie is gewoon niet veilig en niet onder controle. De cubaanse overheid schrikt niet terug voor draconische maatregelen om de bevolking te beschermen.