over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116322 door Joop_Siroop
12 okt 2020, 20:18
hombredecuba schreef:Als je ziet wat een ellende corona over de wereld veroorzaakt ....

Je kunt je afvragen of die ellende wordt veroorzaakt door corona (een virus dat ongeveer dezelfde sterfte teweeg brengt als de griep) of door de (buiten proportionele) maatregelen van allerlei overheden.

U wordt genaaid waar u bij staat!!!
#116326 door hombredecuba
13 okt 2020, 09:44
Als je ziet dat de reguliere zorg,zoals behandeling van kanker en hartoperaties niet meer gedaan kunnen worden is corona toch iets anders dan griep.(Joop). Je zou eens een dagje op de IC's moeten meelopen waar corona patienten stikkend om het leven komen.(ik ken iemand die op de IC werkt). Deze drastische maatregelen hadden helemaal niet nodig geweest als al die ontkenners zich aan de maatregelen hadden gehouden. Maar nee, lekker feesten en op vakantie gaan naar code oranje landen,en dan nu zeuren? Eigen schuld dikke bult....Hetzelfde als een griepje? Laat me niet lachen...
#116327 door hombredecuba
13 okt 2020, 09:53
@eloisaanna. Even voor de goede orde,mijn hele familie woont ook op Cuba. Ook voor het laatst gezien in December. Denk je dat dit voor mij en mijn vrouw leuk is? En toch hebben we afgesproken om naar Cuba te komen als de situatie stabiel is of dat er een vaccin is. Je moet er toch niet aan denken dat je vanuit Holland het virus naar je familie brengt waar amper IC bedden zijn?
#116328 door Jan Almeida B.
13 okt 2020, 10:32
Ik kan mij vinden in uw mening en nuancering, Hombredecuba.

De maatregelen zijn niet bedoeld om iedereen te behoeden voor de ziekte, maar om een overbelasting en aansluitende instorting van de zorg te vermijden. Dat risico bestaat nog steeds. Ik zou wel eens willen weten of Joop Siroop zijn mening herziet als hij, per toeval toch besmet en ziek door covid-19, in een ziekenhuis belandt dat wordt overstelpt door zieken en daar in de triage te horen krijgt "sorry er zijn er teveel en u bent + 60, wij kunnen u niet helpen".

Indien er geen enkele maatregel zou zijn genomen, had Nl. dat punt bereikt in april of mei. Met naar schatting 100.000 directe doden tot gevolg (waaronder inderdaad veel oudere mensen, die in andere omstandigheden nog jarenlang een gelukkig en vruchtbaar leven hadden kunnen leiden). Ik ben het dan ook volstrekt oneens met de stelling dat het virus dezelfde sterfte teweegbrengt als de griep waardoor dus gesuggereerd wordt of hardop gezegd wordt dat de maatregelen nutteloos, zinloos en contraproductief zijn. Ik ben van mening dat er te weinig maatregelen zijn (in Cuba wordt het veel beter aangepakt).

Ik heb het er zelf ook moeilijk mee dat ik niet naar Cuba kan gaan. Ik heb mijn leven daar opgebouwd: familie, vrienden, woning, thuis. Omdat ik het onverstandig vind, onderneem ik geen poging om toch te gaan. Maar ik begrijp dat iedereen dat anders ziet.
#116329 door Pieterklu
13 okt 2020, 12:39
Ik ben niet zo van het belerende vingertje. Iedereen hier op Cuabaforum is oud en wijs genoeg en de persoonlijke omstandigheden verschillen. Toch wil ik nog een andere invalshoek belichten. Hoe denk je dat je als yuma wordt ontvangen op cuba: met open armen, laten we een flesje rum doen etc.? Ik schat in van niet omdat de bevolking een zware tijd achter de rug heeft, een redelijke poos 'opgehokt' gezeten heeft, spaarzaam de straat opging en snel bestraft werden bij overtreding regels. Komen daar ineens wat yuma's aan uit landen met minimaal code oranje. Reken er op dat je in de straten van Havana, Santago de Cuba c.a. niet als de gulle Dagobert en Mimi Duck ontvangen wordt, maar met gepaste argwaan. Intern is het virus aardig onder controle maar als de vliegtuigen uit US, Canada en Europa hun ladingen met vreemdelingen uitspuwen, kan de opinie zich tegen hen en jullie keren.
#116330 door Tijn
13 okt 2020, 12:46
@pieterklu:
Ik ben sinds augustus 2019 op Cuba en kan het virus niet meegebracht hebben. Toch hadden een aantal mensen bij mij is de wijk moeite met mijn aanwezigheid. Heb daar een paar discussies over moeten voeren want een aantal mensen vond dat ik 'terug moest naar mijn eigen land.' Het virus kwam tenslotte uit het buitenland.
Dat is inmiddels voorbij en ik lig weer goed in de sociale orde.

Voor een toerist die wel een besmettingsbron zou kunnen zijn zou dat inderdaad wel eens heel anders kunnen zijn!
#116331 door VirgindeRegla
13 okt 2020, 13:02
Ja ik denk ook dat je beslist niet met open armen ontvangen gaat worden. Naast angst voor het virus is er schaarste en niemand in cuba zit er op te wachten dat die zo gewenste maar schaarse goederen naar toeristen gaan.
#116333 door Everdine
13 okt 2020, 13:39
Onder de meningen die hier gespuid worden (daar is het forum ook (o.a.) voor) kom ik al een paar keer tegen dat wij het virus toch niet naar Cuba moeten brengen. Ik heb daar al eens op gereageerd door te vermelden dat niemand toch ongetest op reis zal gaan. Apart daarvan: hier kopieer ik een verslag van een Canadees die op vakantie naar de Cayos ging:

We thought it might be of interest for those that are considering traveling to Cuba with Air Canada Vacations to see a summary of our arrival in Cayo Coco, Cuba on October 2nd, 2020...
* When we entered the airport everybody was wearing masks. Our carry-on bags got sanitized while we sanitized our hands.
* There were also sanitizing mats to wipe our shoes.
* After that, we got directed to the COVID test room. We handed our COVID forms, which we had prefilled in the Montreal airport prior to departure, to the screening staff and then proceeded to the swab stations.
* There were 2 swabs per person; 1 throat and 1 nose. The medical personnel were very thorough with the swabs and the swabs were not painful.
* Then we went through the normal customs and baggage pick up process which was very fast. We were only allowed 1 checked luggage and 1 carry-on, however, we have since heard from other travelers that they were able to purchase a second checked bag, but not very easily.
* We were asked to wear our masks inside and outside until the COVID test results arrived.
* The COVID test results were communicated to the Air Canada Rep at 2 AM the next morning. All of us tourists were negative. After that we were asked to wear our masks indoors, when we were not eating and/or drinking. We also wore our masks in the buses for excursions and transfers.
* The staff at the airport and the resort were very professional and followed the protocol diligently.
* We felt safer during our vacation than we felt in our grocery stores in Canada.
Quick note: we chose to get an asymptomatic COVID test done in Canada, before our departure, and then self isolated until we flew out to Montreal and then onward to Cayo Coco. That was not required, but we did want to make sure we were negative before departure.
---------------------
Nou, iedereen kan hier het zijne van denken! Ik peins er niet over om dag en nacht met een nasobuco te gaan lopen en wacht dus maar af. Maar ik heb dit gekopieerd om te laten zien hoe grondig de Cubanen het aanpakken, en hoe nodig ze de toeristen hebben! Anders nemen ze toch al die moeite niet . . . . .
#116335 door Jan Almeida B.
13 okt 2020, 15:55
Everdine schreef:(...) ik heb dit gekopieerd om te laten zien hoe grondig de Cubanen het aanpakken.

Maar het blijft zoiets als met een brandende kaars in een papieren huis rondlopen. Mondmaskers en 1.5 m afstand zijn brandblussers, maar toch gebeuren er ongelukken.

Verschillende besmettingen in Cuba van de voorbije maand zijn afkomstig van teruggekeerde Cubanen. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen heeft de Cubaanse overheid de besmettingen niet kunnen vermijden.
#116357 door Robert
18 okt 2020, 20:06
En toch lijkt Cuba weer langzaamaan compleet open te gaan, ook voor jachten en cruiseschepen, en je mag maximaal 2 stuks ruimbagage van 32kg meenemen.
Bij binnenkomst op Cuba moet je een pcr toets laten doen, maar het is mij niet duidelijk wat te doen tijdens de wachttijd.
#116359 door Tijn
20 okt 2020, 12:07
Cuba zegt weer open te zijn voor normaal toerisme. Het leuke effect daarvan was gisteren dat alle jineteros/as en masse weer in de stad te vinden waren... op zoek naar toeristen om te plukken... Terug naar normaal zeg maar.

Maar geen toerist te vinden... Al gaat het gerucht dat er een huurauto gezien is met twee Yumanitas!!!

Voor toerisme heb je aan één open vliegveld niet genoeg. Je hebt twee vliegvelden nodig en een vlucht!
#116361 door Everdine
21 okt 2020, 09:54
Ik heb contact met Canadezen die tickets voor Holguín hebben voor november - maar een ticket hebben en feitelijk reizen zijn helaas verschillende zaken
#116391 door hombredecuba
23 okt 2020, 10:52
Het wordt niet alleen moeilijker om naar Cuba (ook andere landen) te gaan maar ook terug te keren. Een meerderheid in de tweede kamer wil dat iedereen die terugreisd naar Nederland van te voren getest wordt in het land van vertrek. Dat betekent dus dat je getest moet worden in Cuba voordat je vertrekt. Het bewijs op schiphol laten zien.
#116392 door Jan Almeida B.
23 okt 2020, 11:06
Ja. Het is zoals Tijn schreef: Je hebt twee vliegvelden nodig (twee landen die reizen toestaan) en een vlucht. Normale (1 à 2 weken) vakanties naar het binnenland van Cuba zullen waarschijnlijk nog maandenlang niet mogelijk zijn.
#116395 door susanaqbola
23 okt 2020, 19:16
Hoezo dan? Vanaf Duitsland kun je half november naar Varadero en met Tui België nu al zag ik. Je mag binnen Cuba ook gewoon reizen.. hoezo is reizen dan niet mogelijk? De grens is open toch? Enkele toeristen zijn er al heen gegaan. Heeft iemand meer info? Van mijn familie te horen gekregen dat ik volgens hun al zou kunnen komen. Probleem is alleen dat het in NL nu steeds slechter gaat en er zeker vanaf hier geen vluchten komen vóór volgend jaar
#116400 door Ukraina
24 okt 2020, 11:43
"
(#116293 by Everdine) ...en ik neem toch aan dat iedereen die besluit om (om welke reden dan ook) naar Cuba te gaan, zich 48 uur van te voren laat testen.

Tuurlijk net zoals iedereen 1.5 m afstand houd. En als je een positieve test uitslag hebt cancel je je vlucht, als je de uitslag al hebt voordat je vertrekt tenminste... :roll:
#116405 door devie69
24 okt 2020, 18:51
Susanaqbola, Waar zie jij dat tui belgie al vliegt, als ik kijk is dat pas 25 november....
Condor duitsland vliegt begin november of weet jij meer?
#116410 door Joop_Siroop
25 okt 2020, 12:25
Ben ook benieuwd wat er gebeurt als je met een negatieve NL test in Cuba aankomt en je daar positief test.
Waarschijnlijk mag je dan in quarantaine (tegen welke kosten?).
En als je op 15 november wilt vliegen moet je op ... 13 november (???) een test laten doen zonder dat je symptomen hebt. Kan dat? (volgens mij niet ). En wanneer krijg je de de uitslag dan?

Heef iemand ervaring met het aanvragen van een test?
#116411 door Jan Almeida B.
25 okt 2020, 15:43
Het is een valide vraag, maar ik denk dat niemand het antwoord kent. Omdat het probleem nog niet is voorgekomen.

Tot vandaag is er geen wet die verbiedt om naar Cuba te reizen, maar het wordt wel (ten zeerste) afgeraden**. Ook door de Nederlandse overheid. In het UK schreef de grootste krant, de 'Telegraph' (betaalmuur) (gratis), dat Cuba geen Covid-19 test vraagt. Cuba test toeristen ter plaatse. Tot nu toe zijn er een paar vluchten geweest (Canada en Spanje): het testen van alle passagiers nam na aankomst twee uur in beslag. Vervolgens moesten de passagiers 48 uur in thuis- (of hotel) quarantaine. De Canadezen die op vakantie gingen naar de cayos moesten bij hun terugkeer twee weken in thuisquarantaine.

Een geldige verzekering is nog steeds verplicht bij reizen naar Cuba. Maar geen enkele reisverzekering dekt epidemieën of pandemieën. De verzekering gaat u dus niet helpen.

** reisadvies:
Nederland: thuisquarantaine bij terugkomst, Canada: quarantaine bij terugkomst België, USA, Verenigd Koninkrijk
#116412 door Robert
25 okt 2020, 16:33
Joop_Siroop schreef:Heef iemand ervaring met het aanvragen van een test?

Nee geen ervaring mee maar wel mensen gesproken die een commerciële test lieten doen voor vertrek naar een land welke dat wel eiste.
Op internet zijn verschillende aanbieders te vinden.
#116413 door Robert
25 okt 2020, 16:36
Jan Almeida B. schreef:Een geldige verzekering is nog steeds verplicht bij reizen naar Cuba. Maar geen enkele reisverzekering dekt epidemieën of pandemieën. De verzekering gaat u dus niet helpen.

Ik ga ervan uit dat je ziektekostenverzekering je ziektekosten ook op Cuba dekt, desnoods bij je ziektekostenverzekering zelf navragen.
Laatst bijgewerkt door Robert op 25 okt 2020, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.
#116414 door Jan Almeida B.
25 okt 2020, 17:07
Ik moet je teleurstellen Robert: geen enkele reisverzekering betaalt je medische kosten in het geval van Covid-19. Geen enkele zorgverzekering komt tussen als je besluit om nu naar Cuba af te reizen.