over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116015 door dasilvasolis
13 aug 2020, 01:19
Al 60 jaar roepen zogenaamde cubakenners dat de val van de revolutie nabij is. Na de val van de muur of na de dood van Fidel. Steeds weer was het moment daar. En.. ? Nada.
Tot nu toe lachte ik erom Ze snapten er volgens mij niets van. Economisch moeilijke tijden daar slaat cuba zich wel doorheen.
Maar de afgelopen 2 weken had ik voor het eerst het gevoel dat Cuba aan de rand van de afgrond stond. Het meest kritische moment voor de Cubaanse revolutie sinds de val van de muur. En men had het niet eens door. Zo vol vertrouwen was men dat Cuba COVID al verslagen had dat men vrolijk doorleefde, terwijl de 2e covidgolf in la Habana steeds groter werd.

Een paar keer was er vanuit de bevolking forse kritiek op het COVID beleid.
Eerst met het openhouden van de grenzen in maart. Massaal riep men om de grenzen onmiddelijk te sluiten. De regering wachtte te lang.
De tweede x toen men, terwijl COVID onder controle was, besloot op 1 juli la Habana vroegtijdig te openen naar fase 1 .Men wilde la Habana de zomervakantie niet onthouden. Er was buiten la Habana veel kritiek. Waarom nu al ? Terwijl er in la Habana nog dagelijks besmettingen werden gevonden. Waarom niet wachten tot 0 besmettingen zoals in de andere provincies?

Het bekende gezegde “el cubano o no llega, o se pasa” was weer helemaal van toepassing..
Waar tot een paar maanden terug extreem voorzichtig gehandeld werd. Provincies die al maanden covid vrij waren die in lockdown bleven. Gingen in juli in la Habana gelijk alle remmen los. Volgeladen OV, openen van stranden, bars, nachtclubs, en toeristische tripjes van Habaneros naar de provincie
Het te vroeg en te roekeloos versoepelen in la Habana is een fout die nu duurbetaald wordt.
2x koos men voor economisch gewin, en het tevreden houden van een deel van de bevolking. Een strategie die uiteindelijk meer gekost heeft dan opgeleverd.

Al sinds 25 juli ziet men een exponentiele stijging van besmettingen in la Habana en Artemisa. Snel was duidelijk dat dit uit de hand ging lopen. Vanaf eind juli honderden commentaren op cubadebate die riepen om ingrijpen. De regering wachtte met algemene maatregelen en hield het bij oproepen tot meer discipline. Na een week kwam de gouverneur van la Habana met onbegrijpelijke halfzachte maatregelen: Sluingstijd 21u voor Bars en restaurants. OV tot 23u. Stranden zouden openblijven. De maatregelen zouden ook pas na 4 dagen ingaan
Hij is blijkbaar overruled door de ministerraad. Die zagen uiteindelijk de ernst in, en hebben afgelopen vrijdag gekozen voor het terugzetten per direkt van la Habana naar fase 0.
We zullen de komende weken zien of het op tijd was.

Met name bij de dirigenten en bevolking van la Habana, zag ik een totaal gebrek aan besef van urgentie van de situatie. Bij de gouverneur en epidemioloog van la Habana die dit weekend op tv waren daarnaast een totaal gebrek aan zelfreflectie.
De beslissing om la Habana vroegtijdig naar de 1e fase te laten gaan was geen vergissing want men voldeed aan alle parameters. Dat de parameters dus verkeerd waren kwam niet bij hun op.
Het lag niet aan de gebrekkige controle, het openen van bars en stranden e.d , maar aan de gebrekkige discipline van de bevolking en bedrijven.
Verwachten dat men zich in een bar aan 1.5m afstand houdt, en dat de bussen, naar en van de stranden precies met het vastgestelde aantal passagiers rijden, is als geloven in Sinterklaas.

Economische noodzaak om te openen? Jazeker, maar dat is niet alles. OV kost geld. Bars openen? Het heeft geleid tot tientallen besmettingen wat goud geld kost. Blijkbaar heeft men in la Habana angst om pijnlijke maatregelen te nemen die in de andere provincies wel genomen zijn. Of gewoon het blinde vertrouwen dat het al helemaal onder controle was

Het sinds juli toelaten van reisjes van Habaneros naar de provincies die virusvrij waren (en omgekeerd) zonder strikte controles was vragen om problemen.
Er zijn weer besmettingen gevonden in 6 provincies buiten la Habana. Provincies die maanden virusvrij waren. Komende weken zullen er nog wel her en der besmettingen gevonden worden.

Ik zie de volgende fout al in de maak. De opening op 1 september om het schooljaar te kunnen beginnen. Zoals wel vaker met cubaanse plannen fixeert men zich op een datum die ( voor la Habana) totaal onhaalbaar is. Met een pandemie die in la Habana nog lang niet onder controle is zal het vervoer van studenten van de provincie naar la Habana en viceversa , leiden tot een verspreiding van het virus over het hele eiland.

Wie denkt dat het wel los loopt met COVID. Daar gaat toch bijna niemand meer aan dood? Kijk naar de landen in Latijns Amerika. Mensen gaan echt massaal dood! In Ecuador met een bevolkingsaantal vergelijkbaar met Nederland heb je het over bijna 30000 (oversterfte) doden tot nu!
Landen zitten nog steeds in lockdown en hebben desondanks totaal geen controle meer op de pandemie. Een pandemieaanpak zoals in Nederland, kan men in Latijns amerika niet aan. Daar heeft men eenvoudig weg niet de middelen voor. Nederland kan 30.000 tests per dag doen, Cuba met pijn en moeite 4000.
Contactonderzoek en in quarantaine plaatsen van gevonden contacten bij honderden besmettingen per dag? Dat is onbegonnen werk

Het weer onder controle krijgen van de 2e golf is cruciaal. Een pandemie die uit de hand loopt zou niet alleen een ramp worden met duizenden doden. Het zou ook het einde van de revolutie kunnen zijn. De 93 casos positivos van eergisteren(Het hoogste aantal in de hele pandemie) was een keiharde wake up call

Ik hoop dat de regering en de bevolking van la Habana inzien dat het 5 voor 12 is. Gokken dat het met het wondervaccin uit rusland straks allemaal goed komt. Ik zou het niet doen!

Saludos en blijf gezond .
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 30 aug 2020, 15:13, in totaal 2 keer bewerkt.
#116016 door Everdine
13 aug 2020, 06:17
Dank voor je uitgebreide berichtgeving!
Zoals ik al elders vermeld heb: in de kranten hier heeft gestaan dat een vaccin geen zin meer heeft omdat zich al vijf mutanten ontwikkeld hebben. Een van de oplossingen waarover hier gesproken wordt is de mensen onder de 50 het virus te laten krijgen en op die manier een 'muur' van bescherming om de ouderen te vormen. Ik zie dit niet geheel voor me! Let wel: ik heb er geen verstand van, meld alleen wat ik hier lees en hoor.
Salu2 Dasilvasolis, blijf gezond!
#116031 door Ukraina
16 aug 2020, 13:28
dasilvasolis schreef:Een paar keer was er vanuit de bevolking forse kritiek op het COVID beleid.
Eerst met het openhouden van de grenzen in maart. Massaal riep men om de grenzen onmiddelijk te sluiten.

Wat ts hier suggereert kan nogal makkelijk verkeerd worden uitgelegd. Hij bedoeld dat er op een door de staat beheert en gecontroleerd forum veel opmerkingen getypt werden over andere burgers die zich niet aan de basis veiligheid regels hielden.
Niet dat mensen de straat op gingen. Want dat wordt in Cuba effectief in de kiem gesmoord. Tenzij het door de staat is georganiseerd.

Het is maar wat je "forse kritiek" en "Massaal riep men" noemt. :wink:
#116039 door Ukraina
19 aug 2020, 20:34
Het voorbeeld dat ts geeft met Paloma, kun je toch met de beste wil niet als "forse kritiek" omschrijven. Het is meer een losse opmerking aan niemand speciaal gericht en al helemaal niet inhoudelijk.
Valt ook niet anders te verwachten de Cubanen kijken wel uit.

Meer over dit staatgecontroleerd forum heb ik o.a. hier al geschreven:
viewtopic.php?p=115348#p115348
viewtopic.php?f=8&t=16746&p=115739&hilit=+cubadebate#p115739

En daar wil ik het dan verder liever ook niet over hebben.

Wat ik daarentegen wel interessant vind en ik hoop dat dasilvasolis daar op in wil gaan is volgende.

dasilvasolis schreef:Maar de afgelopen 2 weken had ik voor het eerst het gevoel dat Cuba aan de rand van de afgrond stond. Het meest kritische moment voor de Cubaanse revolutie sinds de val van de muur. En men had het niet eens door. Zo vol vertrouwen was men dat Cuba COVID al verslagen had dat men vrolijk doorleefde, terwijl de 2e covidgolf in la Habana steeds groter werd.

Met "Cubaanse revolutie" en "men" zul je wel de staat bedoelen.
Maar hoe zag die "afgrond" er uit? En ben je daar nu niet meer bang voor? Hoe komt dat dan?