over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116001 door rickenbilly
10 aug 2020, 00:44
Volgens mij is het iets anders.

Geen 2e golf maar gewoon de 1e die niet uitgeblust was en nu weer opsteekt.
Havanna en Artemisa/Bauta/Baracoa etc. terug naar fase NUL.
Alles weer dicht en geen transporten; niet prive, niet estatal.
Lockdown als voorheen.

Net als het dat communisme niet werkt werk de aanpak naar nul infectanten ook niet. Het is een droom.
Maar goed het is lekker rustig hier en op de zwarte markt en de in nieuwe MLC's is veel te verkrijgen.
Voor diegenen die geld hebben ja; maar goed dat in een groot deel van de wereld zo en in het communistische Cuba niet anders.

Ieder land en iedere bewoner verdient de regering die het toestaat (toelaat); WitRusland of Cuba, Nicaragua of Venezuela.

groet,

R.
#116002 door Consulado#Neptuno
10 aug 2020, 05:55
Je schrijft dat de bewoners in de landen die je opnoemt, de regering verdienen die ze toestaan.
Hoe durf je de inwoners van die landen zo te beledigen.

Aan de inwoners wordt niets gevraagd.
De grote roerganger Mao Zedong schreef destijds in zijn rode boekje;
Dat macht komt uit de loop van een geweer....
En zo is het nog steeds.
#116003 door rickenbilly
10 aug 2020, 06:12
Consulado#Neptuno schreef:Je schrijft dat de bewoners in de landen die je opnoemt, de regering verdienen die ze toestaan.
Hoe durf je de inwoners van die landen zo te beledigen.

Hoe ik dat durf?? Ze beledigen zich zelf door hun regeringen te tolereren.
Er zijn landen/bevolkingen die dictators omverwerpen en landen die dat niet doen.
Ik gaf ter illustratie hiervan enkele voorbeelden. Belediging volgens jou. Nou aan mijn hoela.
Het Oostblok heeft menig dictator verdreven; het resultaat is helaas niet altijd positief maar toch.
Suriname heeft eerste stappen ondernomen om Bouterse te verdrijven. Wit Rusland is onderweg, maar de Cubanen blijven nog een beetje achter en dat al 60 jaar. En dat ligt dus echt aan de Cubanen en aan niemand anders.
Cubanen (het leger) zijn goed om dictaturen te (mede)stichten; Venezuela, Nicaragua, in mindere mate Bolivia.
Maar te suf om ze op te breken als blijkt dat het niet werkt.
Wie staat het toe dat presidenten 50, 26, 12, 15 jaar aan de macht blijven; een slappe bevolking.

Daarom durf ik dat!

groet,

R.
#116004 door hombredecuba
10 aug 2020, 08:48
"Elk volk krijgt de leiders(of de regering) die het verdient". Dit spreekwoord is ontleend aan de uitspraak van de Franse contrarevulutionair Joseph de Maistre (1753-1821)en wil zeggen dat de bewoners van een land uiteindelijk medeverantwoordelijk zijn voor de daden (en eventuele misdaden)van de leiders die ze zelf op het schild hesen.

Natuurlijk heb ik hier veel over gesproken op Cuba. Maar de angst voor dit regime ontneemt elke poging om het systeem te veranderen door massaal de straat op te gaan. Ook zijn er geen echte leiders die de bevolking kan motiveren om te protesteren tegen het regime en de dictatuur.

Een soort geestelijke "lockdown".......
Laatst bijgewerkt door hombredecuba op 10 aug 2020, 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.
#116011 door Ukraina
12 aug 2020, 12:16
rickenbilly schreef:Wie staat het toe dat presidenten 50, 26, 12, 15 jaar aan de macht blijven; een slappe bevolking.

Ik zou eerder zeggen: een machtig onderdrukkend systeem. Volledige controle van de media (propaganda + fakenews!), rechtspraak en politie door het leger (of door andere criminelen zoals drugsbaronnen en big tech). En die macht rücksichtslos inzetten als er een dissident of een groep burgers protesteert.

rickenbilly schreef:America Deserves Donald Trump.

En daarmee ook de rest van de wereld meteen maar meegenomen?

hombredecuba schreef:Donald Trump.....maar wel democratisch gekozen....

USA een democratie? Uitslag verkiezingen 2016: 65,844,954 (48,2%) stemmen voor Clinton tegenover 62,979,879 (46,1%) voor Trump, oftewel bijna drie miljoen stemmen minder voor hem. Maar dankzij het kiesmannen systeem heeft T. gewonnen...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaan ... ingen_2016
https://verenigdestaten.info/kiesstelsel-van-amerika/

Daarnaast word er in de USA van alles aan gedaan om zoveel mogelijk Amerikanen uit te sluiten van stemmen: A 2012 study by The Pew Charitable Trusts estimates that 24% of the voting-eligible population in the United States are not registered to vote, a percentage that represents "at least 51 million eligible U.S. citizens."
https://en.wikipedia.org/wiki/Voter_reg ... ticipation
#116013 door rickenbilly
12 aug 2020, 16:53
Ukraina schreef:Ik zou eerder zeggen: een machtig onderdrukkend systeem. Volledige controle van de media (propaganda + fakenews!), rechtspraak en politie door het leger (of door andere criminelen zoals drugsbaronnen en big tech). En die macht rücksichtslos inzetten als er een dissident of een groep burgers protesteert.

In Cuba maken de onderdrukkers ongeveer 20% (geen bron maar mijn inschatting) van de bevolking uit.
20% van de Cubanen werken mee aan het onderdrukken van 80%. Regering, militairen, politie, CDR, Winkelketens, toerisme, Sepsa, banken etc. etc. Misschien nog wel meer dan 20 %; in elke geval meer dan 20% van de werkende bevolking.

groet,

R.
#116014 door JVLebbink
12 aug 2020, 17:56
Mijn moeder van 74 heeft al net zo veel moeite om on topic te blijven als jullie.

Wat de Cubaanse regering ook had gedaan, dezelfde individuen hadden het geheel heel genuanceerd fout gevonden.
#116017 door Ukraina
13 aug 2020, 11:20
@rickenbilly
Volgens mij beheerst een minderheid dankzij zijn machtsmiddelen (oa wapens!) de meerderheid.
Maar wat bedoel jij?
#116019 door rickenbilly
13 aug 2020, 15:09
Nu weer terug naar het thema van dit draadje.

2 blokken verderop bij mij in Vedado (Habana) een hele straat afgesloten ivm Covid.
En gisteren 2 gevallen bij mij op de hoek, 2 huizen verderop; ja het komt dichterbij.

Sinds 2 dagen komt er een vriendelijk verpleegster dagelijks informeren hoe ik me voel.
Nou tot nu toe prima.

groet,

R.
#116023 door rickenbilly
14 aug 2020, 15:22
Dank. Iedere dag controle door verplegend personeel. Of ik koorts heb etc. Kan zo een test laten doen in de polikliniek hier in de straat.
Ik wacht daar nog even mee; zolang ik me goed voel en geen koorts heb.

groet,

R.
#116024 door Joop_Siroop
14 aug 2020, 17:20
De 2e golf hier in NL is een verzonnen verhaal door in plaats van zieken te tellen (wat eerder gebeurde) nu besmettingen te tellen op basis van een test die niet eens besmetting kan vaststellen (laat staan ziekte). Maak je wat minder druk om Cuba en wat meer om de corrupte bende hier in Nederland.
#116025 door Everdine
15 aug 2020, 06:26
En de allereerste allerbelangrijkste maatregel die men nemen kan wordt niet genoemd: zorg voor een goede weerstand! Dat had een overheersend landelijk thema moeten zijn. En dat geldt voor Nederland hoor, ik weet dat men in Cuba niet altijd de middelen heeft om zich van voedingsmiddelen (en supplementen) te voorzien.
#116027 door hombredecuba
15 aug 2020, 08:38
@everdine. Inderdaad is weerstand heel belangrijk om deze ziekte te overleven. Mensen met onderliggende ziektes en mensen die (veel)te dik zijn komen op de IC.
Gezien de vele mensen in Nederland met obesitas een goed moment om af te vallen.....
#116028 door idelsys
15 aug 2020, 11:49
wierook branden in de deur of raam (ventilatie ) helpt ook; doe het in een pebetero
als iemand toch ziek is best een kip en wat vruchten aan Obaluaiye

saludos
#116040 door hombredecuba
22 aug 2020, 14:34
Laatste bericht van Cardenas is dat het aantal besmettingen nog steeds oploopt. Wat ook verontrustend is dat de schaarste aan alle producten oploopt. Er is nog weinig te krijgen. Maandag gaan de scholen weer open. Zonder afzuigsystemen.....