over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115595 door hombredecuba
19 jun 2020, 10:35
Het laatste bericht uit Cardenas is heel verontrustend.
De economie holt achteruit op Cuba.
Aan alles is gebrek,vooral eten,toiletpapier en benzine.
Gewerkt mag er nog niet in Cardenas,dus geen inkomsten.
Gelukkig blijft het corona besmettingen stabiel.
Als dit lang gaat duren gaat het van corona epidemie naar een honger epidemie...... :(
#115599 door Tijn
19 jun 2020, 11:59
Zoals ze hier zeggen:' Als we niet dood gaan aan het virus gaan we dood van de honger.'
Het gaat inderdaad niet goed hier, al lijkt het dat ze, om de ingang van fase 1 te vieren, een hoop producten uitgebracht hebben.... Heel de winkelstraat in Camaguey was gisteren een grote rij... Mijn ruwe schatting 2000 mensen in 50 rijen... nog nooit de stad zo druk gezien!
#115610 door Ukraina
21 jun 2020, 12:34
Wat bedoel je met:" een hoop producten"?
Voeding? alcohol? of gebruiksartikelen?
#115611 door dasilvasolis
21 jun 2020, 16:56
Ook ik had deze week het idee dat er weer meer te krijgen was in camaguey.
Net als Tijn denk ik dat ze om te vieren dat we naar fase 1 zijn gegaan meer uit de magazijnen gehaald hebben. Tijdelijke opleving dus. Ga vooralsnog er niet van uit dat de komende maanden de schaarste situatie structureel zal verbeteren.
Ik kijk dan met name naar voeding.
Gebruiksartikelen is logisch dat er nu meer is aangezien deze winkels dicht waren en nu we naar fase 1 zijn gegaan deze weer open zijn.
De crisis zal nog wel even duren.
internationaal toerisme weg, minder remesas doordat veel cubaanse amerikanen economische problemen hebben. Steeds meer sancties van de vs.
Nu proberen ze weer vanuit de vs de geldstroom van western union weg te nemen en sancties op te leggen aan landen die cubaanse doktoren inhuren
Dit alles betekent minder inkomsten dus minder in de winkels.
wc papier is trouwens het laatste waar we ons hier zorgen om maken. Fijn als het er is. Zoniet zijn er andere manieren om je kont schoon te krijgen.
Zijn dit moeilijke tijden voor Cubanen. jazeker. heel moeilijke tijden.
Zullen er Cubanen doodgaan van de honger. Nee

Hopen maar dat het internationaal toerisme zo snel mogelijk weer enigszins kan opstarten .
En ook dat trump niet nog 4 jaar wordt herkozen. Dat zou ook echt Cuba helpen.

Maar anyway Hombre op 2 april schreef je nog op grond van jouw kennis van de Cubaanse gezondheidszorg
" Ik ben bezorgt hoe dit afloopt t.a.v. het corona virus.
Hoeveel IC bedden met beademing zouden er zijn op Cuba......???. "

Die zorgen zijn in ieder geval weggenomen lijkt me. Terwijl in bijna geheel latijns amerika de pandemie gierend uit de klauwen loopt, heeft Cuba Corona onder controle. Cuba lijkt goed op weg om covid uit te roeien op het eiland. Zou die door jou vervloekte cubaanse staat dan toch iets goed hebben gedaan?

Saludos
#115613 door hombredecuba
22 jun 2020, 08:55
@desilvasolis ''Zullen er Cubanen doodgaan van de honger,Nee''
Valt dus toch nog mee......
Onder groepen (o.a. bejaarden) is al heel lang honger.
Mensen die bedelen,vuilnisbakken leeg eten,blikjes verzamelen om niet om te komen van de honger.
Als ik dit zie kan ik het niet laten om deze mensen een paar CUC toe te stoppen,zodat ze ook een keer vlees kunnen kopen. Diep triest om dit elk jaar te constateren.
Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij die het regime verdedigen en (net zoals de regering) en de schuld leggen bij Trump en de VS. Je hebt meer passie met het regime als met de Cubanen.
Als het systeem was veranderd hadden zij geen problemen met de VS en waren zij wellicht uitgegroeid tot een van de rijkste landen in de regio.
Nee,zij houden zich liever vast aan Venezuela en worden meegezogen in de armoede.
Wanneer erken je nou dat dit systeem niet werkt en slecht is voor mensen.
Je weet toch hoeveel mensen er al zij weggevlucht van Cuba. Uit weelde?
Als Cubanen de vrijheid hadden om te vertrekken hoeveel Cubanen zouden er dan nog op Cuba blijven.....
De geestelijke schade door het regime voor de Cubaanse bevolking is heel groot.
Over de CASTRO'S durven zij nog steeds niet openlijk te praten,doen ze dit wel dan kijken ze eerst om zich heen zodat er niemand kan meeluisteren........ :shock:
#115614 door Jan Almeida B.
22 jun 2020, 09:35
hombredecuba schreef: (...) Als het systeem was veranderd hadden zij geen problemen met de VS en waren zij wellicht uitgegroeid tot een van de rijkste landen in de regio.

Of één van de armste landen. Mislukte staat Haïti is hét voorbeeld. Bijna honderd jaar voor Cuba onafhankelijk geworden en sedertdien een aaneenschakeling van mislukte en corrupte regimes. Net zoals in Cuba in 1906 en 1912 (Platt Amendement) vielen de US Haíti binnen in 1915 (om te blijven tot 1934). Daarna enkel maar ellende.

Stel dat in Duitsland de lonen 100 x hoger zouden liggen dan in Nl.: iedere auto die men kon vinden zou gebruikt worden om naar Duitsland te emigreren. En als Duitsland dan ook nog een 'ley ajuste Holanda' zou invoeren, dan was Nederland in één week leeg. Geld als belangrijkste drijfveer.

Er is veel meer waardoor een natie succesvol is, dan wel mislukt. Maar het is bewezen dat de blokkade de Cubaan in armoede heeft geduwd. En er zijn al duizenden boeken geschreven die de fout bij de de Castro's leggen. Een verfrissend standpunt: "Cuba Under Siege: American Policy, the Revolution and Its People" van K. Bolender bij bol.com.
#115615 door Ukraina
24 jun 2020, 11:59
Jan Almeida B. schreef: ...Maar het is bewezen dat de blokkade de Cubaan in armoede heeft geduwd. En er zijn al duizenden boeken geschreven die de fout bij de de Castro's leggen....

Ligt het nou aan de blokkade of aan de Castro's (communisten)? 8)
#115616 door dasilvasolis
24 jun 2020, 17:42
hombre goed nieuws voor je schoonfamilie. Ook de provincie matanzas is naar de 1e fase van de recuperatie gegaan. (9 dagen geen caso positivo meer gerapporteerd in matanzas) Betekent dat cuenta propistas weer aan de slag kunnen
in Cardenas

saludos en blijf gezond.
#115617 door hombredecuba
25 jun 2020, 08:11
Inderdaad....gisteren is in o.a.Cardenas en Matanzas fase 1 ingegaan.
Dus de fietsen reparatie en Cafetaria mag weer open.
De fietsen reparatie heeft nog wel onderdelen,maar voor het Cafetaria ziet het er slecht uit omdat er niets te krijgen/koop is,dus kunnen zij niets verkopen......
Dus afwachten maar weer....... :(
#115620 door havanalover
25 jun 2020, 13:25
De economie is niet denderend . Mijn vrouw heeft gisteren 8 h in de pollo cola gestaan want er is niets Anders
Cuba gaat op slot DHL levert niet meer . (Info DHL 25/6) Envio regalos en andere websites kunnen
Niet meer volgen
#115629 door rickenbilly
26 jun 2020, 15:59
@ hombredecuba!

Ik geniet iedere keer weer van jouw 100% omslag. Dat meer mensen het licht mogen zien!

groet,

R.
#115640 door hombredecuba
28 jun 2020, 09:09
@rickenbilly....Dank voor je compliment.
Vanaf het begin dat ik op Cuba kwam(20 jaar geleden) heb ik altijd het geloof gehad dat het stapje voor stapje beter zou gaan met Cuba. Soms zag je ook kleine verbeteringen.
Dus je kan niet zeggen dat ik geen geduld heb gehad met het regime.
Langzaam kwam het besef en het realisme dat dit hem niet ging worden.
Ook al is het met bepaalde groepen beter gegaan,de meerderheid van de bevolking is achteruitgegaan of stil blijven staan. Vooral onder bejaarden is de toestand schrikbarend.
Maar een regering(dictatuur) die ''het systeem'' boven het welzijn/welvaart van zijn bevolking belangrijker vindt is een regering die willens en wetens vasthoud aan een verouderd systeem zonder toekomst.
Kijk in de ''GRANMA'' die in plaats van vooruitgang en toekomst nog steeds oude foto's met successen uit het verleden propageert.......muy trieste.....

P.S. Maar ik hou nog steeds van de Cubaanse bevolking en het schitterende land......
#115743 door hombredecuba
13 jul 2020, 08:51
Laatste bericht uit Cardenas/Matanzas dat er schaarste is aan alles.
Benzine,zeep,waspoeder,tandpasta,eten, enz,enz.
Hoe is het in andere delen van Cuba?
Ik probeer maar een paar pakketten te versturen met zeep en tandpasta.
Maar eerst maar een,om te kijken of deze aankomt i.v.m. schaarste aan benzine en/of Cubanen die om te overleven de pakketten stelen..... :(
#115746 door Marjo2019
13 jul 2020, 09:42
Ook in de regio Pinar grote schaarste. Pakket tot nu toe niet aangekomen. Ook bestellen van levensmiddelen via enviascuba niet mogelijk.
Schrijnend.
#115750 door realpino
13 jul 2020, 12:01
@hombrecuba,
Bespaar je de moeite, mijn pakket is al 3 maanden onderweg.
Contact met postnl levert niet veel op, zij krijgen ook geen duidelijk antwoord van wat de status is.
volgens de T&T code zou deze nog steeds in transit zijn (wel al nederland verlaten half april), vermoeden van postnl is dat de pakketten niet ingeklaard worden door de douane.
#115752 door havanalover
13 jul 2020, 15:23
DHL levert al maanden niet meer in Cuba. De Nl en Be post leveren ook niet daar Cuba niets meer binnen laat (volgens DHL)
#115761 door dasilvasolis
14 jul 2020, 19:57
Hombre .
Er is schaarste en we zitten in moeilijke economische tijden hier.
Maar verschrikkelijke honger nog wel met hoofdletters. Doe effe normaal man.
We zitten hier niet in Jemen. Haiti of la Güajira in Colombia.

Groeten vanuit camagüey.
#115777 door ginny in cuba
15 jul 2020, 18:56
realpino schreef:@hombrecuba,
Bespaar je de moeite, mijn pakket is al 3 maanden onderweg.
Contact met postnl levert niet veel op, zij krijgen ook geen duidelijk antwoord van wat de status is.
volgens de T&T code zou deze nog steeds in transit zijn (wel al nederland verlaten half april), vermoeden van postnl is dat de pakketten niet ingeklaard worden door de douane.

Hier ook een pakket onderweg deze is wel aan gekomen in Cuba /havana maar staat gewoon bij de douane maar worden niet ingeklaard omdat iedereen thuis zit ivm corona,laatste nieuws is dat ze nu langzaam bezig zijn alles door te late te beginnen met de pakketten die er het langst staan
#115788 door Chapino
16 jul 2020, 17:21
Blijkbaar is de nood toch niet zo hoog in Cuba,

Estados Unidos autorizó 12 billones de dólares en exportaciones a la isla desde 2018, pero La Habana optó por importar solo 3%, afirma diplomático en el Departamento de Estado. Algo parecido ocurrió con medicinas y equipos médicos, dice
By El Nacional -November 6, 2019

Kozak- Maduro asamblea nacional
Michael G. Kozak, diplomático en el Departamento de Estado de Estados Unidos, informó que su país autorizó 12 billones de dólares en exportación de alimentos y productos agrícola a Cuba en 2018, pero la nación caribeña solo ha importado 3%.

“Estados Unidos autorizó 12 billones de USD en exportaciones a Cuba desde 2018. Cuba opta por importar solo 3%. Mala administración del régimen de Castro, es responsable de escasez de alimentos”, dijo Kozak.

La comunidad internacional apoya a Cuba contra el embargo de EE UU
Estados Unidos exportó 6,5 millones de dólares en medicinas y equipos médicos a Cuba, pero el gobierno optó por no importar al igual que lo hicieron con los alimentos.

“Estados Unidos exportó 6,5 millones de dólares en medicinas y equipos médicos a Cuba en 2018. Se autorizó mucho más, pero al igual que con los alimentos, el gobierno cubano optó por no importar más”, escribió el diplomático en un tuit.

https://www.elnacional.com/mundo/ee-uu- ... rtaciones/

Of zouden de benodigde deviezen ontbreken,
#115789 door dasilvasolis
16 jul 2020, 18:36
chapino.
Kozak van de trump administration is een notoir onbetrouwbare bron.
Vrijwel iedereen van de trumpregering is dat helaas. Niet raar met een baas die al meer dan 20000 leugens heeft verteld , en ieder die capabel is kapittelt of ontslaat.

Als het om cuba gaat dan liegt de statedepartment dan ook met regelmaat.
Volgens mij hadden ze ook al beweert dat er 20000 cubaanse militairen in venezuela zatten . De akoestische aanval in la habana weet je ook nog?

Die miljoenen aan medische export aan cuba. Hem was al gevraagd om bewijs daarvan. niets

Allemaal beweringen waar nooit bewijs van zal komen. Op naar de volgende leugen.

Hopelijk dat er volgend jaar een eind komt aan de gekte en er weer eens een stel volwassenen in het witte huis komen

saludos