Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Contact met het thuisfront vanuit Cuba
 #117882  door Pieterklu

Wij krijgen vragen van gasten die het jammer vinden dat er geen internet in ons huis aanwezig is. En daar hebben ze gelijk in. Dat is een faciliteit die anno 2021/2022 niet mag ontbreken.

Daarom ben ik nieuwsgierig hoe dat inmiddels functioneert in La Habana. We zijn zelf de afgelopen twee jaar niet op Cuba geweest! Graag jullie inzicht en ervaringen met internet via Etecsa (snelheid, kosten) in huis. Zijn er ook andere legale/illegale opties, bijvoorbeeld andere legitieme aanbieders (lijkt mij sterk!)? Dan wel 'bolsa negra' netwerken via de satelliet in een watertank op het dak. Ik kan mij herinneren dat deze anti-revolutionaire broeinesten destijds frequent uit de lucht gehaald werden. Het kastje dat we aangeschaft hadden, is dus nooit aangesloten geweest.
 #117883  door dasilvasolis

Hoi pieterklu

Ik heb zelf Etecsa internet thuis via nauta hogar. per maand 300 CUP. dus tegen huidige eurokoers . €3,4 . Dan heb je 40 uur internet Je kan met recarga kaartjes extra uren kopen. 50 CUP kaartje levert 4uur.
In mijn wijk is dat er al een jaar of 2. Maar nog niet elke wijk heeft nauta hogar

Als in jouw wijk de mogelijkheid voor nauta hogar bestaat zou ik dat nemen.

Saludos
 #117887  door Pieterklu

Dank je Dasilva voor je info. Heb je daarvoor een kastje in huis met aansluiting kabel in de straat?
 #117889  door Laudon

nee, geen kabel, is telefoonlijn fija , surfen is zoals 25 jaar geleden in Nederland.
kastje is inbelmodem: https://www.tvavila.icrt.cu/wp-content/ ... ar-2-1.jpg
of draadloze inbelmodem: https://www.directoriocubano.info/wp-co ... 4-1024.jpg

Als je niet over een fija beschikt kan je beter een 4G modem*) kopen (tarjeta sim erin en klaar)
https://www.cubacute.com/2020/11/21/ete ... aneamente/

*) in Cuba wordt de kabel (zoals in die in Nederland bestaat) niet ontwikkeld.
 #117890  door jantat

Wat voor snelheden worden er gehaald? Voldoende voor bv netflix?

JT
 #117894  door jantat

ok, dat schiet niet op inderdaad. Maar volgens specs netflix heb je zo'n 3Mbps nodig en volgens je link naar nauta kost dat dan ongeveer 875-1375 MN voor 60-120 uur om >3Mbps te hebben. Misschien toch de moeite waard voor 'the family'.
 #117896  door Laudon

Je moet rekening houden met packet loss en andere fenomenen. Ik denk dat een verdubbeling van je bandbreedte tot 5Mbps nodig is.
 #117897  door Robert

Bij Netflix kun je ook het 1 en ander downloaden om later te bekijken, volgens mij kan dat ook met een niet zo snelle internet verbinding, een uur film is dan ongeveer 300mb. Ok heb je een heel grote tv dan is het beeld idd te slecht.
 #117900  door Pieterklu

Dank jullie wel voor al de gegevens over gewenste en noodzakelijke bandbreedte voor een Netflix-filmpje, maar waar ik toch vooral echt op zoek naar ben is ervaringen van onze expats in cuba over internet in casa. Gracias.
 #117903  door Tijn

Ik doe tegenwoordig alles gewoon met Mobiele data. voor 900 pesos koop je 12,5 GIG en dan gebruik ik mijn telefoon als hotspot...
 #117907  door dasilvasolis

Ik denk dat de meest simpele oplossing zijn
A nauta hogar. Indien je dus een vaste lijn hebt en er in die wijk nauta hogar beschikbaar is.
voordeel per maand abonnement. Thuis je eigen wifispot. Betekent ook dat bv gasten in kunnen loggen met hun eigen nauta kaartjes zonder dat het van jouw urenquote afgaat. hoef je dus niet het password van je nautaaccount te geven.
de nauta hogar is gekoppeld aan de telefoonlijn maar het is niet dat je moet inbellen of dat je telefoonlijn bezet is als je online bent.

Nadeel is dus de snelheid. Maar het is meer dan genoeg voor youtubefilmpjes, NL krant lezen, twitteren en met whatsapp video bellen.

B. Mobiele lijn met internet aanschaffen zoals tijn aangeeft

Saludos
 #117951  door rickenbilly

Laudon schreef: 29 dec 2021, 14:48 goed zo, ik woon op Cuba
Hoi Laudon,

Ik heb je een pm. gezonden. Gaarne even een antwoord.

groet,

R.
 #117966  door Laudon

Ik heb je bericht gelezen. IHet is even druk, tegen het weekend krijg je antwoord.