Albert,
voor iemand die met cash euro's of dollars (pond, yen, etc) naar Cuba komt, zijn de prijzen praktisch dezelfde als die van voor 1/1/21. Ik vergeet hier even dat u over CUP beschikt op een Cubaanse bankrekening.
Als u hier de prijs vraagt in restaurants of paladares, zou men u in princiepe de prijzen in MN moeten geven. Op uw vraag wat een overnachting kost in een casa particular zou men u eveneens een prijs in MN moeten geven. In de praktijk zal men u de prijzen in dollars zeggen of een 'oude menukaart' in CUC geven of een menukaart met getallen zonder het valuta attribuut, maar de prijzen zijn wel duidelijk in dollar of CUC bedoeld.
En als de prijzen die men u zegt of zoals ze op de menukaart zijn aangegeven, als dollars zijn bedoeld, dan zal u die ook in dollars moeten betalen. Nietemin kan u ook in CUP betalen (of soms vraagt men u zelfs om te betalen in CUP). Maar dan komt het: men rekent om met de wisselkoers van de zwarte markt (1 dollar = 72 CUP en 1 euro = 90 CUP). Als de prijzen in CUP worden aangegeven zal u dus merken dat ze 3 maal duurder zijn geworden dan de CUP-prijzen van voor 1/1/2021. Nu kan u denken: ik vraag de prijs in dollar en dan reken ik het zelf wel uit in CUP (à 25 CUP = 1 dollar), maar zo werkt dat dus niet.
Men kan dus betalen in de valuta die men wil, maar de voorkeur gaat naar euro en vervolgens dollars. Als de prijs is aangeduid in dollar en u wil betalen met cup, dan vermenigvuldigt u de prijs met 72.