Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
 #118038  door Laudon

Albert,
voor iemand die met cash euro's of dollars (pond, yen, etc) naar Cuba komt, zijn de prijzen praktisch dezelfde als die van voor 1/1/21. Ik vergeet hier even dat u over CUP beschikt op een Cubaanse bankrekening.

Als u hier de prijs vraagt in restaurants of paladares, zou men u in princiepe de prijzen in MN moeten geven. Op uw vraag wat een overnachting kost in een casa particular zou men u eveneens een prijs in MN moeten geven. In de praktijk zal men u de prijzen in dollars zeggen of een 'oude menukaart' in CUC geven of een menukaart met getallen zonder het valuta attribuut, maar de prijzen zijn wel duidelijk in dollar of CUC bedoeld.

En als de prijzen die men u zegt of zoals ze op de menukaart zijn aangegeven, als dollars zijn bedoeld, dan zal u die ook in dollars moeten betalen. Nietemin kan u ook in CUP betalen (of soms vraagt men u zelfs om te betalen in CUP). Maar dan komt het: men rekent om met de wisselkoers van de zwarte markt (1 dollar = 72 CUP en 1 euro = 90 CUP). Als de prijzen in CUP worden aangegeven zal u dus merken dat ze 3 maal duurder zijn geworden dan de CUP-prijzen van voor 1/1/2021. Nu kan u denken: ik vraag de prijs in dollar en dan reken ik het zelf wel uit in CUP (à 25 CUP = 1 dollar), maar zo werkt dat dus niet.

Men kan dus betalen in de valuta die men wil, maar de voorkeur gaat naar euro en vervolgens dollars. Als de prijs is aangeduid in dollar en u wil betalen met cup, dan vermenigvuldigt u de prijs met 72.
 #118041  door jantat

Albert als je prijsniveau bedoelt :
restaurants ~250-500MN kun je goed eten/drinken. Bonnetje krijg je in MN/Euro/USD met belabberde exchange rates.
casa deden we via airbnb ~30USD voor goede casa in Havana
bars waren nog dicht grotendeels
Rum/bier etc kopen bij particuliere winkels in MN voor ~600/120MN
Taxis weet ik niet, neem bus (2MN) of collectivo (15-25) Havana Vieja-Vedado
Naar strand via 400bus a 2 MN of de tourbus a 5 USD alleen per credit card te voldoen

Alle info van Nov 2021 met 1Euro~85MN (inmiddels zoals al gemeld 95MN)

JT
 #118042  door Albert

Laudon schreef: 20 jan 2022, 23:02 Ik vergeet hier even dat u over CUP beschikt op een Cubaanse bankrekening.

Als de prijs is aangeduid in dollar en u wil betalen met cup, dan vermenigvuldigt u de prijs met 72.
Dag Laudon/Jantat/Tijn,
Dank voor je informatie! Klopt de pesos staan al op een rekening daar. Ik had inmiddels wel gelezen dat de straathandel nu meer dan drie keer zoveel voor een MLC vraagt, maar was inderdaad benieuwd hoe dat met terrassen, casas etc zit op het moment.....
Het is helaas niet anders, óf de pesos snel inwisselen voor MLC óf afwachten wat ze nog opleveren wanneer ik er ben......
Vr gr Albert
 #118062  door Joop_Siroop

Probeer maar eens een PCR test te betalen in Cuba met Cubaanse pesos ;-)
Die moet je betalen door online over te maken anders geen sigaar.

Vervolgens kijkt er dan helemaal niemand naar die test, niet in Cuba en niet in Nederland, dus je zou kunnen overwegen om zonder test terug te vliegen... maar ja...
 #118063  door dasilvasolis

Je hebt helemaal gelijk joop. Ik was de pcr test vergeten. Die zijn voor mij gratis.
Keken ze er ook bij je check in niet naar?
Toen ik vloog vorig jaar werd daar nog naar gekeken.
En zelfs in frankrijk bij boarden. In NL inderdaad toen al niemand die ergens naar keek.

Neem.aan dat dat betalen dan net zo werkt als bij viazul. Enkel met buitenlandse creditcard?

Saludos