para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#107465 door havanalover
31 mei 2014, 19:13
Er is reeds heel wat geschreven over geld naar Cuba. In de krant en op internet wordt heden vermeld dat de Fortis bank een mega boete van 10 miljard dollar heeft opgelegd gekregen door de USA.
Het is nog onduidelijk of de verzending van geld naar Cuba nu in het gedrang komt. De laatste maanden deed de bank al moeilijk en werden zelfs kleine bedragen naar Cuba vertraagd of tegengehouden. Men vraagt van de bank uit elke overschrijving te motiveren bv "onderhoudsgeld", men is op jacht (onderdruk van de US?) naar verborgen betalingen van facturen aan Cuba. Volgens wat men mij mededeelt zou de correspondentiebank in de "States" moeilijk doen. Volgens onbevestigde berichten zou ook ABN Amro met dezelfde correspondentiebank werken. Als alternatief werk ik via AIS remesas / Ficimex , vlotte service maar merkelijk duurder dan de bank, zeker voor hogere bedragen. Heeft iemand weet van banken die niet via correspondentie banken in de VS invloedsfeer werken? Er is gesuggereerd dat de banco de Bilbao rechtstreeks van Spanje uit werkt met Cubaanse banken. Via Zwitserse instellingen is een mogelijkheid, maar omslachtig (uw identiteit wordt grondig gecontroleerd) en duur.
Heeft iemand al met andere wegen (banken) gewerkt buiten Nederland en België ?
#107493 door Jogo
04 jun 2014, 18:32
Zelf maak ik geld over via http://www.aws24.com. Veel goedkoper dan via de ABNAMRO. Slechts € 5,60 per transcatie bij de ABNAMRO € 13,- en binnen 24-48 uur staat het gels op de AIS debetcard vanFicimex.
#107495 door havanalover
04 jun 2014, 18:52
Inderdaad een geldige mogelijkheid. Maar bij mijn ondervinding geeft Ficimex een goede en snelle service maar is duurder dan de meeste banken. Voor grotere bedragen (meer dan 1000 of 5000 euro) is het zeer duur.( het gaat via Visa creditkaarten) Er is mij een alternatieve weg gesuggereerd via Spaanse banken voor grotere bedragen. Zoals reeds vermeld (ik geloof door Encontandó) is dit excellent voor kleinere bedragen (tot 200 euro) voor hogere bedragen zijn de banken goedkoper.
#107496 door Jogo
04 jun 2014, 19:04
Aha. Gaat het om zulke bedragen. Tja dan weet ik het niet want met zulke bedragen heb ik geen ervaring.
#107891 door havanalover
19 jul 2014, 18:52
Ik vermoed dat er een "update" nodig is voor het sturen van geld naar Cuba.
Het sturen van geld wordt steeds moeilijker gemaakt, één voor één haken de banken af. (de schrik zit er blijkbaar goed in) Ongeveer 8 jaar geleden stopte ING België met transacties met Cuba. Fortis doet nu moeilijk. (zeker na de mega boete) Nu ben ik van plan een langere tijd in Cuba te verblijven ( enkele jaren). Alle formaliteiten, residencia, woonst, enz. zijn in orde. Maar probleem blijft periodiek geld sturen vanuit buitenland(België). (maandelijks gedurende jaren). Onlangs bood ik mij aan bij een grote Belgische bank waarvan ik weet dat ze voor "andere personen" geld naar Cuba heeft verzonden. Geen probleem meldde men per e-mail, daar wij enkel transacties doen in Euro naar Cuba en het Amerikaanse embargo enkel geldt voor transacties in dollars. Na één verzending werd mijn rekening door de bank gesloten. De bank verschuilt zich achter een clausule dat zij ten alle tijden éénzijdig zonder reden de relatie met de klant kan opzeggen. De bankbediende mocht niets zeggen enkel : blijkbaar heeft uw overschrijving een "filter getriggered" in het hoofdhuis.
Mijn vraag heeft iemand ervaring met een periodieke overschrijving van bv. 1000 à 2000 euro per maand via een bank naar Cuba?
#107892 door Robert
19 jul 2014, 20:45
Niet zulke bedragen en ook niet recent.
Nadat ing een stunt had uitgehaald, wat mede door de reactie erop door mijn vrouw, leidde tot einde normale relatie met Cubaanse bankgebeuren werd maandelijks geld overmaken extreem lastig.
Alternatief werd een credit card, visa, haar naam mijn rekening. Met de visacard werd het makkelijker en goedkoper om maandelijks geld op Cuba te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Robert op 20 jul 2014, 14:48, in totaal 1 keer bewerkt.
#107897 door hombredecuba
20 jul 2014, 09:16
Havanalover,Wij hebben een bankrekening op Cuba (Banco Popular de Ahorro) en maken elke maand geld over via ABN-AMRO Zodat er op Cuba altijd geld beschikbaar is.
We maken nooit meer over dan 500 Euro per transactie en dit is altijd goed verlopen.
Ik weet niet of jij op Cuba een rekening hebt lopen (of familie) want dan zou je in jou geval elke maand een bedrag kunnen versturen zodat als de tijd daar is en je vertrekt naar Cuba je het gewenste bedrag op je rekening hebt staan.
Voor de tijd die je daar bent kun je ook nog elke maand een bedrag automatisch overmaken.
Wat Robert al aangaf,gewoon het bedrag dat je nodig hebt op je Visa-Card zetten zodat je in Cuba bij de bank het geld op kan nemen wanneer je het nodig hebt.
Contanten kun je ook nog meenemen.......
#107936 door havanalover
22 jul 2014, 12:04
hombredecuba schreef:STOP FORUMVERVUILING - DOE DE QUOTECURSUS > www.cubaforum.nl/viewtopic.php?t=10949

Interessante pistes : een visakaart is mogelijk maar duur. Bankrekeningen in Cuba zijn geen probleem. Het probleem zit hem elders. De meeste banken werken met correspondent banken voor internationale transacties, dikwijls zijn dat (Amerikaanse) banken die onder de embargo regeling vallen. De schrik zit er blijkbaar in. Sinds een half jaar wordt ik bij elke overschrijving naar Cuba door verschillende banken en voor uit één lopende bedragen (van 200 euro tot enkele duizend euro) opgebeld met de vraag waarvoor het geld moet dienen?
(één bank heeft mijn rekening zelfs afgesloten na een overschrijving naar Cuba)
Mij is verteld (weet niet of het correct is) dat ABN AMRO met dezelfde correspondentie bank werkt als Fortis bank. Is dit juist, dan zijn daar ook moeilijkheden te verwachten. Er zijn andere oplossingen maar zeer omslachtig via buitenlandse banken. Cash meenemen is ook beperkt. Je mag maar 5000 dollar in Cuba invoeren (met douane attest meer) en je mag maar 10.000 euro uit Europa uitvoeren.
#107953 door Robert
22 jul 2014, 16:19
Visa is alleen duur als je daar voor kiest!
Ik vond, en vind, dat een goedkope oplossing.
Wel eerst geld storten.
#108079 door Kefke04
07 aug 2014, 09:48
volgente alternatieven zijn goed en werken
in belgie heb je athna money transfer (is zoiets als western union) reken 3 werkdagen
ais remesas (als ie werkt) uts zijn er als je ais debit card hebt
wat je ook kan doen is een prepaid mastercard nemen bij de post of dergelijke, een permanente opdracht van je rekening in nl of be naar die kaart en je hebt altijd geld in cuba ideaal als je voor langere tijd blijft.