Dag Chantalgoy,
Ik vind het het makkelijkst om dat via de site van Post.nl te doen. Geen losse formulieren en in één keer klaar.
Ik ga er even vanuit dat je kiest voor het versturen van een pakket naar Cuba van max. 2 kilo.
(Kan natuurlijk ook zwaarder, maar dan loop je het risico dat de ontvanger veel moet bijbetalen om het in ontvangst te nemen, dat kan erg oplopen en zijn de verzendkosten uiteraard ook duurder!)
Als je voor een pakketje kiest zónder T&T, niet aangetekend en zonder verzekering tot 2 kilo (€19,25) krijg je de vraag wát je verstuurt. Ik kies altijd voor geschenk.
Vervolgens kun je op diezelfde pagina onderaan invullen hoeveel ARTIKELEN je in je pakketje stopt
Ik noem globaal het aantal ARTIKELEN dat ik er in stop. Doe ik er meerdere kleren in en wat sanitaire producten dan geef ik op dat er TWEE ARTIKELEN inzitten.
Vervolgens ga je per ARTIKEL omschrijven wat het is, bijvoorbeeld "ropas para nino" en geeft je het aantal, gewicht en waarde op.
Bijvoorbeeld: "ropa para nino", aantal 5, gewicht 0,5 kg, waarde €6.
Met gewicht en waarde speel ik. Het gewicht van alle artikelen samen niet boven de 2 kilo en de totale waarde van artikelen niet boven de €30.
Met het invullen van deze gegevens heb je ook gelijk je douaneformulier CN23 ingevuld en hoef je dus niet afzonderlijk te doen.
Vervolgens moet je onderaan nog even aangeven wat het totale gewicht van je pakket is en eventueel een opmerking voor de douane (lekker leeg laten) en dan
ga je "verder" en voer je de gegevens van de ontvanger in.
In jou geval stuur je het naar Vinales, volgens mij postcode 22400. Probeer vóór de postcode eens CP (Code Postal), dus "CP22400", mogelijk dat het dan wel geaccepteerd wordt.
Daarna ga je verder, voer je je eigen gegevens in en betaal je.
Je krijgt dan een email met bewijs van betaling en een verzendlabel. Het makkelijke is dat je dan één verzendlabel hebt (mét adresgegevens) wat ook gelijk je CN23 formulier is.
Het verzendlabel print je uit, zet je HANDTEKENING erop, op je pakketje plakken en inleveren bij Post.nl punt.
Daar wordt het gescand en krijg je een verzendbewijs. Klaar!
Ik doe geen T&T, dat kost veel extra en vanaf het moment dat het pakketje in Cuba bij de douane aankomt kun je het tegenwoordig in Cuba volgen, ook zonder dat je T&T betaald hebt in Nederland. (
https://www.correos.cu/rastreador-de-envios/). Even nummer van je pakket (staat op verzendbewijs) invoeren en jaartal van verzenden.
Succes met verzenden!!
Groet Albert.