Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Heb jij nog plaats in je koffer? Brieven, pakketjes, medicijnen...forumleden helpen elkaar.

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115742  door hombredecuba

Weet iemand of je nog op een normale manier een pakket kan versturen?
Er gaan berichten rond dat ook de pakket bezorgers (en transport) hun werk niet meer kunnen doen door schaarste aan benzine.
 #115754  door rickenbilly

Sinds half maart (bijna) geen vluchten meer dus ook geen vracht. Passagiers vluchten vervoeren in de 'buik' vaak vracht.
Palco die een groot deel van de 'pakjes' import en distributie verzorgd is al sinds half maart gesloten.
Naar horen zeggen staan er meer dan 250 containers met deel goederen te wachten op inklaring.
Met andere worden niks verzenden want het komt toch (voorlopig`) niet aan.

In Havanna is ook aan alles tekort; op de zwarte markt een libra rijst 1 cuc was 3 to 4 peso, tandpasta 5 tot 10 cuc één tube, wasmiddel was 70 to 90 centavos nu 3 tot 4 cuc.
Cerdo bistec was 50 peso libra nu als het er is 120. Carnero was 30 libra nu 80

En dit alles ALS het er is!!!

groet,

R.
 #116256  door huisintveld

wij hebben 5 juni een pakket verstuurd naar holguin met track and trace en dat is gisteren aangekomen bij onze vrienden dus er zit wel beweging in maar het duurt heel lang.
 #116404  door Cristina

Dan maar mijn ervaring: 8 juni aangetekend pakketje (minder dan 2 kg) naar Santiago de Cuba gestuurd met Postnl. En het is op 5 oktober bezorgd. Nog een aanvulling: 22 augustus en 16 september ! door de douane vrijgegeven. Je kunt het wel mooi volgen met de barcode die je krijgt.
 #116435  door ginny in cuba

Pakket verstuurt 11 mei 2020 met post.nl naar Havana, eindelijk op kunnen halen van postkantoor afgelopen donderdag 23 oktober. Maar we zeuren niet, het is aangekomen en niet opengemaakt.
 #116560  door havanalover

Weet iemand een betrouwbare website om levensmiddelen naar Havana te zenden? Vroeger gebruikte ik Envioregalos , maar dat is nu buiten gebruik. Ook mallhabana werkt niet.
DHL heeft mijn pakje "on hold" gezet omdat er geen gedetailleerde inhoudslijst bij was verstuurd. De Post is nog een oplossing maar dat duurt maanden. Het zou nog dit jaar moeten
aankomen. Goede adressen zijn welkom.
 #116563  door ginny in cuba

Ik heb vorige week een pakket van 10 kg verstuurt via post.nl met track and trace, nu afwachten hoe lang het duurt voor het in trinidad is
 #116564  door hombredecuba

Hallo ginny.Ik ben benieuwd wanneer het pakket aankomt op Cuba. Hoeveel heb je belaald voor dit 10 kilo pakket? Ik dacht dat je alleen pakketten van 1,5 kilo kon verzenden. Of is dit veranderd? Je kon wel zwaardere pakketten verzenden maar dan moest er op Cuba veel bijbetaald worden. Hoe zit dat?
 #116565  door ginny in cuba

Hallo ginny.Ik ben benieuwd wanneer het pakket aankomt op Cuba. Hoeveel heb je belaald voor dit 10 kilo pakket? Ik dacht dat je alleen pakketten van 1,5 kilo kon verzenden. Of is dit veranderd? Je kon wel zwaardere pakketten verzenden maar dan moest er op Cuba veel bijbetaald worden. Hoe zit dat?

Hallo Hombre,
Ik heb voor 10 kg nu 85.00 euro betaald daar zit ook track and trace bij en voor 100,00 euro verzekerd.
Ik doe dit eigenlijk al het hele jaar zo ,maar voor corona was het maar 62,50 euro.
De laatste keer heeft het pakket er 5 maanden over gedaan ,maar pakket was keurig dicht bij aflevering. Ze moeten wel moeten ze wat betalen als ze het ophalen ,maar daar heb ik een oplossing voor . Ik stop een brief of kaart in het pakket en doe daar 20 euro bij ,zo is het betaling geen probleem.
Ik stop er veel producten in op poederbasis waardoor er veel mee kan en weinig weegt.
 #116568  door Robert

Dubbel apart
De meer dan 1,5kg zonder hoge extra kosten is bijzonder en niet opengemaakt is heel erg bijzonder.
 #116569  door ginny in cuba

Dubbel apart
De meer dan 1,5kg zonder hoge extra kosten is bijzonder en niet opengemaakt is heel erg bijzonder.

Robbert , klopt dat de kosten niet hoog waren de depots lagen helemaal vol, is mij verteld door de persoon die het kreeg, normaal moet ze meer betalen daarom de euro's erin.
Tot nu toe zijn de pakketten allemaal dicht aangekomen, moet er wel bij zeggen dat ik ze met keukenfolie omwikkel en extra dichtplak. Misschien is reden ,dat weet ik niet. Ben al blij dat het elke keer aankomt. Want DHL is niet te betalen.
 #116582  door havanalover

@ jan Almeida
Ja DHL werkt weer naar Havana maar met reserves het is een dure grap geworden.
Paket verzenden DHL standaard paket nr4 (5kg) verzenden in België kost 165 euro. Levertijd circa 3 weken. Zelf gaan ophalen in DHL depot in Havana door familie (konden niet snel leveren wegens achterstand) bijkomende kosten 100cuc aduana rechten + 50 cuc taxi (heen en terug)
Totaal 315 cuc voor een paket waarde van +/- 100 a120 euro. DHL wordt een dure grap tegen 10 jaar geleden
Volgende keer zal het per post gaan, duurt langer maar kost veel minder
 #118438  door Albert

Goedenavond,
Mijn ervaring is dat er tot voor enkele maanden geleden nog fors bijbetaald moest worden door de ontvanger voor een pakket boven de 1,5 kilo. (inhoudelijke waarde minder dan €30). Eerder was dat 10 CUC per kilo! Vandaar dat ik de pakketjes altijd precies tot 1,5 kilo vulde en nog nooit een opengemaakt en allemaal tot op heden aangekomen. Er hoefde ook nooit bijbetaald te worden, slechts een paar pesos voor het in ontvangst nemen. Soms duurt het vier weken maar de laatste tijd duurt het wel twee maanden.
Het schijnt dat de belastingvrije gewichtslimiet is opgetrokken naar 2 kilo. Of de inhoudelijke waarde nu ook hoger mag zijn weet ik niet, maar ik houd het bedrag altijd gemakshalve maar onder de €30 (op de verzendlijst), en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Vr.gr. Albert
 #118457  door Chantalgoy

Goedenmiddag,
In deze post zie ik dat jullie ervaring hebben met pakketten versturen naar Cuba.
Via welke verzendoptie verzenden jullie? Ik wilde via PostNL versturen, maar het in te vullen formulier herkent het postcode van Vinales niet. De klantenservice van PostNL gaf aan dat het verzendformulier echt online ingevuld moest worden dus ik kom niet verder zo.
DHL vond ik erg duur. Hebben jullie eventueel andere (goedkope) opties of tips?
Alvast bedankt!
 #118458  door Osito

Hallo Chantalgoy,

Het is onzin dat het formulier voor het verzenden van een pakket naar Cuba via PostNL online ingevuld moet worden. Ik heb tientallen pakketjes via PostNL naar Cuba verzonden door ze aan te leveren bij een pakketpunt van PostNL. Ze komen meestal na een week of vijf op de bestemming aan.
Ik doe het volgende:
Koop bij een POSTNL-punt een aantal dozen van PostNL, en vraag om een aantal lege vrachtformulieren type CN23
Doe thuis spulletjes in pakket, noteer ergens voor mezelf de inhoud van het pakket, plak pakket goed dicht, voorzie de doos van gegevens verzender en ontvanger
Vul het formulier CN23 in, geef aan of track & trace en eventueel verzekeren
Ga naar een PostNL-punt en lever pakketje en formulier aan
Daar wordt de postcode en de landcode van het formulier overgenomen en ingebracht op een modem, je krijgt daarvan een bewijsje
Het formulier CN23 wordt voorzien van een dagstempel op elk blad, je krijgt het voorblad
Het formulier CN23 wordt in een plastic hoesje gestopt en geplakt op de doos
Betalen, en dan af en toe het pakket volgen via track & trace
Hopen dat pakket ongeschonden aankomt

Succes er mee
 #118460  door Albert

Dag Chantalgoy,

Ik vind het het makkelijkst om dat via de site van Post.nl te doen. Geen losse formulieren en in één keer klaar.
Ik ga er even vanuit dat je kiest voor het versturen van een pakket naar Cuba van max. 2 kilo.
(Kan natuurlijk ook zwaarder, maar dan loop je het risico dat de ontvanger veel moet bijbetalen om het in ontvangst te nemen, dat kan erg oplopen en zijn de verzendkosten uiteraard ook duurder!)
Als je voor een pakketje kiest zónder T&T, niet aangetekend en zonder verzekering tot 2 kilo (€19,25) krijg je de vraag wát je verstuurt. Ik kies altijd voor geschenk.
Vervolgens kun je op diezelfde pagina onderaan invullen hoeveel ARTIKELEN je in je pakketje stopt
Ik noem globaal het aantal ARTIKELEN dat ik er in stop. Doe ik er meerdere kleren in en wat sanitaire producten dan geef ik op dat er TWEE ARTIKELEN inzitten.
Vervolgens ga je per ARTIKEL omschrijven wat het is, bijvoorbeeld "ropas para nino" en geeft je het aantal, gewicht en waarde op.
Bijvoorbeeld: "ropa para nino", aantal 5, gewicht 0,5 kg, waarde €6.
Met gewicht en waarde speel ik. Het gewicht van alle artikelen samen niet boven de 2 kilo en de totale waarde van artikelen niet boven de €30.
Met het invullen van deze gegevens heb je ook gelijk je douaneformulier CN23 ingevuld en hoef je dus niet afzonderlijk te doen.
Vervolgens moet je onderaan nog even aangeven wat het totale gewicht van je pakket is en eventueel een opmerking voor de douane (lekker leeg laten) en dan
ga je "verder" en voer je de gegevens van de ontvanger in.
In jou geval stuur je het naar Vinales, volgens mij postcode 22400. Probeer vóór de postcode eens CP (Code Postal), dus "CP22400", mogelijk dat het dan wel geaccepteerd wordt.
Daarna ga je verder, voer je je eigen gegevens in en betaal je.
Je krijgt dan een email met bewijs van betaling en een verzendlabel. Het makkelijke is dat je dan één verzendlabel hebt (mét adresgegevens) wat ook gelijk je CN23 formulier is.
Het verzendlabel print je uit, zet je HANDTEKENING erop, op je pakketje plakken en inleveren bij Post.nl punt.
Daar wordt het gescand en krijg je een verzendbewijs. Klaar!

Ik doe geen T&T, dat kost veel extra en vanaf het moment dat het pakketje in Cuba bij de douane aankomt kun je het tegenwoordig in Cuba volgen, ook zonder dat je T&T betaald hebt in Nederland. (https://www.correos.cu/rastreador-de-envios/). Even nummer van je pakket (staat op verzendbewijs) invoeren en jaartal van verzenden.
Succes met verzenden!!
Groet Albert.
 #118461  door Chantalgoy

Beste Osito en Albert,

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties!
Het is me uiteindelijk gelukt dankzij jullie hulp. Het klopte inderdaad dat ik CP voor het postcode moest invullen online.
Nu afwachten of het aankomt.
Ik heb echter meerdere pakketten om te versturen. Weten jullie of je daadwerkelijk maar één pakket per keer mag versturen naar één persoon? Of kan ik daar het beste een paar weken tussen laten?

Hartelijke groet