Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#68206 door samba
09 jul 2007, 12:36
Ik ben hier nieuw en ga binnenkort voor het eerst naar Cuba voor 3 weken. Helaas ben ik erg allergisch voor varkensvlees (en varkensvet) en lees hier dingen over bijvoorbeeld rijst in varkensvet..... :shock: Wordt er vaak gebruik gemaakt van varkensvet? Heeft iemand tips/adviezen hoe ik kan voorkomen dat ik varkensprodukten eet in dingen waar je het niet in zou verwachten?

#68207 door brel
09 jul 2007, 14:27
ik raad u dan aan om 3 weken vegetarisch te eten , want als cubanen vlees eten dan is het zeker varken en kip .
Koe mogen zijn zelfs niet eten ( blijkbaar op risiko van een serieuze gevangenisstraf ) .
je kan natuurlijk net zoals de cubanen vragen om hun " carne " te eten . Dat zijn een soort knollen dewelke in de grond groeien . Doch ik twijfel eraan of zij dit aan toeristen te eten geven .
ik weet dat een van dit soort knollen " niamey " ( of zoiets heet ) en een ander soort knol voor mij een zeer goede smaak heeft en als kanstanjes smaakt .

alleszins , alles van hun varkens word gebruikt om op te eten .
Dus in andere menus zal je misschien ook varken tegenkomen .

#68211 door samba
10 jul 2007, 07:20
Ik begrijp dat ze varkensvet gebruiken om in te bakken, gebruiken ze dat ook voor bijvoorbeeld pollo frito of om vis in te bakken? Kan ik er vanuit gaan dat als ik frito zie staan dat het in olie is gemaakt?

#68213 door carino
10 jul 2007, 09:47
Verreweg de meeste Cubanen gebruiken olie (aceite) om in te bakken.
Inderdaad is varkensvlees het vlees nummer 1 in Cuba dus je zult je tot vis en kip moeten beperken. Of vegetarisch.

#68216 door Robert
10 jul 2007, 12:29
Volgens mij gebruiken idd verreweg de meeste Cubanen zeker regelmatig varkensvet om in te bakken of als smaakmaker.
De quota plantaardige olie is niet zo groot en varkensvet goedkoper, wel in iedergeval in gedeeltes van Cuba.
Dat zal zeker regelmatig een praatje met de kok worden.

#68217 door samba
10 jul 2007, 12:50
Ik denk dat ik de woorden: varken, olie, gekookt etc. maar vast op ga zoeken. :D Anders lig ik met een beetje pech 5 dagen met buikpijn op bed. :( Las hier al dat vegetarisch eten ook niet makkelijk is. Bij twijfel maar iets anders eten en maar vitaminepillen mee. Bedankt voor de reacties, ben blij dat ik door deze site gewaarschuwd ben.

#68218 door brel
10 jul 2007, 12:55
weet iemand hoe het nu juist de vork aan de steel zit in verband met het slachten van koeien .
Mijn vriendin beweert dat indien je een koe slacht en als de overheid je hierbij pakt je voor dertig jaar achter de tralies gaat . ( ?? )
Is het verboden koeien te slachten ?
Dienen de koeien in cuba dan alleen maar voor de melkproduktie ?

#68220 door Robert
10 jul 2007, 14:21
Ja het is voor particulieren verboden koeien te slachten.
Ja particulieren met koeien hebben ze idd eigenlijk alleen voor de melk, slachten mag alleen de overheid.
De overheid betaald niet zo veel voor koeien waardoor particulieren ze soms te lang vasthouden waarna er een noodslachting moet plaatsvinden. Het vlees wordt dan soms wel gewoon verkocht aan de gewone man/vrouw.

#68222 door carino
10 jul 2007, 16:13
Als je dan op straat aangehouden wordt met een pakketje rundvlees bij je krijg je een boete.

#68227 door Robert
10 jul 2007, 21:38
Niet indien duidelijk is waar het vandaan komt, hoewel dat idd soms een probleem kan zijn.

En natuurlijk mag ook alleen de overheid de noodslachting verrichten dan wel de toestemming geven, waarna zij besluiten ook wat er met het vlees gebeurd.