Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#663 door Robert
16 mei 2004, 21:23
Platano jivaro.
Ingredientes;
Para cuatro personas.
Cuatro platanos machos bien berdes , nunca pintones.
Una taza de empeyas.
Media cabeza de ajo.
10 ml de sal.

Este plato es como acompayante y es algo dificil de preparar.
Se ponen los platanos ya pelados ala braza es decir en el carbon.
mientras se preparan los ajos y se pilan bien pilados con la sal {el ajo no se cocina }
despues cuando los platanos machos esten bien asados se pilan , se les pone los ajos con la sal y se sigen machacando con bastante furia para que queden buenos.
Despues se les pone las empeyas ya medias trituradas y se asen unas bolas {OJO} la parte mas complicada es que las bolas se hacen lo mas caliente posibles.
Y pues balla que ahi te ban los famosos platanos jibaros el la sona muy oriental de Cuba para la sona de los juajiros adentro tienen la fama de resucitar ha un muerto y eso telo afirmo yo que son de mi tierra pues.
Mailin.

#75013 door Robert
23 jun 2008, 15:53
Ik word in een pb om een vertaling hiervan gevraagd.
Wel nu begint het al met dat ik geen vertaling weet voor platano macho, lijkt mij gewoon bakbanaan (en dan groen)?
Empeyas, geen idee?

Hoe dan ook gevraagd een recept voor wat we in Cuba op ons bord krijgen als gezouten bananenchips, dus niet de geplette versie.
En belangrijk in het Nederlands.

#75043 door HijodelMundo
24 jun 2008, 19:53
Platano Macho zou ik ook vertalen als Bakbanaan. Van die grote groene...

Empellas is volgens mij iets van resten van het varkensvlees. Ik bedoel als je een stuk varkensvlees hebt en daar zit nog wat vet aan en als je die stukjes eraf snijdt heb je empellas... Ik heb het hier op kantoor nog eens nagevraagd en zo wordt het mij uitgelegd.

Voor de platano frito (Chicharitas) moet je ook platano macho hebben (of de platano burro maar dat is een varieteit die je alleen hier vindt denk ik ). Die snij je in dunnen plakjes en die frituur je. Dan wat zout erover en klaar...

Hoop dat je hier wat aan hebt,

Hijo