Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#27836 door Choekiewoekie
16 mei 2005, 20:32
Is het goed mogelijk om vegetarisch / veganistisch te eten in Cuba?
Rijst met bonen zal wel lukken, maar ik weet verder eigenlijk weinig van de eetgewoontes van Cubanen af. Iis er op Cuba vooral witte rijst of vooral zilvervlies rijst? En is er zowel bruin brood als wit brood? Kun je makkelijk aan groente komen? :?:
Nou ja, ik kan nog wel een lijstje met vragen maken, maar ik hoop dat jullie de bedoeling begrijpen. Ik zal wel een rits vitaminetabletten meenemen, maar ik heb geen idee of het als vegetarier erg lastig gaat worden in Cuba........... :?

#27838 door Hola
16 mei 2005, 20:41
Genoeg witte rijst op Cuba te krijgen, echter geen zilvervlies.
Genoeg wit brood, weinig tot geen bruin brood (pan integral).
Vroeg op de markt groente kopen, dan heb je de meeste keuze.
Extra vitaminen slikken is geen overbodige luxe! Neem ze wel mee!

#27844 door Biesjanker
16 mei 2005, 22:17
hola schreef:Genoeg witte rijst op Cuba te krijgen, echter geen zilvervlies.
Genoeg wit brood, weinig tot geen bruin brood (pan integral).
Vroeg op de markt groente kopen, dan heb je de meeste keuze.
Extra vitaminen slikken is geen overbodige luxe! Neem ze wel mee!

Inderdaad, een portie pillen mee kan geen kwaad, dat doe ik ook altijd als ik naar Cuba ga.

#27846 door Robert
16 mei 2005, 22:32
ik zou ook smaakmakers als kruiden oid. meenemen.
denk dat je met rijst, bonen, pindas, groente en fruit niet echt vitamine gebrek hoeft te krijgen.

#27865 door Elisabeth
17 mei 2005, 08:23
Volgens mij heeft iemand die met een georganiseerde reis naar Cuba gaat en vegetarisch of zelfs vegaan wil eten het heel moeilijk in Cuba.

Dat lukt nog het beste in Havanna en natuurlijk alleen als je zelf je eten kunt klaarmaken. Dus een keuken hebt. In Havanna is meestal wel genoeg groente en fruit op de markt, maar verder naar het Oosten is het aanbod op het ogenblik heel beperkt. De droogte!

Rijst wordt door Cubanen altijd met vet klaargemaakt. Dat kan zonnebloemolie zijn maar ook varkensvet. Dat weet je dus niet als je in een restaurant moeten eten.

Als ik Choekiewoekie zou zijn zou ik een hoop muesli en melkpoeder meeslepen, dat vult de maag lekker en is redelijk gemakkelijk klaar te maken.

Vegaan zou ik bij 14 dagen Cuba maar even 14 dagen lang vergeten.
#37239 door Choekiewoekie
03 aug 2005, 09:38
Vegetarisch was errug moeilijk uit te leggen..... Het betekende eigenlijk drie weken lang ei. Goed, ik zal niet te veel klagen, maar dat was niet helemaal mijn ding. Mijn vriend heeft wel veel ei gegeten, ik geloof wel 50 eieren in drie weken ofzo.
Meestal werd het ei gefrituurd, dus blubberwit en blubbereigeel, very scary! Ik heb zelfs een paar keer vis gegeten....... of vlees uit een soepje gevist als ik errug veel trek had. Dat had ik niet van mezelf verwacht, zo zie je maar........ :?
#37241 door paulter_geist
03 aug 2005, 09:48
Choekiewoekie schreef:Vegetarisch was errug moeilijk uit te leggen.....
Is dat in :flag111: en :flag17: anders dan? Dat uitleggen?

Choekiewoekie schreef:Het betekende eigenlijk drie weken lang ei. Goed, ik zal niet te veel klagen, maar dat was niet helemaal mijn ding. Mijn vriend heeft wel veel ei gegeten, ik geloof wel 50 eieren in drie weken ofzo.
Meestal werd het ei gefrituurd, dus blubberwit en blubbereigeel, very scary! Ik heb zelfs een paar keer vis gegeten....... of vlees uit een soepje gevist als ik errug veel trek had. Dat had ik niet van mezelf verwacht, zo zie je maar........ :?

Goed dat jij waarschijnlijk niet wist dat eieren in Cuba massaal uit de VS (!) komen. Dan had je wegens je (in mijn ogen nobele) principes helemaal niets meer kunnen eten :wink:.

#37351 door Anni
03 aug 2005, 17:41
Ben je geen vegetarische restaurants dan tegen gekomen? Die zijn er namelijk wel alleen niet zo makkelijk te vinden en heel dun gezaaid. De regering probeert mensen gezonder te laten eten en promoot het eten van groenten. In havana zijn er zeker een paar vego restaurants (tenminste waren er, maar ze schijnen een kort leven te hebben). Ook zijn er wat peso cubano restaurant plekken (vegetarisch!) waar de regering het eten van groentes probeert te promoten. En ook bij overheids instanties zijn ze bezig vego voer aan de mensen aan te smeren, alhoewel Cubanen daar niet super open voor staan. 2 kantines bijvoorbeeld ééntje met rijst en bonen en ééntje met alleen vego voer. Een voorbeeldje! In las terrazas zit een vegetarisch restaurant met echt heel erg lekker eten, waar de gemeenschaps mensen in peso cubano kunnen betalen. Er is dan 1 tafeltje die gereserveerd kan worden door de gemeenschaps mensen (mits op tijd). Het eten was er net zo duur of nog goedkoper dan bij de cafetaria, maar bijna niemand van de gemeenschap had er gegeten, want het was toch niet het eten wat ze gewend waren en ze gingen dan liever naar de cafetaria toe! (en daar hadden ze allemaal wel vaker gegeten!)

#51409 door mikedreado
04 feb 2006, 12:06
afgelopen
Laatst bijgewerkt door mikedreado op 04 feb 2006, 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.

#51410 door mikedreado
04 feb 2006, 12:06
afgelopen zomer was er in Vedado (Havana) nog een vegetarisch restaurant. Zit op de hoek (ik geloof op de kruizing van San Lázaro en Calzada de Infanta).
Mijn ervaring is dat er veel met varkensvet gebakken wordt, ook rijst.
Neem dus alleen gekookte rijst om zeker te zijn.
Congrí of moros y cristianos (reist en bruine bonen) bevat varkensvet.

#76628 door tea
15 sep 2008, 00:10
en hoe lijkt het nu.... of ga ik de komende weken veel fruit eten :wink: