Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#111209 door mel
27 okt 2015, 18:02
Hallo,

Ik dacht dat ik had gevonden waar ik echte Cubaanse koffie en een koffiezetapparaatje kon kopen, hier dus : cubanfoodmarket.com ......tot ik de prijs zag om te verzenden :( :(
Weet iemand een alternatief dichter bij??

Waarvoor dank

gr
#111211 door Jogo
28 okt 2015, 08:50
Je bedoeld zo'n cafetera? Die hebben ze hier gewoon bij de Blokker en de Hema... :wink:
#111213 door HijodelMundo
28 okt 2015, 10:03
En cubaanse koffie is leuk voor het idee, maar in Nederland is hij net zo goed of zelfs beter. Meestal ook nog eens goedkoper. En als je de echte cubaanse "koffie" wilt, zeg maar de koffie die het volk via de rantsoenwinkeltjes koopt, weet dan dat die voor +/- 50% uit erwten bestaat.

Oftewel hier zo'n apparaat kopen en er espresso koffie indoen en je hebt een heerlijk bakkie!

Hijo
#111217 door Encantó
28 okt 2015, 14:33
artikeltje uit het Cuba-boek:

tegenvallende koffieoogst (2013)

Nauwelijks 6.211 ton. Dat is de hoeveelheid koffie die het afgelopen seizoen in Cuba werd geproduceerd. Het is meteen de laagste hoeveelheid sinds 100 jaar en bijna 15% minder dan het vorige seizoen. De tegenvallende koffieoogst van 2013 werd veroorzaakt door orkaan Sandy. De meeste koffieplantages liggen immers in het oosten, waar de orkaan lelijk heeft huisgehouden.

In Cuba wordt al langer meer koffie gedronken dan het land zelf kan opbrengen. Zo werd er in 2013 voor een bedrag van 38.000.000 dollar aan koffie geïmporteerd uit Vietnam . Dat zou kunnen overeenkomen met ongeveer 2.000 ton, bijna 1/3 van de eigen productie.

export van kwaliteitskoffie

Toch slaagt Cuba erin om koffie te exporteren naar landen als Japan, Frankrijk en Duitsland. Het gaat hier vooral om koffie van the type Arabica. Voor eigen gebruik wordt een goedkopere soort geïmporteerd . Om de kosten te drukken wordt daar nog cichorei aan toegevoegd. Cichorei is afkomstig van de geroosterde wortel van de cichoreiplant (familie van witloof).

plantages

Koffie kan het jaar rond worden geoogst, maar in de praktijk loopt het oogstseizoen van september tot januari. Het grootste deel van de koffie komt uit de Sierra Maestra, de Sierra de Nipe en de Sierra Cristal (Baracoa). Daarbuiten zijn er nog velden in het Escambraygebergte (Cienfuegos, Trinidad, Villa Clara) en in mindere mate in de Sierra del Rosaria in de buurt van Pinar del Rio.

Stimulering van de productie

In 1959 bedroeg de jaarproductie 60.000 ton. Daarna nam de omvang van de oogst gestaag af tot nauwelijks 10% van dit cijfer. Maar nu heeft de Cubaanse regering koffie aangeduid als 'groeiteelt' in het kader van de inspanningen om de import van voedsel te beperken.

Er zal extra aandacht gaan naar de koffieproductie waarbij planmatige maatregelen en oogsten worden vooropgesteld. Daartoe werden o.a. oude koffieplantages aan Cubanen verpacht. Sedert 2010 werden zo meer dan 30.000 hectaren gerevitaliseerd. Het doel voor 2014 is om nog eens 8500 hectaren toe te voegen aan dit areaal.

Volgens lokale geruchte verkopen de boeren ook direct op de zwarte markt. Door de verhoging van de aankoopprijs met een factor 3 hoopt de regering hier een einde aan te maken en tevens de productie op te drijven.

vooruitzichten voor 2015 (in 2013)

De regering had, voor de komst van Sandy, een toename van de oogst tot 30.000 ton vooropgesteld in 2015. Het spreekt voor zich dat deze doelstelling door de orkaan niet zal worden gehaald.

Het nationale koffiegebruik ligt 42 % boven het mondiaal gemiddelde. Cubanen zijn koffiedrinkers.
#111220 door Ukraina
28 okt 2015, 19:56
Ik kreeg de indruk dat de gebruikte koffiedrab weer word verkocht en zo een aantal keren hergebruikt, eventueel versterkt met cichorei.
Sfeer en gezelschap zorgden er wel voor dat ie in Cuba beter smaakte dan dat van Starbucks.
#111222 door HijodelMundo
28 okt 2015, 23:17
A mij is altijd gezegd dat het voor 50% ligado met Chicharo is. Chicharo = Spliterwten.

Ook cubanen zelf branden zelf nog erwten om dat met koffie te mengen...

Maar eerlijk is eerlijk ik heb het nooit op echtheid laten testen en dit voor waar aangenomen. Zuivere koffie is het iig niet.

Hijo
#111223 door Encantó
29 okt 2015, 17:23
Het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt.

http://www.bbc.com/mundo/noticias/2011/05/110505_video_cuba_cafe_mezcla_chicharo_jg.shtml

Na wat zoekwerk op het www blijkt deze koffiesamenstelling café + chicharo een Cubaanse exclusiviteit. Dan rijst bij mij het vermoeden dat men oorspronkelijk 'cichoria' (cichorei) in gedachte had, maar naar goede Cubaanse gewoonte is dat waarschijnlijk verbasterd en uiteindelijk geschreven en begrepen als chicharo?

Bij cichorei wordt de ondergrondse wortel geroosterd en vermalen om daarna met echt koffiepoeder te mengen (koffiesurrogaat).
Bij chicharo worden de bovengrondse erwten uit hun vruchtschil gehaald (spliterwten), geroosterd, gemalen en aan de koffie toegevoegd. Alleen... dat roosteren blijkt niet simpel (omdat erwten als popcorn kunnen 'poppen').

Maar in het Spaans heet een spliterwt normaal toch guisante o arveja partido/a :?