Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#107119 door Joop_Siroop
25 apr 2014, 13:10
Varken aan het spit in NL - Puerco asado

Na een hoop gezoek naar een (betaalbaar) varkensspit uiteindelijk voor een hele simpele opstelling gekozen.
Een stalen pijp (diameter 35mm, wanddikte 1,5mm) van 2,5 meter (had iets langer gemogen)
Wat gaten er in geboord om varken te fixeren met ijzerdraad en dwarsstangetjes
Deze pijp met varken opgehangen aan nylonkoord.

Afbeelding

Afbeelding
#107120 door mambize
25 apr 2014, 13:46
ha ha. Inderdaad een simpele opstelling, maar wel een heel goeie vermoed ik..

Bij de familie in Cuba zijn ze 'eindelijk' in een verder gezet stadium:
Een oude motor die ergens af is gevallen, enkele tandwieltjes en 2 kabeltjes voor de verbinding met het electriciteitsnet maken het gebruik van "de domste van de familie", "de zatste" of "de toerist die persé eens aan het varken wil draaien" (of combinatie van de drie) onnodig.

Afbeelding
#107142 door sandersh
29 apr 2014, 01:01
Even iets over de Nederlandse opstelling.
Buis, gaatjes en ijzerdraad kan ik volgen.
Waar ik me een beetje zorgen over maak, is het ophang systeem van NYLON draad.
De combinatie nylon en vuur bevalt mij niet. Beetje vet varkentje kan bij verhitting gaan druipen in het vuur waardoor er razendsnel een steekvlam ontstaat. Wind erbij en de vlam gaat richting nylon. Aju, ophang systeem. :firestarter: :hothot:
Zou je die nylon koorden niet kunnen vervangen door twee metalen kettingen?
Of is dit een typisch mannending en horen vrouwen zich hier eigenlijk niet mee te bemoeien?
#108021 door holantina71
29 jul 2014, 08:47
Waaaaaaawww...mijn dag kan niet meer kapot... hehehehe.... :D :D :D het is de eerste keer dat ik dit zie, een varken aan het spit in NL. Ik krijg er meteen zin in...jammer dat ik zo'n klein tuintje heb :-( ... Mooi gedaan, Joop! Doe je dit elk jaar of was het maar voor een keertje?