Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#106527 door Jeanne13
18 feb 2014, 21:39
We constateerden dat het Cubaanse eten in de casa's wat eenzijdig is en weinig creaties kent. Als je niet bijstuurt krijg je dagen achter elkaar dezelfde salade, rijst met bonen en de keuze uit kip/vis/varkensvlees. Ik keek in de stalletjes en op de markjes en zag dat er veel meer aanbod was, bv. paprika, pompoen, biet en ui. Maniok en zoete aardappelen. Helaas geen verse kruiden maar wel veel zout. En elke dag een ei is slecht voor het cholesterolgehalte.
De gedachte bekroop me om eens samen met de kokkin in de casa te gaan koken. Zou dat een belediging voor haar zijn?
Echter als je kennis en kunde gaat combineren ontstaat er mogelijk een hele aantrekkelijk keuken. Tenslotte hebben we in NL ook flink geprofiteerd van de buitenlandse keukens.
Wat te denken van het meenemen van zaden uit NL (mag dat?), zaaitechnieken overdragen en samen een tuintje aanleggen met nieuwe groentes. Is de grond er geschikt voor (te maken)? Als er tabaksplanten groeien dan lukt het andere mogelijk ook wel. Denk je dat er vanuit de Cubaan interesse voor is? Wie reageert?

#106534 door sandersh
19 feb 2014, 01:35
Het wemelt in Cuba van de moestuinen, volkstuinen, groente-velden.
Natuurlijk is het daar mogelijk allerlei verschillende groentes te verbouwen.
Kijk naar het buur-eiland Jamaica. Zelfde klimaat, andere producten.
Inderdaad is het een probleem in Cuba dat er een beperkt aanbod van zaden is.
Een veel groter probleem is echter dat ik betwijfel of mensen werkelijk belangstelling hebben voor andere manieren van koken. Cubanen vinden hun eigen eten heerlijk.
Als ik Cubanen in Amsterdam door de supermarkt zie lopen, is hun kar wederom gevuld met bonen, uien, tomaten en wit brood. Geloof me, in die supermarkt zijn heel veel andere dingen te koop.
De basis van de Cubaanse keuken is Spaans/Afrikaans. Heel simpel. Op het platteland van Spanje bestaat de salade ook nu nog uit een sneu bord tomaten en gesneden groente, met daarnaast een flesje olie en azijn.
In Cuba kook ik altijd zelf. Met dezelfde ingredienten die zij gebruiken + mijn eigen potjes kruiden, maak ik totaal andere dingen. Iedereen om me heen kijkt vol belangstelling naar wat ik doe. Ze mogen mee eten zoveel ze willen. Of ze daarna mijn manier van koken overnemen, betwijfel ik.
Het zou kunnen dat je iemand ontmoet die enthousiast wordt om van jou andere kooktechnieken te leren. Naar die persoon zal je moeten zoeken.

#106539 door HijodelMundo
19 feb 2014, 17:10
Wat de boer niet kent dat vreet ie niet...

Mijn schoonmoeder vond mijn pasta heerlijk, totdat ze zag dat ik in de tomatensaus rode wijn mieterde... Bord laten staan

Saludos,

Hijo

#106614 door raphael
24 feb 2014, 23:15
Na 55 jaar libreta, rijst, bonen, kip en eieren wat wil je :(
De laatste jaren zijn er weer bij de agros, uitgestorven groenten zoals sperziebonen,aubergine, bloemkool maar behalve duur zijn ze totaal onbekend voor de jongste generatie ( die van de pizza van 10 pesos en de geknipte overgekookte spaghetti ) die niet gewend aan zijn.

De basis van het Cubaanse keuken is de sofrito gemaakt met knoflook, ui, paprika, comijn, zwarte peper en oregano heel vaak met tomatensaus.

Sommige mensen gebruiken ook cilantro en laatst ajo de la montaña.

We vinden inderdaad niets lekkerder vaak willen we ook niets anders maar alle mensen die hier in NL, onze zwarte bonen, picadillo, frituras de malanga hebben gegeten (met bovengenoemde ingredienten gemaakt) vonden ze ook heel lekker.

Er zijn ook mensen op Cuba, meestal diegene van de hogere klassen die genoeg hebben van de repetitieve en beperkte Cubaanse gerechten, die open staan voor nieuwe dingen. Ze hebben genoeg geld om nieuwe ( vaak heel dure) dingen te proberen.

Wat zijn de favoriete Cubaanse gerechten voor onze NL Cubaforum leden? Ik ben benieuwd.

#106619 door sandersh
25 feb 2014, 01:20
Raphael, wat je zegt over 55 jaar schaarste in Cuba is natuurlijk waar. Toch is dat niet helemaal de oorzaak van de beperkte manier van koken van de Cubanen.
Van dezelfde wortel, ananas, bieslook, citroen en olie die mijn Cubaanse vriendinnen kopen op de lokale markt, kan ik een heerlijk frisse salade maken. Heel eenvoudig. Kip kan je op zoveel verschillende manieren bereiden, hoeft niet duur te zijn en je hebt er niet veel moeilijke ingredienten voor nodig (gooi er een sinaasappel en rode peper doorheen, niet ingewikkeld of duur, oh zo lekker). Ook met rijst kan je van alles doen. Kook het eens in kokosmelk, met een kruidnagel en laurierblad, mmmm, je keuken ruikt meteen naar India.

Je vraagt je af wat wij lekker vinden in Cuba.
Ik vind een aantal producten goed. De groente is onbespoten, dat proef je.
-Als je zelf naar de groentetuinen gaat, kan je aan de zijkant van de velden in hun winkeltje kersverse groente kopen.-
In de omgeving van Baracoa kan je in bepaalde seizoenen fantastische kleine gele mango's vinden. In Trinidad kan je langs de weg mooie avocado's kopen.
Yoghurt van het platteland die ik in Havana 'via via' in literflessen koop, is dun maar heerlijk. Ook heb ik een plek ontdekt waar je uitgeperste sinaasappels per literfles kunt kopen in Havana. Onverdund!
Zandkoekjes die mensen vanuit hun huis verkopen, zijn vaak lekker.
Koffie uit een espresso-potje is goed.
Gerechten met garnalen kunnen redelijk te eten zijn als er verse olie gebruikt is.
Soms is verse kippensoep (beetje boers bereid) goed.
#106906 door mov
24 maart 2014, 13:36
Hoi allemaal,

Ik moet mij aansluiten bij sandersh in deze. Mijn cubaanse vrouw is erg moeilijk te verleiden om iets te eten wat ze niet kent. Het liefst koopt ze 'bekende' producten op de zwarte markt in Beverwijk en kookt ze zelf. Als ik niet af en toe iets zou aanbieden zouden we nooit wat anders eten. Nu moet ik natuurlijk wel ter verdediging zeggen dat iemand die 42 jaar van het aanbod van de Libreta heeft gegeten waarschijnlijk helemaal overdonderd wordt door de keuzes in de plaatstelijke Vomar/AH. Paar uitzonderingen die ze wel waardeerde:
- Mosselen
- Gebakken vis, Kibbeling
- Pizza
- Patat (alleen mayonaise vind ze vies)
- Chips
- Gek op druiven, daar kreeg ze geen genoeg van
- Witte wijn, heerlijk vind ze dat, gelukkig stop ze wel na twee glazen :)
- Na wat aarzeling vondt ze stroopwafels en appeltaart wel lekker

En haar onbetwiste nummer 1 in nederland, KFC, gelukkiger kan je haar niet maken.

Wat mij verder opvalt is het absoluut ontbreken van enig vorm van pittigheid. Ze kan echt voor geen meter tegen chili-pepers.
Ik snap daar eigenlijk weinig van, Mexico en Jamaica gebruikt wel veel chili-pepers? Iemand die daar een antwoord op heeft?

Ik vind eigenlijk alles lekker op Cuba, mijn vrouw doet altijd ontzettend haar best en ik ben tevreden. Ja, het is wat eenzijdig, Ja het is veel
rijst. Maar het enorme aanbod van fruit maakt veel goed.

Oh, een laatste tip, een cubaan houdt niet, let wel NIET van Zuurkool.

MvG,
mov
#106908 door sandersh
24 maart 2014, 14:16
Het antwoord is; ja. In Jamaica worden pepertjes gebruikt. In Nederland kan je zelfs de flesjes 'Jamaica's Pride Hot Pepper Sauce' kopen. Die staan in Jamaica standaard op tafel. De invloed qua koken komt in Jamaica van de Britten. Traditioneel is de keuken uit de UK niet heet. Maar ze werden gelukkig beinvloed door hun andere kolonie; India. Een top-land wat betreft duizenden variaties van spicey food. Vandaar.
In Mexico zijn ook allerlei rode pepersauzen te vinden.
#106909 door mov
24 maart 2014, 14:54
Hoi Sandersh,

De chili komt uit zuid-amerika en was onderdeel van de keukens in zuid en midden-amerika lang voordat de eerste westerlingen er waren. Ik neem aan dat deze op een of andere manier niet van nature (of nauwelijks) op cuba voorkwam. Ik kan er geen andere verklaring voor vinden. Ook in oude teksten van kolonisten over de indianen in Cuba (Siboney en Arawakken) ben ik nooit verwijzingen tegengekomen over chili. Dit in tegenstelling tot oude teksten die bekend zijn over bijvoorbeeld Mexico. (Bron Authentic Mexican, Door Mr. Rick Bayless)

De link UK => India => Britse caribische eilanden had ik zelf nog niet bedacht. Ik ken de pepersauzen en vind ze heerlijk. Dit geld niet voor mijn cubaanse ega, die vind dingen al snel veel te pittig.

MvG,
mov
#106910 door sandersh
24 maart 2014, 15:44
Ben je wel eens in Trinidad geweest? Ook een vml Britse kolonie. Barstensvol Hindoestanen die daar in de 18e eeuw kwamen werken als contract arbeiders. Schitterend eiland, met heerlijk pittig eten.

Wel gek dat de rode peper de naam:'Habanero' (=uit Havana afkomstig) draagt.
Ik heb het opgezocht. Wikipedia zegt dat rode peper van oorsprong uit China kwam. Vanuit Havana werd deze peper verhandeld, nadat de Europeanen het fenomeen peper ontdekt hadden. Deze handel was waarschijnlijk de rede waarom de rode peper 'Habanero' genoemd werd. In Yucatan groeide snoeihete oranje en gele peper. In overige Caribische eilanden werd en wordt nog steeds rode peper verbouwd.
#106920 door HijodelMundo
25 maart 2014, 18:50
Ik heb juist eens meegekregen dat de Habaneros uit Java kwamen en door foute uitspraak als Habanero op de markt in Mexico kwamen. Ik vindt jou uitleg ook erg waarschijnlijk. Een ding is zeker deze peper kwam niet uit Habana noch uit Cuba.

EEn goede Congri, Cocote asado (schouder van het varken), Ropa vieja, goede garnalen... Heerlijk!

Mijn voruw vindt tot dusverre alles in europa heerlijk. Ze eet echt alles behalve (zo goed als) rauw vlees en als ze ergens een eidoooier rauw in ziet gaan hoeft het van haar ook al niet i.e. Cesarsalad of spiegeleitje. Grappig dat dan de zefsgemaakt mayonaise dan wel gretig aftrek vindt (dat is anders zegt ze dan).

Verder gaat erin als kettelapper: Haring; broccoli; witlof; boerenkool; kaasfondue; couscous; en zo kan ik nog wel even bezig blijven... noem maar op!

Hijo
#106924 door sandersh
26 maart 2014, 01:31
Hijo, zou kunnen die spraakverwarring: 'Javaneros'. De oorsprong van de rode peper ligt echter in China. Kan natuurlijk makkelijk naar Java geexporteerd zijn. Daar groeien nog steeds de meest venijnige pepers. Havana was al vanaf begin 16e eeuw een grote doorvoerhaven. Daar kwamen allerlei specerijen langs. In houten zeilboten werd dit verder vervoerd naar Europa. Blijf het gek vinden dat die kruiden niet in de Cubaanse keukens en moestuinen terecht kwamen.
#106993 door holantina71
04 apr 2014, 14:15
Na bijna 20 jaar in NL heb ik inmiddels van alles gezien. Ik ben het eens met Raphael, na 55 jaar libreta is de Cubaanse keuken verarmd en als gevog daarvan zijn de smaakpapillen van de Cubanen aan atrofie gaan lijden :-P Ik ken Cubanen die niets lusten maar rijst, bonen enz. en Cubanen die van alles lusten en proeven. Ook heb ik Nederlanders 4 borden van mijn vader's beste Arroz Imperial achter elkaar zien eten. En weer hebben andere Nederlanders hetzelfde arroz laten staan of heb ik ze met heeeele lange tanden zien eten. En geloof me...mijn vader kan voortreffelijk koken! Daar lag het niet aan. Wat ik wel raar vind is dat Cubanen bepaalde tuinkruiden zoals sereh (dit heet in Cuba caña/yerba santa ) salie (salvia) of hierba buena (pepermunt) alleen in de thee gebruiken en niet in gerechten verwerken. Maar goed, elke land kent zijn eigen gebruiken. Ik kom gelukkig uit een Cubaanse familie waar men ontzettend gevarieerd kookt. Mocht mijn familie een keer een casa particular beginnen, krijgen jullie allemaal daar het adres van.... gevarieerd eten gegarandeerd!