Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#98854 door punto.nl
29 mei 2012, 20:13
Veel rijst en bonen met een stukje kip of varken en natuurlijk asados op dit forum maar is er ook vis? Ik zou verwachten van wel en wat zijn dan de specialiteiten? Zijn er ook visrestaurants, paladars of kramen aan te bevelen?

#98856 door Joop_Siroop
29 mei 2012, 21:47
Camaguey:
Op de rotonde bij el Dimar staat dagelijks een mannetje met ostiones.
Kost 5 pesos maar dan heb je ook wat...
Ik neem er meestal 2
Zelf lemon, picante en zout naar smaak toevoegen

En de wijk la Guernica zit in Calle B het paladar van Luly, al bijna 20 jaar.
De pargo daar is onovertroffen. Misschien het beste met witte rijst maar
ik bestel met de arroz frito especial! (in Cuc)

Bariga llena, corazon contento!!!

En la Caridad zit het visrestaurant La Paella.
Een sfeervol familierestaurant met alles wat op vis lijkt op de kaart.
De dames van de bediening zetten steeds een tafeltje voor mij op het
krakkemikkig balkon en houden me daarna gezelschap als het niet te
druk is. Een aanrader (in mn).

#98857 door Tijn
30 mei 2012, 06:34
Aanvulling op Camaguey, een paar blokken ten zuiden van Parque Agramonte zit El Solar. (MN). Bestel de rauwe kreeft een dag van tevoren en je hebt een unieke smaakbelevenis.

#98860 door Joop_Siroop
30 mei 2012, 09:51
De zeer sympathieke eigenaar van El Solar, José, heeft zelfs aguacate
buiten het seizoen. Twee borden besteld tijdens mijn kennismaking met
deze kleine paladar (4 tafeltjes in het open gedeelte en nog eens 4 in het
afgesloten gedeelte ernaast). De vis was redelijk.

Minder was dat José al rokend bij me kwam zitten. Daar ga ik bijna van
over m'n nek als ik ga eten.

#98864 door carino
30 mei 2012, 12:02
Paladar El Colonial in Baracoa. Heb daar diverse malen heerlijk gegeten.
Alles vers, zelfs de tiburón! ;-)
Adres: José Martí 123

#98871 door punto.nl
30 mei 2012, 22:12
bedankt Joop en Tijn voor de tips. We kunnen ze helaas niet allemaal uitproberen omdat we maar 1 dag in Camaguey zijn op doorreis van Santiago naar Trinidad, Cienfuegos, Soroa, Viñales en Havana. Weten jullie daar ook nog enkele goede eetgelegenheden met vis?
Weleens barracuda gegeten ergens?

#98873 door carino
31 mei 2012, 11:58
punto.nl schreef:bedankt Joop en Tijn voor de tips.
Ok, ik wist niet dat je alleen in Camaguey geinteresseerd was. Evengoed graag gedaan.
In Santiago weet ik ook wel wat maar die zoek je zelf maar op. :lol:

#98874 door Joop_Siroop
31 mei 2012, 12:12
jajaja
comico

#98878 door punto.nl
31 mei 2012, 17:40
Ahh..., por supuesto tambien gracias, Carino comico.

#98890 door carino
01 jun 2012, 14:50
Als je in Santiago bent kun je het best proberen:

Restaurant 1900, in een mooi coloniaal huis op Bartolome Maso #354 tussen Pio Rosado en Hartmann (Centro).
Eten is niet super maar gewoon goed (voor cubaanse begrippen). Hangt er een beetje vanaf wat aanbod aan ingredienten is op die dag (zoals overal in Cuba trouwens)

Restaurant Zunzun, in een mooie coloniale villa op Avenida Manduley #159 (Vista Alegre)
Het eten is ook niet top maar wel lekker en ze hebben vaak verse vis.

Restaurant El Cayo, op het eilandje Cayo Granma. Mooi aan het water. Heel goed eten. Veel vis.

Als je luxe, op z'n europees wilt eten: Restaurant La Isabélica
In de patio van Hotel Meliá Santiago de Cuba, Avenida de las Américas.

#98891 door carino
01 jun 2012, 15:10
Oh ja, dan heb je ook nog Dimar op Avenida de las Americas.
Halverwege, iets voorbij het honkbal stadion aan de overkant.
Niet een restaurant maar meer een Cafetería.
Een ruim terras in de schaduw op een heuveltje, heerlijk koel (lekker als het hoog zomer is).
Alleen maar vis. Dus lekker lunchen daar.
De kok bakt de vis heel goed, d.w.z: kort.
Vaak houden cubanen van lekker doorbakken waardoor de vis veel te droog wordt.

#98892 door punto.nl
01 jun 2012, 20:11
Super, in Santiago gaan we die zeker proberen. Voor een vissie doen we veel en zeker als je daar lekker koel kan zitten want we zijn juist in de zomer een paar dagen daar tijdens het Carnaval.
Luxe europees eten doen we wel weer hier. We willen het echt op z'n Cubaans beleven.

#98895 door Tijn
02 jun 2012, 14:07
Cubanen mogen officieel geen vis eten Punto :)...(ja ik weet dat het iets ingewikkelder ligt dan dat) dus als je het op zijn Cubaans wilt doen...

#98896 door Elisabeth
02 jun 2012, 19:00
Geloof er niets van Punto, natuurlijk mogen Cubanen vis eten. Die is zelfs behoorlijk goedkoop voor nationaal geld te verwerven (in speciale winkels waar in principe alleen Cubanen met hun carné mogen inkopen). Alleen vinden heel veel Cubanen vis helemaal niet lekker. Ze eten liever van het vet druipend varkensvlees.

Wat niet mag:
    vissen in een bootje op zee als je daar geen vergunning voor hebt
    mariscos (dus kreeft, langousten, mosselen enz. kopen of verkopen

Dus, Punto...doe het maar liever niet op z'n Cubaans. Dat is niet echt prettig en vakantie heb je dan al helemaal niet. Of wil je iedere dag alleen de hele dag rondrennen om een pondje rijst en een pondje bonen te vinden? En dan thuiskomen en er is geen gas, en/of geen electriciteit en ook het hout als laatste mogelijkheid is net op?!

#98897 door Elisabeth
02 jun 2012, 19:12
Nog even ter aanvulling:

ongeveer 1-2 straten achter het restaurant dat Cariño aan de Avenida de las Americas noemt is een Paladar met trouwens alleen een nationale vergunning maar dat mag de pret niet drukken. Die vrouwen koken goed en zijn helemaal niet duur. Ook daar zit je lekker aan de voor- of zijkant van het huis in de schaduw. Het is een hele rustige straat. Als ik me goed herinner Calle 8 tussen B en C, in het Reparto Sueño dus.

Verder vind ik het restaurant op Cayo Granma een heel goede aanbeveling. Voor Cubaanse begrippen behoorlijk goed eten en je zit er heerlijk met een weids uitzicht over de hele baai.

Ook de Baturro vlak bij het Parque Céspedes heeft goed eten. De zaak is net helemaal opgeknapt van binnen.

#98898 door sandersh
03 jun 2012, 00:50
Over het algemeen is eten in Cuba een drama. Als je een vakantie wilt hebben met culinaire hoogstandjes moet je naar Azie, Frankrijk of Italie, zeker niet naar Cuba. Ik las je bericht dat je daar graag wijn wilt drinken. Zou ik niet doen. Schakel over op rum, die is nergens zo lekker en betaalbaar als in Cuba. Overigens kan je in Havana in het winkelcentrum 'Galeria de Paseo', Calle 1 & Paseo, op de eerste verdieping in de supermarkt, allerlei Spaanse wijnen kopen. Op dit moment is in Havana één vd beste restaurants; 'EL CARRUAJE', Calle 200, nr 2104. tussen calle 21 en 23. District Playa/Siboney.
Reserveren is aan te raden; 535-2635144.

Schrijf je na afloop van je reis op dit forum hoe het je vergaan is? Ik ben benieuwd! Fijne tijd!!

#98899 door sandersh
03 jun 2012, 01:18
Nog iets. Als je in Vinales bent, ga 25 km noordwaarts, naar PUERTO ESPERANZA. Dat is een klein vissersdorp met een haven en een disco in de openlucht. Daar is een goed restaurant + 1 slaapplek bij MARIBEL.
Calle Maceo 56. Tel; 048-793799 (tevoren ff bellen). Verse grote gebakken vissen en kreeft. Vanuit de eettafel kijk je uit over haar eigen moestuin vol knapperig verse groente. Je kan er zowel lunchen als dineren. Neem wel zelf die fijne fles wijn mee..

#98903 door HijodelMundo
04 jun 2012, 00:19
Caruaje is aan het ' verhuizen'. Het adres wat jij noemt is dicht en en ze zouden verhuizen naar Vedado. Nog niet afgerond...

Saludos,

Hijo

#98908 door sandersh
04 jun 2012, 10:57
Goed te weten dat ze nu aan het verhuizen zijn, dank je Hijo!

#98911 door punto.nl
04 jun 2012, 12:59
Mooie reacties waarvoor dank. We gaan er zeker gebruik van maken en we gaan niet vissen of zelf koken. Dat visserdorp lijkt me de moeite waard om te bezoeken. Ik hoop dat het me lukt want erg veel tijd heb ik niet (totaal 19 dagen helaas).

De rum en de cocktails zijn onvermijdelijk in Cuba (ga ik zeker proeven) maar bij het eten is er niets beters dan een lekker glas wijn.
En Harriet een beter verslag dan dat van jou kan ik niet maken.

#98912 door sandersh
04 jun 2012, 13:21
Punto.nl, mag ik je ook nog aanraden onderweg een fles 'Santiago de Cuba' rum te kopen.
Als je die eenmaal hebt geproefd, hoef je daarna helemaal geen peperdure wijn meer aan te schaffen. Cocktails zitten in Cuba doorgaans boordevol suiker, maar misschien vind jij dat juist erg lekker?

Laat aub nu niet iedereen over me heen vallen met adviezen over andere merken rum, ik heb zelf een uitgebreid diepte onderzoek gedaan! Geloof me maar gewoon.

saludos, H

#98913 door Joop_Siroop
04 jun 2012, 14:01
sandersh schreef:... uitgebreid diepte onderzoek gedaan!...

Met scuba gear of gewoon te diep in het glaasje gekeken?
;-)

#98917 door punto.nl
05 jun 2012, 18:02
Harriet, ik geloof je direct want van rum heb ik geen sjoege, wel van wijn en die hoeft echt niet peperduur te zijn.
Drink je de rum puur of met cola of zoiets? En van zoete drankjes hou ik niet echt, maar ik moet een cocktail daar eerst nog wel even proeven.

#98929 door carino
08 jun 2012, 11:27
sandersh schreef:Punto.nl, mag ik je ook nog aanraden onderweg een fles 'Santiago de Cuba' rum te kopen.

Ron Santiago de Cuba is absoluut de beste rum, is ook mijn mening.
Zacht en een tikkeltje zoet (in de zin van rum of whisky "zoet").
Drink 'm puur evt. con cubito de hielo, solo uno! ;-)