Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#89648 door Lotte18
29 jun 2010, 19:42
Ik heb al een tijdje gezocht op internet naar wat men zoal eet op Cuba en wat betreft het diner is de informatie ruim voorhanden. Wat ik echter niet kan vinden is wat men gewend is te eten bij het ontbijt/de lunch. Wat kan men zoal verwachten in de casa particulares en de hotels?

Lotte

#89652 door quelindaescuba2000
29 jun 2010, 20:20
Alles! In het hotel is vaak een buffet( afhankelijk van de sterren hoeveelheid) in casa particulares denk ik dat je mer tradiotioneel kan verwachten maar lunch kan van alles zijn broodje/sandwich maar ook rijst met bonen. ontbij in hotels vaak internationaal dus van alles mogelijk in casas wellicht fruit, toast/brood/ ei.

#106120 door golds1
05 jan 2014, 20:07
Beste hotel buffet MELIA COHIBA, en el primer piso
#106141 door mov
07 jan 2014, 12:12
Hallo Lotte18,

Over het algemeen bestaat het onbijt in een casa particular uit cubaans geroosterde broodjes met ham en kaas (cubaanse tostie), gebakken eieren (tortilla), een of meer soorten fruit, vruchtensap, koffie en wanneer mogelijk melk.

Voor mij is dit als onbijt ruim voldoende, mocht je speciale wensen hebben dan kun je die natuurlijk altijd kenbaar maken. Dit dien je wel ruim van te voren doen, ze kunnen namelijk niet even naar de Albert Heijn lopen voor je :)

Zo ziet het het onbijt er uit in Casa Villa Lois:

Afbeelding

Vooral de verse vruchtensappen en fruit zijn voor mij altijd een traktatie.

#106143 door Joop_Siroop
07 jan 2014, 13:18
Dat ziet er inderdaad uit als een typisch Cubaans ontbijt. De kaas is heel
anders dan wat je in Nederland gewend bent. Je moet er van houden, ik
vind het wel lekker. De ham is ham maar ook wat anders dan in NL ;-)

Koffie drink ik in Nederland niet maar in Cuba soms wel, die is echt lekker,
tenminste de corto, zeg maar de expresso. Heel klein beetje maar extra
sterk. De geserveerde melk is meestal warm en bedoelt voor in de koffie.

De echte lekkernij is het fruit. Een kan met sap van mango, ananas, fruta
bomba, guayaba ... heerlijk. En gesneden fruit. Heerlijk, luv it!!

Als je liefhebben van bruin brood bent heb je ook pech. Het meeste brood
is wit en voor onze buitenlandse gasten wordt het witste der witte broden
geserveerd. Vraag naar het (goedkoopste) brood dat de Cubanen zelf
eten, de bolletjes. Daar zit nog iets van structuur in.

Afbeelding

(ja, inderdaad: dat is de plaza de la revolucion in Habana op de achtergrond)

#106148 door CalleObispo
07 jan 2014, 19:04
Voorbeeld van een commercieel ontbijt bij pan.com in Guanabo afgelopen februari.

Afbeelding

Eitjes in diverse varianten verkrijgbaar, cafe americano en jus d'orange.Kosten 5 Euro.

Goed dat de kids eens een keer meegaan, dan maak ik tenminste foto's van een ontbijt...

#106149 door sandersh
08 jan 2014, 00:41
Let op! In verse vruchtensap wordt altijd een fikse hoeveelheid suiker gegooid.
Als je daar niet van houdt, vraag tijdig aan degene die het ontbijt maakt om aub geen suiker toe te voegen.
Hetzelfde geldt voor koffie. Cubanen maken koffie in een espresso potje. Nadat de koffie omhoog geprutteld is, gooien ze er suiker bij, IN het potje. Het is verstandig om naar koffie zonder suiker te vragen, als je dat lekkerder vindt.
In Havana zijn een paar bakkers die op bepaalde tijdstippen -licht-bruin brood verkopen. Ook in Trinidad is een bakker met bruine bolletjes.
Cubaanse culinaire prestaties zijn zeer matig.
Als je speciale wensen hebt, kan je het beste vragen of je aan degene in de keuken mag uitleggen wat je graag zou willen. Bv eerst tomaten bakken en daarna pas het eitje erboven breken, dat soort dingen zijn niet vanzelfsprekend. Meestal vindt degene die kookt het erg leuk om een nieuwe methode te leren.

#106151 door HijodelMundo
08 jan 2014, 07:56
Ik noem dat beige brood...

#106162 door Robert
08 jan 2014, 14:37
Mijn ervaring met het brood van de libreta is het volgende.
Erg verschillend qua plaats, mede afhankelijk van welke ingrediënten worden gejat door de bereiders om te verpatsen aan particuliere verkopers en hoe de opslag is van de ingrediënten, maar bijna altijd moet je ze vrijwel direct opeten aangezien je de volgende dag het brood kunt gebruiken als bouwmateriaal.
Nu is het feit dat ook in NL een heel klein gedeelte van wat je eet uit insecten bestaat, ik heb het idee dat dat voor Cuba uit meerdere procenten bestaat en de kleur kan zomaar van gemalen insecten (kakkerlakken of iets dergelijks) komen. Eet smakelijk.
Ik heb hier ook wel eens pannenkoeken gebakken van meel met leven en mits goed gebakken kan het weinig kwaad, je moet het alleen niet weten daar het idee niet goed ligt in onze westerse hoofden.. :wink:

#106163 door tfhfony
08 jan 2014, 15:14
Het ontbijt zoals bij Casa Villa Lois, herken ik ook wel van onze Casa in Havanna. Al zat er bij ons wat meer verschillend fruit bij.
En die fruitsappen: inderdaad heerlijk!
De kaas & ham... Tja... Het was ff wennen zal ik maar zeggen ;-)

#106164 door sandersh
08 jan 2014, 20:18
Vermalen insecten-pootjes ben ik echt nog nooit in het 'beige brood' tegen gekomen. Piepkleine farao miertjes des te vaker. Die zijn in rijke getale aanwezig, overal in Cuba. Beste oplossing; alle levensmiddelen in de koelkast bewaren.
Er is hier en daar volkoren meel in de bakkerijen.
Als je geen beige brood kunt vinden en toch behoefte hebt aan volkoren, kan je in bepaalde supermarkten tegenwoordig volkoren crackers kopen.

#106166 door Joop_Siroop
09 jan 2014, 00:23
Wat is er mis met gemalen kakkerlakken???