Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#89306 door Lotte18
06 jun 2010, 21:07
Ik ga drie weken naar Cuba, en ik ben vegetarier, ik eet dus geen vlees maar ook geen vis. Ik vroeg me af hoe in Cuba de mogelijkheden voor vegetarisch eten zijn.

Lotte

#89308 door Joop_Siroop
06 jun 2010, 22:03
Hi Lotte, ik ben zelf geen vegetariër dus ik let ook niet veel op de vegetarische
mogelijkheden in Cuba. Maar ik heb in Cuba nog nooit ergens iets gezien dat
leek op een menu met vegetarisch eten. Daar komt bij dat Cubanen niet
bepaald dol zijn op groente en fruit. Als je vraagt om een salade dan krijg je
vaak iets met tomaten komkommer, sla en misschien nog wat anders.

Maar.... dat ligt natuurlijk allemaal aan waar je zoekt. In normale restaurants
is het moeilijk denk ik maar ik zag ook je vraag over casas particulares. Deze
mensen zijn over het algemeen bijzonder vriendelijk en zullen zich in alle
onmogelijke bochten wringen om je tevreden te krijgen (en zo wat extra geld
te verdienen). Als je vraagt om een olifanten biefstuk (niet erg logisch als
vegetariër) dan gaan ze op zoek voor je.

Ik ben dol op fruit en wil 's ochtends geen melk, koffie, brood, eitje, toestanden,
Ik wil fruit, hoe gevarieerder hoe beter. En je als je het vraagt krijg je het.
Dus maak een praatje met een kok die iets begrijpt van vegetariers en laat
je voorlichten over wat er aan groente en fruit is op Cuba.

Je bent Spaans aan het leren en dat zal je vakantie alleen maar leuker
maken. Cubanen zijn (over het algemeen) ontzettend vriendelijk en praten
bijna zonder uitzondering graag met toeristen. Hier heeft niemand tijd, daar
heeft iedereen alleen maar tijd.

Veel plezier in Cuba.

#89309 door Lotte18
06 jun 2010, 22:18
Hoi Joop,

Bedankt voor je aardige antwoord. Ik verheug me erg op mijn vakantie en ik ga zeker proberen om met de mensen van het casa particular/de kok te praten. Mijn Spaans is er zeker goed genoeg voor, alhoewel ik soms wel even iets heb van rustig aan, als ze zo snel praten. Mijn lerares is namelijk Colombiaans en die praat altijd (ook tegen personen met als moedertaal Spaans) heel rustig.

Het lijkt me fijn op een plek te zijn waar de mensen wat rustiger zijn, in Nederland is het wel erg gehaast af en toe. En wat ik tot nu toe gelezen/gezien heb van de Cubanen is over het algemeen positief.

Wat betreft het eten, ik denk dat het dan wel moet goedkomen. Ik ben opzich niet kieskeurig verder, maar het leek me gewoon vervelend om steeds nauwelijks iets te eten te hebben. Ik besef natuurlijk wel dat in Cuba zeker niet alle voedingsmiddelen ruim voorhanden zijn en dat ik zal moeten accepteren niet altijd een topmaaltijd te hebben

Lotte

#89327 door Elisabeth
07 jun 2010, 09:49
Lotte, ik raad je aan om het éen en ander uit Nederland mee te nemen, bijvoorbeeld Müesli, noten en andere meelproducten om zat van te worden. Tot 10 kg, apart verpakt (wel industriëel) mag het vrij worden ingevoerd.

In Cuba is normaal al weinig te krijgen en moet je dus nemen wat er wordt aangeboden. Zelfs met rijst moet je voorzichtig zijn want dat wordt vaak met varkensvet toebereidt.

In deze periode is er meestal wel genoeg fruit (mango's bijv.) en groente op de markt. Maar je zult of zelf moeten koken of naast de kokkin gaan staan opdat er niet toch nog iets in je eten terechtkomt wat je niet wilt. In Cuba is weinig begrip voor vegetariërs die door veel Cubanen als een beetje "zonderling" worden beschouwd.

#89346 door Eddy77
07 jun 2010, 17:09
Toen ik voor het eerst naar cuba ging, was ik nog vegetarier, ik ben daar begonnen weer vlees te eten, omdat er nauwelijks substituten waren of ik ze niet kon vinden.

Je kan vragen om soyagehakt, picadillo de soya, wat onderdeel uitmaakt van de libreta, verder veel eieren, kaas eten en melk drinken.

#89347 door Robert
07 jun 2010, 17:37
Voor de duidelijkheid dat "picadillo de soya" is absoluut niet vegetarisch, ok misschien 80 of 90% maar de rest is dierlijk, bloed en andere rest dingen.
Over kaas valt ook 1 en ander te zeggen.

#89710 door Lotte18
02 jul 2010, 17:13
Hmm zo te horen is het niet makkelijk, maar daar had ik al wel een beetje op gerekend.
Ik denk dat ik daar dan toch maar af en toe eens kip ga eten.
Ik heb deze week al weer wat kip geproefd om eraan te wennen (ik had 10 jaar geen kip gegeten), en gelukkig was het lekker.