Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114756 door koelkast2000
16 jul 2019, 22:52
De met mijn Cubaanse vrouw meegekomen dochter heeft een paspoort die geldig is tot juli 2021.
We wonen met zijn drieen sinds mei 2018 in Nederland.
Nu zie ik , dat de prorroga van dochterlief liep tot juni 2019.
Komend december zijn we van plan om met zijn drieen naar Cuba af te reizen.
Moeten we voor die tijd die prorroga nog verlengen?
Hoe gaat dat in zijn werk vanuit Nederland?
Alvast bedankt voor wat suggesties.
Koelie
#114757 door HijodelMundo
16 jul 2019, 23:24
Kan maar op een mnier en is heel simpel. Ga naar het consulaat in rotterdam. Daar wordt de prorroga geregeld. Kost wel wat meer dan in Cuba maar zonder komt ze Cuba niet in.

Succes ermee
#116743 door koelkast2000
25 feb 2021, 14:31
We naderen juli 2021 en je raadt het al, nu moet mijn Cubaanse dochter een nieuw paspoort hebben.
Dat is op dit moment een uitdaging, omdat de persoon, die dit behandelt bij de ambassade van Cuba in Nederland een vraag stelt, die ik niet kan beantwoorden. Het paspoort heeft men daar al toegestuurd gekregen door mij.
Het gaat om de " Classificacion migratoria al salir de Cuba" . Dit wordt aangevinkt op een pdf-formulier (Planilla_tramites_consulares).
Weet iemand, wat ik daar op moet antwoorden? Ik heb de situatie uitgelegd, dat ze nu een verblijfsvergunning heeft voor 5 jaar, maar daar neemt de betreffende ambtenaar geen genoegen mee.
Iemand?
#116750 door Jan Almeida B.
26 feb 2021, 01:40
Het schijnt dat er PVE moet aangekruist worden. PVE (permiso de viajar al exterior) is sinds de afschaf van de verplichte aanvraag om het land uit te mogen (carta blanca = permiso de salida para viajar) de standaard permissie van een pasaporte (dat iedereen kan aanvragen). Je gaat dat nergens terugvinden. Maar dat betekent ook dat je dochter op een toeristenvisum hier is.
#116752 door HijodelMundo
26 feb 2021, 08:08
Nee hoor Jan, mijn vrouw en dochter zijn hier niet op toeristen visum en zijn voor Cuba ook op basis van PVE weg en niet PRE.

Het Visum dat je Nederland hebt staat volledig los van de 'uitreisvergunning' die je van Cuba hebt.
#116754 door Jan Almeida B.
26 feb 2021, 10:33
Je hebt gelijk. Geen enkel land heeft interesse in de wetgeving van een ander land.

PRE werd in 2012 afgeschaft. Iemand die nu nog onder PRE in het buitenland is, heeft een aanvraag ingediend van vóór decreto-ley 302 (einde van de carta blanca).

Zou het niet beter zijn om een aanvraag RE te doen door je vrouw als ze eigendommen heeft in Cuba? Ze leeft nu buiten Cuba onder de standaardpermissie. Het schijnt dat Cuba aan de eigendomstitels knoeit als er geen RE is en de onderdaan langere tijd uit het land is. Terugreizen binnen elke 24 maanden kan dat niet helemaal voorkomen.
#116755 door koelkast2000
26 feb 2021, 11:26
Interessant idee, een RE aanvragen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Er doemt nog een gevaar dit jaar, namelijk het feit dat ze binnen 2 jaar Cuba moeten bezoeken.
Dat moet dan voor oktober dit jaar, want vorig jaar was er teveel Corona om aangenaam naar Cuba te gaan.
Dit jaar ziet er echter evenmin rooskleurig uit, hebben meer mensen hier last van?
Wat gebeurt er trouwens precies, als we oktober niet halen? Persoonlijke bezittingen bezit mijn vrouw niet echt meer, want haar huis is vorig jaar verkocht.
#116757 door Jan Almeida B.
26 feb 2021, 12:40
Een Cubaan die niet binnen de 24 maanden terugkeert verliest zijn residentie. Dit betekent dat hij/zij een aantal rechten verliest. Een RE kan dit deels voorkomen.

Omwille van covid-19 loopt er momenteel een uitstel tot 12 oktober van dit jaar. Als het niet lukt om voor 12 oktober terug te keren, vraag dan op tijd verlenging aan van deze 24 maanden.

RE of verlenging kunnen aangevraagd worden op de ambassade.
#116760 door koelkast2000
26 feb 2021, 16:29
Bedankt weer voor je antwoord, Jan.
Ik zie bij het lezen over het verliezen vd residentie, dat er voor een jaar uitstel was gegeven voor de Cubanen, die Cuba niet op tijd binnen 2 jaar konden herbezoeken. Het zou kunnen, dat dit weer gaat komen, natuurlijk, aangezien er qua Covid niet veel veranderd is. Nu is het idd een deadline van oktober 2021.
Het verliezen daarvan betekent dus het missen van enkele rechten, zoals betalen van niet-toeristische tarieven in ons geval. Maar betekent dit ook het recht op een Cubaans paspoort of het verlengen daarvan c.q. vd prorroga? Kunnen ze dan later dan nog wel naar Cuba reizen na het verliezen vd residentie?
Overigens, ik las op dit forum, dat in Belgie na 3 jaar daar gewoond te hebben, de BE residentie aangevraagd kan worden. Geldt dat ook voor Nederland? En kan men met het daaropvolgend binnenwandelend paspoort dan gewoon mee terug naar Cuba reizen?
Laatst bijgewerkt door koelkast2000 op 26 feb 2021, 17:15, in totaal 1 keer bewerkt.
#116761 door Prawo
26 feb 2021, 16:44
Overigens, kan men in Nederland na 3 jaar gewoon de NL residentie aanvragen met bijbehorend paspoort?

Ik neem aan dat met NL residentie een verblijfsvergunning wordt bedoeld.
In een gewone situatie is die verblijfsvergunning (na eerst een MVV te hebben gekregen) er al. Als het om een vergunning voor verblijf bij een NL partner of echtgenoot gaat kan na drie jaar naturalisatie tot Nederlander worden gevraagd (anderen kunnen dat pas na vijf jaar). Reken er op dat die procedure een jaar duurt en dat pas aansluitend het NL paspoort kan worden aangevraagd.

Volgens mij blijft iemand in zo'n geval gewoon Cubaan zodat reizen met alleen een NL paspoort mij geen abc-tje lijkt.
#116766 door HijodelMundo
26 feb 2021, 21:30
In Cuba geboren en Cubaanse nationaliteit = altijd met cubaans paspoort Cuba inreizen.

Dus mijn dochter die cubaanse en Nederlandse is en ook beide paspoorten heeft, moet met haar Cubaanse paspoort Cuba inreizen!
Ergo cubaanse paspoort moet altijd geldig gehouden worden...
#116767 door dasilvasolis
26 feb 2021, 21:39
by the way ik begreep dat recentelijk is geewijzigd dat cubanen die langer dan 3 maanden het land uit zijn uit de libreta moeten worden geschreven. Ook residentes.

Saludos
#116769 door Robert
26 feb 2021, 22:29
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens, Hijo.
Dat zei de voormalige Cubaanse consul mij jaren geleden toen ik de Cubaanse paspoorten van mijn kinderen wilde laten vernieuwen.
Hij zei dat dat pas nodig was als er plannen waren om met mijn kids naar Cuba te gaan.
Ze waren op Cuba als jonge kinderen voorzien van de 2e nationaliteit dus ook hier geldt altijd met een Cubaans paspoort naar Cuba.
Inmiddels zijn ze overigens beide meerderjarig, wellicht weer eens tijd om te informeren bij de huidige consul na de corona ellende.
Ze hadden Cuba overigens verlaten met een PRE.
Laatst bijgewerkt door Robert op 27 feb 2021, 05:33, in totaal 2 keer bewerkt.
#116771 door Robert
26 feb 2021, 22:57
Volgens mij heeft Nederland een insgelijke wet/regel, er zijn echter zoveel uitzonderingen, onder andere voor Cubanen omdat zij, de Cubanen, claimen dat je geen afstand kunt doen van de Cubaanse nationaliteit, dat dat in ieder geval voor Nederland een wassen neus is.
Maar ook voor Cuba geld dat die regel amper gehandhaafd wordt, wellicht voor Cubaanse 'probleemgevallen' met nog een nationaliteit, of er zijn anderszins vele uitzonderingen gok ik zo. Ik ken mij tenminste niet voorstellen dat ze op Cuba niet weten van al die mensen met een dubbele nationaliteit.
#116772 door dasilvasolis
26 feb 2021, 23:45
Jan Almeida B. schreef:artikel 32. Cubaanse Constitutie :
Wie naast de Cubaanse nationaliteit nog een andere verwerft, moet de Cubaanse afstaan.

Aannemen andere nationaliteit betekent geen verlies Cubaanse nationaliteit. In Cuba geldt altijd de Cubaanse nationaliteit. Dus precies wat eerder gezegd wordt. Naar Cuba altijd met Cubaans paspoort.
Onderstaande is uit de nieuwe grondwet

Saludos

El Artículo 36 dice así: La adquisición de otra ciudadanía no implica la pérdida de la ciudadanía cubana. Los ciudadanos cubanos, mientras se encuentren en el territorio nacional, se rigen por esa condición, en los términos establecidos en la ley y no pueden hacer uso de una ciudadanía extranjera.
#116773 door HijodelMundo
27 feb 2021, 10:45
Jan Almeida B. schreef:artikel 32. Cubaanse Constitutie :
Wie naast de Cubaanse nationaliteit nog een andere verwerft, moet de Cubaanse afstaan.

Ben ermee bekend, sterker nog. Met ren oud collega en cubaanse ambassadeursvrouw nog eens smakelijk om gelachen. Wantbin de practijk schier onmogelijk.

En e3n oud werkgever van mij die cubaanse kinderen heeft, is eens begonnen aan het proces om afstand te doen van de Cubaanse nationaliteit (voor zijn kinderen dus). Datbwerd al heel snel zoooo omslachtig dat gewoon de cubaanse nationalitrit aanhouden simpeler was...

Dus artikel 32 van de grondwet is leuk maar in de praktijk onbestaand...
#116774 door Robert
27 feb 2021, 13:56
HijodelMundo schreef: Datbwerd al heel snel zoooo omslachtig dat gewoon de cubaanse nationalitrit aanhouden simpeler was...

Dat stukje is in tegenspraak met de rest van je verhaal!

Ik snap de logica echter........ als iedereen in Nederland er bij alles zo over denkt en dacht, iets is te lastig (omslachtig) dus laat maar zitten, dan zou Nederland net zo'n rijk land zijn als Cuba!

Maar ik zie eer ook eigenlijk het nut niet van in de Cubaanse nationaliteit af te willen staan. Hoewel ik het mij voor een diplomaat dan weer wel kan voorstellen, geen recht op hulp van Nederland in het land van de tweede nationaliteit.

Hoe het mogelijk is dat artikel 32 er dan is naast artikel 36 is mij weer een raadsel.
Net als ik benieuwd ben of mijn zoon op Cuba in dienst zou moeten als hij weer naar Cuba gaat, tenminste ik wil eigenlijk weten hoe Cuba daarmee omgaat bij mensen met een dubbele nationaliteit. Ook een vraag voor de Cubaanse cunsul voor hij weer naar Cuba zou kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door Robert op 27 feb 2021, 15:01, in totaal 1 keer bewerkt.
#116776 door Jan Almeida B.
27 feb 2021, 14:57
Robert schreef:(...) Net als ik benieuwd ben of mijn zoon op Cuba in dienst zou moeten als hij weer naar Cuba gaat...

Dat was één van de redenen om de dubbele nationaliteit te verbieden.
#116781 door dasilvasolis
27 feb 2021, 19:20
ik denk dat er verwarring is over de oude grondwet en de nieuwe grondwet.
Over ciudadania cubana loopt in de nieuwe grondwet van 2019 vanaf artikel 33.
art 36 dus over dubbele nationaliteit.
Over afstand doen van de cubaanse nationaliteit staat er weinig in. Enkel dat dit conform de wettelijke procedure moet gaan.
Artikel 32 nieuwe grondwet gaat over politieke fundamenten van onderwijs, cultuur en wetenschapspolitiek

servicio militar staat onder artikel 90
bij plichten van Cubanen. Maar wel met de bijvoeging conform de wet.
Dus of dit ook voor cubanen woonachtig in het buitenland geldt?

Hier kan je de grondwet van 2019 downloaden

http://www.cubadebate.cu/noticias/2019/ ... -cuba-pdf/
#116785 door Jan Almeida B.
27 feb 2021, 21:00
Jan Almeida B. schreef:artikel 32. Cubaanse Constitutie ...

Dat klopt idd. niet. Het stuk waaruit ik dat haalde werd daags voor de 5de Cubaanse Constitutie geschreven.

Grondwettelijk lijkt er geen bezwaar meer tegen een meervoudige nationaliteit. De praktische problemen zijn echter gebleven. Zo is er het probleem van 'SMA' de dienstplicht vanaf 16 jaar. Op het www vond ik nog geen recente berichten terug over problemen met de dienstplicht bij dubbele nationaliteit. De dienstplicht zelf komt in de constitutie niet aan de beurt. Zij wordt in Ley 75 uitvoerig behandeld.