| Auteur |
Bericht |
morenita
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 14:31 Onderwerp: Cubaanse rijbewijs |
|
|
| Kan je hier in Nederland een cubaanse rijbewijs omwisselen of moet die persoon gewoon hier zijn rijbewijs halen? Weet iemand dat |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 17:31 Onderwerp: |
|
|
| 3 maanden rijden dan opnieuw rijbewijs halen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Helena
|
Geplaatst: Di Dec 23, 2008 16:21 Onderwerp: cubaans rijbewijs |
|
|
Weet iemand hoe het zit in België?
Kan een cubaan in België met zijn rijbewijs rijden en zo ja, hoe lang?
bedankt
helena |
|
| Naar boven |
|
 |
ING
|
Geplaatst: Zo Dec 28, 2008 18:40 Onderwerp: |
|
|
| in België wordt een cubaans rijbewijs erkend. (info van lokaal gemeentehuis). |
|
| Naar boven |
|
 |
cubavision
|
Geplaatst: Ma Jan 05, 2009 22:40 Onderwerp: |
|
|
Mijn vriend heeft zijn rijbewijs in Cuba gehaalt.
en hij mag in Nederland dan 3 maanden rijden heeft hij ook gedaan is nu terug voor familie bezoek en komt eind januari weer terug. Geldt het dan weer voor 3 maanden ? Omdat hij nergens in Nederland heeft gemeldt dat hij zijn rijbewijs heeft gehaalt. |
|
| Naar boven |
|
 |
mamita
|
Geplaatst: Wo Jan 07, 2009 12:44 Onderwerp: |
|
|
| in belgie hangt dit blijkbaar af van gemeente tot gemeente daar mijn vriend (man) ook zijn rijbewijs in cuba wou halen en hier zeiden ze dat dat niet geld, andere regels ed in verkeer. Van een andere Cubaan weet ik dat het in zijn gemeente toch omgeruild is |
|
| Naar boven |
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Wo Jan 07, 2009 16:30 Onderwerp: |
|
|
Ccubavision
Wat denk je zelf?
Is hij hier in NL opnieuw uitgenodogd? Nee he!
Antwoord duidelijk? |
|
| Naar boven |
|
 |
El Cid campeador
|
Geplaatst: Do Dec 15, 2011 15:18 Onderwerp: Cubaans rijbewijs ook geldig in België |
|
|
Mijn Cubaanse echtgenote heeft bij haar aankomst hier in België, haar Cubaanse rijbewijs ingeruild bij de gemeente voor een Belgisch rijbewijs.
Opgelet! Het Cubaans rijbewijs moet behaald worden vóór de Cubaan in kwestie naar België komt wonen!
Ten tweede : véél gemeenteambtenaren, zoals ook bij ons het geval was, én bij twee vrienden, vertellen de mensen dat dit niet kan. Ik heb mij dan ook tot de plaatselijke politie moeten wenden die wel degelijk op de hoogte waren. Slechts met hun verklaring gaf de gemeente een Belgisch rijbewijs aan mijn echtgenote.
In Nederland, wij hebben daar ook vrienden dit met Cubanen gehuwd zijn, is de toestand helaas anders. Dan inderdaad na 3 maanden een nieuw examen etc... voor een Nederlands rijbewijs. |
|
| Naar boven |
|
 |
klaassen
|
Geplaatst: Do Dec 15, 2011 16:18 Onderwerp: |
|
|
Het kan in Nedrland ook Maar je hebt wel kans dat je een klein examen moet doen
Klaassen |
|
| Naar boven |
|
 |
El Cid campeador
|
Geplaatst: Do Dec 15, 2011 17:06 Onderwerp: rijbewijs in Nederland |
|
|
Voor zover ik weet is het in Nederland altijd mét examen.
Wat als Cubaan(se) nieuwkomer nog zo evident niet is gezien de taal. Leer maar eens de wetgeving in het Nederlands!
Ook de rijomstandigheden zijn hier totaal anders dan in Cuba.
Mijn advies : behaal uw rijbewijs in Cuba! |
|
| Naar boven |
|
 |
Perrito
|
Geplaatst: Vr Dec 16, 2011 13:02 Onderwerp: |
|
|
Ik snap wel dat je als persoon met een Cubaans rijbwijs graag het rijbewijs wilt omruilen voor een Belgisch of Nederlands rijbewijs, maaaar ik mag toch echt wel hopen dat dat alleen gebeurd na een schriftelijk- en praktijk examen. Ik zou niet graag, rijdend op mijn fiets, aangereden worden door een iemand die onze voorrangsregels niet kent om maar een voorbeeld te noemen.
Het verkeer hier is toch echt wel van een andere intensiteit dan ik op Cuba gezien heb, zowel in de stad als op de snelweg.
Eigenlijk zou de persoon in kwestie het zelf eigenlijk moeten inzien dat hij opnieuw examen moet doen. Ja ......... dat kost geld en tijd. |
|
| Naar boven |
|
 |
El Cid campeador
|
Geplaatst: Vr Dec 16, 2011 13:33 Onderwerp: rijbewijs |
|
|
Daar heb je wel iets van gelijk. Als de persoon in kwestie, de Cubaan dus, vaststelt dat hij niet kan rijden hier in intens verkeer, ja dan moet hij dit bijschaven. Met een nieuw examen verander je daar niets aan. Wie hier in mijn buurt, het platteland van West-Vlaanderen, ook nog de Westhoek genaamd, woont en hier rondrijdt, zal het enorm moeilijk hebben in grote steden als Antwerpen of Brussel. De havanero zal daar weinig moeite hebben, want in Havana is het verkeer minstens twintig keer zo intens al hier op het platteland.
Ten tweede geldt ons rijbewijs ook in Cuba. Internationaal rechterlijk gezien is er wederzijdse erkenning.
Mijn moeder, die al sedert haar twintigste een rijbewijs heeft, en ook rijdt, durft niet in Barcelona te rijden. Terwijl dat voor mij kinderspel is.
Het is aan iedere chauffeur, van gelijk welk land, om uit te maken of hij de situatie aankan, of moet bijleren.
Zo rijdt mijn Cubaanse echtgenote niet in grote steden hier. Maar wel in de omgeving alhier. En ze doet dat zéér goed.
p.s. : het rijbewijs in Havana wordt niet verkocht op de zwarte markt. Daar zijn strenge controles op. Gelukkiglijk!
En de verkeerswetgeving in Cuba is grotendeels als hier. Uiteraard moet men zich houden aan de landelijke verkeersregels. In Duitsland zijn deze ook anders dan in Nederland. |
|
| Naar boven |
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Vr Dec 16, 2011 14:20 Onderwerp: |
|
|
| Quote: |
| p.s. : het rijbewijs in Havana wordt niet verkocht op de zwarte markt. Daar zijn strenge controles op. Gelukkiglijk! |
Ach ja er zijn hier ook mensen die geloven in sinterklaas of de kerstman .....
Maar nu vraag ik mij wel af; is de België route ook gunstig voor het omwisselen van rijbewijzen? (En dus misschien wel niet zo gunstig voor de verkeersveiligheid) |
|
| Naar boven |
|
 |
El Cid campeador
|
Geplaatst: Vr Dec 16, 2011 20:46 Onderwerp: omwisselroute |
|
|
Kijk, ieder document gelijk waar ter wereld kan vervalst worden. Dat geldt dus ook hier.
Acht jaar geleden barstte een klein schandaal los hier in Vlaanderen, meer in het bijzonder in Antwerpen rond rijbewijzen. Immers : er bleek dat Marokkanen daar met 95% slaagden in hun theoretisch examen. Wat méér was (70% slaagde niet) dan de andere deelnemers. Wat was er gebeurd? Deze mensen legden hun theoretisch examen af in het Arabisch, met een beëdigde tolk. Deze tolk echter, leerde de wetgeving van buiten, en vertaalde de antwoorden niet, hij legde gewoon zèlf een examen af, ongeacht de antwoorden van de betreffende Marokkanen.
Als men van ieder document ter wereld de authenticiteit moet gaan betwisten, leidt dit tot totaal immobilisme.
Zo stelden hoge magistraten onlangs nog in hun Mercuriale Rede dat vele geboortebewijzen uit Afrika, een geboortedatum vermelden waardoor de betrokkene vijf of tien jaar ouder blijkt. Dit is natuurlijk interessant voor hun pensioen. Ze kunnen tien jaar eerder op pensioen...
Dit zijn uitdagingen waar de Overheid nadere regels en voorzorgen zal moeten bij nemen. Zeker gezien de mundialisering.
Maar kan men mijn Belgische ex-schoonbroer, die werkt voor een VS-multinational, verplichten, telkens hij een ander land bewoont (in 16 jaar tijd heeft hij al in Texas, New York, Canada, Duitsland, Italië, Japan, en nog een paar gewoond en gewerkt) daar telkens opnieuw een rijbewijs-examen af te leggen?
Ik denk van niet. |
|
| Naar boven |
|
 |
Harry
|
Geplaatst: Do Jan 05, 2012 13:30 Onderwerp: |
|
|
| ik weet niet of jij wel eens in de landen bent geweest die je noemde, en daarnaast in Cuba, maar het verkeer in Cuba is niet bepaald te vergelijken met dat in New York, dus een zekere schaling zou niet gek zijn lijkt me. |
|
| Naar boven |
|
 |
Perrito
|
Geplaatst: Do Apr 26, 2012 19:32 Onderwerp: |
|
|
| Even up voor Lucy |
|
| Naar boven |
|
 |
Tijn
|
Geplaatst: Vr Apr 27, 2012 08:50 Onderwerp: |
|
|
Of hij zijn rijbewijs mag inruilen of niet... ik zou hem een paar lessen laten nemen... Tenslotte gaat het om zijn en jouw maar eigenlijk meer nog de veiligheid van andere mensen!
Rijden doe je met een auto, niet met een papiertje |
|
| Naar boven |
|
 |
|