| Auteur |
Bericht |
]-[arry
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 11:17 Onderwerp: |
|
|
Goede dag,
Ik vertrek halverwege Juni voor een paar weken Cuba, na dat familie en vrienden al verliefd zijn geworden op het land. Echter klaagde ze allemaal hetzelfde, nl over het eten.
Kippenpoten in varkensvet et etc. Toch heb ik ook verhalen gehoord van mensen die asociaal kreeft hebben gegeten.
Ik zit eerst een week in havana, daarna ga ik een tijd reizen door het land. Ik hou ontzettend van lekker eten. Heeft iemand nog tips? Wat is wel lekker in cuba?
Bedankt,
Harry
Laatst aangepast door ]-[arry op Vr Mei 12, 2006 11:42, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 11:37 Onderwerp: |
|
|
| Quote: |
| Wat is wel lekker in cuba? |
Ik zal mij maar tot voedsel beperken.
Vers fruit.
Maar ik kan er overal van simpel eten genieten, vers brood, pindas, patat, rijst met bonen en hotdogs, vis etc. |
|
| Naar boven |
|
 |
Cuba-Junky*
Geregistreerd op: 13-3-2004 Berichten: 5132 Woonplaats: The World Wide Web
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 11:44 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het eten in Cuba prima, het ligt er alleen aan wáár je gaat eten.
Hotels en overheids restaurants moet je overslaan, eten in casas en vele paladars is prima en vaak ook nog lekker ... bijkomend verschijnsel; nog goedkoper ook. |
|
| Naar boven |
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 12:17 Onderwerp: |
|
|
Paladars nog goedkoper ook ? laat me niet lachen.  |
|
| Naar boven |
|
 |
michiel
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 12:35 Onderwerp: |
|
|
| ik ben ook alleen maar duurder uit in paladars cj... |
|
| Naar boven |
|
 |
marit
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 13:28 Onderwerp: |
|
|
Ik heb in een casa in Viñales geslapen en gegeten, bij Juana.
Nou, DIE kon koken!!!! Heerlijk Camarones en Kreeft gegeten en vreselijk lekker klaargemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=RUHWJNPM
In Trinidad hebben we ook een week in een casa gezeten en ook daar heb ik heerlijk gegeten. Het was gewoon een restaurantje voor onszelf op ons eigen dakterras .
Als je de adresgegevens wil weten, stuur je me maar een pb |
|
| Naar boven |
|
 |
Cuba-Junky*
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 13:56 Onderwerp: |
|
|
| michiel schreef: |
| ik ben ook alleen maar duurder uit in paladars cj... |
Duurder eten in een casa of paladar dan in overheids restaurants en hotels?
Gek ... ik niet
Eten in casas en paladars is toch véél goedkoper!
Laatst aangepast door Cuba-Junky* op Vr Mei 12, 2006 13:58, in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
]-[arry
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 13:56 Onderwerp: |
|
|
| Bedankt voor de antwoorden. Er kan dus wel lekker gegeten worden, maar is gewoon geluk hebben (zoals overal). Het is wel gebruikelijk dat je onderhandeld met casa's en eetgelegenheden? |
|
| Naar boven |
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 14:12 Onderwerp: |
|
|
Onderhandellen over eten kan in een casa particular en paladar een beetje, maar niet als je je laat brengen naar een paladar, en erg gebruikelijk is het niet.
O ja nooit heb ik duurder gegeten als in paladars, dus als iemand nu beweert dat paladars véél goedkoper zijn moet ik daar alleen héél hard om lachen.
Maar ja het is waar je het mee vergelijkt. |
|
| Naar boven |
|
 |
michiel
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 14:53 Onderwerp: |
|
|
| cj, ik ben het met robert eens...in casa's ben je goedkoper uit...oké...voor gemiddeld 7 of 8 cucjes een méér dan rijke maaltijd, maar in een paladar zit je al gauw op 13 cuc of méér...terwijl in een staatsrestaurant je voor 9 cuc goed gegeten kunt hebben...en als je niet al te veel honger hebt (zoals ik meestal in die hitte) kun je voor 3 of 4 cucjes in bv bar monserrate kip met friet en wat sla eten... |
|
| Naar boven |
|
 |
Cuba-Junky*
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 15:05 Onderwerp: |
|
|
Ik moet het misschien wat beter uitleggen want anders snapt onze nieuwkomer er niets meer van Robert
]-[arry,
Robert heeft vooral ervaring in het Oosten van Cuba en daar is zowiezo alles goedkoper, Robert zijn familie komt van het de Oriente van het "platteland" zullen we maar zeggen. Moeilijk te vergelijken met het toeristische pad.
In Havana, Varadero, Trinidad etc, waar toeristen eten op vooral plekken zoals de Plaza Armas terrasjes in Havana en ander soortgelijkige restaurants is het duur eten, zeker als je ziet wat je ervoor krijgt ... over het algemeen ook niet echt smakelijk.
Restaurants van de overheid in toeristische gebieden zijn duur. Probeer eens in Varadero een goedkoop restaurant te vinden ... dat gaat je bijna niet lukken, tenzij je naar de El Rapido gaat, de (soort van) Cubaanse Mc Donalds.
Wat je hieraan kunt doen is inderdaad en de zg "Cuba kenners" vragen alwaar lekker te eten voor een redelijke prijs. Wat je ook kunt doen is de pagina's op www.cuba.com bekijken om de verzamelde recenties te lezen van Frommers en soorgelijkige website, zoals deze van Havana:
http://www.cuba.com/havana/havana-city-paladars.htm
Robert heeft natuurlijk gelijk dat wanneer je in El Campo en kleinere dorpjes gaateten dat dat in een staatsrestaurant ook heel goedkoop kan.
Maar daar ging je vraag niet over, je vraag was "'Kan ik lekker eten in Cuba" en dan is het antwoord: Ja dat kan  |
|
| Naar boven |
|
 |
]-[arry
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 16:06 Onderwerp: |
|
|
Kijk dit maakt het allemaal duidelijker. Betekent dat ik niet op zetpillen, bananen en rum hoef te leven, maar er volop tegenaan kan
Leuke site btw. Cuba |
|
| Naar boven |
|
 |
Cubaonmymind
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 16:20 Onderwerp: |
|
|
| In Moa hebben we voor CUC 5 in een paladar gegeten, exclusief de drank. Was veel en lekker. Onze Cubaanse partners en gasten betaalden 5 pesos Cub. |
|
| Naar boven |
|
 |
Cuba-Junky*
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 17:18 Onderwerp: |
|
|
Ja Hans klopt ...
Mijn record is in Ciego de Avila met 8 Cubanen en ik voor $29 inclusief biertjes  |
|
| Naar boven |
|
 |
Harjan Bos*
|
Geplaatst: Vr Mei 12, 2006 18:23 Onderwerp: |
|
|
| maar in een paladar zit je al gauw op 13 cuc of méér...terwijl in een staatsrestaurant je voor 9 cuc goed gegeten kunt hebben... |
13 CUC lijkt me wat veel voor een paladar michiel. De meeste paladares zitten zo tussen de 8 en 10 CUC voor een maaltijd. Zelf heb ik vaak gegeten in een paladar tegenover Hotel Habana Libre. Heel goedkoop: zo'n 5 CUC voor een maaltijd. Ze betalen daar echter aan niemand commissie, wat de kosten drukt. Veel paladares zijn zo goed als niet te vinden, ze zitten op de meest onmogelijke locaties. Daarom zijn ze vaak afhankelijk van jineteros die klanten binnen brengen. En die krijgen daar geld voor en dat drijft de prijs op.
Het is moeilijk om in algemene zin iets te zeggen over het prijspeil van paladares in vergelijking met staatsrestaurants. Legale paladares zijn in ieder geval duurder dan illegale, that's for sure. De legale moeten namelijk een hoop belasting betalen. Dat is de reden waarom zoveel legale paladares de deur hebben moeten sluiten de afgelopen jaren. Illustratief wat dat betreft is de situatie in Trinidad: van de 15 legale paladares die daar waren eind jaren negentig, zijn er nu nog slechts 3 over.
Over het algemeen is het eten in de paladares beter dan in de staatsrestaurants. Zal te maken hebben met het feit dat ze loon naar werken krijgen. In de staatsrestaurants is de kok over het algemeen niet erg bereid om zijn best te doen. Want hoe hard hij zijn best ook doet, hij krijgt er geen cent meer door. |
|
| Naar boven |
|
 |
Anni
|
Geplaatst: Ma Mei 15, 2006 09:14 Onderwerp: |
|
|
| In Varadero heb ik een keertje echt best wel lekker gegeten in een pizzeria die ook nog eens super goedkoop was! Fles wijn voor 3 cuc! Was ook nog eens niet zo slecht ingericht en de service was ook prima! en dit was geen paladar! Dus als je wil kan je best ok in een restaurant eten, maar daar moet je wel een beetje geluk mee hebben. Het nadeel van eten in een casa vind ik persoonlijk dat je altijd maar ´thuis´ zit te eten. Bij sommige huizen wordt je echt op een apart plekje neergezet en daar zit je dan met zn tweetjes (afhankelijk van met hoeveel je er gekomen bent) te eten. Voor dat zelfde bedrag ga ik dan liever op een wat meer levendige plek eten. |
|
| Naar boven |
|
 |
]-[arry
|
Geplaatst: Ma Jul 03, 2006 14:08 Onderwerp: |
|
|
Even zelf terugkomend op mijn eigen vraag.
In de casa's was het eten wel te happen. Met name rijst, met vis en fruit was vaak goed te doen. Verder was het op straat meestal niet om over naar huis te schrijven.
Ik weet niet wat ze daar met de pizza's in de pizzatenten doen, maar ze ruiken ernaar en zien ernaar uit alsof ze eerst 2 maanden in varkensvet worden gelegd, om ze vervolgens te verkopen. Het erge is dat ze hetzelfde smaken en deze opgezwolle pizza's werkelijk braakneigingen veroorzaken
In havana kun je natuurlijk op de duurste plekken lekker eten, maar verder heb ik in santa clara of trinidad geen goedkoop restaurant gevonden waar je lekker kunt eten.
In mijn hotel in Varadero klaagde veel mensen over het eten, maar ik vond het best wel te doen allemaal. Er is veel keus. Alleen pepers en smaakmakers kennen ze niet volgens mij.
Mijn reisverslag vind je hier
http://www.cubaforum.nl/viewforum.php?f=10 |
|
| Naar boven |
|
 |
vandir
Geregistreerd op: 31-10-2004 Berichten: 2107 Woonplaats: Belgica, Menen
|
Geplaatst: Di Jul 04, 2006 12:45 Onderwerp: |
|
|
Aan die dikke pizzas moest ik ook wel wennen, vooral als je hier de flinterdunne Italiaanse pizzas gewoon bent en lekker vindt. Maar als ze braakneigingen oproepen, moet je het wel erg slecht getroffen hebben of een overgevoelige maag hebben.
Die 'aparte' geur heeft alles te maken met de kaas, die erop gestrooid wordt, denk ik. |
|
| Naar boven |
|
 |
vandir
|
Geplaatst: Di Jul 04, 2006 12:50 Onderwerp: |
|
|
| Bij sommige huizen wordt je echt op een apart plekje neergezet en daar zit je dan met zn tweetjes (afhankelijk van met hoeveel je er gekomen bent) te eten. Voor dat zelfde bedrag ga ik dan liever op een wat meer levendige plek eten. |
Als je echt lang aan het rondtrekken bent, dan ga je (ik in ieder geval) toch ook wel verlangen naar een 'thuis', waar je rustig en in een vertrouwde omgeving kunt eten. Dat geldt voor mij althans: steeds maar weer in een restaurantje eten gaat ook vervelen op de duur.
En af en toe zelf kunnen koken, wat ik dan doe bij de ouders van mijn vriendin, vind ik echt zalig ! (en zij ook, vooral als ik voor hen dan iets exotisch op tafel breng, of probeer te brengen ). |
|
| Naar boven |
|
 |
michiel
|
Geplaatst: Di Jul 04, 2006 16:30 Onderwerp: |
|
|
| als de mogelijkheid er is zou ik altijd eten in de casa waar je slaapt...alleen maar goede herinneringen aan over gehouden... |
|
| Naar boven |
|
 |
]-[arry
|
Geplaatst: Di Jul 04, 2006 20:26 Onderwerp: |
|
|
| als de mogelijkheid er is zou ik altijd eten in de casa waar je slaapt...alleen maar goede herinneringen aan over gehouden... |
helemaal mee eens
Overigens denk ik dat we het slecht hebben getroffen met onze pizza tent Vandir. We waren dan ook de enige die daar aten. De geur en smaak zal ik echt nooit vergeten. Ik heb normaal gesproken niets tegen dikke pizza's, en de cubanen moesten dan ook lachen toen ze hoorde waar en wat we gegeten hadden  |
|
| Naar boven |
|
 |
Hola
|
Geplaatst: Di Jul 04, 2006 20:42 Onderwerp: |
|
|
XXX
Laatst aangepast door Hola op Ma Okt 23, 2006 16:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Cuba-Junky*
|
Geplaatst: Wo Jul 05, 2006 05:18 Onderwerp: |
|
|
Dit Pizza tentje bedoel je Hola?
 |
|
| Naar boven |
|
 |
vandir
|
Geplaatst: Wo Jul 05, 2006 06:45 Onderwerp: |
|
|
| In de Calle Castillo in Cienfuegos waren ze zo goed dat er destijds rijen stonden van wel twee cuadras. Helaas is het tentje later opgedoekt, omdat ze te succesvol waren. Ernaast wordt nu nog steeds batido en refrezco verkocht. De pizza's die aan de overkant, op de hoek met de Prado, worden verkocht zijn wat minder. |
Inderdaad hola, die pizzas waren erg lekker en met jou vond ik het jammer dat het tentje gesloten was, laatst in juni. Aan de overkant zijn ze inderdaad niet slecht, maar toch... . Wat pizzas betreft zullen we de zelfde smaak hebben...  |
|
| Naar boven |
|
 |
Hola
|
Geplaatst: Wo Jul 05, 2006 07:35 Onderwerp: |
|
|
XXX
Laatst aangepast door Hola op Ma Okt 23, 2006 16:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|