Cuba Forum forum index Cuba Forum
over Cuba, Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz

FAQFAQ   Cuba forum doorzoekenCuba forum doorzoeken   Cuba forum ledenCuba forum leden   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   Cuba forum lid wordenCuba forum lid worden 
 Je Cuba ProfielJe Cuba Profiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Contact met Cubanen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Cuba Forum forum index -> De dagelijkse Cuba discussie
Auteur Bericht
marielzomer

BerichtGeplaatst: Wo Jul 14, 2004 23:39    Onderwerp: Contact met Cubanen Reageer met quote

Wat me nog steeds niet loslaat is de vraag hoe vrij de inwoners van Cuba zijn om met jou, als toerist, te spreken. Ik kreeg na een aantal dagen in Cuba te zijn geweest daar zelf nachtmerries over, zonder dat daar aanwijsbare redenen voor waren overigens.... Moeilijk uit te leggen en ook een gevoelskwestie (om op de vorige auteur in te gaan... ja, ik ben een vrouw....)
Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 05:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp er inderdaad niets van ... door die verplaatsing
Leg eens uit Mariel
Naar boven
Cubaonmymind

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 07:32    Onderwerp: Re: Contact met Cubanen Reageer met quote

marielzomer schreef:
Wat me nog steeds niet loslaat is de vraag hoe vrij de inwoners van Cuba zijn om met jou, als toerist, te spreken.

Is heel simpel: onbeperkt.
Naar boven
michiel

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Onbeperkt, met alle cubaanse beperkingen die daar bijhoren, zoals liever niet te vaak bij (dezelfde) mensen op bezoek gaan bijv., want de Cederistas houden alles in de gaten. Cederistas, staat voor leden van de CDR, comités ter verdediging van de revolutie, maar in feite deel uitmakend en behorend tot het netwerk van de policía secreta, de geheime politie, die het hele eiland in hun greep hebben. In elke straat of huizenblok zitten wel een aantal van die Cederistas, ze zijn over het algemeen ook wel als zodanig bekend bij de rest van de bewoners, en daarom ook gehaat, al zullen ze dat nooit laten merken...die afrekening gaat tóch ooit nog wel eens plaatsvinden.
Naar boven
bongo

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

...die afrekening gaat tóch ooit wel eens plaats vinden. zegt michiel.

Wat een luguber beeld michiel, zijn deze mensen in wezen nu ook niet het slachtoffer van een regime wat niet meer werkt en is er in hun "verworven" positie waarschijnlijk geen weg meer terug.
Naar boven
Comandante

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Kopt wel, ik heb drie avonden staan praten, drinken en dansen met locale jongeren op de Malecon en precies op het moment dat wij aan de overkant in de taxi stapten werden ze klemgereden door busjes en in geladen. De volgende dag heb ik ze opgezocht om te vragen wat er gebeurd was. Ze bleken nog een uur of anderhalf ondervraagd te zijn om na te gaan of ze ons iets verkocht hadden ofzo.. Verder maar niet meer met ze omgegaan om verdere problemen te voorkomen.
Naar boven
Joop_Siroop

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, de Malecon is natuurlijk volkomen met camera bewaakt gebied.
Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Jongeren op de malecon is geen goed voorbeeld ... kan zijn dat deze jongeren vaker in aanraking zijn geweest met de polite en dus worden ze in de gaten gehouden.

Ik zelf trek veel op met dezelfde Cubanen en heb nooit maar dan ook NOOIT last van rariteiten zoals aanhoudingen of CDR etc.
Ik vind dat dit zeer wordt overtrokken.
Naar boven
Cubaonmymind

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verbaas me telkens weer over die cowboyverhalen. Ik heb werkelijk nooit, maar dan ook nóóit, een probleem gehad of de mensen die ik bezocht of op straat sprak.
Cuba is géén Roemenië met de Securitate of DDR met de Stasi.
Naar boven
michiel

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Veel van de jongeren die op bv de Malecon rondhangen worden gezien als jineteros. Zíjn dat zeer waarschijnlijk ook. En je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het in de aanbieding. Of het nu om drugs, sex of wat dan ook gaat, altijd kent iemand wel weer iemand die aan de vraag kan voldoen. De politie weet dit ook, en die treedt daar (natuurlijk zou ik bijna willen zeggen) tegen op. Verdacht zijn staat in Cuba bijna synoniem aan de dader zijn. Jongeren op de Malecon zijn hooguit een orde-probleem, het werk voor de politieman met de pet, van een andere orde zijn de Cederistas, hét controleapparaat van de regering en ik heb van menig Cubaan gehoord, dat wanneer de mogelijkheid zich voordoet, en dan bedoel ik het overlijden van Fidel, de afrekening met die personen als eerste gaat plaatsvinden, zij (de Cederistas) zijn vooral de oorzaak dat men zich niet vrij voelt, cederistas zijn verraders, de politie (die met een pet) doet over het algemeen gewoon haar werk, zoals ze dat hier ook behoren te doen.
Naar boven
bongo

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het wel meegemaakt de eerste dag na aankomst in habana,
mijn fietswiel was namelijk 45 graden gebogen uit het vliegtoestel gekomen in een vlucht via madrid dat twee jongens die ik op de malecon tegen kwam de volgende ochtend mij hebben geholpen, de 1 richting de kroeg en de ander ging met het wiel naar een fietsenmaker, de andere jongen werd aangehouden op de prado richting café dat een agent met walkie talkie de jongen vroeg naar zijn persoonsbewijs, wat hij verder wilde weet ik niet, maar volgens mij wordt er wel heel erg opgelet of de buitenlanders niet lastig gevallen worden.
Mijn wiel is overigens in perfecte staat terug gebracht tegen betaling van 5 dollar fietsenmaker, 5 dollar bemiddelaar, een paar mojito's, een jetlag en een kater, toen wist ik meteen wel hoe laat het was Cool
Naar boven
Cubaonmymind

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

Kreeg je een horloge als bonus dan ??
Naar boven
Harjan Bos*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk een echte Rolex Knipoog/Wink
Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

bongo schreef:
dat twee jongens die ik op de malecon tegen kwam de volgende ochtend mij hebben geholpen...

Dat zeg ik Malecon is geen goed voorbeeld ...

Next!
Knipoog/Wink
Naar boven
Cubaonmymind

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

De Malecon en de Prado; de 2 plaatsen bij uitstek om jinetero's/ra's tegen te komen.
Wel reuze gezellig !
In de omgeving van hotel Capri is het ook altijd druk Knipoog/Wink
Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het werk terrein van o.a. deze twee heren, Cuba

Naar boven
Harjan Bos*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Cuba schreef:
In de omgeving van hotel Capri is het ook altijd druk

Om over de Cubaanse stranden maar niet te spreken. Wat daar allemaal voor tuig rondloopt, het is werkelijk niet te geloven. Duitsers, Italianen, Oekrainers om maar wat voorbeelden te noemen. Kunnen die mensen niet gewoon thuis blijven?
Naar boven
Cubaonmymind

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk al die toeristenstranden, alleen jammer dat er ook toeristen zijn, zoiets Vraagteken/Question Knipoog/Wink

Ja, CJ, ik had die foto reeds eerder gezien. Ben ooit 1 avond alleen, zonder vrouw, even in Havana Centrum wezen wandelen. Als ik in de buurt ben van Hotel Parque dan bezoek ik daar altijd even de toilet, vaste prik. Toen wilde ik even naar Aquila, dus langs de Prado. Tientallen meest prachtige meisjes stuiven werkelijk op je af. Genant gewoon.
Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Om maar niet te spreken van deze 3 heren in Santiago de Cuba Glimlach/Smile

Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik de volgende trip mezelf een jinetero/a opdracht geef ... kan heel leuk zijn denk ik
Naar boven
michiel

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb overigens niks tegen jineteros...zij hebben over het algemeen een helderer kijk op het dagelijks leven als de apparatskies, en als ze eenmaal weten dat er bij je niks méér te halen valt, dan hooguit een pilsje in ruil voor een leuk en eerlijk gesprek, is het vaak ook aangenaam, en vooral ook om veel mee te lachen, gezelschap.
Naar boven
michiel

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe bedoel je dat CJ, een jinetero/a opdracht????
Naar boven
Joop_Siroop

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nogal leuke video's over "tuig van de straat"
gewoon neer zetten en op record drukken
Naar boven
Cuba-Junky*

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Foto opdracht bedoel ik ... sorry ...

Inderdaad Michiel,
Als ik ze vertel dat ik aan het werk ben zijn ze zo vertrokken
Naar boven
bongo

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2004 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

iemand schreef:
Jongeren op de malecon is geen goed voorbeeld ... kan zijn dat deze jongeren vaker in aanraking zijn geweest met de polite en dus worden ze in de gaten gehouden.

Nou, ik zal je mijn ochtendwandeling vertellen, vanuit het hotel tegen over de leeuwen weet je wel, alleen geboekt voor de eerste vijf dagen ( daarna de casa's bezocht), kwam ik tegen: een zeer bejaard echtpaar die graag een foto van mij wilden maken, bij het vissersplekje een jongetje van hooguit negen die een cock- beweging maakte naar mijn vriend, daarna deze aardige jongens die mij hielpen met het wiel, dus niet alleen maar jongeren die in aanraking zijn geweest met de politie...., ook kinderen en bejaarden Huilen of verdrietig/Crying or Very sad [/quote]
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Cuba Forum forum index -> De dagelijkse Cuba discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

Opslagruimte het Gooi