over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#21145 door ProFidel
18 maart 2005, 07:34
In de Metro van 18-3-2005 staat een stukje over een nieuw boek genaamd: ' De ritselaar van Havana '. Geschreven door Edwin Koopman, een journalist.
Er staat o.a. in dat onze voormalige moeder der vaderlands Juliana uitstekende contacten onderhield met Fulgencio Batista, de Cubaanse dictator van vóór 1959.

Helaas kan ik zelfs op Google helemaal niets meer vinden over dit boek. Lijkt me wel de moeite waard.

#21149 door ProFidel
18 maart 2005, 07:47
Toch wat gevonden......op naam van de journalist.

Koopman, Edwin | De ritselaars van Havana

In het Cuba van de eenentwintigste eeuw doet het regime er alles aan om de macht te behouden en wachten de Cubanen eigenlijk maar op één ding: de dood van Castro. Het dagelijks leven bestaat uit gescharrel naar voedsel op de zwarte markt, angst en onderling wantrouwen, pogingen om het land uit te komen en een gedwongen applaus voor de restanten van de eens zo glorieuze Revolutie. Hoe bepaalt de alom aanwezige controle van de staat de emoties en onderlinge relaties? Hoe slagen de Cubanen erin te overleven?

Edwin Koopman vertrekt naar Cuba om er een bekende dissident te interviewen. Als journalist bij voorbaat verdacht, wordt hij scherp in de gaten gehouden door de geheime dienst. Langzaam raakt hij verstrikt in een web van geheimzinnige ontmoetingen en zijn eigen toenemende paranoia. Net als hij denkt dat hem niets meer zal gebeuren, wordt hij opgepakt…

De ritselaars van Havana is het persoonlijke verhaal van de gedreven journalist Edwin Koopman. In de afgelopen tien jaar bezocht hij Cuba herhaaldelijk voor langere perioden. Door zijn ontmoetingen met tientallen Cubanen weet hij door te dringen tot de kern van dit land waar de laatste dagen van de revolutie worden geteld.

Edwin Koopman (1964) is correspondent Latijns-Amerika voor Trouw en de Wereldomroep. Hij studeerde sociale geografie, reist sinds 1985 door Latijns-Amerika en volgt de ontwikkelingen in met name Cuba op de voet.

http://www.uitgeverijpodium.nl/?pid=80&itemid=205

Zo te zien is het een uitermate kritisch boek over Cuba wat uiteraard bij velen hier in goede aarde zal vallen.
Ik zal 'm met interesse lezen.

#21157 door marit
18 maart 2005, 08:47
YES! Ik ga zo de stad in om te kijken of ie er al is, kan ik hem gelijk kopen!!

Dat gaat sneller dan het bestellen van het boek van Harjan :lol: :wink: :lol: :wink:

#21176 door kire
18 maart 2005, 13:41
Presentan en Holanda libro dedicado a los 21 periodistas encarcelados en la Isla

Se presentará también el documental 'A partido único, periódico único', de Jorge Masetti, sobre la libertad de prensa en Cuba.

Los buscavidas de La Habana, libro del periodista holandés Edwin Koopman, será presentado este viernes en Ámsterdam (Holanda).

El lanzamiento, organizado por la Asociación de Periodistas Holandeses (NVJ) y la editorial Podium, estará dedicado a los 21 periodistas que cumplen condenas en las cárceles de la Isla, de los 28 detenidos en marzo de 2003 como parte del grupo de los 75.

El volumen describe la esquizofrenia de la vida diaria en Cuba, los delitos que se comenten para sobrevivir, los mecanismos del poder castrista y la forma en que el continuo control estatal influye en la vida cotidiana y las relaciones humanas.

Para escribir el libro, Koopman utilizó entrevistas hechas durante sus visitas a Cuba entre 1993 y 2004, cuando era corresponsal para América Latina de Radio Nederland y del diario holandés Trouw. En 1999, las autoridades cubanas lo expulsaron de la Isla por su trabajo.

La primera copia de Los buscavidas de La Habana será presentada a la diputada democristiana Kathleen Ferrier, quien fue expulsada de Cuba el año pasado, junto con otro parlamentario holandés y el diputado español del Partido Popular, Jorge Moragas.

Durante el evento se presentará el documental A partido único, periódico único, de Jorge Masetti, sobre la libertad de prensa en la Isla. También se escuchará un comentario del escritor cubano exiliado José Prats Sariol y unos poemas leídos por Raúl Rivero, escritos cuando estaba en la cárcel y grabados por teléfono.

El libro ha sido publicado en holandés (De ritselaars van Havana) y pronto será traducido al castellano.

#21184 door mtheetje
18 maart 2005, 14:21
Marit, laat je me ff weten of het wat is, de Ritselaars van Havana, dan ga ik um ook halen, vind dit onderwerp heel interessant.

#21191 door marit
18 maart 2005, 14:54
"Een levertijd van maximaal een week"

Nou, verdomd zeg, valt ie zojuist op de mat!! :lol: :D na precies 1 week, bravo!! :oops:

#21192 door marit
18 maart 2005, 14:57
mtheetje schreef:Marit, laat je me ff weten of het wat is, de Ritselaars van Havana, dan ga ik um ook halen, vind dit onderwerp heel interessant.

Nou, theoritisch zou het boek vandaag in de winkel liggen, maar nee, bij de een misschien volgende week en bij Bruna misschien vanmiddag of morgen, dus ff geduld.........

#21195 door Harjan Bos*
18 maart 2005, 15:00
marit schreef:Nou, verdomd zeg, valt ie zojuist op de mat!! na precies 1 week, bravo!!

Hoera!!

Afbeelding

#21205 door André
18 maart 2005, 16:03
Ik heb het boek inmiddels besteld bij Proxis, kost €16,00 (+ €2 verzendkosten)
Vanmorgen was trouwens nog een interview met Koopman te horen op radio 1 (Vpro - de Ochtenden)

#21211 door gero
18 maart 2005, 16:19
Mooi, kan je het hier ff overtikken ?

Salu2,
Gero
:lol:

#21216 door André
18 maart 2005, 16:32
gero schreef:Mooi, kan je het hier ff overtikken ?

Salu2,
Gero

Nou vooruit dan:

Ik heb het boek inmiddels besteld bij Proxis, kost €16,00 (+ €2 verzendkosten). Vanmorgen was trouwens nog een interview met Koopman te horen op radio 1 (Vpro - de Ochtenden)

Zo goed Gero? :lol:

#21225 door gero
18 maart 2005, 17:37
Tip van Gero:
1) Selecteer een stuk tekst met de muis
2) Rechtermuisknop klikken en kies Copy
3) Ga naar het nieuwe bericht
4) Rechtermuisknop klikken en kies Paste

Maar toch bedankt voor het tikwerk, André.

Salu2,
Gero

#21228 door André
18 maart 2005, 17:50
Querido amigo Gero,

Je vroeg me of ik "het hier ff kon overtikken". In al mijn goedheid neem ik de moeite om 'het' over te tikken en nou kom jij aanzetten met
copiëren en plakken, zo werkt dat niet hè, tikken is tikken en niks anders :evil: :wink: :lol:

#21229 door gero
18 maart 2005, 17:58
Menos mal que todavia mis amigos me quieren.

Salu2,
Gero

#21232 door André
18 maart 2005, 18:12
Maar desalniettemin zal ik je -ongetwijfeld goed bedoelde- advies m.b.t. het copuleren ehhh copiëren bedoel ik, ter harte nemen

#21233 door marit
18 maart 2005, 18:16
andré-yusaris schreef: het copuleren ehhh copiëren bedoel ik

Andre, ga je nou nog naar Cuba in April...........volgens mij wordt het hoog tijd :!: :D :lol: :lol: :lol:

Maar uiteindelijk kunnen die twee woorden bijna hetzelfde betekenen na weer een stroomstoring gehad te hebben.......

#24212 door mtheetje
10 apr 2005, 17:27
He joh, zit je weer stiekum promotie te maken. Doe niet zo commersjeel man!
;-)

#24214 door Harjan Bos*
10 apr 2005, 17:29
Sorry mtheetje, zal het nooooooiiit meer doen :wink:

#24245 door mtheetje
10 apr 2005, 19:10
Bij jullie in Belgïë niet dan (die post bedoel ik) ;-)

#24343 door akira
11 apr 2005, 14:14
Ik had beide boeken binnen een week(maar hij had ook wat goed te maken haha). Hij had ze ook in deventer bij me in de brievenbus kunnen gooien haha.