over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115366 door HijodelMundo
01 mei 2020, 09:55
Dacht bijna een nieuw topic te openen voor dit artikeltje over de cubaanse private sector. Maar het is ook maar dat: een verhaaltje uit de cubaanse privé sector over hun actuele situatie.

2 minuutjes leesvoer:
https://www.nytimes.com/aponline/2020/04/29/world/americas/ap-cb-virus-outbreak-cuba-entrepreneurs.html?fbclid=IwAR0huWH-u8AwHYAJpGyyJsKmeluSQDvzm0aMVuKA8bUNlH-mZN6qG8jJ_T4

Saludos,

Hijo
#115374 door dasilvasolis
01 mei 2020, 14:36
Hola

Goed artikel hijo.
Er is in mijn wijk van camaguey (Julio antonio mella) schaarste aan bepaalde spullen. maar vooralsnog geen honger. Tot mijn verbazing nog geen stroomuitval.
Maar denk zelf dat de moeilijkste tijden hier in cuba nog moeten komen.
Ook al lijkt het met corona enigszins de goede kant op te gaan. De economische crisis zal van veel langere duur zijn dan de corona epidemie in cuba, en zal de rest van 2020 alleen maar dieper worden.
Toeristen zie ik dit jaar niet meer terugkomen. Heel veel cubanen zullen dit jaar moeten zoeken naar nieuwe manieren om de crisis te overleven.
Zoals de meesten weten, een enorm deel van de cubanen leeft van de informele economie. Het uitvinden om het staatssalaris aan te vullen. Veel van de cuenta propistas trouwens ook om aan hun materialen te komen.
Door wegvallen van het toerisme , transport etc, is een heel groot deel van deze informele economie opgedroogd.
Veel van dit uitvinden werd min of meer ook gedoogd. Maar er valt nu de komende tijd veel minder uit te vinden, en tegelijkertijd is de staat nu ook bezig met een mano dura campagne tegen illegale handeltjes en burgers die zich niet aan de lock down regels houden. Zoals tijn het noemt never waste a good crisis.
De schaarste is natuurlijk ook groter, waardoor groot deel bevolking acties tegen illegale handel en prijsopdrijving steunt. (ook al kopen dezelfde mensen die het hard optreden tegen illegale handel steunen, zelf ook bij doorverkopers)
Overheid maakt van dit momentum gebruik. Terecht dat de overheid ingrijpt om de nu zo beperkte schaarse middelen eerlijker te verdelen, en prijsopdrijving tegen te gaan. Maar dit verhoogt enorm de druk op mensen die al jaren van dit soort handeltjes leven
Denk zelf dat het handiger zou zijn het voedseldistributiesysteem minder zwarte handelgevoelig te maken dan enkel (symbolisch) repressief op te treden.
Waar de cubaanse overheid begon met een soort nederlandse softe aanpak, waarbij bevolking op eigen verantwoordelijkheid werd aangesproken, en er door de politie gewaarschuwd werd cq aangesproken of boetes gegeven.
Zie ik nu de neiging tot omschakeling om met hardere hand en strenge straffen de discipline te handhaven.. Zeg maar de standaard latijns amerikaanse aanpak zoals je die ook hoort vanuit el salvador, peru etc.
Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling.
Waar ik optimistisch ben dat de Cubaanse aanpak om de epidemie onder controle te krijgen werkt. Ben ik veel minder optimistisch over de economische vooruitzichten en hoe de harde hand aanpak gaat uitwerken op de Cubaanse samenleving de komende tijd.

saludos

.
#115381 door Robert
01 mei 2020, 21:32
Wellicht dat er opnieuw gekeken kan worden naar de de laatste 15 jaar uitgegeven grond? Geen of bijna geen oogsten dan opnieuw en eerlijker uitgeven zodat er eindelijk eens wat meer locale productie kan komen.
#115411 door dasilvasolis
09 mei 2020, 21:59
Hola
Weer even een update
Er lijkt voor Cuba licht aan het eind van de coronatunnel . Gisteren slechts 12 en vandaag 13 nieuwe besmettingen. Laagste aantallen in een maand of zo!
Cuba kwam daarmee vandaag op 1754 geconfirmeerde Covid 19 besmettingen.
Tot nu 74 doden. (vandaag geen!) , 1140 reeds genezen en 538 actieve casussen waarvan 4 in kritieke toestand en 4 ernstig
Het aantal tests per dag ligt de laatste week rond de 2000 per dag. Totaal tests afgenomen 65509
Het aantal mensen wat in ziekenhuis is opgenomen ligt op 1824 incl de geconfirmeerde covid 19 patienten . Andere zijn mogelijke covid 19 gevallen.
5266 personen zitten thuis onder controle van de primaire gezondheidszorg.

De voorspelling (van 8 april) van wetenschappers in Cuba was dat Cuba halverwege mei de piek zou hebben van de epidemie met waarschijnlijk ca 2000 patienten. Cuba zit nu echter in een duidelijk gunstiger scenario, want de piek is dus al (hoogstwaarschijnlijk) achter de rug. De curve is minder hoog uitgekomen dan verwacht op maximum 847 actieve casussen op 24 april en zit nu al een tijdje in een dalende lijn. Vandaag dus nog maar 538 actieve casussen

Positief:
• Het aantal nieuwe positieve gevallen per dag is gedaald . Vandaag 13, gister 12,
Dit was paar weken terug ca 50 per dag
• Aantal genezen verklaarde patienten neemt gestaag toe.
• Aantal actieve gevallen is laatste 2 weken flink gedaald
• Buiten la Habana lijkt de epidemie onder controle. Slechts nog sporadisch nieuwe gevallen. Slechts 4 nieuwe positieve gevallen buiten la Habana vandaag.
Zorgenpunten:
• Nog steeds een klein deel gevallen waarvan de bron van besmetting onduidelijk is.
• la Habana is nu echt het epicentrum van de epidemie heeft bijna de helft van alle Covid 19 gevallen. Hoewel ook daar nu een dalende tendens is ingezet
• 1 uitbraak een week geleden in een centrum voor zwervers in el cotorro habana wat tot een groot aantal besmettingen leidde.
• Schaarste van veel producten veroorzaakt nog steeds en steeds meer lange rijen. Dit is en blijft 1 van de grootste risicos in de aanpak van het virus

Kijk toch enigszins jaloers, maar ook met verbazing en ongeloof naar veel landen in Europa waar de maatregelen versoepelt worden. Dit terwijl ze nog midden in de pandemie zitten.
Vooralsnog hier in Cuba geen plan bekend gemaakt van hoe en wanneer maatregelen versoepeld gaan worden.
Ook voor provincies buiten la Habana waar toch relatief weinig gevallen zijn is nog niets van versoepeling aangekondigd. Voor la Habana (Centro Habana) werden maatregelen sinds gisteren zelfs aangescherpt. We zullen dus nog even moeten volhouden.
Tot nu toe nog steeds geen apagones (uitval van stroom) geweest hier in mijn buurt,
Er is in Camaguey nog geen honger, maar de rijen worden langer, het aantal produkten geringer en schaarste is er wel degelijk .
Vorige maand deed de tv nog uitgebreid verslag over de rijen en sociale indiciplines en slecht werkende distributie van produkten en andere problemen. Op straat werden mensen geinterviewd hierover. Ik schreef nog een positief stuk op dit forum over deze nieuwe tendens tot opener en realistischer verslaggeving van de cubaanse media. Ik constateer echter dat de Cubaanse tv met deze manier van verslaggeven lijkt te zijn gestopt. Men lijkt op tv weer min of meer teruggekeerd tot de oude stijl : positief nieuws uit Cuba en slecht nieuws vanuit de rest van de wereld.

Saludos en blijf gezond
#115458 door Ukraina
20 mei 2020, 11:03
dasilvasolis schreef:Hola
.. Gisteren slechts 12 en vandaag 13 nieuwe besmettingen. Laagste aantallen in een maand of zo!
Cuba kwam daarmee vandaag op 1754 geconfirmeerde Covid 19 besmettingen.
Tot nu 74 doden. (vandaag geen!) , 1140 reeds genezen en 538 actieve casussen ....

Ik sta er elke keer weer versteld van hoe mensen met droge ogen 'informatie' geven die totaal uit de lucht is gegrepen. Of dat nou communistiese statistiek is of Trump info.

Zo mogelijk nog verbaasder ben ik dat er zelfs mensen zijn die deze onzin geloven... 8)
#115462 door hombredecuba
21 mei 2020, 09:30
Er is geen enkel land in de wereld die exacte cijfers kan geven(zeggen zij zelf)over de juiste cijfers als het gaat om het aantal besmettingen/doden t.a.v. het aantal corona doden. Zelfs in Nederland weten zij het niet precies.

Gelukkig hebben wij een persoon op Cuba die wel de exacte cijfers kan geven.
Laat Cuba nou toevallig een land zijn met een van de corrupte en onbetrouwbaarste regimes die de kroon spannen over het geven van desinformatie en leugens aan hun bevolking.
De cijfers over het weggevluchte aantal vluchteling zijn ook altijd ontkent/gemanipuleerd.
Bij dit soort regimes zou het passen om heel voorzichtig te zijn met het geven van de ''juiste''cijfers omdat dit op geen enkele manier onderbouwd kan worden.

p.s. Hoeveel IC bedden met beademing apparatuur zouden ze op Cuba hebben. Misschien weet onze man op Cuba hier meer over......
#115463 door hombredecuba
21 mei 2020, 09:32
Er is geen enkel land in de wereld die exacte cijfers kan geven(zeggen zij zelf)over de juiste cijfers als het gaat om het aantal besmettingen/doden t.a.v. het aantal corona doden. Zelfs in Nederland weten zij het niet precies.

Gelukkig hebben wij een persoon op Cuba die wel de exacte cijfers kan geven.
Laat Cuba nou toevallig een land zijn met een van de corrupte en onbetrouwbaarste regimes die de kroon spannen over het geven van desinformatie en leugens aan hun bevolking.
De cijfers over het weggevluchte aantal vluchteling zijn ook altijd ontkent/gemanipuleerd.
Bij dit soort regimes zou het passen om heel voorzichtig te zijn met het geven van de ''juiste''cijfers omdat dit op geen enkele manier onderbouwd kan worden.

p.s. Hoeveel IC bedden met beademing apparatuur zouden ze op Cuba hebben. Misschien weet onze man op Cuba hier meer over......
#115468 door rickenbilly
21 mei 2020, 14:23
@ Hiombre.

Je hebt wel een omslag gemaakt. Nog niet zo lang geleden was jij hier op het forum nog dé verdediger van Cuba. Jouw familie had alles, computers, voldoende eten, motorfietsen en zelfs dubbelglas in de kozijnen. Het lijkt dat nu bij jou het kwartje óók gevallen is. Dat dat bij anderen nog niet het geval is. Ja wat doe je daar aan? Inzicht komt met de jaren zal ik maar zeggen.
Groet.,
R.
#115472 door Robert
21 mei 2020, 19:17
Dit topic heet "Corona: actuele situatie in Cuba ... vanuit Cuba"
Persoonlijk lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de cijfers vanuit Cuba minder waar zijn dan alles wat wij hier te horen krijgen, wellicht een wat gekleurdere interpretatie.
Meningen en observaties vanuit Cuba worden zeer op prijs gesteld, dat er vanuit Camaguey, of voor mijn part Gibara, Bayamo, Cienfuegos of waar dan ook, vaak anders tegen zaken aangekeken word dan vanuit Havana is ook vrij logisch
#115477 door hombredecuba
22 mei 2020, 10:24
@rickenbilly.
Met de familie gaat het nog steeds goed. Ook het dubbele glas zit er nog in. :lol:
Inmiddels is er ook een auto aangeschaft wat op Cuba heel bijzonder is.
Ik realiseer me ook dat dit geen standaard familie is op Cuba.
Zij hebben er wel keihard voor gewerkt,nu ook nog 7 dagen van 6uur s'morgens tot 6uur s'avonds voor het cafetaria.
Dan nog opruimen en alles regelen voor de volgende dag.
De fietsen/scooter/motor reparatie begint om 8 uur s'morgens tot s'avonds 6 uur.

Dit wat betreft de familie.
T.a.v Cuba als geheel het volgende;
20 jaar geleden kwam ik naar Cuba en was op slag verliefd op dit land en haar bevolking.
Zoals bij elke verliefdheid zie je alles door een gekleurde,positieve bril.
Van negatieve berichten over Cuba wilde ik niets weten en nam het altijd voor dit land op.
Maar verliefdheid gaat ook over en dan komt de werkelijkheid.
Van af het begin heb ik geloofd dat het stap voor stap beter zou gaan met Cuba.
Met pijn in mijn hart heb ik mijn verwachtingen drastisch moeten bijstellen.
Geen verbeteringen voor de Cubanen,maar stilstand.
Geen verbeteringen t.a.v. stroomvoorziening en watervoorziening.
Nog steeds eten op de bon.Er is van alles te kort.
Grote armoede onder grote delen van de bevolking.enz,enz.
Geloof in toekomst perspectief voor de Cubaanse bevolking heb ik niet meer.

Voor mijzelf is het nog steeds een feest als ik naar Cuba vertrek om te genieten met mijn familie.
Ik vind het een van de fijnste vakantie landen met het weer en de schitterende stranden.
#115481 door dasilvasolis
22 mei 2020, 14:47
Heel interessant om te lezen hoe hombre qua standpunt van het ene uiterste is overgestapt naar het andere uiterste. Maar volgens mij was deze thread bedoelt voor delen van actuele info over de situatie in cuba gedurende de coronacrisis.

saludos en blijf gezond
#115523 door dasilvasolis
02 jun 2020, 19:16
Hola. Weer een update van de actúele situatie in Camaguey

Aangezien het aantal nieuwe casussen de afgelopen weken maar bleef dalen had ik hoop dat de lockdown versoepelt zou worden. Maar helaas, voorlopig dus niet.
Hoewel vandaag weer minder nieuwe casussen,( 9 allemaal in la Habana) , was er de laatste 3 dagen opeens een flinke stijging van het aantal nieuwe casussen. Gisteren zelfs 38. Bijna allemaal in la Habana, gerelateerd aan een uitbraak die ontstaan is in warenhuis la Epoca in la Habana
Buiten la Habana , worden er in de rest van Cuba nauwelijks nog casussen gevonden. Volgens MINSAP in 10 provincies al meer dan 15 dagen geen positieve casussen. Waaronder dus Camaguey. Vooralsnog ook in deze provincies echter geen officiele versoepeling. We zullen moeten wachten tot ook in la Habana de pandemie onder controle is. En dat kan dus nog wel even duren.
Officieel zijn we dus nog in lockdown, maar informeel is Camaguey al begonnen met de versoepeling en een voorzichtige terugkeer naar een nieuw normaal met mondkapje.
De politie lijkt het vooralsnog te gedogen. Er zijn veel mensen op straat en men houdt minder afstand. Veel cuenta propistas (zzpers) , ook kappers, zijn weer open. Er rijden al wat fietstaxis en koetsjes. Men gaat weer gewoon op bezoek, er wordt gebasketballed bij het (gesloten) recreatiepark, en op veldjes gevoetbald. Niet stiekem, maar gewoon langs de hoofdweg
Ook al lijkt de Corona hier onder controle, het is geen reden om hier in Camaguey in juichstemming te verkeren. Ruim 2 maanden na het sluiten van de grenzen, begint zich een diepe economische crisis af te tekenen. Met name de voedseldistributie kraakt in zijn voegen. Ik woon sinds 2005 in Cuba en ik heb een schaarste zoals nu nog nooit meegemaakt.
Camaguey was altijd een stad waar vergeleken met de rest van het binnenland een relatieve overvloed was. Markten en winkels lagen bijna altijd vol met spullen. Misschien net niet wat je zocht , en geen keus als bij Albert Heyn, maar eten was hier nooit schaars. Natuurlijk kon Camaguey zich nooit vergelijken met la Habana waar altijd nog veel meer was .( Ook al heb ik altijd het idee dat Habaneros het hardste klagen van alle Cubanen, maar die vergelijken zich waarschijnlijk met de supermarkten in Miami of Europa)
Nu denk ik met weemoed terug aan de “vette” jaren die geweest zijn, want de markten liggen er nu desolaat bij. Van de week op de grote markt van Camaguey enkel paprika, bakbananen, uien en knoflook. De particuliere groente en fruitkarretjes die normaal in grote getalen door Camaguey rijden zie je alleen nog binnen in de wijken buiten het zicht van politie. Zij mogen namelijk niet meer verkopen. Men moet dus direct bij de staatsorganoponicos (stadsmoestuinen) kopen. Varkensvlees wat er altijd in overvloed was, is er maar mondjesmaat. Brood en broodkarretjes zijn er trouwens nog wel.
Winkels hebben maar een fractie van wat ze hadden, of zijn dicht. Waar iets te koop is, of waar men denkt dat er iets verkocht gaat worden staan lange rijen. Laatst hier in de wijk voor de shopping een rij voor olie die er al de avond van te voren stonden. Iedereen in de regen met een oudere man van defensa civil die iedereen op zn plek zette. Waarbij hij de meeste ook nog aanraakt. Dus zou er nog een virusje zijn....
Probleem is ook dat ondanks alle politiecontrole de rijen voor een deel bestaan uit revendedores (doorverkopers) en coleros die profiteren van deze schaarste. (Colero is iemand wiens beroep het is in de rij te staan). Ander probleem is dat veel producten die voorheen op niet helemaal legale wijze de markt bereikten door de scherpere controles op vervoer weggevallen zijn.

Vele cubanen roepen al tijden dat de overheid verkoop van schaarse shopping produkten zoals kip, olie en waspoeder beter moet gaan organiseren, bijvoorbeeld via het bonnenboekje. Hier in mijn buurt gaan ze daar nu eindelijk gehoor aan geven. Laatst kwamen ze hier langs met een vertegenwoordiger van de partij en de administratrice van de flat . Ze zijn bezig om de verkoop van schaarse shoppingprodukten per blok cq verdieping te regelen. 1 van elk huishouden (nucleo) kan dan op een bepaalde datum voor de nucleo de inkopen doen aan de hand van het aantal mensen dat er wonen. We gaan zien of dat gaat helpen. Hier in Camaguey zijn er verder speciale modulos (levensmiddelenpaketten) voor 60 plussers zoals mijn schoonmoeder die de schaarste enigszins verlichten .
Ander teken van de economische crisis: De rijen bij de western union zijn minder. (bron Tijn) Er wordt blijkbaar minder geld gestuurd vanuit de VS, aangezien veel Cubaanse amerikanen hun baan zullen hebben verloren.
Om het een periodo especial nr 2 te noemen lijkt me te vroeg. (Periodo especial is de naam die Fidel gaf aan de crisis die in Cuba onstond in de jaren 90 na het ineenstorten van de sovjet Unie en het oostblok) De stroomvoorziening doet het gewoon en hoewel schaarste, er is nog steeds te eten. Maar dat het moeilijke tijden zijn voor Cuba is duidelijk. Voorlopig ook geen zicht op verbetering.
De Cubanen in mijn omgeving zijn er vooralsnog redelijk relaxed onder.

Hoe verder in het post coronatijdperk is ook een open vraag. Want stel het lukt om Cuba coronavrij te krijgen. Wat dan? Wanneer gaan de grenzen dan weer open. Als er een vaccin is? Misschien gaat dat jaren duren of komt het er nooit. . En de rest van de wereld zal waarschijnlijk niet virusvrij worden. Elke bezoeker die het land in wil 2 weken in quarantaine? Prima maar de Cubaanse Amerikanen hebben vaak maar een paar weken vakantie per jaar. Dus die komen dan niet meer.
Toeristeninkomsten en inkomsten van Cubaanse familie die op bezoek komt worden node gemist.
Wordt het dan enkel toerisme afgescheiden van de Cubanen op de Cayos en Varadero zoals op dit forum en ook door commentaristen op bv cubadebate wordt geopperd?
In officiele media zijn al de eerste verhalen dat covid weleens een blijvertje kan worden. Ook op Cuba en dat we ermee zullen moeten leren leven. Vamos a ver.

Saludos en blijf gezond