over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114836 door Tijn
18 okt 2019, 12:15
Ze willen de import door mulo's aan banden leggen. De 'Hard Currency' winkel komt terug. Volgens mij ook een stap(je) naar het opheffen van de CUC...
#114837 door Pieterklu
18 okt 2019, 19:05
Concurrentie dus, dat is goed voor de Cubanen die beschikken over vreemde valuta, want dat dan weer wel .... Inderdaad wellicht anticiperen op afschaffen van Cuc en omarmen dollar. De Dollarwinkels komen dus weer terug maar dan in nieuwe vorm, met een elektronische bankkaart die je kunt opladen bij de bank. Cash is er niet meer bij, dus ook het stelen in de winkels van cash geld is voorbij. Natuurlijk nog wel de nodige koelkasten etc. die van de vrachtwagen vallen en twee deuren verder goedkoper gekocht kunnen worden.
Ccuba maakt wel stapjes moet ik zeggen. Doel: aantrekken van vreemde valuta waarmee de staat haar inkopen kan doen.
#114838 door Joop_Siroop
19 okt 2019, 17:56
Volgens mij is het afgekeken van de Cubacel offertas waarmee buitenlandse valuta wordt binnengehaald. Ook daar kun je (in principe) niet met je Cucs gebruik maken van de aanbieding. Deze electronica wordt tegen concurrerende prijzen aangeboden maar.. niet te koop met CUC (of eerst omwisselen in dollars). Dus goedkope meuk betalen in dollars (van de familie of novio en het buitenland) en de devisa stromen rechtstreeks in de staatskas.

Schatje, wil je een recarga of een nieuwe tv???

Ik voorzie enorme prijsdalingen voor electronica op de zwarte markt want er moeten natuurlijk wel mooie kleertjes worden gekocht ;-)
Ay papi, se rompio el televisor. Necesito q me compras otro... dale ... te quiero mucho
;-)
#114844 door Pieterklu
26 okt 2019, 21:28
Ik begrijp je probleem. soms komt informatie over ontwikkelingen in cuba sneller bij ons terecht dan bij onze Cubanen. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wat ik weet van 'horen zeggen'is als volgt:
- Cubaan opent speciale rekening bij bank zoals Metropolian;
- vanuit buitenland wordt er divisa (buitenlands geld) op gestort, of de Cubaan gaat met zijn CUC naar de bank en wisselt zijn CUC voor divisa en stort dat op die rekening;
- de Cubaan vraagt de elektronische kaart aan, waarmee hij in de divisawinkel kan betalen.
Succes.

Gr.

Pieter