para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#111745 door dennis75
01 mei 2016, 15:34
Beste formuleren,

Weet iemand wat op dit moment de goedkoopste manier is om bedragen tot € 250 over te maken naar Cuba?

Ik gebruikte altijd Sendvalu.com maar die werkt niet meer voor Cuba. Is een overschrijving via de Rabobank ook mogelijk of geeft dat problemen? Of is die AIS kaart toch nog steeds de snelste en meest voordelige oplossing voor het sturen van geld naar Cuba?

Groet,

Dennis
#111746 door Tijn
02 mei 2016, 07:24
Als je iemand vindt die een 'pensionado' bankrekening heeft kost het je 5 euro ongeacht het bedrag dat je overmaakt...
#111747 door Kefke04
02 mei 2016, 11:02
de ais kaart is nog steeds de snelste maar zeker niet de voordeligste
sites als enviodinero.ca en cash2cuban.com en uts transaction rekenen vrij veel commissie, maar als je express kiest is het er in 2 uur.

hier in spanje kan je nu via de post sturen en kunnen ze het binnen 15 minuten ophalen bij 12 speciale postkantoren op cuba.

ik vind dat de gewone bank over het algemeen veel te veel tijd neemt
#111748 door havanalover
04 mei 2016, 15:10
"De gewone bank neemt veel tijd" Heb je, je al eens (recent!) verdiept in de problematiek?
Jij bent uit Antwerpen. Welke "Vlaamse" bank stuurt nog geld naar Cuba?
Vroeger toen "Fortis" nog als enige (Belgische) bank geld stuurde gebeurde dat al langs " buitenlandse - correspondentie" banken. ( Die goedkeuring vragen en commisie!) Zelfs (verschillende) Cubanen die in Antwerpen wonen kennen geen "oplossingen". Sommigen spraken zelfs van "Western Union". De onwetendheid bij hen is groot. Er werd eens door een forumlid gesuggereed dat ABN-Amro met twee filialen in Antwerpen geld naar Cuba zou sturen. Niet dus. Enkel voor "Private banking" ( beleggers met miljoenen). Buitenlandse banken sturen nog geld naar Cuba ( Spanje - Canada) maar zelfs in Venezuela en andere Latijns Amerikaanse landen gaat het niet vlot of helemaal niet. Lees maar eens de opmerkingen op "de geld blog van het Cubaanse consulaat". Welke buitenlandse bank staat te springen om (maandelijks?) 250 euro naar Cuba te sturen. Blij dat Ficimex nog werkt, al kost het veel, het gaat snel. Goed nieuws send valu.com werkt terug. Ondanks alle "Obama/ Stones hype" is er weinig van "versoepeling" te bespeuren.
#111749 door havanalover
04 mei 2016, 15:18
Tijn schreef:Als je iemand vindt die een 'pensionado' bankrekening heeft kost het je 5 euro ongeacht het bedrag dat je overmaakt...

Welk land/bank stuurt rechtstreeks "jubilado- geld" naar Cuba? Misschien zijn die er , ik ken er geen.
#111750 door Kefke04
04 mei 2016, 15:24
@havanalover

ik woon al een tijd niet meer in belgie
maar ik heb zowel met KBC, met europabank als met dexia geld naar cuba overgeschreven aan belachelijk tarieven en een kleine week tijd om tot daar te krijgen.
Hier in spanje ga je naar de post slechts 5.65 euro commisie en het komt aan op binnen het kwarier

in antwerpen heb je op de turnhoutsebaan athena money transfer zij zijn de enige die nog sturen naar cuba, en niet duur daar gaan alle cubanen in antwerpen
#111752 door havanalover
09 mei 2016, 13:04
@kefke

bedankt voor je tip, ik trek het na, maar zolang ik geen bevestiging heb, wacht ik af. Ik heb al zoveel vruchteloze tips nagetrokken. Je woont niet meer in Belgie, hier is wel wat veranderd. Enkele maanden geleden heeft KBC (Kredietbank) mij per aangetekend schrijven als klant buiten gegooid om geld naar Cuba te sturen al hoewel ik schriftelijk akkoord van hun filiaal had. Men wil het niet bevestigen bij KBC zich verschuilend achter een clausule dat ze ten alle tijden zonder reden een klant kunnen opzeggen. (zie verder PS) Het enige dat ik vernam is dat de overschrijving waarschijnlijk een "alarmbel" in het hoofdhuis te Brussel heeft "getriggerd". Wat Dexia betreft dat is een ander verhaal. Dexia bestaat niet meer, de opvolger Belfius betrouw ik niet (om verschillende redenen). Andere kleine banken zijn dochters van grotere banken en weigeren uiteraard. Belgie is Spanje niet. Ik heb Spaanse banken gecontacteerd maar geen antwoord gekregen. Internet is nog een mogelijkheid. Maar ik geef het niet op er zijn waarschijnlijk nog andere manieren. Enkel kennen wij de juiste kanalen niet, dat zul je waarschijnlijk niet in forums lezen.

PS. ik vernam uit betrouwbare bron dat enkele jaren geleden een belangrijke som geld (vele maal meer dan ik stuurde) via KBC naar Cuba zonder problemen doorging. ER IS DUS WEL WAT VERANDERD ( vermoedelijk na de "boete" opgelegd aan Fortis en andere banken
#111756 door Encantó
09 mei 2016, 18:19
havanalover schreef: Enkele maanden geleden heeft KBC (Kredietbank) mij per aangetekend schrijven als klant buiten gegooid om geld naar Cuba te sturen al hoewel ik schriftelijk akkoord van hun filiaal had.

Vreemd verhaal. Ik schrijf vaker geld via KBC over naar Cuba. Vorige week nog. Nooit problemen mee gehad. Tot nu toe enkel gehoord van een weigering bij deze of gene bank om een bedrag over te schrijven. Maar er werd nog nooit een klant aan de deur gezet.
#111807 door PAULA W.
19 mei 2016, 11:51
Wij hebben net een huis gekocht op Cuba en het was behoorlijk ingewikkeld om al het geld daarheen te krijgen! Maar goedkoopste was toch via de ASN overmaken naar iemand met een bankrekening daar. In ons geval BPA. Waarschijnlijk gaat het met ABN net zo goed. Wel belangrijk om erbij te zetten waarom het gaat (reparatie van het huis, 'gift' , lig iets dat de bank zich kan verantwoorden naar andere banken/ instanties, dat het niet in een terroristische organisatie oid verdwijnt. (hoeft dus niet de waarheid te zijn, het wordt verder niet gecheckt) Succes!
#111808 door PAULA W.
19 mei 2016, 11:53
Wij hebben net een huis gekocht op Cuba en het was behoorlijk ingewikkeld om al het geld daarheen te krijgen! Maar goedkoopste was toch via de ASN overmaken naar iemand met een bankrekening daar. In ons geval BPA. Waarschijnlijk gaat het met ABN net zo goed. Wel belangrijk om erbij te zetten waarom het gaat (reparatie van het huis, 'gift' , lig iets dat de bank zich kan verantwoorden naar andere banken/ instanties, dat het niet in een terroristische organisatie oid verdwijnt. (hoeft dus niet de waarheid te zijn, het wordt verder niet gecheckt) Succes!
Het duurde een week, dat wel.... (5-7 werkdagen). En het kan ook geblokkeerd worden, als men twijfels heeft. Dan sturen ze het geld terug. (Is me ook gebeurd).
#111809 door Pieterklu
19 mei 2016, 16:34
Twijfels bij transacties uit het buitenland naar Cuba hebben hun oorsprong in de blokkade-wetgeving van de USA. Banken zijn nog steeds 'als de dood' dat transacties een zakelijke inslag hebben. Ik heb dat gemerkt bij overschrijvingen ING en Rabobank. Er worden vragen gesteld over de aard van de transactie - de betaling. Als het antwoord bevredigend is (familie in Cuba), wordt het geld netjes overgeboekt.
#111815 door Tijn
20 mei 2016, 14:38
Banken zijn inderdaad als de dood.. en ook wel begrijpelijk... Obama deelt recordboetes uit...

heb een PayPal account en zodra iemand 'Cuba' in de 'opmerkingen' schrijft.. Pats! Restricted...Drie weken discussie en bewijsvoering om duidelijk te maken dat het geld niet naar Cuba gaat. Rick en Billy hebben hier ook een leuk verhaal over...

The U-naaien-we Steeds zijn niet zo vriendelijk als ze lijken.
#113832 door t512857
16 maart 2018, 19:33
Ik moet op korte termijn geld naar Cuba sturen, maar SendValu, de service die we tegenwoordig altijd gebruiken, werkt nu (tijdelijk?) niet. Kan iemand een andere snelle, maar betrouwbare service aanbevelen?
#113835 door hombredecuba
18 maart 2018, 10:10
ABN-AMRO verstuurd ook geld naar Cuba.
Ben net terug van Cuba en zie steeds meer kantoren van ''WESTERN UNION''.
Misschien kan je via ''WESTERN UNION'' geld sturen naar Cuba.
Veel familie in de USA stuurt geld via ''WESTERN UNION'' naar familie op Cuba.
#113837 door Pieterklu
18 maart 2018, 16:53
Zoek een 'mula' als alternatief voor (internet)bank. Iemand die een keer geld voor je wil meenemen.
#113840 door hombredecuba
19 maart 2018, 12:07
Goed nieuws!!! ''WESTERN UNION'' in Amsterdam verstuurd geld naar Cuba.
Het is voorlopig 1 kantoor.
Het adres; ''WESTERN UNION'' Jan Evertsestraat 125-127A in Amsterdam.
Tel. 020-6165863.