Wat bezoeken, tips & tricks: Cubakenners geven advies en antwoord op vragen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#84792 door Jur&Co
17 nov 2009, 14:01
Hallo cubaliefhebbers,

Deze zomer gaat het er dan eindelijk van komen. 2 weken cuba (na eerst een rondreis door mexico, guatemala en belize) en geniet van al het moois. Graag natuurlijk tips voor activiteiten die met name voor mijn jonge kinderen leuk zijn om te doen. (ze zijn 4 en 7). Maar ik heb toch graag jullie advies over de reis.

Ik vlieg met martinair van amsterdam naar cancun, voor een 4 weekse rondreis de kleine maya-route. Vervolgens met een vlucht van cubana naar havana. Wie geeft een review? Kan niet met mexicana boeken ivm geen electronisch ticket beschikbaar. Dit kan wel via mexico-city voor ongeveer dezelfde prijs, maar dan zit ik met 2 kleine kinderen 2x in de lucht...Beetje onzinnig. Ik zou dit in mexico kunnen boeken, maar in het hoogseizoen durf ik dat niet aan. De kans is ook aanwezig dat ik mexico niet in kom omdat ik geen doorreisticket heb, dus ik moet voorafgaand aan de vakantie die vlucht boeken. Met martinair reis ik vanaf Havana weer terug naar Amsterdam. Via martinair kan ik aan de balie op schiphol een toeristenvisum voor mijzelf en de kinderen aanschaffen.

Mijn kinderen zijn 4 en 7 en hebben een eigen paspoort. Ik reis alleen met de kinderen. Is er in cuba een regel dat ik alleen gedocumenteerd met toestemming van de vader het land mag binnenkomen (of verlaten?)

Heb ik verder nog iets belangrijks over het hoofd gezien?

Veel dank!

Jurma

#84795 door quelindaescuba2000
17 nov 2009, 15:53
Jur, over die toestemming het volgende: In Cuba heb ik hier toen ik Cuba inreisde en uitreisde met mijn 2 kinderen , vader was al in Cuba en bleef langer in Cuba nooit problemen gehad wel in Duitsland waarbij de douanbeambte een beetje moeilijk deed. Bij navraag bij de gemeente bleek dat zij aangaven dat er niet een officieel document is dat opgemaakt kan worden waarin de vader toestemming geeft om te reizen met zijn kinderen. Dus dat is heel erg afhankelijk van degene die je treft maar als zij een eiegen paspoort hebben en jij het ouderlijk gezag hebt zou er in theorie niets mis kunnen gaan. Omdat je niet nadrukkelijk aangeeft wat je plannen in Cuba zijn is het moeilijk tips geven. Wij gaan met onze kinderen in Havanna wel eens naar een dierentuin waarbij ook een soort van dolfijnenshow is, ik weet even de naam niet en er is ergens in een buitenwijk ook een soort grote kermis ( maar weet niet wat van de attracties daar het nu wel of niet doet) want realiseer je het is allemaal een beetje vergane glorie. Mijn kinderen vinden het strand altijd leuk en de parken een ritje in het koetsje in Havanna, het is uiteraard maar wat ze gewend zijn.

#84808 door Jur&Co
17 nov 2009, 22:01
hoi, bedankt voor je reactie!

Dan zorg ik in ieder geval voor een geschreven toestemming van mijn man met een kopie van mijn man's paspoort. Met een kopie van de geboortecertifikaten. Better save than sorry...
Mijn kinderen zijn ook superblond met blauwe ogen en ik ben een halfbloed aziaat, dus ik word weleens voor de oppas aangezien. Omdat ze absoluut niet op mij lijken, ben ik bang dat het een probleem zou kunnen geven.

Over de reis, we gaan een klein rondje doen. Havana - Santa Clara - Trinidad - Cienfuegos - Havana. We hebben natuurlijk beperkt tijd en deze afstanden zijn goed te doen met de kleintjes. Ze zijn het reizen wel gewend gelukkig en hebben er ook veel plezier in. Afgelopen zomer had ik ruzie met mijn zoon van 3 die tijdens de kampeervakantie in frankrijk mij vertelde dattie toch liever naar thailand ging?!? (en kinderen openen hele andere deuren tijdens het reizen op verre bestemmingen)

Jurma