Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#84507 door Sandro72
10 nov 2009, 01:19
Olá vato's

hoelang duurt een aanvraag voor een toeristen visum
en is dit alleen in Habana mogenlijk
en kan ik daar een reisverzekering voor haar afsluiten?

en amigo Joop Siroop wat is een poll vraag?

gracias

#84547 door jethro
11 nov 2009, 00:24
de toeristenvisum aanvraag duurt zonder vertraging gemiddeld 3 maand ivm een aantal papieren die een beperkte geldigheidsduur hebben.
wordt een eerste verzoek afgewezen dan kan dit tot een jaar duren tenminste voor cuba aangezien de carta de invitacion een jaar geldig is.
voor dat deze afloopt moet de helepapierwinkel rond zijn.
een visumaanvraag en de eventuele afwijzing daarvan moet je helemaal doorlopen inclusief bezwaar.

er is geen shortcut in de procedure door een nieuw visum aanvragen om zo de bezwaarprocedure te omzeilen dat werkt niet en resluteert weer in een afwijzing.

die garantie heb je dan wel in dat geval

#84561 door Kefke04
11 nov 2009, 12:39
bij mij was dat allemaal rond op een dikke maand voor België, voor Cuba toestemming gaf was het nog 2 weken langer nagelbijten.

bij ons was wel geen enkel leeftijdsverschil, we hebben een interview gedaan in het spaans.

en wij konden voldoende bewijzen voorleggen dat we elkaar al enkele jaren kennen.

#84593 door Sandro72
12 nov 2009, 02:09
vreemd hoor van een kennis die er al 13 jaar komt dat een TOERISTEN visum 2 dagen duurt, heb het niet over een MVV,

mijn vraag is of daar een reis verzekering kan afsluiten daar voor haar, wat de ambassade accepteerd.
en hoe dat met ticket reservering gaat? voor of na aanvraag?
copie arbeids contract, 3 salaris strook. en uitnodiging, heb ik dan al,

sandro

#84595 door HijodelMundo
12 nov 2009, 05:41
2 dagen??? Was het maar waar...

Of je bedoelt de visum om Cuba binnen te komen. Maar dat duurt ongeveer 2 minuten (kopen aan de martinair balie of bij sommige reizen inbegrepen)

Hijo

#84623 door jethro
13 nov 2009, 23:50
Sandro72 schreef:vreemd hoor van een kennis die er al 13 jaar komt dat een TOERISTEN visum 2 dagen duurt, heb het niet over een MVV,

sandro

was dat maar waar.

jij moet eerst een garantstelling invullen bij jouw gemeente, en deze moet jouw hantekening legaliseren.
vervolgens moet je naar een beedigde vertaler indien de garantverklaring niet in het engels is deze moet ook door het MvJ gelegaliseerd worden.
dan moet je naar het BZ deze moet de handtekeningen van voorgaande instanties legaliseren.
dan kun je naar het cubaans consulaat 200 € betalen en de cubaanse uitnodigingsbrief laten maken.
deze wordt vervolgens met de diplomatiekepost naar cuba gestuurt naar de immigratiedienst.
de stuurt de uitgenodige een brief dat er een uitnodigingsbrief bij de immigratie ligt die hij of zij kan ophalen

we zijn nu een maand verder

jij moet de zorgen dat zij/hij de benodige gevens noodzakelijk voor het toeristenvisum aanvraag krijgt
deze papieren mogen bij het indienen van de aanvraag niet ouder zijn dan 3 maand 1 dag te laat pech!!!!!! (ervaring mee :evil:)
je vriend (in) kan 3 maand voor het uitreisen de aanvraag starten en geen dag eerder, je wordt weggestuurt.
nadat alle stukken aanwezig zijn reservering vliegticket/polis ziektekostenverzekering/garantverklaring/3 loonstrookjes/werkgeversverklaring wordt de aanvraag gestart.

het is verspilde moeite om de ambassade te vragen of zij stukken per mail/fax accepteren ivm het korte tijdsbestek wat je hebt,zij werken geen milimeter mee.
na 2 week krijg je bericht van het MvJ dat er een aanvraag voor een toeristenvisum is gedaan bij het nl consulaat in havana waarbij je opgegven bent als garantsteller en wanneer dit klopt hoef je niks te doen, heb je je bedacht kun je een brief terugsturen en wordt de aanvraag gecanceld.

in deze 2 week wordt de aanvraag(ster) uitgenodigd voor een verhoor op de ambassade om het 1 en ander te checken om al dan niet een visum te verstrekken maar op dit moment worden alle aanvragen naar de IND gestuurt.

deze stuurt een vragenlijst van 24 paginas die volledig moeten worden ingevuld met de meest idioote vragen aan de hand daarvan beslist de IND of het visum afgegeven wordt

deze heeft 6 week de tijd om te beslissen, en die tijd gebruiken ze volledig soms nog langer.

dus 2,5 tot 3 maand is rap 2 dagen bestaat gewoon niet

er schijnt in cuba wel een verzekeringbedrijf te zijn die aan de voorwaarden voldoet die het consulaat stelt,de naam weet ik niet meer omdat ik uiteindelijk via martinair cuba de ziektekosten polis kon mailen

#84629 door dutchjong
14 nov 2009, 08:19
Duidelijke uitleg, Jethro !

Begrijp ik hieruit dat je 2 garantverklaringen moet invullen (én legaliseren bij de gemeente én legaliseren bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken) nl. 1 wb de uitnodigingsbrief voor het Cubaanse consulaat in Rotterdam en 1 wb het toeristenvisum voor de Nederlandse ambassade in Havanna ?

bvd.

#84633 door Orroz
14 nov 2009, 11:29
Wat 'n poespas, is dit alles de moeite en het geld waard.!
Indien Si, gewoon doorgaan natuurlijk.! :)

#84642 door Sandro72
14 nov 2009, 15:23
gracias Jethro,

ga in januari erheen, om eerst maar eens een paspoort te laten maken,
en geboorte akte van haar bij haar gemeente/stad. zijn er nog meer papieren zie zij nodig heeft, ongehuwdheids verklaring ofzo,

niet dat als ik terug ben vandaar, en er ontbreekt een document !!!:evil:

kan haar nu nog niet uitnodigen zonder paspoort, ????
heb wel naam,adres,ID nr.geboorte jaar/plaats.?????

en Orroz, vraag me iderdaad af of het waard is
paso a paso,

Thanx to all u all..

#84647 door jethro
14 nov 2009, 16:35
je moet eerst een paspoort regelen voor je vriendin, anders kan de aanvraag helemaal niet gestart worden.

dan "strandt" je al bij het cubaans consulaat in nederland.

als je ook nog een paspoort moet regelen dan ben je geen 3 maand kwijt maar wel een half jaar voordat je het visum hebt

Sandro72 schreef:en Orroz, vraag me iderdaad af of het waard is
paso a paso,

die vraag kanik niet voor je beantwoorden, het is niet makkelijk om een relatie te onderhouden met een buitenlander.
je zult dat toch moeten bespreken met je partner, als daar dan vervolgens niet over te praten is of als er bij 1 van jullie wantrouwen is moet je er niet aan beginnen.

#84650 door Sandro72
14 nov 2009, 17:03
zal wat meer vertellen (situatie)

ken haar nu na een vakantie, wil haar nu 4 weken opzoeken om haar beter te leren kennen, en haar situatie,

maar ik wil de situatie vooruit lopen, dat als het tussen ons klikt,
dat al haar documenten in orde zijn, paspoort, geboorte akte,
ongehuwdheids verklaring ed.
niet dat ik er aan het eind van vakantie, of terug in holland pas aan ga denken. (kan ik weer terug)

dat ik Orroz gelijk geeft heeft met de korte tijd dat we elkaar kennen te maken.
maar cancellen kan ik altijd nog!!! toch?

mijn vraag is nu, welke documenten moet ik nu regelen, als ik in cuba
ben? paspoort,
zodat ik in holland een Toerist visum kan aanvragen?

ps cancellen kan altijd nog, als ik het niet zie zitten,

many thanx 4 u'r assist Jethro

sandro

#84654 door jethro
14 nov 2009, 18:28
bdw als je met je novia in het hotel wilt, moet ze beschikken over een paspoort, een carnet is niet voldoende

#84655 door Sandro72
14 nov 2009, 18:31
vreemd zat in brisas hotel guardalavaca,
met haar met id kaart.

#84656 door HijodelMundo
14 nov 2009, 18:57
Sandro,

Voor het hotel is id kaart genoeg. geen paspoort nodig.

Maar je laat haar dus nu al het een en ander regelen zodat je alvast "vooruitwerkt". Stel dat blijkt dat je haar niet meeneemt dan zal zij jou dat niet in dank afnemen. Heb je haar blij gemaakt met een dooie mus.
Zij zegt nu tegen iedereen dat ze de loterij gewonnen heeft. Mijn "Novio" komt in Januari en neemt mij dan mee naar NL.

Ik raad je aan (je moet het uiteindelijk lekker zelf weten) om gewoon belangeloos erheen te gaan en vier weken genieten, haar en de famile leren kennen, Cuba beter leren kennen en begrijpen.
Als je haar wilt uitnodigen gaat het je toch veel tijd en geld kosten. Je kan dan dus ook nog wel een keertje op en neer (wat trouwens niet noodzakelijk is voor de uitnodiging)

En fin, succes ermee,

Hijo

#84660 door Sandro72
14 nov 2009, 19:34
nee, zij weet hiervan nog niks.

zij weet alleen dat ik voor 4 weken kom om elkaar beter te leren kennen
ik wil zelf alleen op de hoogte zijn van deze procedures,

als het klikt,
ben ik ready...
paso a paso
Sandro

#84689 door jethro
15 nov 2009, 09:45
HijodelMundo schreef:
Voor het hotel is id kaart genoeg. geen paspoort nodig.

in hotel brisas del mar in trinidad, kom je als tourist met een cubaan(se) zonder het paspoort van de cubaan(se) het hotel niet in.

dat is mij en mijn vriendin afgelopen augustus tenminste vertelt

#84719 door HijodelMundo
15 nov 2009, 17:03
Heel vreemd omdat cubanen nu gewoon in hotels mogen verblijven. Bijna geen cubaan heeft een paspoort. Meestal alleen i ein het buitenland wonen, maar die mochten altijd in hotels verblijven...

Dus vreemd dit, misschien een geval van "Mete pie"?

Hijo

#84724 door Orroz
15 nov 2009, 18:38
Niks paspoort voor 'n Cubana.
Dit jaar in Guardalavaca met vriendin, voor mij 'n paspoort en
voor haar 'n carnet.!
"n Kennis van mij met vriendin in 4-sterren hotel in Trinidad,
carnet voor z'n vriendin voldoende. Naam van dit luxe hotel
ben ik kwijt,
Melia Hotel Havana,dit jaar wegens vertraging - idem dito.!
Geen problemas, porque el Extranjero paga.!