Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#80721 door Summiej
11 mei 2009, 21:57
Aangezien je in Cuba het handigste met Visa kan betalen, moet ik opzoek naar een nieuwe creditcard.
Nu kwam ik de ANWB creditcard tegen.
In vergelijking met de World Card is de prijs nogal een groot verschil
(Visa kost je 36,50 , ANWB 11,50)
Ik kan nergens een verschil ontdekken tussen die 2 dus de ANWB lijkt me een goede deal.

Heeft iemand ervaring of de ANWB kaart ook werkt in Cuba?

#80726 door Robert
12 mei 2009, 06:06
Nee.
Maar ik kan je met vrij grote zekerheid melden dat je er niets aan je wegenwachtkaart hebt maar dat een visakaart een visakaart is.
Er zijn er ook die ze gratis aanbieden maar met een beperkt bestedingslimiet en een verplicht gebruik van 500euro aankopen per jaar om gratis te zijn. gamma en thinq zijn daar voorbelden van.
Zulke kaarten kunnen dus handig zijn naast bv een mastercard.

#80729 door Edwin
12 mei 2009, 07:12
Wat het verschil is weet ik niet. Naar mijn bescheiden mening helemaal niets. Het is zoals Robert al zegt: Visa is Visa.

Ik heb ook mijn Visa creditcard via de ANWB. Als er iets is of als je vragen hebt over je creditcard heb je gewoon contact met Visa. De ANWB kan het je alleen goedkoper aanbieden.

Je hoeft niet per jaar een X-bedrag te besteden. Het bevalt mij prima, hoewel ik hem niet vaak gebruik. Ik gebruik hem eigenlijk alleen als betaalmiddel via internet om een ticket te kopen bijvoorbeeld en als back-up als ik op vakantie ben.
Ik heb toentertijd ook een partnerkaart aangevraagd die ik toen aan mijn vrouw heb gegeven om in Havana te pinnen wanneer dat nodig was. Werkt perfect !

Ik vind het een aanrader.

#80730 door Tony Cuba
12 mei 2009, 09:06
Heb ook een ANWB visa kaart.
Je kunt er hetzelfde mee doen als met elke andere visa kaart.
Omdat je lid bent van de ANWB betaal je 11.50 euro per jaar.
Verschillende keren gebruikt op Cuba bij grote aankopen of slapen in Hotel.
Werkt perfect en er wordt afgerekent in us dollars.

#80734 door dutchjong
12 mei 2009, 10:32
Houd echter ook rekening met de commissie die je nog eens extra in rekening wordt gebracht wanneer je met Visa betaalt. Die kan in mijn herinnering tot boven de 10% oplopen......

#80735 door Irritukkieslak
12 mei 2009, 10:47
Klopt het dat je pas voor die ANWB kaart gaat betalen wanneer je hem voor het eerst gebruikt hebt?

#80741 door Rebelde
12 mei 2009, 16:37
Heb 3 jaar geleden mijn Mastercard gebruikt zonder probleem, zou dat nu anders zijn dan?
Waarom is Visa makkelijker?

#80744 door Summiej
12 mei 2009, 18:01
TONY CUBA schreef:Heb ook een ANWB visa kaart.
Je kunt er hetzelfde mee doen als met elke andere visa kaart.
Omdat je lid bent van de ANWB betaal je 11.50 euro per jaar.
Verschillende keren gebruikt op Cuba bij grote aankopen of slapen in Hotel.
Werkt perfect en er wordt afgerekent in us dollars.

Dankjewel, het wordt de ANWB kaart dus :)

#80746 door Irritukkieslak
12 mei 2009, 21:30
Rebelde schreef:Heb 3 jaar geleden mijn Mastercard gebruikt zonder probleem, zou dat nu anders zijn dan?
Waarom is Visa makkelijker?

Ik heb idd ook gewoon een Mastercard (via Rabobank).. Deze heb ik zonder problemen in de grotere steden gebruikt in maart..

#80776 door HijodelMundo
14 mei 2009, 04:37
dutchjong schreef:Houd echter ook rekening met de commissie die je nog eens extra in rekening wordt gebracht wanneer je met Visa betaalt. Die kan in mijn herinnering tot boven de 10% oplopen......

Dit is onjuist... Dit is geen commissie mar het feit dat het bedrag in CUC dat jij wilt afhalen of betalen met Creditcard wordt omgerekend naar USD... Dat gaat uiteindelijk in Euros van je rekening af.
Als je dan later de boel narekent zal je zien dat het iets duurder is uitgekomen dan cash wisselen. Zo'n 2,5 tot 3 procent en dus geen 10+%...

Zie ook in dit topic. Daar staat het ook nog uitgelegd...

Hijo

#80778 door Tony Cuba
14 mei 2009, 08:29
Dat klopt precies,Higo.

#81176 door JeanneThijssen
05 jun 2009, 13:57
Bij de ANWB visacard en mastercard is het ook mogelijk om een positief saldo op je kaart te boeken. Dit is al eerder ter discussie geweest en Joop heeft uitgezocht dat dit bij een mastercard niet mogelijk is. Bij mijn bank de ABN Amro is het ook niet mogelijk.
De kaarten van de ANWB worden echter uitgegeven door International Card Services BV (CSI) te Diemen tel 020-6600660. Het is mogelijk een positief saldo over te boeken tot 7500€. Als je een bedrag opneemt van dit saldo met je card betaal je slechts 1% opnamekosten met een maximum van 1,50€. Overboeken gaat via een bankoverschrijving of via 'mijn creditcard' via de ANWB site.
Ik heb een ANWB Visacard aangevraagd naast mijn Mastercard van de ABN-Amro, zodat ik in Cuba ook (goedkoop) kan pinnen.
Je dient dus wel lid te zijn van de ANWB om een card aan te vragen. Er is op dit moment een actie, waarbij je 25€ op je card krijgt gestort. Zie ook ANWB.NL

#81179 door Tony Cuba
05 jun 2009, 14:29
Mijn vrouw en ik hebben een ING Creditcard.
Het is wel mogelijk om een positief saldo op je creditcard te hebben maar het wordt afgeraden omdat een positief saldo niet is verzekerd.
Dus als je Creditcard wordt gestolen en het geld wordt van je rekening afgehaald(van dit positief saldo) is dit bedrag dus niet verzekerd en krijg je niets uitgekeerd.

#81180 door JeanneThijssen
05 jun 2009, 15:13
Bedankt voor jouw reactie. Heb meteen maar gebeld naar de ANWB visacard service. Als het positieve saldo van de rekening wordt gehaald dmv van opname met handtekening na diefstal is het bedrag gewoon verzekerd. Bij opname met pincode uiteraard niet, want dan heb je de pincode doorgegeven.
Wel dien je zo spoedig mogelijk de card te laten blokkeren. Als dit vanuit Cuba niet meteen mogelijk is, is dat overmacht.

#81189 door Janette
05 jun 2009, 18:42
Sorry volgens mij is dit wel mogelijk.

Mijn creditcard was 1 keer geblokkeerd in cuba, kwam er achter toen ik geld wou opnemen, heb naar nederland gebeld, en tegelijk werd het gedeblokkeerd na natuurlijk de standaard controle vragen eerst te hebben beantwoord.
Creditcard was geblokkeerd door visa card zelf omdat op dat moment veel fraude werd gepleegd in Cuba met creditcards, dus ze hadden alle kaarten voor opname of betalingen in cuba voor de veiligheid geblokkeerd.

Dus waarom zou je het niet kunnen blokkeren maar wel deblokkeren?
Dat is niet logisch natuurlijk.

#81192 door JeanneThijssen
05 jun 2009, 22:05
Ik bedoel hiermee dat de communicatie met Nederland door omstandigheden soms niet meteen mogelijk is om zo je card te laten blokkeren. Als je dan later belt wordt dat niet aangerekend.

#81195 door Janette
06 jun 2009, 06:22
Oh, ok.

Dan heb ik jou in het vorig bericht niet goed begrepen, maar nu dus wel.