Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#77842 door Retu
17 nov 2008, 13:34
Situatie:
Het MVV voor mijn vriendin en haar dochter (12 jaar)is aangevraagd.

Mijn vriendin heeft in Cuba, en van het Cubaanse consulaat in Rotterdam gehoord dat, als haar dochter uiteindelijk niet zou kunnen aarden in Nederland en dus terug zou willen (naar haar vader), dit alleen zou kunnen indien we in Cuba trouwen.
We zijn zowiezo van plan om te trouwen, alleen de vraag is waar, in Cuba of in Nederland.

Ook wil ik dat er voor mijn vriendin, indien onverhoopt het huwelijk niet goed zou gaan, de weg open blijft voor haar om naar Cuba terug te keren.

Natuurlijk gaan we niet van dit scenario uit en zijn er van overtuigd dat alles goed gaat en mijn vriendin en haar dochter permanent in Nederland zullen blijven, maar ik ben realist en weet dat er altijd iets kan gebeuren en een huwelijk kan stuk lopen en ik wil de weg naar Cuba voor haar open houden.
Men heeft mijn vriendin verteld dat ze alle rechten in Cuba verspeeld indien we niet in Cuba trouwen. Ze heeft bv. in Cuba een “eigen” huis.

Kan iemand mij vertellen of zij en haar dochter haar rechten in Cuba verspelen indien we niet in Cuba, doch in Nederland trouwen?
Graag hoor ik ook eventuele andere voor- en nadelen.

Retu

#77845 door carino
17 nov 2008, 14:57
Wij zijn in Nederland getrouwd. Mijn vrouw en haar zoon (13 jaar) blijven gewoon Cubaan en hebben het recht terug te keren. Ook het huis staat nog steeds op de naam van mijn vrouw.
Ik weet niet wat de Consul je verteld heeft maar het is echt onzin dat je van alles zou verliezen. Dat gebeurt alleen als je in het buitenland blijft als Cubaan zonder PRE. Raadpleeg maar een advocaat in Cuba. Bijvoorbeeld van de Consultería Juridica Internacional.
Alle bezittingen die je vrouw had vóór het huwelijk houd ze gewoon.

#77848 door Elisabeth
17 nov 2008, 15:15
De dochter van je vriendin kan alleen met haar moeder samen uitreizen als de moeder status emigrante heeft of een PRE krijgt. Die PRE krijgt ze alleen als ze getrouwd is (of in Nederland of in Cuba maakt wat de PRE betreft niet zo veel uit).

Als moeder en dochter samen met status emigrante uit Cuba willen uitreizen (en dat is juist bij Nederlanders regelmatig het geval als Nederlander/Nederlandse niet wil trouwen) verliest ze wel degelijk alle rechten in Cuba, ook haar huis als dat op haar naam staat.

Verder moet de vader zijn toestemming geven opdat dochter mag uitreizen. Sommige Cubaanse vaders verkopen deze toestemming alleen voor veel geld...

#77854 door Retu
17 nov 2008, 16:12
Beste Elisabeth,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord.

Om te zorgen dat mijn vriendin en dochter hun rechten (+ huis etc.) in Cuba behouden moeten ze dus op PRE komen (na toewijzing MVV). Dus eerst in Cuba trouwen, PRE aan vragen en dan naar Nederland.
Hoe lang duurt toewijzing PRE gemiddeld en hoe zeker is een toewijzing?

Alternatief zou zijn om na MVV op een PVE naar Nederland te komen; Hier wachten op tijdelijke verblijfs vergunnning. Dan naar Cuba om te trouwen. Vervolgens PRE aan vragen en weer terug naar Nederland.

Is dat mogelijk?

Alvast hartelijk dank voor de hulp!
Retu

#77855 door Elisabeth
17 nov 2008, 17:23
Hoe lang duurt toewijzing PRE gemiddeld en hoe zeker is een toewijzing?

Het gaat hier om Cuba... Met andere woorden, dat weet je nooit van te voren. De meeste PRE worden zo tussen 1-3 maanden toegewezen, maar mijn echtgenoot moest er 3 jaar op wachten!

De PRE wordt ook regelmatig geweigerd. De redenen voor deze weigering zijn bijna altijd onduidelijk. Het hangt van de persoonlijke omstandigheden en verleden (werk of studie bijvoorbeeld) van de betreffende persoon af.

Hier wachten op tijdelijke verblijfs vergunnning. Dan naar Cuba om te trouwen. Vervolgens PRE aan vragen en weer terug naar Nederland. Is dat mogelijk?

Volgens mij is dat zonder meer mogelijk, maar je moet wel rekening houden met een wachttijd van X maanden voordat de terugreis naar Nederland kan worden georganiseerd.

Dit alles geldt natuurlijk alleen als er in Cuba in de komende tijd niets veranderd. Er gaan namelijk al een tijdje geruchten dat er op dit gebied een zekere liberalisatie zou plaats vinden. Ik hoop het maar heb er nog niet veel vertrouwen in...

#77857 door morenita
17 nov 2008, 17:27
Als je hier trouwt kan je ook een Pre aanvragen via het consulaat. Dus reizen naar Nederland met MVV en PVE, trouwen en vanaf hier de PRE aanvragen, enige nadeel is dat je vrouw die pas krijgt als haar PVE verlopen is, je hoeft dus helemaal niet naar Cuba om de PRE aan te vragen eenmaal je in Nederland getrouwd bent.

Succes

#77920 door Retu
18 nov 2008, 11:22
Beste Morenita,

Bedankt voor je info.

Ik sprak mijn vriendin gister en ze vertelde dat zij wel op een PVE kan komen om hier te trouwen en PRE aan te vragen, alleen schijnt haar dochter NIET met haar op een PVE te kunnen komen, dit ondanks document met goedkeuring met legalisatie van de vader van de dochter (die heel goed mee werkt daar hij ook wel ziet dat er voor zijn dochter in Nederland een veel betere toekomst mogelijk is).

Daar mijn vriendin niet zonder haar dochter wil komen, zit er blijkbaar niets anders op dan in Cuba te trouwen en PRE aan te vragen en ..... te wachten op PRE.
Zij gaat vandaag naar advokaat om e.e.a te verifieren en bevestigen.

#77923 door Tony Cuba
18 nov 2008, 13:21
Hallo Retu.
Wij zijn een paar jaar geleden getrouwd op Cuba.
Dat was in December.
Zij moest 2 maanden wachten op haar PRE en andere papieren.
Wij kunnen gewoon heen en weer reizen wanneer we willen.
#81814 door cubaliefde
15 jul 2009, 10:10
Hi Tony Cuba,

Gisteren me eigen ingelogd hiero,ik ben dus cubaliefde.
U komt het dichtstebij mijn vraag?
Wat bedoel jij met de aanvraag van PRE en anderen papieren die zij dadelijk ook nodig heeft.
Mijn aanstaande Cubaanse wil gaan trouwen met mij (zij zal wel willen trouwen in Cuba),maar ik wil liever hier trouwen (omdat het hier niet zo duur is). Heeft trouwen wel zijn voordelen: want als ik haar wil laten overkomen voor kort verblijf, moeten we allerlei papierengedoe doen+een hoop geld betalen. Als ik met haar getrouwd ben, kan zij dan op en neer reizen wanneer zij dat wilt zonder al papierengedoe? Ze is al een keer in Nederland geweest voor kort verblijf, dat was in 2007 / 2008.
Graag hoor ik meer over dit......

groetjes van Cubaliefde zelf.

#81821 door Robert
15 jul 2009, 12:44
maar ik wil liever hier trouwen (omdat het hier niet zo duur is).

Dat is niet een al te best argument.

En zij kan alleen op en neer reizen zonder papier gedoe indien ze een PRE (toestemming om in het buitenland te wonen) heeft.

#81828 door Tony Cuba
15 jul 2009, 18:06
Ik ben op Cuba getrouwd en heb alle papieren laten legaliseren op Cuba en in Nederland.
Op Cuba trouwen was een geweldige ervaring.
In December,met veel zon,fijne familie,groot feest met veel muziek.
Het belangrijkste om te trouwen met mijn Cubaanse geliefde was het vrij kunnen reizen van mijn vrouw,en dat ik langere tijd op Cuba in ons huis kan blijven zonder problemen. Mijn vrouw heeft een PRE.
Wij kunnen 11 maanden op Cuba blijven.
Daarna moet je dan in principe 1 maand weg en kan je daarna weer 11maanden blijven.
We hebben nu alleen tickets nodig en ik een familie visa.
Al met al een stuk makkelijker en ik voel mij meer betrokken bij CUBA dan met Holland........
Veel succes...
#81829 door pedro666
15 jul 2009, 19:30
Hou er wel rekening mee dat als je in Cuba trouwt dit automatische voor de Nederlandse wet betekend dat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Dat je het maar weet!

#81962 door Prawo
22 jul 2009, 18:47
Dat is niet altijd waar.

Als je na het huwelijk in het buitenland bent gaan of blijven wonen, dan kan wel eens het recht van dat land gelden.

Voorkom problemen en onduidelijkheid en maak altijd voor het huwelijk huwelijkse voorwaarden. Dat kan gewoon via een Nederlandse notaris, met een machtiging afgegeven door de niet aanwezige partner.

#81974 door carino
23 jul 2009, 13:02
Prawo schreef:Dat is niet altijd waar.

Als je na het huwelijk in het buitenland bent gaan of blijven wonen, dan kan wel eens het recht van dat land gelden.

Een vriend van mij heeft dat inderdaad voor elkaar gekregen. De rechter heeft het cubaanse recht laten gelden omdat zij in Cuba getrouwd waren.
De hele scheiding in Nederland heeft hem wel veel geld gekost, zo'n 10.000 euro. Het werd voor hem een principe kwestie.

Voor huwelijkse voorwaarden op Cuba moet je in Nederland een contract door en notaris laten maken. Houd er rekening mee dat het een lang en kostbaar proces is. In nederland trouwen is aanzienlijk eenvoudiger.
Deze notaris heeft ervaring op dit gebied: Den Hartog van Nouwen Notarissen in Rotterdam 010 2858679
Rickenbilly heeft hier ervaring mee.

De Cubaanse gemeenschap van goederen is overigens niet hetzelfde als in Nederland. Alleen alles wat binnen de looptijd van het huwelijk is vergaard, is gemeenschappelijk bezit. Alles wat voor het huwelijk persoonlijk bezit was valt er buiten inclusief erfenissen die binnen de looptijd van het huwelijk vrijkomen. Ook datgene wat binnen het huwelijk vergaard wordt maar expliciet op de naam van een van beide staat, valt buiten het gemeenschappelijke bezit.
Overigens wijkt Nederland in dit opzicht ook af van de meeste andere landen in Europa. Daar geldt ongeveer hetzelfde als in Cuba.

#81991 door Prawo
24 jul 2009, 05:38
carino schreef:Voor huwelijkse voorwaarden op Cuba moet je in Nederland een contract door en notaris laten maken. Houd er rekening mee dat het een lang en kostbaar proces is. In nederland trouwen is aanzienlijk eenvoudiger.

De plaats van huwelijkssluiting en de plaats van het opmaken van huwelijkse voorwaarden hebben niets met elkaar te maken.

Je kunt gerust op Cuba trouwen en in Nederland huwelijkse voorwaarden laten opmaken. De notaris kan vertellen hoe dat gaat. Met name zullen de voorwaarden moeten worden vertaald in het Spaans en in de vorm van een machtiging door de Cubaanse partner worden ondertekend.

Duur is het alleen als je de voorwaarden na de huwelijkssluiting nog wilt laten opmaken.

Mocht je onvermogend zijn (de Cubaanse partner is dat waarschijnlijk wel) dan heb je wellicht recht op een notaris tegen verminderd tarief.
Vul daarvoor dit formulier in.

.

#81999 door carino
24 jul 2009, 21:40
Prawo schreef:De plaats van huwelijkssluiting en de plaats van het opmaken van huwelijkse voorwaarden hebben niets met elkaar te maken.
Es Cuba mijo. Daar gaat niets eenvoudig en snel.

Enfin, dat is wat Rickenbilly mij vertelde. Ik ben zelf in nederland getrouwd onder huwelijkse voorwaarden (in de cubaanse vorm) en dat was bij elkaar ook aardig wat extra kosten; de notaris, de beedigde vertaling en er moest ook een beedigde tolk bij het passeren van de akte aanwezig zijn. Dat laatste omdat mijn vrouw niet 100% de nederlandse taal machtig was. Zonder tolk zou evt. bij eenscheiding de akte betwist kunnen worden op grond van het niet begrepen hebben van wat ze tekende. Al met al kostte het zo'n 800 euro.

#82001 door Cubaonmymind
25 jul 2009, 08:38
Als je alle papieren uit Nederland heb laten legaliseren bij Buitenlandse Zaken en bij 't consulaat dan ben je in Cuba zo getrouwd. Binnen 1 week was het 1e gesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand en de huwelijksvoltrekking. Kostte me toendertijd 600 US dollars + een kadootje ( fles wijn e.d , op ons initiatief als dank voor de medewerking ) voor de ambtenaar burgerlijke stand. Dit was in 2002 in Moa.