|
Cuba Forum over Cuba, Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz
|
| Auteur |
Bericht |
Sandro72
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2010 10:12 Onderwerp: |
|
|
nee joop, dat bericht van pieter is subliem, complimenteerde dat ook meteen,
dat slaapverwekkend sloeg op een ander onderwerp waarin iemand het forum slaapverwekkend vind,
en zeker, ik moet nog veel leren, en via dit forum probeer ik steeds meer aan de weet te komen.
ben er dag en nacht mee bezig,
ik weet dat ik soms met lachwekkende vragen kom of domme,
dat intereseert me niet, ik leer daar van, en dat is mijn bedoeling, |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2010 13:36 Onderwerp: |
|
|
| Sandro72 schreef: |
| ik denk niet dat er families zijn in cuba waarin binnen de familie gestolen word of negatief geroddeld word over elkaar of andere negatieviteiten, .... |
Ik denk het niet alleen, ik weet zeker van wel.
| Quote: |
| bij mijn schoonfamilie gaat het er warm aantoe, en doen ze alles voor elkaar, daar zouden NLse families een voorbeeld van kunnen nemen. |
Dat is mooi, hopen dat dat zo blijft.
robert heb jij families meegemaakt waarin dat wel gebeurt?
|
Ja dus, die zouden nog veel kunnen leren van menig Nederlandse familie. |
|
| Naar boven |
|
 |
Robert
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2010 13:46 Onderwerp: |
|
|
| Perterklu schreef: |
| Jonge vrouwen en eenvoudige huisvrouwen houden zich en hun gezinnen noodgedwongen horizontaal staande. |
In Amsterdam werken al "onze" sexwerkers ook noodgedwongen.
Of zit het in beide gevallen net iets anders in elkaar?
Hoe dan ook ben ik het dus absoluut niet eens met dat "noodgedwongen". In Cuba hooguit onder zware druk van die "niets slechts doende" familie.
Of die "goede" moeder die haar dochter van een jaar of 14 het huis uit schopt onder het motto van "ga maar geld verdienen" (ja van je familie moet je het hebben.).
Laatst aangepast door Robert op Di Jun 29, 2010 13:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
quelindaescuba2000
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2010 13:50 Onderwerp: |
|
|
| Pieterklu o zo goed geschreven en zo herkenbaar. Met pijn in mijn hart herken ik wat je schrijft. Ik ben net weer terug en mijn man heeft in heel Cuba lopen verkondigen dat ik de hele vakantie al aan het piekeren ben over de situatie in Cuba en hoe het anders/beter zou kunnen. Daar waar ik achteruitgang zie, zie ik ook vooruitgang en zeker als je regelmatig gaat zie je veranderingen. Ik vond het verbazend te zien dat alle verkeerslichten aangepast zijn naar moderene aftellende lichten maar ook verbazend te horen dat de klinieken vol zitten met mensen met diarree omdat uit bezuinigings overwegingen het water niet meer gezuiverd wordt als daar voor ( mensen moeten nu zelf water koken en doen dit niet om gas uit ts paren). In Havanna waren vanwege de bezuinigingen veel minder orkestjes werkzaam wat voor mij heel zichtbaar was, maar als dat zo blijft ziet de toersit dus ook niet meer op iedere hoek muziek. Al met al intrigerend en voor mij nog steeds in het kader van mijn studie een onderwerp waar ik me in ga verdiepen ( alhoewel ik dus nog niet de concrete probleemstelling heb omdat er zoveel is om te gaan onderzoeken. Dan Pietr hoop op nog meer berichten van je. |
|
| Naar boven |
|
 |
Eddy77
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2010 14:14 Onderwerp: |
|
|
''In maatschappelijk en sociologisch oogpunt is er geen failliet te bespeuren''
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, in elk geval in habana wordt er steen en been geklaagd over de criminaliteit, het geweld in het openbaar vervoer, het feit dat er niet opgestaan wordt voor vrouwen met kleine kids. Ga eens met de 400 op zaterdagavond terug van Guanabo naar de stad, een heel peloton politieagenten moet ervoor zorgen dat de boel niet uit de hand loopt.
Verder is het een aardige analyse, maar de vraag is natuurlijk welke kant Pieter in wil, economisch en politiek. Daarover wordt niks gezegd. |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandro72
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2010 23:26 Onderwerp: |
|
|
dat wat quelindaescuba zegt viel mij ook al op dat de cubanen weten dat het water niet zuiver is, daar hadden ze het vaak over, ik dacht ja dat is in al die arme landen zo, en als men daar leeft is het imuumsysteem daaraan gewend, maar ze hadden er ook last van diarree enzo,
maar het word me duidelijk dat het water voor hun ook al niet zuiver is,
ik koop altijd liters water om me tanden te poetsen ed.
en robert, mijn schoon familie is goed, ik ben vaak achterdochtig geweest om uitbuiting of als een sinterclaas gebruikt te worden, er is een neef die alco is en vaak een biertje van me wil, vond ik ok, kort daarna werd me vrouw boos dat ik dat niet meer moest doen en ruzie maakte met hem,
verder heeft mij niemand iets gevraagd of dat ik een argwaan kreeg van me huevos de oro,
mijn vrouw beschermd mij steeds tegen overbodige uitgavens, en vraagt zelf om niks, in januari was ik gul, in mei niet, en dat was ook een test om eerlijk te zeggen, en er was geen verandering in onze relatie,
of enige form van teleurstelling,
en over jaloesie, er zijn mensen in Banes die roddels de wereld in helpen om storingen te creeren in je relatie,
mijn ervaring was een chico die gek op me vrouw is en via via dingen verkondigde die onze relatie zouden kunnen verstoren,
en vrouwen onder elkaar die jalours zijn dat kunnen wij mannen niet bevatten wat er dan gaande is
en ik moet zeggen dat mijn band met me vrouw steeds sterker word door het gemisen het zat al goed, en met de familie, en het wachten op de 3maanden visum,
en mijn ijsje met slagroom es delisioso  |
|
| Naar boven |
|
 |
Pat
|
Geplaatst: Vr Jul 02, 2010 13:54 Onderwerp: Is het nog wel leuk op Cuba? |
|
|
Kortom, conclusie.
Neen, het is niet meer leuk op Cuba en Cubanen zijn niet te vertrouwen. |
|
| Naar boven |
|
 |
gemel
|
Geplaatst: Di Jul 27, 2010 21:37 Onderwerp: Leuk op Cuba |
|
|
| Ik ben samen met mijn vriendin net terug van vakantie op Cuba. 3 weken rondgereisd in huurauto. Havana, Vinales, Trinidad, Cienfuegos, Santiago, Baracoa, Varadero. Ik kan niet anders zeggen dan dat we een heerlijke vakantie hebben gehad! Tevoren hoorden en lazen we, naast veel positieve ook veel negatieve dingen over Cuba. We hebben in de loop van de jaren al vele landen bezocht, maar geen enkel land maakte zoveel indruk (in positieve zin) als Cuba. Zoveel dat we geheel tegen onze gewoonte in, komend jaar terug gaan. Natuurlijk is Cuba een land/regime met eigenaardigheden. Welk land heeft dat niet. Als je daar niet tegen kunt, ga dan niet naar dergelijke landen. Natuurlijk zijn we ook aangehouden door de politie. Nooit bekeurd (zelfs niet bij verkeersovertreding, geen paspoort, rijbewijs bij). Natuurlijk probeert men je af te zetten (in welk arm land gebeurt dat niet; ga eens naar Afrika of Azië... Ondanks alle problemen is de gemiddelde Cubaan hartelijk, gastvrij, vrolijk, sociaal en wil men dolgraag met buitenlanders te doen hebben. Wij hebben ons hart verloren aan Cuba en de Cubanen! |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandro72
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 00:33 Onderwerp: |
|
|
hey Pat,
welk volk kan men wel vertrouwen, of gaat het om individuele personen die men niet kan vertrouwen, en dan maar globalizeren???
ik heb tot op vandaag alle vertrouwen in mijn relatie, en onze relatie groeid alleen maar, en ......amor
ik heb vaak genoeg getwijfeld vanwege die cubaanse aard, zeg maar, maar via dit forum heb ik zoveel input gekregen dat mijn vertrouwen in haar sterker werd maar ook mijn twijfels sterker werden, ligt er aan of men het positief of negatief bekijkt,
ik ben me gevoelens achterna gegaan en heb er zeker geen spijt van,
zou eerder spijt hebben als ik het niet gedaan had, mijn vrouw heeft een karakter, die is uniek, die kom ik geen 2de keer tegen, en weet dat iedereen dat vind van hun partner, maar deze.... damn
maar goed, er zijn geen garanties in de liefde,. |
|
| Naar boven |
|
 |
quelindaescuba2000
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 08:12 Onderwerp: |
|
|
| Leuk te horen dat er weer iemand net zo verliefd is op Cuba als velen onder ons. Sandro je maakt me wel nieuwsgierig over die ' Cubaanse aard' waar je over spreekt wat is die dan? zou het knap vinden als je die met jouw korte Cubaanse geschiedenis zou kunnen omschrijven want volgens mij doel jij op de negatieve kant van die Cubaanse aard en ben wel heel benieuwd wat je daar dan onder verstaat? |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandro72
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 11:13 Onderwerp: |
|
|
de cubaanse aard?
nou moet ik oppassen met wat ik ga schrijven
met de uitdrukking "cubaanse aard" globaalizeer ik ook eigelijk weer,
doel dan ook meer op de jongeren onder de cubanen tot 35 jaar, zeg maar, en natuurlijk is niet iedereen zo,
het zijn dan ook vaak personen die niks hebben, werk, onderkomen, en geen positieve toekomst zien,
met deze kennis leven deze personen van dag tot dag, want morgen kan ik dood zijn, dus ik leef nu en wil deze dag zo plezierig mogelijk maken,
morgen zien we wel, heb deze levens opvatting ook meegemaakt in thailand jaren lang, en volgens mij is dat in al die arme landen waar het warm is, (warm? ja, in warme klimaten komen de mensen meer naar buiten, het leven is opener, en de mensen die er wonen houden niet vd zon, dus is er veel nachtleven, op straat en zo,..) als het om arme landen gaat waar het koud is komen de mensen hun huis niet uit,..
en in cuba kan deze groep mensen het alleen maar hebben van grappen maken, muziek, dansen, feesten, elkaar ontmoeten, en van het moment genieten, want morgen zijn de zorgen weer terug en moeten weer werken voor 20 euro p/maand,
onder de cubaanse mannen leeft het macho gedrag heel sterk, heb daar eens over nagedacht waarom dat zo extreem is daar, en mijn idee daarover is dat deze personen niks anders hebben, ze hebben alleen hun karakter, en met macho gedrag kunnen ze zich groter voordoen dan ze zijn, cubanen met geld, huis, goed werk is dat al een stuk minder,
nou moet ik er wel bij zeggen dat de cubanen uit de usa weer aparte groep is, want die komen weer met veel goud en matrialistische dingen opscheppen als ze in cuba zijn,
maar goed zo heb ik de cubaanse aard een beetje beleefd,
en mijn negatieve ervaring is dat de machos mijn vrouw op elke hoek proberen te versieren, elke vrouw trouwens, daar had ik het wel moeilijk mee,
en mischien is deze laatste zin wel mijn uitleg van de cubaanse aard in negatieve zin... |
|
| Naar boven |
|
 |
Elisabeth
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 11:48 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het niet Sandro, maar volgens mij is de "Cubaanse aard" net zo persoonlijk en gevariëerd als overal op de wereld. Dat wat jij beschrijft bestaat natuurlijk wel, maar vooral, alsjeblieft niet boos worden, in de wat volkse klassen. Want dat er op Cuba ook nog altijd een klassenmaatschappij bestaat is wel duidelijk.
Je zou hooguit kunnen zeggen dat er door de isolatie van het eiland en de bijzondere maatschappelijke omstandigheden waarbij alles wat niet uitdrukkelijk wordt toegestaan, verboden is, een aparte overlevingscultuur is ontstaan.
Daarbij is in eerste linie het "vandaag" belangrijk. Morgen is er weer een dag en dan zien we wel weer. Vandaag hebben we 10 pond rijst en een stuk brood kunnen kopen. Bovendien die tweedehands kraan waar we al zo vaak naar hadden gezocht. Dus: waar zou je je verder druk over maken? Overigens wordt de rijst ook onmiddelijk opgegeten, zelfs als er een beste kans bestaat dat er overmorgen al weer geen rijst is.
| doel dan ook meer op de jongeren onder de cubanen tot 35 jaar, zeg maar, en natuurlijk is niet iedereen zohet zijn dan ook vaak personen die niks hebben, werk, onderkomen, en geen positieve toekomst zien, |
Dit geldt uiteraard net zo goed voor personen boven de 35. Het afwezig zijn van ieder perspectief is volgens mij het ergste aspect van het Cubaanse systeem. Dat de mensen dan gaan feesten en proberen er toch nog iets van te maken is hun hoog aan te rekenen en een bewijs voor de vitaliteit van het Cubaanse volk. Ik heb hier erg veel bewondering voor.
Machos. Daar moet ik wel een beetje om lachen. Ja, ze proberen het en oppervlakkig bezien zal Cubaanse vrouw hun ook het gevoel geven dat zij de chef zijn... Ze vinden complimenten ook heel erg leuk en zullen daar ook meestal heel charmant op reageren. In dit soort dingen zijn ze veel handiger dan wij, Europese vrouwen! Ook zal een nette Cubaanse nooit alleen of met vriendinnen op stap gaan. Dat doe je alleen met je vaste partner van het moment want dat kan ook nogal eens wisselen. Toch heb ik de indruk dat bij de meeste paren de vrouw de lakens uitdeelt.
Ik ken nogal wat jonge Cubaanse vrouwen en luister naar wat ze mekaar zo over mannen vertellen. Ik sta nog altijd versteld over het commentaar van een niet meer zo heel jonge vrouw over een jongere, heel aardige en tot over zijn oren verliefde Fransman. Dat ging zo van: "Ik amuseer me kostelijk over hem, deze stommeling heeft niet door dat ik alleen maar met hem speel. Natuurlijk kan ik niet met hem doorgaan want hij heeft tenslotte geen rode cent. Ja nu nog wel een beetje maar dat is straks op!"
Dit was trouwens niet de eerste keer dat ik heb gemerkt dat voor een Cubaanse vrouw de financiële draagkracht van man het allerbelangrijkste is. Eén gaf het zelfs volmondig toe. Die wilde om die reden van haar partner scheiden. "Hij heeft nooit geld". |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandro72
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 13:28 Onderwerp: |
|
|
toch wel grappig om de cubaanse aard vanuit een vrouwelijke oogpunt te horen, en wat jij beschrijft heb ik ook vaak gezien, nog niet bij mezelf, maar om me heen gezien, maar vaak gaat dat om oudere canadezen met jonge cubaanse vrouwen, daar zie je vaak dat het om een business relatie gaat,
de tijden dat wij samen waren, was zij economischer dan ik, en vroeg nergens om, ja zeep, shampoo, maandverband, enzo, dit is reden dat ik er een goed gevoel bij heb, dat het haar niet om de centen gaat, en ze hamerd er steeds op dat ik spaans moet leren zodat ik alles kan begrijpen als ik bij haar ben in cuba, en dat geeft mij ook een positief gevoel,
eerst maar wachten op de PVE, en in september is ze dan hier, |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandro72
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 13:36 Onderwerp: |
|
|
| met "dat zij economischer is" bedoel ik dat ik vaak dingen wilde doen die veel geld kosten, waarop zij vaak zei dat het beter was om het geld te besparen, en niet gaan smijten met geld, dat ze liever met mij samen wilde zijn op een terras, restaurant of bij haar familie te verblijven, wat mij verrasde,.... |
|
| Naar boven |
|
 |
Elisabeth
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 18:07 Onderwerp: |
|
|
| maar vaak gaat dat om oudere canadezen met jonge cubaanse vrouwen, daar zie je vaak dat het om een business relatie gaat, |
Het geval wat ik beschrijf is anders. Het ging hier om een 39jarige Cubaanse met een Fransman die 30 was. Zij verdiende waarschijnlijk meer dan hij, maar ze liet zich zonder gêne drankjes, etentjes en hotels betalen... Tja, misschien niet typisch maar dit komt dus ook voor. |
|
| Naar boven |
|
 |
cubavision
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 17:57 Onderwerp: |
|
|
De kosten voor het examen voor toelating tot Nederland (MVV)
gaan binnenkort omhoog de prijs is nu 350 Euro (op alle Nederlandse ambassades in de wereld) |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandro72
|
Geplaatst: Za Jul 31, 2010 00:11 Onderwerp: |
|
|
| bloedzuigers, en nu krijgen we ook nog rechts cabinet/cabaret |
|
| Naar boven |