Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115018 door Pieterklu
18 feb 2020, 16:30
Booking.com wordt door CiberCuba genoemd in een onderzoek van regering-Donald Trump naar buitenlandse bedrijven. Die bedrijven schijnen betrokken te zijn met handelingen met voormalige, door de Cubaanse staat na de revolutie 1959 in beslag genomen eigendommen van Amerikanen, in Cuba.

Leidinggevenden van die bedrijven ondervinden problemen bij het verkrijgen van visa voor het reizen naar de Verenigde Staten. Kortom de Helms-Burton Act, wordt weer toegepast, meer specifiek de Allocatie van Buitenlandse Claims van het Ministerie van Justitie.

Geschat wordt dat de sancties die worden toegepast gevolgen hebben voor honderd leidinggevenden, van wie hun echtgenoten en kinderen geen toegang krijgen voor bezoek aan Verenigde Staten.

In totaal zijn er 21 rechtszaken, voor Amerikaanse rechtbanken aangespannen. Hiervan hebben slechts zes invloed op buitenlandse bedrijven: Spaanse hotelbedrijven Melía en NH Hotel Group en haar dochterondernemingen; BBVA banken (Spanje) en Société Générale (Frankrijk), en touroperators Booking.com (Holland) en Trivago (Duitsland).
#115021 door Tijn
19 feb 2020, 12:56
En het rare is dat je sinds januari via Booking.com enkel nog hotels kunt boeken... Geen casas meer...
#115022 door Jan Almeida B.
20 feb 2020, 12:31
klepel-klok verhaal
Kortom de Helms-Burton Act, wordt weer toegepast, meer specifiek de Allocatie van Buitenlandse Claims van het Ministerie van Justitie.

is onzin
#115024 door Pieterklu
20 feb 2020, 14:46
@Tijn: de connectie lijkt me duidelijk. Niet heel toevallig weet ik dat Booking.com het probleem wijdt aan het opzeggen van een (Cubaanse) partij die de zogenaamde Virtual Cards verstrekt bij credit card betalingen van Booking.com-klanten aan de eigenaren van casas particulares in Cuba. Een andere uitbetaaloptie is er niet voor deze casa-eigenaren. Duur (via dollar dus 10% boete) en omslachtig maar ja ......!

Vermoedelijk is dus de autorisatie van Booking.com ingetrokken zodat er geen 'handel' meer te genereren valt. Booking.com houdt het op een tijdelijk probleem dat half februari opgelost zou zijn. Nu 20 februari is er nog geen bericht en staan alle casas op 'non bookable.' Het zit de Cubanen ook niet mee.
#115026 door Jogo
20 feb 2020, 20:12
Gelukkig zijn er naast booking.com nog andere site waar je casas particulares en zelfs hotels kunt boeken op Cuba...
#115030 door Tijn
21 feb 2020, 13:06
@PieterKlu
Ja die connectie is overduidelijk. Iedereen is doodsbang zaken te doen die zelfs maar naar Cuba ruiken. Het is voor veel partijen lastig geld naar Cuba te krijgen.
Ik ken een schrijver van wat boekjes (CubaConga) over Cuba die elk jaar opnieuw aan financiële instellingen moet uitleggen dat het verkopen van een boekje niet 'verboten' is door de US sancties. Elk jaar weer uitgebreide vragenlijsten...
#115032 door Pieterklu
21 feb 2020, 23:16
@Tijn: die instellingen leren ook niet veel bij. Met jou status als gerespecteerd schrijver van mooie Cuba Conga romans moet je toch met alle egards ontvangen worden, en verdien je het zeker niet te worden weggezet als een notoire overtreder van Helms Burton!
#115060 door salsalieve
27 feb 2020, 12:31
Ik was onlangs in Cuba en wilde daar voor vertrek naar huis nog n paar dagen strand boeken. Keek op booking.com voor n hotel maar kreeg de melding dat dit niet mogelijk was voor het het land waar ik verbleef :roll:
#115061 door Jogo
27 feb 2020, 12:32
Had eens gekeken bij casa-particular.nl
#115090 door Tijn
03 maart 2020, 14:43
Zorg de volgende keer dat je een VPN hebt
#115095 door Pieterklu
06 maart 2020, 16:37
@ Tijn: VPN, hoe komen we er aan?